Författare Ämne: Mitt liv är en röra  (läst 6363 gånger)

Emil

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
    • http://sagorummet.egetforum.se
Mitt liv är en röra
« skrivet: 18 maj 2008, 17:44:27 PM »
Mitt liv är en röra! Jag är jagad av sociala! Mamma låter mig inte åka till Ryssland. Skolan är emot mig. Man måste kämpa framåt för att inte åka i klorna (sociala)
emil 12 år

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Mitt liv är en röra
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2008, 17:23:35 PM »
Jag förstår att du har det svårt, Emil, men du har ändå vuxna på din sida. Jag vet att din pappa gör allt som står i hans makt för att hjälpa dig och tillsammans är ni starka. Försök nu att njuta av vårsolen och stå på dig, du har rätten till ditt liv och det är fel när du behöver känna dig jagad - så ska det inte vara.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2008, 20:28:00 PM »
Orsaken till att sociala/skolan kapitulerade var att mamman hade kommit upp på skolan för att få veta varför de bar sig åt som de gjorde. När de fick höra att mamman övervägde att skriva honom hos mig, om trakasserierna fortsatte så att han skulle kunna byta skola för att slippa trakasserierna, så drog de tillbaka tanken om elevvårdskonferens om ämnet "ingenting".. Nu har sociala/skolan något att tänka på..

Om de försöker förstöra Emils studier, så förstör de bara Emils studier i SKOLAN, de kan inte göra något åt att han studerar hos mig. Försöker de genomföra olagliga anmälningar mot Emil, så innebär det bara att de foscerar en flyttning av Emil till mig, där jag får än bättre grepp över hans studier. Den här gången borde de inse att de har kommit till en återvändsgränd, då deras egna åtgärder leder till att de blir tvungna att släppa greppet.

Nu ska jag kontakta skolverket för att få råd om hur man gör upp en individuell studieplan för Emil. Obildningsskolan vill ju inte undervisa honom i engelska, exempelvis, och de klagar över att han ligger långt framme i svenska och matematik. Att man kan få höra sådana ord från en lärare, visar att man mycket tidigare borde ha gett upp hoppet om dem.

Det var roligt att se hur förnedrade lärarna och skolan blivit av sitt eget beteende. Pissat i motvind ! Läraren Monica sade att de nu skulle tala om hur de kunde informera föräldrarna bättre..  att elevvårdskonferensen ju "bara" skulle handla om att de inte ville gå med på att låta testa honom för att gå upp en klass.. Men man FÅR ju inte ha elevvårdskonferens om ämnen man inte tagit upp med föräldrarna först ! När jag sade åt henne att om skolan inte samarbetar med föräldrarna, så är det meningslöst att kasta klyschan "barnens bästa" omkring sig. För en skola med en sämre pedagogik som samarbetar med föräldrarna, får bättre resultat än en skola som motarbetar föräldrarna och åstadkommer friktion istället. Detta ogillade hon, hon VILL verkligen försöka en gång till med dessa metoder. Men hon KAN inte längre !
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Mitt liv är en röra
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2008, 12:14:24 PM »
"Avos"

Du talar med krigstermer när du berättar - t ex "rekapitulera".
Låt inte ditt personliga krig med olika myndigheter påverka Emil.
Barn ska vara glada, lyckliga, skratta och leka, och vuxenvärlden får hantera sina problem och sina krig på annat sätt än via barnen. Barn kan inte vara, och får inte vara barnsoldater.
Det vi är talar alltid högre än det vi skriver och säger.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2008, 16:31:23 PM »
Citat från: "Stockholm"
"Avos"

Du talar med krigstermer när du berättar - t ex "rekapitulera".
Låt inte ditt personliga krig med olika myndigheter påverka Emil.
Barn ska vara glada, lyckliga, skratta och leka, och vuxenvärlden får hantera sina problem och sina krig på annat sätt än via barnen. Barn kan inte vara, och får inte vara barnsoldater.
Det vi är talar alltid högre än det vi skriver och säger.

Jag har inte din inställning till myndigheterna helt enkelt, och myndigheterna har inte samma inställning till mig som till dig. Naturligtvis så vet jag vilken din förklaring är till detta. Men det har vi redan hört.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Mitt liv är en röra
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2008, 17:25:35 PM »
"Avos"

Din egen undertext till dina inlägg i detta forum är som följer : -"Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter " -

Om du lever i symbios med din son, påverkar detta hans förhållningssätt till omvärlden. Hur ser då hans framtid ut?

Din son har en far, en mor, sin mors sambo, och en äldre bror, som närmast anhöriga. Varför skulle då "sociala" jaga honom?

Du själv skriver för närvarande mest om dina konflikter med skolan, rektor och lärare.

Låt det vara DIN konflikt.

Detta forum tillhör i högsta grad vuxenvärlden. En 9-åring är inte mogen att delta i diskussioner här, och Emil har knappast hittat hit själv.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2008, 17:43:02 PM »
"Avos"

Din egen undertext till dina inlägg i detta forum är som följer : -"Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter " -

Om du lever i symbios med din son, påverkar detta hans förhållningssätt till omvärlden. Hur ser då hans framtid ut?

