Som tur för mig, har jag aldrig besökt Ryssland.
Va’ bra att FRA började registreringen på 1990-talet
Annars hade kanske Alfred Nobel eller t.o.m. Karl XII hamnat på denna lista…
Vem vet? :oops:
Jag har ju besökt Ryssland över 50 ggr, vanligen på privat inbjudan,samt studerat där två gånger. Precis som åsiktsregistrering och allt annat så fördubblas den som en funktion av varje förnekande. Före IB-affären påstod de att 60 000 var registrerade, efter IB-affären var det 80 000, 1978 160 000, 1989 300 000 . Varje gång de förnekat registreringarna, men sedan tvingats medge dem, har de sagt att de grundligt förstört registren. Det är mycket allvarligt när de förnekar registrering, för det betyder att de strax efterråt ska börja bygga ut registreringarna i skydd av sitt förnekande.
Min olyckskamrat Kjell Berggren fick liksom jag ingen upprättelse. Mig veterligen så är vi de enda som SÄPO vägrar lämna ut registerutdrag till överhuvudtaget. De svarar att de varken tänker bekräfta eller dementera att vi är registrerade. Trots att myndigheterna gjort nya regler där alla som söker om registerutdrag sägs ska få det. Men som ni vet: "lagen är ju bara en rekommendation".
Senast jag talade med Kjell så berättade han att orsaken till att han var registrerad var att han varit Moskvaradions svenska programledare under 50-talet, och därför ofta reste till sovjet.
Nu är han död, han dog för ett år sedan,och hann aldrig få upprättelse.Det hela är mycket obehagligt. Det känns som att leva på en liten ö, som bara krymper. En annan svartlistad som arbetat på järnverket, men ställt till obehag för företaget genom att anmäla miljöproblem , dog i hjärtinfarkt. Har haft en del slängar själv. Min bäste vän som var med om arbetskonflikten 1973 som ledde till min politiska svartlistning 1975 tog livet av sig 1982 , efter att ha varit politiskt svartlistad 7 år: men jag klarade att gå vidare. Man vågar inte ens känna efter: Det är bara att gå på blint framåt. Min bäste vän hade valspråket "dör man så dör man, annars så dör man". :-/