Frfattare mne: Vem är rädd; för vad?  (lst 25270 gnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
FRA-lagen skickas tillbaka till försvarsutskottet:
« Svar #15 skrivet: 17 juni 2008, 21:57:57 PM »
FRA-lagen skickas tillbaka till försvarsutskottet:

Saxat från SvT

Bakläxa för FRA-lagen
Debatten om FRA-lagen har tagit en ny vändning. Förslaget skickas tillbaka till försvarsutskottet. Bloggkampanjen har varit avgörande, enligt fp:s Johan Pehrson. Följ slutspurten av debatten på SVT Opinion: "Moderaterna missuppfattar ordet transparens", skriver Rune Lanestrand. "Rädslan är överdriven", svarar Karin Enström (m) till Rick Falkvinge. "Kränkningen inte mindre för att den görs av en dator", menar forskningsingenjören Anders Anderssson.

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 106
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2008, 23:09:32 PM »
Det här känns som ett spel för gallerierna, att låtsas som att avlyssningen har stoppats. Min konspirationsreflex säger mig också att socialdemokraterna också vill framställa sig själva som frihetens försvarare genom att bekämpa denna lag, när de i själva verket var de som inledde denna avlyssningen. De säger att FRA avlyssnat svenskarna i minst 10 år, men jag har inte sett det berättas just när detta började. Socialdemokraterna tog över igen 1994, och 1996 blev mafioso-Persson statsminister. Kan detta vara hans verk månntro? Vi hörde ju ingenting om det när det påbörjades. Jag såg generalsekreteraren för advokatsamfundet föreslå en sanningskommission angående detta, men det lär ju inte bli verklighet i Sverige tyvärr.

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Vem är rädd; för vad?
« Svar #17 skrivet: 18 juni 2008, 06:24:21 AM »
Citat frn: "AS76"
Det här känns som ett spel för gallerierna, att låtsas som att avlyssningen har stoppats. Min konspirationsreflex säger mig också att socialdemokraterna också vill framställa sig själva som frihetens försvarare genom att bekämpa denna lag, när de i själva verket var de som inledde denna avlyssningen. De säger att FRA avlyssnat svenskarna i minst 10 år, men jag har inte sett det berättas just när detta började. Socialdemokraterna tog över igen 1994, och 1996 blev mafioso-Persson statsminister. Kan detta vara hans verk månntro? Vi hörde ju ingenting om det när det påbörjades. Jag såg generalsekreteraren för advokatsamfundet föreslå en sanningskommission angående detta, men det lär ju inte bli verklighet i Sverige tyvärr.

That's It!

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Politikernas manipulationer
« Svar #18 skrivet: 18 juni 2008, 08:57:10 AM »
Med anledning av andan i de senaste inläggen i den här tråden vill jag peka på mitt inlägg Politiker vill lyfta medmänsklig fråga

Jag berättade om tidningsnotisen för en kollega och hon gapskrattade i luren.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2008, 14:44:26 PM »
Det håller jag fullständigt med!

Men vem i hela fridens namn väljer ”dessa JA-Jäspande politiker med så sjuka-farliga idéer” om inte den stora grå massan av JA-Sägare - väljarna?

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 176
    • Visa profil
Re: Dags för folk att vakna
« Svar #20 skrivet: 22 juni 2008, 12:36:19 PM »
Citat frn: "Ruby Harrold-Claesson"
För lite drygt en vecka sedan fick jag mailet nedan från mina kontakter i Nya Zeeland.

Citera

/...Subject: Sweden On Verge of Passing Sweeping Wiretap Plan
 An anonymous reader writes "No one seems to have noticed that Sweden is close to passing a far-reaching wiretapping program that would greatly expand the government's spying...///

I NZ förstår de inte hur vi i Sverige kan vara så passiva inför FRA-lagen. En lag som den här lagen skulle möta mycket motstånd i NZ. Där värnar de om sin integritet. Ett exempel på Nya Zeelandernas beslutsamhet att värna om sin integritet är deras opposition mot den sk anti-agalagen som  premiärministern och hennes parti tillsammans med de gröna tvingade igenom i maj 2007 trots att mer än 83 % av befolkningen var klart emot den. Vi kan jämföra detta med den ytterst svaga reaktionen eller rättare sagt den uppenbara passivitet som Sverige uppvisade inför anti-agalagen 1979. Opposition i Nya Zeeland har nu samlat in ca 380 000 namnteckningar för en referendum för lagens omedelbara utmönstring. De begär att en referendum ska hållas samma dag som de allmänna valen som ska äga rum senare i år.

I Sverige har man låtit politikerna genomföra hela serier av lagar som verkar integritetskränkande för de enskilda och som är mycket skadliga såväl för de enskilda, familjen samhällets grundsten och samhället i stort - utan att ens bjuda på lite motstånd. LVU-lagen är ett typexempel. Den har dessutom begåvat Sverige med åtskilliga fällande domar och dyrbara förlikningar i Europadomstolen.

Låt oss hoppas att FRA-lagen ska innebära en vändpunkt. Det är dags för folk att vakna.

Notera då att de organisationer som finns i Sverige är, ska vi kalla det för i ganska stort mått politiskt korrekta. Dvs att man får inte störa "den Svenska ordningen".

