Ang LVU.
Enligt min bedömning finns det bara 3 fall dÄ barn bör omplaceras.
1. NÀr bÄda förÀldrarna Àr grava missbrukare oavsett brukvara
2. NÀr barn utsÀtts för sexuella övergrepp
3. NÀr bÄda förÀldrarna Àr gravt förstÄndshandikappade eller bÄda förÀldrarna Àr gravt psyksjuka.
I alla 3 fallen bör slÀktplaceringar ske i första hand.
SÄ stÄr det Àven i lagen sÄvitt jag har förstÄtt.
Ăvriga förĂ€ldrar mĂ„ste fĂ„ varlig och diskret hjĂ€lp eller stöd eller utbildning, om de bedöms behöva det för barnens skull
Detta Àr inte socialförvaltningens riktlinjer ! I dina texter Àr det genomgÄende den underförstÄdda meningen, att socialförvaltningen bryter mot interna goda föresatser av ovanstÄende typ.
De anvÀnder mantrat "barnens bÀsta", och dÄ förvandlas barnen till allmÀn egendom, dÀr "det bÀsta" övervÀgs var det kan finnas, sÄ kan det finnas varhelst, men bara inte i familjen. Socialsekreterarna som gjorde utredningen om mina barn sade mycket riktigt att socialas uppgift inte Àr att hjÀlpa familjer som har problem.
Det Àr "barnens bÀsta" i deras tolkning !!Om den ENA förÀldern felar, trots att de Àr skilda och inte bor ihop , tar de barnen frÄn bÄda. Ibland sÄ tycker de att brott Àr sÄ roligt att de tar barnet frÄn förÀldrar dÀr INGEN har felat, som vad det gÀllde Vallemamman, dÀr de lurade henne att hon kommit till ett avlastningshem, men i sjÀlva verket startat en hemlig utredning mot henne, dÀr de mycket riktigt kom fram till att barnets bÀsta fanns nÄgon annanstans, bara inte hos barnets förÀldrar.. TROTS att de startat en utredning utan att nÄgon pÄstÄdd övertrÀdelse hade begÄtts !
FAMILJEN stÄr under utredning, inte INDIVIDEN, och staten har vÀnt lÀnsrÀtterna mot individerna och familjerna och dömer dem utan bevisning, med hÀnvisning till att förÀldrar Àr nÄgot relativt, och allt blir till barnens bÀsta, " sen".
Bara det faktum att en stor del av sveriges socialförvaltningar inte ens GĂR utredningar pĂ„ svĂ„ra problematikerhem, dĂ€rför att deras barn inte har marknadsvĂ€rde inom fosterhemsindustrin, dĂ€r friska icke-störda barn frĂ€mst eftersökes, borde vĂ€l erinra om att "andras ungar" tillhör familjerna.
Jag upplever det KRĂNKANDE nĂ€r man talar om att utredare och domstolar gör sĂ„ hĂ€r i god tro. Alla vi som drabbats fĂ„r leva utan upprĂ€ttelse nĂ€r myndighetsbrottslingarna pĂ„ detta sĂ€tt tas i försvar, med hĂ€nvisning till "bristande personkemi"mellan förövare och offer.