Din son har en far, en mor, sin mors sambo, och en äldre bror, som närmast anhöriga. Varför skulle då "sociala" jaga honom?

Du själv skriver för närvarande mest om dina konflikter med skolan, rektor och lärare.

Låt det vara DIN konflikt.

Detta forum tillhör i högsta grad vuxenvärlden. En 9-åring är inte mogen att delta i diskussioner här, och Emil har knappast hittat hit själv.

Det här är ett forum för de som är trakasserade av myndigheterna helt enkelt. Här gäller andra premisser än på ditt eget forum. Jag och andra kommer att ta upp frågor här som du inte tycker om, utan att fråga dig innan. Hemskt ledsen. Men om du undrar mer om detta, kan du ta det i meddelande till moderatorn för vidare frågor om vad man ska skriva här.
För vidare personlig rådgivning: läs det meddelande jag tidigare skickat till dig.

Stockholm

• Gäst
Mitt liv är en röra
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2008, 17:56:05 PM »
"Avos"

Jag har tre (3) st olika forum, vilket menar du?
Medlemskap i olika forum har olika åldersgränser, precis som bio.
Vi ska inte behöva ändra innehåll eller våra ord för att minderåriga läser.

Synd att du blockerar dig, och inte tar till dig mina välmenande tankar.
En fortsatt diskussion i just detta ämne fyller därmed ingen funktion.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2008, 07:05:52 AM »
Lärarinnan fortsätter, men söker nu nya utvägar.

Söndag. Läraren klagar över att Emil gör för mycket matte och svenska, så att han kommer före  de andra. Lärarinnan ägnar ungefär 60% av sin tid åt Emil, vilket är till Emils nackdel. I klassen ligger de flesta efter, en del läser t o m matte för 6:års. Många ligger kvar i första terminens matte.

Måndag: Emil tillåts inte gå till matten, istället så sitter hon hela dubbellektionen i matte över en timme, med honom i ett angränsande rum och talar om att... han borde göra mera matte på lektionerna!  Förmodligen försökte hon lura ut ur Emil om jag sagt att han ska strunta i skolan, så att vi ersätter den med hemarbete.

Tisdag: Lärarinna har tömt Emils ryggsäck, innan han skulle gå till skolbussen, så han kunde inte göra några läxor. Ryggsäcken var helt tom, dvs det handlade inte om rättning av matteboken bara.

Stockholm

• Gäst
Mitt liv är en röra
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2008, 11:32:18 AM »
"Avos"

Du jobbar tydligen hemma med matten och svenskan i syftet att barnet ska flytta upp 1 eller 2 åk, för att du/ni ska slippa läraren.

Detta kommer sannolikt inte att ske (skolan bestämmer), och skulle det ske, så är det ändå samma eniga skola med samma personal.

Hur ska du få ett slut på denna konflikt som accelererar hela tiden :?:
Få ett slut främst för barnets skull.

Det finns bara 2 alternativ, antingen byter barnet skola, eller så låter du konflikten rinna ut i sanden. Att vara oförutsägbar är en bra taktik.

Ett byte av skola innebär dock samtidigt att "gammal" information följer med ärendet.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2008, 12:24:19 PM »
"Avos"

Du jobbar tydligen hemma med matten och svenskan i syftet att barnet ska flytta upp 1 eller 2 åk, för att du/ni ska slippa läraren.

Detta kommer sannolikt inte att ske (skolan bestämmer), och skulle det ske, så är det ändå samma eniga skola med samma personal.

Hur ska du få ett slut på denna konflikt som accelererar hela tiden :?:
Få ett slut främst för barnets skull.

Det finns bara 2 alternativ, antingen byter barnet skola, eller så låter du konflikten rinna ut i sanden. Att vara oförutsägbar är en bra taktik.

Ett byte av skola innebär dock samtidigt att "gammal" information följer med ärendet.

"En fortsatt diskussion i just detta ämne fyller därmed ingen funktion."

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Mitt liv är en röra
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2008, 18:28:25 PM »
Min son låg före i matte när han gick i ettan fick hela tiden extraböcker med samma typ av tal som han redan kunde. Rätt kvickt genomskådade han del hela. Han kom upprörd hem till mig och visade titta här här står det 3+4 och här 4+3. Lärarna lurar oss barn att göra samma saker. Snart blev det problem min Emil tröttnade på skolan. Nu går han i åttan. Han skolvägrar totalt inget hjälper inte hot inte mutor inte lirkande. det enda jag inte har försökt med är den förbjudna agan, men allvarligt talat tror jag bara det skulle förvärra situationen ännu mer. I sjuan och åttan har jag fått honom till skolan max 30 dagar sammanlaggt. Skolan har försökt med olika stödåtgärder inget har funkat. min son har konstaterat aspberger syndrom, men placeringar i speciella aspbergergrupper har bara gjort det hela ännu värre eftersom att dessa grupper framför allt är anpassade efter de extremt blyga och tillbakadrdagna aspbergerbarnen och just det kriteriet stämmer inte med min son. Tyvärr har denna skolfobi även drabbat min sons övriga hälsa efterom han drar sig undan från omgivningen reagerar han tyvärr på samma sätt som en ett åring som nyss börjat på dagis de få gånger man lyckas få honom till skolan han blir sjuk.

