Omröstning

Anser du att barn och familjerÀtten lider av ett systemfel snarare Àn inkompetens ?

Ja
8 (88.9%)
Nej
1 (11.1%)

Antal personer som röstat: 7

Omröstningen har avslutats: 29 april 2008, 17:24:42 PM

Författare Ämne: NKMR Politiskt Forum ?  (läst 18966 gćnger)

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #15 skrivet: 02 maj 2008, 17:43:06 PM »
Tittade för nÄgon vecka sedan pÄ din webbsida "Aragorn"

och dÀr stod det

- " Yrke har jag inget , Àr istÀllet en fixare.
Är en vĂ€nsterpartist som kör en högerstyrd Jaguar XJ8. " -

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
MotsÀgelses man
« Svar #16 skrivet: 02 maj 2008, 18:02:30 PM »
Stockholm - Kul att jag vÀckte din uppmÀrksamhet till den grad att du har tittat förbi.
Visst Àr jag svÄr att sÀtta fingret pÄ.
Utbildat med en Bsc men har aldrig jobbat utifrÄn utbildningen sÄ kunskapen bÀr jag med mig medan yrke har jag ingen.
Högerstyrd Jaguar XJ8?
Ärvde den efter farsan nĂ€r han dog för snart tvĂ„ Ă„r sedan - mina tvĂ„ barn kallar den för farfars bil.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #17 skrivet: 02 maj 2008, 18:07:12 PM »
Tillsynen av kommunerna har inte Ă€ndrats pĂ„ 150 Ă„r  :!:

- " Revisionen av landets kommuner bör ses över och förÀndras, menar Inga-Britt Ahlenius.
- NÀsta kandidat för förÀndring Àr den kommunala revisionen. Tillsynen har inte förÀndrats frÄn för 150 Är sedan dÄ man bara hade förtroendevalda i kommunerna som skötte en mycket begrÀnsad verksamhet. I dagslÀget, 150 Är senare, har man i princip samma synsÀtt dÀr det Àr förtroendevalda som ansvarar för revisionen. Det Àr demokratiskt angelÀget att fÄ professionell revision av landets kommuner som omsÀtter 500 miljarder kronor, har en miljon anstÀllda och ett antal bolag som Àr understÀllda offentlighetsprincipen. " -

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=141780

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2008, 22:50:55 PM »
Titelsjukan

Jag fick idag ett domslut frÄn LÀnsrÀtten (1 av 14 mÄl under 2007/2008).

Beslutet var pÄ 2 st A4-sidor.
En sida bestod av ett referat av stadsdelens felaktiga uppgifter ( t ex 3 kr i rÀnta ?)
Den andra sidan bestod av 6,5 rader av ett förlöjligande hopkok av mina argument + resten var inklippt lagtext + nÄgot inklipp frÄn Socialstyrelsen.

Domen var undertecknad av en LÀnsrÀttsfiskal och en LÀnsrÀttsnotarie.

En LÀnsrÀttsfiskal ska ha en kunnig handledare under de 2 Är i utbildningen som han eller hon tjÀnstgör pÄ en LÀnsrÀtt.

Och den föredragande LÀnsrÀttsnotarien ska inte tilldelas uppgifter som hon eller han inte bedöms klara av.

Är vi medborgare i hĂ€nder pĂ„ proffs :?:

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #19 skrivet: 06 maj 2008, 08:10:31 AM »
Helt rÀtt Jan-Olof :!:

De Àr inte enbart pengakÄta, utan ocksÄ status- och maktkÄta.
De har blod pÄ hÀnderna som nÄgon skrev. MÄ de brinna i helvetet.
Historien kommer att hinna upp dem. Var sÄ sÀker.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Herrskap och tjÀnstefolk
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2008, 17:00:48 PM »
Citat frćn: "Jan-Olof Larsson"
Citera
Är vi medborgare i hĂ€nder pĂ„ proffs

Proffs med uppgift att krĂ€nka mĂ€nniskor  :?:  Möjligen att det har blivet en norm. Ett proffs Ă€r en tjĂ€nsteman med etik och MĂ€nskliga RĂ€ttigheter som norm. SĂ„ledes INTE en ryggradslös pengakĂ„t stackare som kryper för systemfelet och dess norm. Makt Ă€r alltid kopplad till ansvar.

