Frfattare mne: Vad är det för rättssystem  (lst 13166 gnger)

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
Vad är det för rättssystem
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2008, 16:16:24 PM »
Som så många andra föräldrar med omhändertagna barn kämpar du i motvind hela tiden, men trägen vinner. Ge inte upp utan sök om och om igen om utökat umgänge med hänvisning till att det är nödvändigt för att lagens mening med vården ska kunna uppfyllas. Det står ju faktiskt i LVU att "all vård ska syfta till återförening".

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2008, 16:18:53 PM »
jo jag vet jag jobbar i motvind men ger inte upp jag överklagar hela tiden

Står i lagen jo men Socialen läser lagen som f*n läser biblen ju

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2008, 16:39:47 PM »
Förstår att det är jobbigt, de flesta med omhändertagna barn kämpar ju konstant i motvind! Men det gäller att inte ge sig! "Slå dem i huvudet" med Lvu som faktiskt säger att all vård ska syfta till återförening. De bryter dagligen mot lagen när de gör allt för att försvåra kontakten mellan barn och föräldrar. Tjänstemannadiktaturen är utbredd i vårt land!

partybrud

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2008, 20:19:25 PM »
för ett tag sedan sa jag att 2 från sockontoret skulle prata med barnen varför dom var omhändertagna nej tyckte vi brott mot mänskliga rättigheten

Jag ringde soc o sa att dom inte fick lov att åka o snacka med dom utan mig för dom kan prata stit bakom min rygg

i dag snackade jag med familjehemmet o då hade dom varit o pratat med dom i vecka

och så vad det 2timmars umgänge så förlorade man en timme tack

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2008, 18:27:12 PM »
Som jag har förstått det så ingår det i soc uppgifter att förklara för barnen varför de är omhändertagna. Det är i sig viktigt för barn har så lätt att ta på sig skulden och tro att det är deras fel, att mamma vill inte ha mig för jag är så dum osv. Så för att förebygga att barnen skuldbelägger sig själva är det viktigt att förklara för dem, men det är en svår balansgång för de ska ju heller inte svartmåla föräldrarna (vilket jag är rädd för att de gör).
Det här med umgänget är ju ett kapitel för sig och där jag är mycket kritisk till soc. De ska underlätta en bra relation mellan barnet och deras biologiska familj, men det är ytterst sällan att de gör det.

partybrud

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 11 september 2008, 11:48:13 AM »
Lite uppdatering umgänget är nu 6 timmar varannan helg

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 11 september 2008, 15:30:25 PM »
Fortfarande för litet umgänge tycker jag med hänsyn till att det står i Lvu att all vård ska syfta till återförening. Jag skulle bli glad om jag någon enda gång fick höra talas om att soc faktiskt arbetar för att en återförening ska bli möjlig istället för att göra sitt yttersta för att försämra relationen mellan barnen och deras biologiska föräldrar.

partybrud

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 11 september 2008, 15:46:59 PM »
det har blivit ny handläggare (jag vet inte ovanligt ) den värkar lite bättre springer inte o frågar chefen hit o dit tror inte umgänget hade blivit bättre med den gamla handläggaren för det är 4mån utökat umgänge o det senaste 2timmar 3djevecka varde i 8månader det fungera bra med bom ville inte utöka min polare skulle gå till länrätten o ta bort LVU placeringen men hon tog bort det så hon har idag SOL o barnet sover hemma varannahelg jag trodde man hade 3månads utökning men här är 5månader ska kolla upp det