På så vis saknas föreningar /organisationer som verkligen skulle våga gå ut på gatorna och "bete sig som vilda fransmän"   :wink:   Kanske borde vi under några år införa Marseljäsen som nationalsång även här  :lol:

Nu kommer antagligen debatten att pågå en månad eller så efter att beslutet tagits, men redan 2 veckor efter så diskuteras det troligen knappast alls i Svenska fikarum längre. Om det fanns mer djärva organisationer, som inte är infilterade av smygfascister (men det blir alla)... då skulle den efterdebatten kunna drivas långt mycket längre, och kanske in emot nästa val och då verkligen slå mot politikerna och tvinga fram kritiska frågor av journalister. Som det nu är tas dessa riksdagsfrågor upp just före den "dövande semestern" och inför nästa val, då är frågan sannolikt stendöd igen!

Morgan Ohlson
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmål:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Vem är rädd; för vad?
« Svar #21 skrivet: 22 juni 2008, 19:39:48 PM »
Citera
I Sverige har man låtit politikerna genomföra hela serier av lagar som verkar integritetskränkande för de enskilda och som är mycket skadliga såväl för de enskilda, familjen samhällets grundsten och samhället i stort - utan att ens bjuda på lite motstånd. LVU-lagen är ett typexempel. Den har dessutom begåvat Sverige med åtskilliga fällande domar och dyrbara förlikningar i Europadomstolen.

Jag tycker att NKMR:s forum har sista månaderna fått en sämre debatt, flera debattörer har tonat bort, och debatten har letts av argument som byggt på tillvändhet mot brottliga myndigheter, som på något vis påståtts förtjäna en ny chans. Synsättet på myndigheterna är avgörande, för de som anser att man i grunden bor i en rättstat, kan ju inte anse annat än de som drabbats av myndigheterna som skyldiga i sak, om än med felaktigt formulerade domar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #23 skrivet: 14 juli 2008, 06:46:36 AM »

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #24 skrivet: 14 juli 2008, 09:19:27 AM »
Citat frn: "Jan-Olof Larsson"
Valens

Jag såg artikeln på DN. Helt rätt att Politikerna borde ha lyssnat långt tidigare....

En annan intressant fråga är hur många som spanar på oss skrivande på NKMR-forum
Det finns vissa verktyg där man kan se vilka som ligger i bakgrunden och spanar på oss här.
(...)

Jag ser inget fel att vi ”är spanade här”.
Denna NKMRs sida är ett öppet forum där allt vad man skriver är offentligt och därmed skall man stå för vad man skriver här.

Tvärtom, bör det glädja oss att vi väcker uppmärksamhet – till dem som ”spanar på oss här”, åtminstone.
Det kan vara en väg till en öppen dialog.

Vidare hänvisar jag till tidigare inlägg:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Vem är rädd; för vad?
« Svar #25 skrivet: 14 juli 2008, 18:41:33 PM »
Citat frn: "valens"

Denna NKMRs sida är ett öppet forum där allt vad man skriver är offentligt och därmed skall man stå för vad man skriver här.

Tvärtom, bör det glädja oss att vi väcker uppmärksamhet – till dem som ”spanar på oss här”, åtminstone.

Otroligt . Vem är du egentligen ? Förstår du inte vad integritet är ? Tror du att de vill att vi ska bli en enda stor familj som vet allt om varandra ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #26 skrivet: 14 juli 2008, 18:52:32 PM »
Citat frn: "Avos"

Otroligt . Vem är du egentligen ? Förstår du inte vad integritet är ? Tror du att de vill att vi ska bli en enda stor familj som vet allt om varandra ?

Läs gärna en gång till det vad du har skrivit.
När du kommer på vad du ville förmedla var vänlig och förtydliga.
Jag föredrar lyssna gamla visor…

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #27 skrivet: 15 juli 2008, 00:12:09 AM »
Citat frn: "Jan-Olof Larsson"

(...)
Har ännu inte sett en myndighet som ändå varit välinformerad om att de pågår oegentligheter kommit till något avgörande att ändra på några felaktiga beslut som skadat barn och familjer som förorsakats av LVU. Detta gäller ju också per automatik lagstiftningen kring detta.

snarare vänder man upp å ner på allt och slår ihop oss som en samling rättshaverister

Håller med dig Jan-Olof...

Jag ville spara det hela till ett senare tillfälle…
Men visa omständigheter (som inte har att göra med detta forum)
 visar att tiden är mogen för att börja berätta om ”saker och ting”…
Så att följ ”En historia om rättshaverister”
och där kommer du att få svar till många (kanske) obesvarade frågor…

Som sagt: jag står för vad jag skriver här och överallt.
Frågan är på vilket sätt kommer dem som ”spanar oss” att svara denna gång!
Och det kommer att bli många kapitel, oerhört många frågor!

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Vem är rädd; för vad?
« Svar #28 skrivet: 15 juli 2008, 06:55:55 AM »

Det är ju det du inte gör ! Att du helt klart yttrar dig ansvarslöst, och sedan påstår att  du "står för allt", gör ju inte påståendet fyllt med någon mening av orden. Det är ju tvärtom orden ska fyllas med mening, inte meningen av orden. Eller som jag brukar säga: Man ska inte bara göra rättvisa:det ska synas också !

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #29 skrivet: 15 juli 2008, 09:42:07 AM »
Citat frn: "Avos"

Det är ju det du inte gör ! Att du helt klart yttrar dig ansvarslöst, och sedan påstår att  du "står för allt", gör ju inte påståendet fyllt med någon mening av orden. Det är ju tvärtom orden ska fyllas med mening, inte meningen av orden. Eller som jag brukar säga: Man ska inte bara göra rättvisa:det ska synas också !

Som jag tidigare upprepade några gånger:
När du själv kommer på vad du ville förmedla var vänlig och förtydliga.
Jag föredrar att läsa en bra bok...