Jurister bör frukta FRA-lagenAv Mark Klamberg, doktorand i folkrätt.
Saxat från Dagens Juridik, 2008-06-17
"Den praktiserande juristen måste förstå att det handlar om avlyssning utan domstolsprövning, oberoende förhands - och efterkontroll och effektiva rättsmedel saknas vid överträdelser. Anne Ramberg, generalsekreterare i Advokatsamfundet, har pekat på att begrepp som advokatsekretess och meddelarskydd därmed riskerar att få ett illusoriskt innehåll. Kommunikation via telefon- och internet mellan advokat och klient kan komma att fångas upp av FRA:s spaning och hamna på en handläggares bord. Förespråkarna för lagen skulle svara att i sådana situationer kommer meddelandet att raderas, men kränkningen av sekretessen har redan inträffat. Handen på hjärtat, har du förtroende för att handläggarna vid FRA alltid kommer att följa instruktionerna och aldrig lämna er kommunikation till obehöriga?"
Sedan lång tid tillbaka ber jag mina klienter vars barn hotas av LVU - eller är redan omhändertagna - att inte berätta känsliga uppgifter för mig i telefon eller ens använda e-mail av den enkla anledningen att jag betraktas som oliktänkande och jag har haft många ögon på mig.
Många har blivit avlyssnade i Sverige. Jag minns IB-affären