Jag hĂ€nvisar till vad jag skrev om ”tjĂ€nstemĂ€nnen”, civil servants, i mina inlĂ€gg den 15 dec 2003 med rubrik: Ett grundlĂ€ggande systemfel  och den 08 aug 2003 med rubrik: Förtvivlan och desperation leder till eskalering.

Det Àr tÀmligen uppenbart att myndighetspersonerna har missuppfattat nÄgonting.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #21 skrivet: 07 maj 2008, 18:13:36 PM »
Min uppmaning till ALLA, Àr att bojkotta kommunalvalen.
Tar inte kommunalpolitikerna sitt ansvar, sÄ kan de stÄ dÀr med lÄng nÀsa Är 2010.

Vad gÀller en revidering av de befintliga lagarna inom omrÄdet + tjÀnstefel i BrB pÄ en central politisk nivÄ, sÄ har alliansen tyvÀrr valt en (s)-man som utskottsordförande.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #22 skrivet: 07 maj 2008, 19:03:51 PM »
Sverige Ă€r fantastiskt  :!:

Litet rolig kuriosa i sammanhanget . . .

Idag inkom frĂ„n LĂ€nsrĂ€tten diarie-/mĂ„lnummer för totalavslaget för maj-08, men nödpengarna för samma mĂ„nad maj har Ă€nnu inte kommit  :!:

Kommunerna anvÀnder LÀnsrÀtter som toalett, för att sÄ snabbt som möjligt spola ned Àrendena i avloppet för en slutgiltig förvaring.

:)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #23 skrivet: 07 maj 2008, 19:25:33 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
Min stÄndpunkt Àr att INKOMPTENSEN hos var och en av dessa anstÀllda mÀnniskor inom systemet Àr den grundlÀggande orsaken till samtliga fel och brister.
Sammantaget blir dÄ INKOMPETENSEN oerhört stor och omfattande.
Och detta drabbar medborgen lÀngst ned i systemet.

Jag anser att nazister Ă€r bĂ€ttre lĂ€mpade att ta hand om barn Ă€n myndighetsbrottslingar. Nazister vill  huvudsakligen döda vuxna. Nazisterna kan gĂ„ en kurs exempelvis, och bli goda humanister, och sedan ersĂ€tta monstren pĂ„ socialförvaltningen... Om man nu Ă€ndĂ„ rĂ€knar med att brottslingar ska reformeras istĂ€llet för straffas, sĂ„ finns det ju slödder att sĂ€tta som socialsekreterare, utan att man anvĂ€nder de redan komprometterade.

PS. Jag ser att du ÄtergÄtt till din gamla position att samvete och moral Àr sÄdant man utbildar sig till, och att ingen kan skyllas för att de lider en personlig brist pÄ detta..

De som lider av den sortens "kunskapsbrist", ska rÄka i verkligt svÄr nöd, enligt min uppfattning.

Om man slĂ€pper kravet att var och en Ă€r ansvarig för sin moral, vilken INTE Ă€r en utbildningsfrĂ„ga, slĂ€pper man över problemformuleringen till socialsekreterarna sjĂ€lv. Vilka redan nu förklarat var "orsaken" till bristerna beror pĂ„. Det Ă€r bara att lĂ€gga ned kritiken om man menar att problemet beror pĂ„ för lite utbildning. JAG har för lite socionomutbildning, inte socialsekreterarna ! Om felet beror pĂ„ för lite utbildning bör alla som inte Ă€r socionomer tiga !  Felet ligger alltsĂ„ inte i utbildningen utan i brottslig omĂ€nsklighet, vilket man inte behöver ha sĂ€rskilt mycket utbildning för att utöva.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #24 skrivet: 07 maj 2008, 23:06:20 PM »
Oavsett utbildningsnivĂ„n, och oavsett förvĂ€rvad erfarenhet i arbetet eller i livet, eller en medfödd moral och etik, sĂ„ utvecklas flockbeteenden inom och pĂ„ kvinnodominerade arbetsplatser. Den som inte följer flocken blir utfryst.  

