Frfattare mne: Vem är rädd; för vad?  (lst 25274 gnger)

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu

Mikael

• Gst
Vem är rädd; för vad?
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2008, 15:01:25 PM »
Vill tipsa om Piratpartiet.
http://www.piratpartiet.se

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2008, 19:53:37 PM »
Det är en integritets fråga, det är en rätt som vilken medborgare som helst i ett civiliserat demokratiskt land bör utan tvekan äga!
Det är inte en fråga för enbart ”piratpartiet” eller ”sossarna” eller vet jag inte vilket annat parti; det är en fråga för hela svenska folket, för vår dignitet!

Visst! Vi alla, från födelse, kan bära en fotboja eller annat. Vi alla kan ha en videokamera i vardags/sovrummet i köket eller på arbetsplatsen.
Det kan vi leva med.
Men vad är det för liv?
Brottslingarna eller dem som ”fra-lagen” vill ”skydda oss” mot, dessa brottslingar skall ALLTID men ABSOLUT ALLTID vara ett steg före ”storebrors ögon”.

”Fra-lagen” kommer inte att bli något annat än ett förtrycksverktyg i maktmissbrukarnas händer!
Jag och hundratals andra miljoner har upplevt under en alldeles för lång tid detta förödmjukelse.
Jag vet vad jag pratar om!

PS. Märkligt nog att hela massmedia diskuterar detta ämne, eller hur?

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2008, 20:48:06 PM »
Citat frn: "Jan-Olof Larsson"

(...)
FRA behövs för att värna landet inte för att mistänkliggöra varje medborgare !
(...)

Menade du ”det duktiga folket” som under decennier har värnat vårt land mot ”historiska u-båtarna” bland annat?

Vem är det då som är hotet?
Dem som verkligen utgör ett hot (och det verkligen finns!) dem klarar avancerad kryptering, bland annat!
Det är inte längre telegrafi som gäller!
Det är mycket mer avancerat och sofistikerad teknologi som kräver
verkligen ”mycket duktigt folk som behövs för att värna vårt land i många avseenden” men absolut ingen kränkande ”fra-lag” mot egna medborgare som vilken 17 åring med tillräckligt IT kunskap kan kringgå hur enkelt som helst!

Fattar ni?

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Dags för folk att vakna
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2008, 08:58:07 AM »
För lite drygt en vecka sedan fick jag mailet nedan från mina kontakter i Nya Zeeland.

Citera

Från: Barbara Smith <barbara@ .org.nz>
Skickat: den 5 juni 2008 23:39
Till: Ruby Harrold-Claesson <Board@nkmr.org>
Ämne: Sweden On Verge of Passing Sweeping Wiretap Plan

Did you know about this Ruby?

Feed: Slashdot
Posted on: Thursday, 5 June 2008 7:54 p.m.
Author: samzenpus
Subject: Sweden On Verge of Passing Sweeping Wiretap Plan
 An anonymous reader writes "No one seems to have noticed that Sweden is close to passing a far-reaching wiretapping program that would greatly expand the government's spying capabilities by permitting it to monitor all email and telephone traffic coming in and out of the country. If a bill before parliament becomes law, the country's National Defence Radio Establishment (FRA) will monitor all internet traffic that passes in or out of the country. As the article notes, there's a good chance email traveling from, say, the UK to Finland would be fair game, since it's likely to traverse through Sweden before reaching its final destination. So far, there's been nary a peep from Swedish media about the plan."
Read more of this story at Slashdot.
View article  

I NZ förstår de inte hur vi i Sverige kan vara så passiva inför FRA-lagen. En lag som den här lagen skulle möta mycket motstånd i NZ. Där värnar de om sin integritet. Ett exempel på Nya Zeelandernas beslutsamhet att värna om sin integritet är deras opposition mot den sk anti-agalagen som  premiärministern och hennes parti tillsammans med de gröna tvingade igenom i maj 2007 trots att mer än 83 % av befolkningen var klart emot den. Vi kan jämföra detta med den ytterst svaga reaktionen eller rättare sagt den uppenbara passivitet som Sverige uppvisade inför anti-agalagen 1979. Opposition i Nya Zeeland har nu samlat in ca 380 000 namnteckningar för en referendum för lagens omedelbara utmönstring. De begär att en referendum ska hållas samma dag som de allmänna valen som ska äga rum senare i år.

