Författare Ämne: Anmälan om tjänstefel  (läst 5201 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Anmälan om tjänstefel
« skrivet: 02 maj 2008, 10:53:18 AM »
Enligt min åsikt kan man inte anmäla annat än läkare och poliser för tjänstefel numera. I ett annat forum fick jag det här svaret:

"Man kan polisanmäla tjänstemän för tjänstefel så länge inte det formella beslutet tagits av nämnden. Man kan anmäla fel till länsstyrelsen och JO."

Kan detta vara riktigt ? Någon här som kan förklara hur saken ligger till ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Anmälan om tjänstefel
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2008, 12:40:17 PM »
Vad ska du anmäla STB har ju hjort anmälningar på anstälda inom socialnämden o Socialchefer men sen vet man att oftast blir dom nerlaggda

Stockholm

• Gäst
Anmälan om tjänstefel
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2008, 12:56:53 PM »
När jag gjorde en polisanmälan med flera olika fel och försummelser från tjänstemän sa inspektören att det sammantaget blev en anmälan om tjänstefel (inga politiker var inblandade i de besluten).

Vad sedan en förundersökning "kommer fram till" eller inte är en helt annan femma, om de ens "har tid" att utreda.

Stockholm

• Gäst
Anmälan om tjänstefel
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2008, 13:56:40 PM »
Stämmer!

När jag ringde och kollade i förra veckan, så säger utredaren:
-många ärenden före
-prioritera
-utreder endast databrottet

På frågan om han jobbade på en IT-rotel blev svaret JA.
Vilka brott måste då prioriteras före?  :lol:

Ärendet har nu legat i 7,5 månader.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Anmälan om tjänstefel
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2008, 18:18:46 PM »
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Hade du ringt i egenskap av Socialchef eller politiker så hade du lättare kunnat taget tjuren i hornen och sparkat fram en snabb utredning.
Likhet inför lagen vadå likhet inför lagen :)

Kan jag tolka den här diskussionen som att brottet tjänstefel finns, men att det skiter myndigheterna högaktningsfullt i ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Anmälan om tjänstefel
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2008, 18:23:38 PM »
Citat från: "partybrud"
Vad ska du anmäla STB har ju hjort anmälningar på anstälda inom socialnämden o Socialchefer men sen vet man att oftast blir dom nerlaggda

Nej, jag har nog polisanmält färdigt.. Efter att ha lämnat in säkert över hundra anmälningar i mitt 52 åriga liv, och inte en enda har blivit utredd, kan jag med säkerhet dementera att polisens uppgift är att starta utredningar, och sedan lägga ned dem..

Men nu gällde saken ett påstående av en som rekommenderade andra att anmäla för tjänstefel.
"Man kan polisanmäla tjänstemän för tjänstefel så länge inte det formella beslutet tagits av nämnden. Man kan anmäla fel till länsstyrelsen och JO."

Den här texten betyder ju faktiskt att om jag anmäler en socialsekreterare, så kommer ju anmälan att bli ogiltig sedan politikerna har tagit hand om den ?Det betyder ju att det är omöjligt att anmäla, eftersom utredningen alltid går till nämnden..