Detta kombinerat med ett svagt ledarskap kan stÀlla till med katastrofer. De anstÀllda i en grupp kan drabbas av en grupp-psykos och förgöra vilken medborgare som helst, helt kallt och helt utan eftertanke.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #25 skrivet: 07 maj 2008, 23:47:04 PM »
Att undvika kĂ€rnvapenkatastrofer . . .  :)

Dessa tips fanns pÄ nÀtet (apropÄ sÄ kallade grupp-psykoser bland de anstÀllda inom soc):

- " Vad kan och bör göras?

Den mÀnskliga felbarheten leder oundvikligen till misstag, men vad kan göras för att minska risken att de intrÀffar?

Reducera monotonin. IstÀllet för att göra arbetsuppgifter sÄ enkla som möjligt i syfte att undvika misstag bör de göras sÄ omvÀxlande och intressanta som möjligt.

Kortare arbetsskift och förbÀttrade pausaktiviteter för dem som har extremt trÄkiga uppgifter sÄsom skÀrmövervakning.
Fysisk och mental aktivitet under pauserna bör uppmuntras.

För att minska problemet med inrotade tankesÀtt bör man ha upprepade övningar dÀr det krÀvs att man bryter invanda tankemönster.
Observera dock att alltför frekventa oförberedda övningar ökar stressnivÄn.

Personal bör fÄ tillgÄng till handledning vid personliga kriser utan att deras karriÀr skadas. LikasÄ bör man kunna söka hjÀlp för alkohol- och andra drogproblem utan att bli stigmatiserad eller bestraffad.

Det Àr svÄrt att hitta sÀtt att minska snedvridningen av information som ocksÄ passar militÀrens hierarkiska arbetssÀtt.

Risken för skadliga grupprocesser kan reduceras genom att man uppmuntrar intern kritik.

Risken för gruppsykos kan minskas genom att man lÄter grupper och ledare arbeta i olika konstellationer.

Det Àr ocksÄ viktigt att man genom utbildning lÀr de olika inblandade att kÀnna igen dessa processer liksom fenomen som hjÀrntvÀtt. " -

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #26 skrivet: 08 maj 2008, 06:15:59 AM »
Oavsett utbildningsnivĂ„n, och oavsett förvĂ€rvad erfarenhet i arbetet eller i livet, eller en medfödd moral och etik, sĂ„ utvecklas flockbeteenden inom och pĂ„ kvinnodominerade arbetsplatser. Den som inte följer flocken blir utfryst.  

Detta kombinerat med ett svagt ledarskap kan stÀlla till med katastrofer. De anstÀllda i en grupp kan drabbas av en grupp-psykos och förgöra vilken medborgare som helst, helt kallt och helt utan eftertanke.

Du anvÀnder mÄnga begrepp frÄn psykologi och organisationsvetenskap. Men tÀnk om psykologin Àr en bluffvetenskap ? Mycket tyder pÄ det. Först gÄr familjen till en psykolog, och vanligen blir resultatet ingenting. Sedan omhÀndertar sociala barnen, just dÀrför att psykiatrin inte lyckats Ästadkomma nÄgonting.

Hur mÀnniskan utvecklas i flock, leder till teorier om krÀldjursmentaliteter, dvs att individen styrs av den omgivande "temperaturen". Men de som inte passar in dÄ ? Bortsett frÄn resonemang om hur just de ska botas, vilket jag anser att de inte behöver, sÄ Àr det uppenbarligen sÄ att denna ordning inte styrs av moral,samvete eller andra egenskaper som sÀgs kÀnneteckna mÀnniskan.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #27 skrivet: 08 maj 2008, 06:22:08 AM »
Att undvika kĂ€rnvapenkatastrofer . . .  :)

Dessa tips fanns pÄ nÀtet (apropÄ sÄ kallade grupp-psykoser bland de anstÀllda inom soc):

Reducera monotonin.