I Sverige har man låtit politikerna genomföra hela serier av lagar som verkar integritetskränkande för de enskilda och som är mycket skadliga såväl för de enskilda, familjen samhällets grundsten och samhället i stort - utan att ens bjuda på lite motstånd. LVU-lagen är ett typexempel. Den har dessutom begåvat Sverige med åtskilliga fällande domar och dyrbara förlikningar i Europadomstolen.

Låt oss hoppas att FRA-lagen ska innebära en vändpunkt. Det är dags för folk att vakna.

affe1950

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 10
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2008, 10:46:28 AM »
Hej.
Jag är ny på forumet och har surfat omkring på de olika delarna och konstaterar att mycket av vad som sägs lierar sig med mina egna åsikter och erfarenheter av myndighetsmissbruk och övergrepp från ankdammens (sverige)sida.Att man vill ge FRA full tillgång till medborgarens intigritet och frihet ser jag bara som ett delmål i vägen till att ha fullständig kontroll över befolkningen i socialstaten. Att skylla på yttre fiender i form av terrorister osv.är löjeväckande man behöver inte vara speciellt begåvad för att inse att våra "fiender" finns inom landet i form av skumma politiker som gör sitt  bästa för att mörka sanningen och inbilla folket att allt är till för allas bästa och att vi bebor det tryggaste landet i världen.snubblande nära vad man under en tid lurade folket i gamla sovjet att tro.

Lev väl!
affe1950

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 106
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2008, 13:59:52 PM »
FRA har avlyssnat svenska medborgare i över 10 års tid, det är något man ska komma ihåg i diskussionen av det här lagförslaget.. Det kommer bara att reglera verksamheten och ange föreskrifter för vad man ska söka efter, som det är nu är den ju oreglerad och kan användas mot vilken svensk som helst. Svenska staten har visat stort intresse för så kallade "högerextremister" det senaste decenniet och följt dessas rörelser via mobiltelefoner samt läst av den internettrafik de haft tillgång till. Den här avlyssningen är en länk i en oavbruten kedja av övervakning som socialdemokraterna bedrivit, genom IB m.m.

Så, även om lagförslaget faller kommer de ändå att fortsätta övervaka laglydiga medborgare. Från ett 1900-talsperspektiv skulle man kunna se det som "osvenskt" att helt plötsligt låta oliktänkande organisera sig i fred. Det är rätt talande att FRA-chefen försäkrade att övervakningen inte kommer innebära att medborgares kärleksbrev blir lästa.. Det är ju inte det man ska oroa sig för, utan för att staten för register över medborgares politiska aktivism.

affe1950

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2008, 15:03:28 PM »
Håller med as76 att övervakning och registrering inte är något nytt.Makthavarna har alltid haft ett kontrollbehov allrahelst i socialstater.Det allvarliga är att man nu legitimerar beteendet och kommer att använda det mot för dem misshagliga personer och då med avlyssnandet som bevis i kommande rättsprocesser.Vad får du säga utan att det betraktas som stämpling mot Ex.vis staten? Jag ser den här och andra lagar som LVU som en stor fara för vår intigritet och vi medborgare måste vara på vår vakt .Oron för kommande "idiotlagar" är stor.
Lev väl!
affe1950

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Jurister bör frukta FRA-lagen
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2008, 15:58:43 PM »
Jurister bör frukta FRA-lagen
Av Mark Klamberg, doktorand i folkrätt.

