Hej Susanna
Med tanke på att det även finns ett fällande JO-yttrande 990928, med d.nr 2148-9* om att en rådman i en svensk tingsrätt medvetet sitter och fattar "olagliga rättsbeslut", och inte bara att fel människor i andra sammanhang blir fällda. Så är det dessvärre nog mera en realitet med rättsröta lite här och var i samhällsapparaten. Det börjar med andra ord bli evidensbaserat. (Precis som du befarar. Det sprider sig som ringar på vattnet).
Direktörer har tillgång till större summor pengar och en del faller för frestelsen att sko sig själva. De flesta av "samhällets stöttepelare" har oftast inte tillgång till samma mängd pengar, men till gengäld har de tillgång till makten att styra över sina medmänniskor. Vilket alltför många inte är sena med att praktisera. Det är nog så allvarligt. Makt berusar och är farligare.
Finns det den allra minsta intressekonflikt uppstår därför lätt "kollisioner", vilket i mina ögon är förståeligt. En fifflande direktör löper risk att bli upptäckt, om än liten. Ännu mindre är risken för mellanfunktionärerna i samhället.
Barn lär sig som bekant av vuxna. Medan vuxna ofta tar lärdom av "överheten". Om någon ogillar lärdomarna så är det ingen alls bra lösning att gå ut på gatan för att banka folk, dvs hata allt och alla.
Går det att införa "konflikthantering" som skolämne redan i mellan- och högstadiet?
Jag har annars inget bra förslag på någon lösning. Mer än att jag hoppas det skall vara avsevärt hårdare straff för den myndighetsperson som i sitt arbete både fifflar och ljuger, såväl i smått som stort. Dvs makt med ansvar.
Till att börja med: Vad med livstidsstraff för den åklagare eller polis som medvetet förfalskar bevis?
Eftersom ingen åklagare eller polis förhoppningsvis någonsin förfalskar bevis, så finns det heller ingen större anledning för dem att behöva oroa sig. Men det bör ge tydliga signaler till samhället att lagen teoretiskt är lika för alla i samhället.
Enär det oftast varken ligger några direkta penningintressen, porr eller våld i det kommer det väl antagligen aldrig någonsin att uppmärksammas. Jag tycker i alla fall det är betydligt värre brott mot samhället (hypotetiskt fullt möjligt) än vad den fifflande direktör åstadkommit som lyckats sno åt sig ett par miljoner, eller kanske bara någon resa till Island.
Jag vill också gärna åka med Storstockholms Lokaltrafik för att bada i den iSLändska blå lagunen.
Mvh, Leif
*ChefsJO's granskning inleddes efter när rådmannen erkänt att han tidigare hade "lurats" ett flertal gånger av samma advokat vars huvudman är ett större välkänt och svenskt bensinbolag. JO granskade ett enda mål och prickade rådmannen, utöver det hände absolut ingenting. Tystades ned. Vad lär vi egentligen våra barn?