Författare Ämne: Hovrätten i Västra Sverige och det ensamkommande barnet  (läst 3128 gånger)

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Hovrätten i Västra Sverige och det ensamkommande barnet
« skrivet: 29 maj 2008, 11:42:36 AM »
Jag öpnnar ett nytt ämne för nästa del i sagan.
Eftersom jag är en god man igen så innebär det att Hovrätten i Västra Sverige kan nu ta ställning till om jag och flickan skulle ha överhuvudtaget ha haft någon talesrätt i det särskild förordnad vårdnadshavarmålet, samt om vi har ägt rätt att överklaga den dom.

Jag och flickan har hittills inte varit parter i Tingsrättens process.
Men jag fick komma in med bemötanden när socialförvaltningen i Vänersborg plötsligt ifrågosatte min lämplighet.

Alltså först skall Hovrätten komma fram till om jag och flickan fick överklaga Tingsrättens dom.

Fortsättningen följer - jag lovar.

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Mitt överklagande prövas ej av Hovrätten
« Svar #1 skrivet: 04 juni 2008, 16:26:12 PM »
Har fått beslut från Hovrätten om att mitt överklagande tas inte upp tillprövning då jag inte varit part i Tingsrätten.
Får säga att det var väntad.

Däremot så har jag inte fått en enda papper på flickans överklagandet som lämnades in vid hand i ett separat kuvert vid samma tillfälle, 21 april, som jag lämnade in mitt överklagande.

Ringde Hovrättsfiskalen som handlagt ärendet och hon kände inte igen något annat överklagande.
Verkar som om bara ett överklagande klarade utmaningen att ta sig från Vänersborg till Göteborg :roll:
Alltså nu börjar leken - Var har flickans överklagandet tagit vägen:?:

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Flickans överklagande
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2008, 19:44:00 PM »
Hovrätten fick aldrig flickans överklagande.  Hovrätten har legat på Tingsrätten i Vänersborg men Tingsrätten hittar inte handlingarna.

Den 21 april lämnades in till Tingsrätten av mig personligen 2 stycken kuvert. Ett innehöll mitt överklagande, ett innehöll flickans.
På fm 21 april, innan jag var till tingsrätten, hade jag suttit med en journalist från lokaltidningen. Han fick med sig kopior på allt som jag sedan lämnade in på em.

Den 30 april lade jag upp de avidentifierade överklaganden i NKMRs forum under tråden "En godmans metodik"

Hovrättsfiskalen har aldrig varit med om att ett överklagande har kommit bort.

Jag trodde aldrig i min vildaste fantasin att jag skulle ha behövt begära ett bevis på att överklaganden hade blivit överlämnade.
Men min ankdamm Vänersborg har lärt mig en ny läxa.

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Beslut i frågan om återställandet av försutten tid
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2008, 18:46:41 PM »
Idag kom ett beslut från hovrätten angående ansökan om återställanden av försutten tid.

Det blev avslag då flickan har ej varit part i Tingsrätten så konstaterar Hovrätten redan nu att hennes överklagandet skulle därför inte ha hanterats och det därför finns ingen anledning för att återställa försutten tid.

Så situationen verkar vara så här att när en särskilt förordnad vårdnadshavare skall utses till ett ensamkommande barn så har inte barnet någon talan och inte heller barnets gode man.

Ett par frågor

I en situation där ett barn har ett vårdnadshavare men att vårdnaden skall tas ifrån personen och istället överföras till en annan särskilt förordnad vårdnadshavare - Har den ursprungliga vårdnadshavaren någon parts rätt i målet  :?:  Samt om barnet är över 12 år har inte barnet åtminstonde en rätt att  bli hörd i en process som skall utse en särskild förordnad vårdnadshavare till barnet :?:  

Om svar på fråga ett är JA kan det hela bli spännande då alla vi som läser här vet vid där här laget att en godman till ett ensamkommande barn har trätt in i vårdnadshavare rollen.