Författare Ämne: Vänersborgs socialnämnds polisanmälan på familjehemmet  (läst 2186 gånger)

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Vänersborgs socialnämnds polisanmälan på familjehemmet
« skrivet: 16 maj 2008, 18:57:29 PM »
Ni som har läst Länsstyrelsens kritik av Vänersborgs del 3 vet att polisanmälan på familjehemmet fick jag vänta 18 dagar på att få del av.
Och att information om en händelse 17 augusti fick jag besked om först 29 november och då från barnhemmet och inte socialförvaltningen. Social utskottet hade fått den informationen till sig 30 augusti.

Socialnämnden hade själva utrett 17 augusti händelsen och hade lämnat det utan åtgärd. Trots det så bakades det sedan in i deras polisanmälan av familjehemmet.

När polisanmälan av familjehemmet gjordes blev det uppmärksammade av media.
http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/PrinterFriendlyArticle.asp?programID=125&Nyheter=1&grupp=3607&artikel=1727075

Polisutredningen har haft sin gång och glädjande för familjehemmet, för mig och, konstigt nog, även för flickan så lades ärendet ned.
Familjehemmet har fått beskedet skriftligen och har meddelat mig detta. Troligtvis är detta besked anledningen till att familjehemmet plötsligt fick ett samtal från flickan efter ca. 5 månader av tystnad.

Själv räknar jag med att ingen myndighet kommer att förse mig med en kopia på åklagarens beslut då jag är fortfarande entledigad från gode mans uppdraget.
Det gör inget för jag har en konstig förmåga att ändå få fram saker  :wink:

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Inte bara polisanmälan
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2008, 17:31:32 PM »
Socialen i Vänersborg tyckte inte att det räckte med en polisanmälan av familjehemmet.
Soc. såg också till att familjehemmet blev föremål för försäkringskassan.
Soc. kontaktade även familjehemmets hemkommun för säkerhets skull. Hemkommunen uppmärksammade Vänersborg att de inte behövde deras råd - vilket var nog bra för familjehemmets egna barn.
Soc. kontaktade en tredje kommun som hade också ett barn hos familjehemmet. Tredje kommunen har kvar barnet hos familjehemmet.

Jag fruktar hur det hade slutat för familjehemmet om inte jag hade funnits som ingrediens.
Själv var jag nära att kasta in handduken när soc. skickade överförmyndare granskningen på mig då min egen familj höll på knäckas av den fokus som ärendet tog. Det som höll mig kvar var två tankar -
1  Vem/ vad finns kvar för flickan om jag ger upp ?
2  Jag har inte gjort något fel

Aragorn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Förundersökning mot familjehemsmamma nedlagd
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2008, 19:51:10 PM »
En nyhetsartikel i dagens TTELA uppmärksammar att familjehemmet klarade sig också ur detta skandalösa ärende.
http://www.ttela.se/?article=39823
Jag är glad för familjehemmets skull  :)  

Alltså den gode mannen och familjehemmet har klarat av sina granskningar medan socialförvaltningen i Vänersborg har kritiserats i de två Länsstyrelse granskningar kopplade till ärendet.

Jag har haft att göra med någon/några som har varit beredda att se en oskyldig person bli åtalad samt att se en ärlig god man, som de själva har undanhållit viktiga uppgifter från, bli av med sitt uppdrag.

Jag samlar nu ihop mitt underlag som motiverar en polisanmälan för tjänstefel.
Den kommer :!: