Frfattare mne: Vem är rädd; för vad?  (lst 25269 gnger)

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
FRA-lag till Europadomstolen
« Svar #30 skrivet: 15 juli 2008, 09:47:26 AM »
FRA-lagen anmäld till Europadomstolen

Publicerad 14 juli 2008 - 19:11

Den ideella stiftelsen Centrum för Rättvisa har anmält den svenska FRA-lagen
till Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg.

På Centrum för Rättvisa anser man att FRA-lagen innebär att
vi i Sverige blir helt rättslösa när det gäller de kontroll som vi kan utsättas för.

Se hela reportaget på:
SVT rapport

Centrum för rättvisa begär att Europadomstolen
granskar
FRA-lagen

2008-07-14 | I dag lämnar Centrum för rättvisa in ett klagomål till Europadomstolen.
Där begärs att domstolen ska pröva om FRA-lagen klarar
Europakonventionens krav när det gäller skydd för den personliga
integriteten och rätt för enskilda som blivit övervakade att få sina fall
rättsligt prövade. Detta är första gången som FRA-lagen blir föremål för
en rättslig prövning.

Ladda ner Centrum för rättvisas klagomål till Europadomstolen

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #31 skrivet: 15 juli 2008, 13:12:17 PM »
Varför spanade FRA på Ekman?

SvD
Publicerad: 15 juli 2008, Senast ändrad: 15 juli 2008, 10.53

HEMLIG LISTA AVSLÖJAR FRA. Livets Ords pastor Ulf Ekman har enligt en hemlig anmälan till Datainspektionen avlyssnats av FRA. Orsaken tycks vara att Livets Ord bedriver missions- och hjälpverksamhet i Ryssland. Det är ytterst anmärkningsvärt att en pastor med tystnadsplikt avlyssnas av en svensk myndighet, skriver Stefan Swärd, ordförande i Evangeliska Frikyrkan.

"Hemlig avlyssning är grovt integritetskränkande och i demokratiska länder accepteras det bara på mycket strikta grunder när det gäller brottsbekämpning och av säkerhetspolitiska skäl."

En av frågorna som ordföranden i Evangeliska Frikyrkan STEFAN SWÄRD ställer, är:
"Finns det fler exempel på att kristna eller andra religiösa ledare har blivit hemligt avlyssnade utan att det har funnits brottsmisstankar eller säkerhetspolitiska intressen med i bilden? Varför har de i så fall blivit avlyssnade och på vems uppdrag?”

Det är Stefan Swärds fråga och han är väl berättigad att ställa den här frågan.

Men min fråga liksom alla de andras motståndare till FRA lagen blir kanske mer konkret och närmare verkligheten om man helt enkelt byter ut” kristna eller andra religiösa ledare” med "vanliga medborgare".

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Vem är rädd; för vad?
« Svar #32 skrivet: 15 juli 2008, 13:21:19 PM »
Citat frn: "valens"
Varför spanade FRA på Ekman?

SvD
Publicerad: 15 juli 2008, Senast ändrad: 15 juli 2008, 10.53

HEMLIG LISTA AVSLÖJAR FRA. Livets Ords pastor Ulf Ekman har enligt en hemlig anmälan till Datainspektionen avlyssnats av FRA. Orsaken tycks vara att Livets Ord bedriver missions- och hjälpverksamhet i Ryssland. Det är ytterst anmärkningsvärt att en pastor med tystnadsplikt avlyssnas av en svensk myndighet, skriver Stefan Swärd, ordförande i Evangeliska Frikyrkan.

"Hemlig avlyssning är grovt integritetskränkande och i demokratiska länder accepteras det bara på mycket strikta grunder när det gäller brottsbekämpning och av säkerhetspolitiska skäl."

En av frågorna som ordföranden i Evangeliska Frikyrkan STEFAN SWÄRD ställer, är:
"Finns det fler exempel på att kristna eller andra religiösa ledare har blivit hemligt avlyssnade utan att det har funnits brottsmisstankar eller säkerhetspolitiska intressen med i bilden? Varför har de i så fall blivit avlyssnade och på vems uppdrag?”

Det är Stefan Swärds fråga och han är väl berättigad att ställa den här frågan.

Men min fråga liksom alla de andras motståndare till FRA lagen blir kanske mer konkret och närmare verkligheten om man helt enkelt byter ut” kristna eller andra religiösa ledare” med "vanliga medborgare".

