Frfattare mne: Vad tror ni om detta som grund för skadeståndskrav?  (lst 4298 gnger)

AS76

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 106
    • Visa profil
Vad tror ni om detta som grund för skadeståndskrav?
« skrivet: 25 maj 2008, 15:41:07 PM »
I mitten av 90-talet när jag gick ut gymnasiet i Härnösand fann jag mig själv boende hos min mor efter att mina alkoholiserade föräldrar separerat, och jag hade inte foten inne på någon arbetsplats eller mycket hum hur jag skulle gå tillväga för att få jobb, så jag fick vända mig till socialen för försörjningen. De hade dock helt andra planer än de jag hade, de som gick ut på att jag skulle få ett jobb, och bara gick till socialen eftersom jag inte hade några pengar; De började visa ett kränkande intresse för mig som person, sa att jag var "mörk", "konstig" och frågade om jag sov gott om nätterna. De tog mig också till habiliteringsenheten i Sundsvall och försökte få mig att acceptera vistelse på vårdhem, något jag naturligtvis avböjde. Vidare så anställde de en ledsagare åt mig, något jag aldrig efterfrågade och inte ville ha, och de fortsatte i någon månads tid försöka få in mig på olika slags institutioner för mentalt handikappade personer, samt göra regelbundna besök hos mig hemma i den lägenhet jag fick. Jag hade mycket svårt att förstå vad som pågick eftersom jag vet att jag är mycket intelligent, och ingen hade någonsin ifrågasatt detta, så jag såg inte varför jag skulle vistas bland förståndshandikappade.

Denna upplevelse gjorde mig klart asocial. Man kan gott säga att de skrämde bort mig från samhället. Visserligen har jag alltid varit inåtvänd, men med ett visst intresse för att knyta kontakter, vilket detta dock förändrade. Jag har insett efteråt hur traumatiskt detta var när jag tänkte tillbaka och funderade på vad som hände under denna tid, och insåg att jag hade förträngt mycket av det eftersom det gjorde mig så upprörd att bli bemött på detta sätt. I efterhand har jag insett att jag har vissa autistiska drag och stämmer bra in på diagnosen Aspergers syndrom, men det var inte något de nämnde i denna veva, de försökte aldrig ens motivera för mig varför jag skulle in på de olika sakerna.

När jag tackat nej till alla dumheterna och även ett dumt AF-påhitt att jag skulle ta datakörkortet, något jag försökte få AF-handläggaren att förstå inte skulle vara av någon användning i min tilltänkta karriär, mina IT-kunskaper var långt ovanför detta, så fick jag se mig utan ens socialbidrag, allt jag kunde få var matrekvisitioner, vilket innebar att jag inte ens kunde betala hyran. De informerade mig inte ens om att jag säkerligen skulle kunna ha fått förtidspension pga Aspergers-diagnosen, bemötandet svängde snabbt efter att jag inte erbjudit dem de arbetstillfällen de hade hoppats att jag skulle utgöra.

Som jag ser det hade denna episod en oerhört negativ inverkan på min karriär, att jag dragit mig undan från samhället har inneburit att jag inte har några arbetsreferenser eller kontakter som jag kan få jobb genom, och arbetsförmedlingen har aldrig ordnat något jobb åt mig, trots att jag trots min intelligens och mina kunskaper sagt att jag kan arbeta i butik eller dylikt, bara de ordnar det åt mig. Med andra ord har jag fått leva på socialbidrag, tidvis avbrutet när jag inte velat gå heltid på någon dum AF-åtgärd som jag insett aldrig skulle kunna leda till ett jobb, utan endast var något AF gillade att debitera skattebetalarna för.

Tror ni det finns möjlighet att stämma Härnösands kommun med anledning av detta? Det jag skulle vilja få skadestånd för om möjligt är det känslomässiga traumat av detta obefogade bemötande, samt den ekonomiska förlust det resulterade i när jag antagligen hade varit väl etablerad på arbetsmarknaden om det inte varit för denna intervention. Jag har endast haft minimala bekymmer med att leva självständigt, så de habiliteringsåtgärder de föreslagit kan endast ses som vansinniga. De som utan att jag frågat om det började utreda mig, gjorde det nog enbart av ekonomiska motiv för att sysselsätta alla de kunde i den offentliga karusellen.

Jag läste häromdagen att det var en muslim som stämde en kommun på 160'000 för att han blev avstängd från sin praktik/jobb när han inte ville skaka hand med en kvinna pga sin religion. Om något sådant har en chans att gå igenom svensk domstol så borde det ju vara självklart att jag ska få upprättelse för det jag gått igenom, en fullständigt obefogad kränkande behandling.

Stockholm

• Gst
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2008, 19:12:27 PM »
Gången för skadestånd från kommun är följande.

Först söker du skadestånd hos kommunen själv, vilket sällan går igenom.

Därefter kommer en stämningsansökan i Tingsrätten, helst via advokat.
Saknad du medel be advokaten ansöka om rättshjälp. Rådgivning får du upp till 2 tim till halva priset. Vid tvister med en kommun gäller inte hemförsäkringens rättsskydd.
När skedde kränkningen? Sannolikt finns en preskriptionstid.
Om du tackat nej till åtgärder eller jobb brukar nödpengar utgå, d.v.s mat + bostadskostnad. Har du aldrig haft A-kassa?