Kortare arbetsskift och förbÀttrade pausaktiviteter för dem som har extremt trÄkiga uppgifter sÄsom skÀrmövervakning.
Fysisk och mental aktivitet under pauserna bör uppmuntras.

För att minska problemet med inrotade tankesÀtt bör man ha upprepade övningar dÀr det krÀvs att man bryter invanda tankemönster.
Observera dock att alltför frekventa oförberedda övningar ökar stressnivÄn.

Personal bör fÄ tillgÄng till handledning vid personliga kriser utan att deras karriÀr skadas.

Risken för skadliga grupprocesser kan reduceras genom att man uppmuntrar intern kritik.

Risken för gruppsykos kan minskas genom att man lÄter grupper och ledare arbeta i olika konstellationer.

Det Àr ocksÄ viktigt att man genom utbildning lÀr de olika inblandade att kÀnna igen dessa processer liksom fenomen som hjÀrntvÀtt. " -

Inget av vad du nĂ€mner ovan kan göra en god mĂ€nniska till en dĂ„lig. Resonemanget Ă€r psykologiskt, psykologin anvĂ€nder inte begrepp som moral och samvete eller ansvar.  "Grupppsykoser" Ă€r det verkligen ett etablerat begrepp ? Mobbare lider verkligen inte av en psykos.Det lĂ„ter som hemsnickrad psykologi. En psykos kĂ€nnetecknas av att mĂ€nniskan har svĂ„rt att fungera i vardagen, ligger i sĂ€ngen och inte klarar av att arbeta eller vara social. Psykiatrins ogiltiga definitioner stĂ€ller till mycket problem, dĂ„ begreppen kan anvĂ€ndas hur som helst.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #28 skrivet: 08 maj 2008, 10:03:38 AM »
Ja, grupp-psykoser Àr ett etablerat begrepp, inte ovanligt i krig.

Hatet förblindar en grupp totalt, och de Ästadkommer vad som helst, sÀrskilt nÀr de befinner sig i en maktposition.

Inom en liten grupp soc.sekr kan detta mycket vÀl uppstÄ, och dÄ kan det gÀlla en kollega eller en klient.

Mobbing har samma plattform, gruppvÄldtÀkter, osv.

Stockholm

• Gäst
NKMR Politiskt Forum ?
« Svar #29 skrivet: 08 maj 2008, 11:05:14 AM »
Vi kan ta mitt fall som ett exempel . . .

HĂ€r har en grupp ekonomisekreterare pĂ„ 6-7 kvinnor med en svag manlig chef  totalavslagit medel under 13 mĂ„nader i följd, och endast beviljat sĂ„ kallade nödpengar, ca 60 kr/dag till ALLT utom boendet.

De övertygar LÀnsrÀtten via sin dokumentation och via sina muntliga kontakter pÄ telefon.

Ansvaret för handlÀggningen gÄr som en stafett mellan bÄde handlÀggare inom soc och inom LÀnsrÀtt.

Om jag skriver till nÄgon lokalpolitiker eller nÄgon annan myndighet om fallet ifrÄga sÄ fÄr de höra samma visa nÀr dessa dÄ kontaktar handlÀggarna dvs "LÀnsrÀtten stÄr pÄ vÄr sida".

Det allvarligaste i detta sammanhang Àr att LÀnsrÀtten inte lÀser vad jag skriver, eller inte bryr sig. Det Àr de som har det yttersta utredningsansvaret i mÄl. IstÀllet hÀnger de pÄ denna konflikt eller detta krig.

JK och JO har dock tillsynsansvar över bÄde de allmÀnna domstolarna och förvaltningsdomstolarna.

Hade det gÀllt ett LVU-Àrende t ex, sÄ hade LÀnsrÀtten dock mÄst tagit mer allvar pÄ det. "BidragsÀrenden" hamnar allra lÀngst ned i statusskalan.

Men, jag Àr 60 + och har diverse krÀmpor sammantaget som kan leda till allvarliga fysiska situationer under rÄdande omstÀndigheter. Med andra ord kan jag dö pÄ kuppen.