Författare Ämne: Lyder poliser under straffansvar vid förhör med barn ??  (läst 4701 gånger)

Anonymous

• Gäst
Lyder poliser under straffansvar vid förhör med barn ??
« skrivet: 19 januari 2003, 17:17:48 PM »
Hej !

Då en polis får kännedom om ett misstänkt sexuellt utnyttjande av barn,
som i verkligheten aldrig ägt rum och denne beslutar sig för att barnet skall förhöras om det påstådda.

När nu polisen som alltför ofta saknar kompetens ang. förhör med barn
nu inleder detta förhör borde han göra sig skyldig till ett brott eftersom han kommer
att ställa felaktiga frågor till barnet, vilket kan förorsaka att barnet senare
i livet, känner sig som om det har varit utsatt för det övergrepp som påstods vid förhöret och nu kanske lider av det.

Jag tycker att poliser som åsamkar barn skada på detta vis borde straffas
för det eftersom de gör sig skyldiga till att barnet kan komma att bygga
upp ett FMS om den påstådda händelsen och därav lider av den.

Jag tror att, Det är för många barn som kommer in på polisstationer
orörda, men efter förhöret så har de utsatts för sexuella övergrepp.

Senare i livet när barnet växer upp och kanske läser igenom varför mannen blev dömd, förankras kanske falsariet ytterligare, Eller så
bryter barnet ihop fullständigt då hon/han inser vad som hände på polisstationen, vilket nu i värsta fall kan sluta med självmord.

Jag undrar om någon hört talas om någon polis/förhörsledare som straffats i ett sådant här ärende ?????

Tack på förhand !!

ZINA

• Gäst
POLISER KOMMER UNDAN I VILKET FALL SOM HELLST
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2003, 01:23:45 AM »
HEJ

JAG HAR LAMNAT BEVIS MATERIEL TILL POLISEN. DENNA SKULLE  DNA   ANALISERAS.
POLISEN HAR FORSTORT BEVISET SOM SEDAN VILLE LAMMNAS TILL LBAKA TILL MIG. VILKET AR HELT OLAGLIGT JAG SAG ATT DEN VAR TOTALT BORTTVATTAT.
JAG VAGRADE TA ENUT DETTA OCH ANMALDE POLISEN TILL JO M.M HAN KOMM UNDAN. JAG FORTFARANDE INTE FOR TILLGONG TILL RESULTATET.
JAG VETT ATT DITT FALL AR ANNAT MEN JAG VILL SAGA  GLOM DET ALLA POLISER GJOR MYCKT GRUVA FELL OCH DEM KOMMER UNDAN MED STOD AV JO.
LYCKA TILL.

Rigmor Persson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Lyder poliser under straffansvar vid förhör med barn?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2003, 22:50:23 PM »
En anmälan till polisen om ett misstänkt sexuellt övergrepp på ett barn sker oftast av sociala myndigheter och har i de flesta fall initierats av daghemmet, skolsköterskan, kurator mm. Under 90-talet har påfallande många anmälningar skett av modern vid en separation mellan föräldrarna och då i samband med en umgänges/vårdnadstvist dem emellan. Ett annat senario är styvfäder som anmäls av sin styvdotter/son för övergrepp på sin sambos barn.
En anmälan till polisen måste alltid utredas. Barnet förhörs och videofilmas i många fall flera gånger. Det finns sannolikt kompetenta poliser utbildade att hålla förhör med barn men alltför många förhör pekar på att barnet utsätts för ledande förväntansfrågor. Barn vill vara till lags och känner av vilket svar som förväntas av dem. Läs Lena Hellblom Sjögrens bok Hemligheter och Minnen och Pelle Svenssons bok Häxprocesser mot män.
Eftersom sexuella övergrepp mot barn är ett så vidrigt brott blir det också mycket laddat när en sådan anmälan sker. Just av den anledningen är det så viktigt att förhöret med barnet sker förutsättningslöst, objektivt och med förnuft och logik. Den misstänkte är just bara misstänkt, inte befunnen skyldig, men redan bara anmälan i sig föranleder troligen många poliser och åklagare att betrakta den misstänkte som skyldig redan på detta stadium och självfallet styr detta förhören med barnet. Möjligheten att anmäla polisen till JO finns om man anser att fel begåtts i tjänsteutövningen. I regel avskrivs dessa anmälningar av JO. Någon anmälan i den meningen att det senare visar sig att något brott inte går att styrka och barnet så att säga utsatts för flera förhör i "onödan" faller på det faktum att polisen måste utreda en anmälan om brott.
Tragiken är att många av anmälningarna om sexuella övergrepp är falska och barnet utsätts då för en "mental våldtäkt" vid förhöret, vilket självklart kan åsamka barnet stor skada. Detta faktum hindrar dock inte flera mödrar att göra en falsk anmälan om sexuella övergrepp vid en separation eftersom detta är det starkaste av alla vapen mot fadern för att få ensam vårdnad om barnen. Ett par män har under året begått självmord på grund av falska anmälningar, men vid sidan om mannen är barnet den stora förloraren.

Rigmor Persson