Saxat från Dagens Juridik, 2008-06-17

"Den praktiserande juristen måste förstå att det handlar om avlyssning utan domstolsprövning, oberoende förhands - och efterkontroll och effektiva rättsmedel saknas vid överträdelser. Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet, har pekat på att begrepp som advokatsekretess och meddelarskydd därmed riskerar att få ett illusoriskt innehåll. Kommunikation via telefon- och internet mellan advokat och klient kan komma att fångas upp av FRA:s spaning och hamna på en handläggares bord. Förespråkarna för lagen skulle svara att i sådana situationer kommer meddelandet att raderas, men kränkningen av sekretessen har redan inträffat. Handen på hjärtat, har du förtroende för att handläggarna vid FRA alltid kommer att följa instruktionerna och aldrig lämna er kommunikation till obehöriga?"

Sedan lång tid tillbaka ber jag mina klienter vars barn hotas av LVU - eller är redan omhändertagna - att inte berätta känsliga uppgifter för mig i telefon eller ens använda e-mail av den enkla anledningen att jag betraktas som oliktänkande och jag har haft många ögon på mig.

Många har blivit avlyssnade i Sverige. Jag minns IB-affären

affe1950

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Jurister bör frukta FRA-lagen
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2008, 16:50:16 PM »
"Handen på hjärtat, har du förtroende för att handläggarna vid FRA alltid kommer att följa instruktionerna och aldrig lämna er kommunikation till obehöriga?

Frågan är verkligen relevant i sammanhanget och jag svarar naturligtvis NEJ.Även jag har erfarenheter av att uppgifter som är sekretessbelagda kommer upp till ytan vid tillfällen då man minst anar det vid som i mitt fall vårdnadsutredning  sammanlänkat med LVU som fick alvarliga konsekvenser för mig och en dotter.(har F.Ö nio barn).  Jag fick till och med erfara att om man inte hade uppgifter så hittade man på sådana. Jag baxnar vid tanken på att min trafik via meil med mitt juridiska ombud skulle hamna hos en handläggare på ex.vis Familjerätten eller hos någon enfaldig " socialtant ".
Lev väl!
Affe1950 :twisted:

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2008, 17:01:55 PM »
Det finns nog inte många som tror det givetvis kommer det att missbrukas

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Vem är rädd; för vad?
« Svar #13 skrivet: 17 juni 2008, 19:32:46 PM »
Citat av Benjamin Franklin:
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."

Citatet har använts för drygt en timme sedan under riksdagens debatt om fra-lagen.
Riksdagsdebatten fortsätter fram till 21.00 och sänds direkt av svt 24.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
    • Visa profil
Tysk övervakningsskandal
« Svar #14 skrivet: 17 juni 2008, 19:45:52 PM »
Benjamin Franklin citatet är i högsta grad en tankeställare. De som erbjöds omhändertagande från vaggan till graven och som trodde att det var i deras intresse har senare vaknat upp och funnit att de förlorade mer än de fick - att förlorad frihet och därmed sin integritet gör folk till slavar.

Det pågår f n en övervakningsskandal i Tyskland, som växer för varje dag.

Tysklands motsvarighet till Telia, statliga Deutsche Telekom, har använt sina lagrade trafikdata om genomförda samtal för att spionera på anställda, styrelseledamöter och journalister. Hundratusentals samtal har gåtts igenom med datorer för att utröna vilka anställda och styrelseledamöter som haft kontakt med journalister. De loggfiler som visar mobiltelefoners geografiska förflyttningar har samkörts mellan anställda och journalister för att få reda på om de träffats, vilket gör att de avslöjats även om de inte haft telefonkontakt! Nu  ifrågasätter tyskarna hela den nystiftade lagen om trafikdatalagring.

Läs mer här: http://www.realtid.se/ArticlePages/200806/10/20080610090029_Realtid177/20080610090029_Realtid177.dbp.asp

Storebror ser dig!