Om de avlyssnar biktsamtal och dylikt( kan inte tro att Ekman på allvar varit misstänkt för spioneri), så är det helt klart att de avlyssnar precis vad som helst och vem som helst. Men nu vill de ha verksamheten legaliserad: precis som sociala.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #33 skrivet: 16 juli 2008, 20:22:45 PM »

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Vem är rädd; för vad?
« Svar #34 skrivet: 16 juli 2008, 21:29:44 PM »
Citat frn: "valens"

Som tur för mig, har jag aldrig besökt Ryssland.
Va’ bra att FRA började registreringen på 1990-talet
Annars hade kanske Alfred Nobel eller t.o.m. Karl XII hamnat på denna lista…
Vem vet?  :oops:

Jag har ju besökt Ryssland över 50 ggr, vanligen på privat inbjudan,samt studerat där två gånger. Precis som åsiktsregistrering och allt annat så fördubblas den som en funktion av varje förnekande. Före IB-affären påstod de att 60 000 var registrerade, efter IB-affären var det 80 000, 1978 160 000, 1989 300 000 . Varje gång de förnekat registreringarna, men sedan tvingats medge dem, har de sagt att de grundligt förstört registren. Det är mycket allvarligt när de förnekar registrering, för det betyder att de strax efterråt ska börja bygga ut registreringarna i skydd av sitt förnekande.

Min olyckskamrat Kjell Berggren fick liksom jag ingen upprättelse. Mig veterligen så är vi de enda som SÄPO vägrar lämna ut registerutdrag till överhuvudtaget. De svarar att de varken tänker bekräfta eller dementera att vi är registrerade. Trots att myndigheterna gjort nya regler där alla som söker om registerutdrag sägs ska få det. Men som ni vet: "lagen är ju bara en rekommendation".

Senast jag talade med Kjell så berättade han att orsaken till att han var registrerad var att han varit Moskvaradions svenska programledare under 50-talet, och därför ofta reste till sovjet.

Nu är han död, han dog för ett år sedan,och hann aldrig få upprättelse.Det hela är mycket obehagligt. Det känns som att leva på en liten ö, som bara krymper. En annan svartlistad som arbetat på järnverket, men ställt till obehag för företaget genom att anmäla miljöproblem , dog i hjärtinfarkt.  Har haft en del slängar själv. Min bäste vän som var med om arbetskonflikten 1973 som ledde till min politiska svartlistning 1975 tog livet av sig 1982 , efter att ha varit politiskt svartlistad 7 år: men jag klarade att gå vidare. Man vågar inte ens känna efter: Det är bara att gå på blint framåt. Min bäste vän hade valspråket "dör man så dör man, annars så dör man". :-/
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #35 skrivet: 17 juli 2008, 08:26:01 AM »
TV4 - Nyhetskanalen.se
Publicerad 16 jul 2008

FRA-lagen påverkar förstagångsväljarna
FRA-lagen berör många, även dem som ännu inte är tillräckligt gamla för att rösta.
För sju av tio unga kommer lagen att påverka hur de röstar i valet 2010.

”Undersökningen är gjord av Wyatt Media Group och i den har 3 159
ungdomar mellan 15 och 20 år svarat på frågor om den omstridda
signalspaningslagen,”

skriver TV4 på Nyhetskanalen som förklarar att

”undersökningen visar att lite över hälften av de tillfrågade, 52 procent,
känner till lagen. Av dessa var hela 90 procent emot lagen
och 70 procent säger att det kommer påverka hur de lägger sina röster
i det stundande riksdagsvalet”,

kan man läsa på Nyhetskanalen.se som hänvisar till

”Internetsidan Lunarstorm där ungdomarna har fått tycka till och de är
mycket kritiska till regeringens rätt att lyssna av allmänheten.”

Mikael

• Gst
Vem är rädd; för vad?
« Svar #36 skrivet: 17 juli 2008, 22:47:04 PM »
Politiker säger nej till FRA - vill riva upp lagen

"Vindarna vänder - nu säger sex folkpartistiska riksdagsledamöter ett klart nej till FRA-lagen.
Skulle en motion läggas om att riva upp lagen säger sig ledamöterna vara villiga att sätta stopp för lagen innan den träder i kraft."

http://www.expressen.se/nyheter/1.1236217/politiker-sager-nej-till-fra-vill-riva-upp-lagen

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 106
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #38 skrivet: 09 augusti 2008, 00:25:40 AM »
Pinsamt för Sverige att inte massmedia skildrar bakgrunden till FRA:s verksamhet och att denna lag inte har någon större betydelse för själva avlyssningen. Det opinionsinstituten borde fråga folk är om de vill se en sanningskommission som utreder absolut all avlyssning som pågår i dag.

Stockholm

• Gst
Vem är rädd; för vad?
« Svar #39 skrivet: 09 augusti 2008, 11:54:57 AM »
"AS76"

Det finns olika typer av "avlyssning".

Jag hjälpte för några år sedan en arbetslös tjej (singelmamma) att få rätt i Länsrätten.
Hennes A-kassa hade spanat in hennes webbsida, och stängt av henne från ersättning.