I Tingsrätten, till skillnad från Länsrätter, gäller bevisföring, d.v.s du måste ha faktiska bevisdokument eller vittnen.

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2008, 20:11:09 PM »
Citat frn: "Stockholm"
Gången för skadestånd från kommun är följande.

Först söker du skadestånd hos kommunen själv, vilket sällan går igenom.

Därefter kommer en stämningsansökan i Tingsrätten, helst via advokat.
Saknad du medel be advokaten ansöka om rättshjälp. Rådgivning får du upp till 2 tim till halva priset. Vid tvister med en kommun gäller inte hemförsäkringens rättsskydd.
När skedde kränkningen? Sannolikt finns en preskriptionstid.
Om du tackat nej till åtgärder eller jobb brukar nödpengar utgå, d.v.s mat + bostadskostnad. Har du aldrig haft A-kassa?

I Tingsrätten, till skillnad från Länsrätter, gäller bevisföring, d.v.s du måste ha faktiska bevisdokument eller vittnen.

Tack för informationen. Det hela skedde någon gång 1996-97, så en preskriptionstid på 10 år kan gälla under svensk praxis, fast som jag förstår det kan man ändå ta upp det med EU? Jag har aldrig haft A-kassa eller informerats om mycket vad det gäller svensk myndighetsdjungel, har däremot funnit mig utan någon sorts ersättning alls flera gånger. Jag förmodar att de institutionsvistelser och dylikt de ville ha in mig på finns i deras dokument, de verkar ju skriva ned allt de gör. Själva dialogerna kan jag däremot bara själv vittna om. Så eget vittnesmål gäller inte i tingsrätten? Osis.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 86
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2008, 21:09:58 PM »
Mitt råd är att du byter forum. Sök på attention så får du mer infpo om hur man kan gå tillväga om man har ett neuropsykiatriskt handikapp.
Om du vill ha mer info så får du gärna ta kontakt med mig, jag är bosatt i Härnösand....och har kunskap om npf......bland annat på grund av Asperger och ADHD i familjen

Stockholm

• Gst
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2008, 21:17:48 PM »
Om ditt ärende är avslutat hos soc så arkiveras dokumenten efter 5 år, annars hade du kunnat begära ut dina uppgifter direkt enligt PuL (personuppgiftslagen).
Kanske kan du det ändå, kolla upp det.

Jag är ingen jurist, men själva kränkningsbrottet/brotten som sådana måste kunna fastställas, och de personliga, ideella och/eller ekonomiska konsekvenserna av brottet/brotten.

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2008, 21:30:25 PM »
Citat frn: "Tanten"
Mitt råd är att du byter forum. Sök på attention så får du mer infpo om hur man kan gå tillväga om man har ett neuropsykiatriskt handikapp.
Om du vill ha mer info så får du gärna ta kontakt med mig, jag är bosatt i Härnösand....och har kunskap om npf......bland annat på grund av Asperger och ADHD i familjen

Jag har noll intresse av att få "hjälp" med mitt "handikapp" av staten, mitt problem är nog snarare att jag erbjudits "hjälp" jag inte velat ha. Attention är för övrigt en ljusskygg organisation som åtminstone delvis finansieras av läkemedelsföretaget Eli Lilly, och som omfamnat den ökände Christopher Gillberg.

AS76

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2008, 21:36:12 PM »
Citat frn: "Stockholm"
Om ditt ärende är avslutat hos soc så arkiveras dokumenten efter 5 år, annars hade du kunnat begära ut dina uppgifter direkt enligt PuL (personuppgiftslagen).
Kanske kan du det ändå, kolla upp det.

Jag är ingen jurist, men själva kränkningsbrottet/brotten som sådana måste kunna fastställas, och de personliga, ideella och/eller ekonomiska konsekvenserna av brottet/brotten.

Allt är så hemskt komplicerat i detta land. :( Förbannar olyckan att kommunen lade märke till dessa drag, vilket jag misstänker är pga min nu avlidna mor som ville ha ut mig ur huset så att hon kunde supa i fred. Annars förstår jag inte hur de så snabbt kan diagnosera denna avvikelse.

Nåväl, när jag får möjligheten ska jag flytta till USA och åtnjuta friheten i ett land som förhoppningsvis inte hunnit förändras alltför mycket innan dess, utom räckhåll för marxistiska myndigheter. Det hade varit fint om man hade kunnat skaffa sig ett skadestånd som starthjälp, men även utan det så tänkte jag bosätta mig där så fort jag kan få ett "green card", har gått med i det lotteriet för tredje året i rad nu. Chansen att vinna är förstås aningen mager, 50'000 kort delas ut varje år, och runt 6 miljoner är med i lotteriet.

Stockholm

• Gst
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2008, 21:53:32 PM »
Lycka till oavsett vad du gör :!:

Jag har också av okänd anledning hamnat med på "green-card" mailing-lista  :)  Fast jag är nog mer intresserad av Sydeuropa, alt. norra Afrika, när jag blir ålderspensionär vid 61 eller 65 (köpa litet hus & starta eget).