Hoppas du lyckas få skolan att fatta att de måste stimulera din Emil och låta honom utveckas och gå vidare annars riskerar han tyvärr att på sikt utveckla samma skolfobi som min emil

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Mitt liv är en röra
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2008, 18:31:28 PM »
Sekretesslagstiftningen gäller även skolan. vid skolbyte måste man som förälder godkänna att information överlämnas, men tyvärr kan den nya skolan kräva att man godkänner detta för att ta emot barnet. Fast det tror jag inte gäller vid flytt utan bara när man väljer en annan skola än den man hör till.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2008, 20:04:32 PM »
Citat från: "susanna svensson"
Min son låg före i matte när han gick i ettan fick hela tiden extraböcker med samma typ av tal som han redan kunde. Rätt kvickt genomskådade han del hela. Han kom upprörd hem till mig och visade titta här här står det 3+4 och här 4+3. Lärarna lurar oss barn att göra samma saker. Snart blev det problem min Emil tröttnade på skolan. Nu går han i åttan. Han skolvägrar totalt inget hjälper inte hot inte mutor inte lirkande. det enda jag inte har försökt med är den förbjudna agan, men allvarligt talat tror jag bara det skulle förvärra situationen ännu mer. I sjuan och åttan har jag fått honom till skolan max 30 dagar sammanlaggt. Skolan har försökt med olika stödåtgärder inget har funkat. min son har konstaterat aspberger syndrom, men placeringar i speciella aspbergergrupper har bara gjort det hela ännu värre eftersom att dessa grupper framför allt är anpassade efter de extremt blyga och tillbakadrdagna aspbergerbarnen och just det kriteriet stämmer inte med min son. Tyvärr har denna skolfobi även drabbat min sons övriga hälsa efterom han drar sig undan från omgivningen reagerar han tyvärr på samma sätt som en ett åring som nyss börjat på dagis de få gånger man lyckas få honom till skolan han blir sjuk.

Hoppas du lyckas få skolan att fatta att de måste stimulera din Emil och låta honom utveckas och gå vidare annars riskerar han tyvärr att på sikt utveckla samma skolfobi som min emil

Intressant att se samma problem. Min uppfattning om vad de har för sig på skolan är att de verkar försöka knäcka Emils studieintresse. De skäller ut honom istället för att belöna honom, de klagar på att han ligger före, sedan klagar de på att han inte gör tillräckligt. Det är precis som att de vill att han ska tro att det blir bättre om han ger upp. Men jag har sagt åt honom "Vad tror du att de kan sätta dit dig på: om du ligger före eller om du ligger efter ?" Deras position är alltså en gåta., som man måste lösa.

De behandlar honom som att han är en svag elev. Han har fått en del motvilja mot matte, men om vi bara kan reda upp saken, så att han inser att det verkligen inte är på grund av att matten är för svår han nu fått problem med motivationen ( han ber sällan om hjälp), utan därför att de har gjort studierna till en börda. Men han har en grundläggande optimism, så jag tror vi ska köra ifrån dem i alla fall.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Mitt liv är en röra
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2008, 20:15:29 PM »
Citat från: "susanna svensson"
Sekretesslagstiftningen gäller även skolan. vid skolbyte måste man som förälder godkänna att information överlämnas, men tyvärr kan den nya skolan kräva att man godkänner detta för att ta emot barnet. Fast det tror jag inte gäller vid flytt utan bara när man väljer en annan skola än den man hör till.

Det här är ett svårt personligt problem. Mamman kommer från Ryssland, och kände att då vi skildes så försvann hela hennes anknytning till livet här. Äldsta sonen flyttade till mig, och huset som mina föräldrar hjälpt till att köpa, löste jag ut henne från. Jag förstår henne då hon känner det som att jag fått allting, och hon vill inte förlora Emil, det sista av hennes gamla liv som finns kvar. Äldsta sonen har jag "gett tillbaka" åt henne. De var rejält ovän, och talade inte med varandra på 1½ år, men sedan fixade jag ett avtal via FK, så att jag gjorde ett umgängesschema och betalade henne kostnaderna för hans vistelser. Nu bor han mer hos henne än hos mig.

Beträffande Emil har jag sagt åt henne då det såg som mest krisartat med skolan, att hon fick bestämma helt och ställa det hur hon skulle ha det med pengar och skriva umgängesschema som tidigare: bara han kom bort från denna hemska skola och fick börja skola här på landet där hans äldre bror har gått.

Men hon har väldigt svårt att slita sig, för mig gör det inget: jag vill inte "ta" det sista från någon. Folk har rätt att ha känslor, även om de är föräldrar. Allt går säkert att ordna till allas bästa, och Gud ser till att det finns en lösning så att inte en får mindre, om en annan får mer.

Kan bara Emil fixa sina studier trots hårt motstånd på den skola han går nu, så har han blivit starkare. Det goda är inte alltid det bästa !