Författare Ämne: Socialtjänsten bildades 1903 av tvÃ¥ kvinnor i Stockholm  (läst 12682 gånger)

Pappa

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Socialtjänsten bildades 1903 av två kvinnor i Stockholm
« skrivet: 27 april 2008, 04:57:26 AM »
Hur det hela började
I början av 1903 var två stockholmskor, Gertrud af Klintberg och Gerda Meyerson , på promenad på Djurgården. De samtalade om det som upptog många samhällsintresserades tankar: Den sociala nöden. Industrialiseringens vådor hade börjat uppmärksammas. Det rådde brist på initiativ att göra något åt problemen – och brist på kunskaper. Det saknades också lämpliga aktörer för en nödvändig samordning av den sparsamma och splittrade verksamhet som redan bedrevs. De organ som fanns kunde inte tackla den massiva och utbredda fattigdomen. Arbetarrörelsen var inte stark nog eller färdig att ta en ledande roll.

Samtalet mellan Gerda och Gertrud ledde till att de samlade representanter för olika föreningar med sociala intressen till ett möte den 18:e februari 1903. Då bildades en liten kommitté som arbetade några månader med att skapa kontakter. Den 3:e juni 1903 bildades så Centralförbundet för Socialt Arbete. Förhandlingarna leddes av Agda Montelius . Till ordförande valdes Ernst Beckman och Agda Montelius blev vice ordförande. Utöver henne ingick i den första styrelsen Gerda Meyerson och Karin Fjällbäck-Holmgren . 1904 tillkom Emilia Broomé och Gertrud av Klintberg. Den senare blev som revisor åren 1904-09 men tycks ej i övrigt ha deltagit så mycket i CSA's arbete. Ytterligare fem personer (män) ingick i styrelsen, bland dem G.H. von Koch . Denne var medlem i styrelsen ända till 1943, han var vice ordförande 1926-30 och ordförande 1930-40. Än viktigare var att von Koch var redaktör för Social Tidskrift och ordförande i kommittén för Social Årsbok. von Koch drevs av ett starkt patos och bar på bestående intryck om sociala förhållanden från sina utlandsresor, främst från England.

Läs hela artikeln:
http://www.csa.a.se/content/historia.html

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Socialtjänsten bildades 1903 av två kvinnor i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 27 april 2008, 05:11:34 AM »
Huvudsyftet för CSA var att sprida kunskap om sociala problem, att få igång en debatt och intresse för att förbereda lösningar på problemen.

Det var många frågor man tog itu med på förbundet: bostadsfrågan, arbetarskyddet, arbetslösheten, hälsovården, fattigvården, kriminalvården, sjukförsäkring och folkpensionen. Men också egenhemsfrågan, hemarbetet inom industrin, kvinnornas rösträtt och deras del i samhällsbygget. Tron på information och kunskap var stor. Det arrangerades föreläsningar, konferenser och utställningar.

Ett viktigt medel var den sociala upplysningsbyrån som förestods av Emilia Broomé under de första tio åren (1904-14). Där förmedlades upplysningar till olika föreningar och till enskilda som ville ägna sig åt socialt arbete eller starta någon ny social insats. Där lämnades råd och upplysningar om sociala förhållanden. Någon egentlig personlig hjälpverksamhet bedrevs inte – hänvisning skedde till Föreningen för välgörenhetens ordnande , FVO, eller andra. Frågor från utlandet om svenska förhållanden besvarades. Som hjälp i arbetet upprättades också ett stort referensbibliotek med svenskt och utländskt material.

OBS! Läs igen!!!

Någon egentlig personlig hjälpverksamhet bedrevs inte – hänvisning skedde till Föreningen för välgörenhetens ordnande , FVO, eller andra.

Läs hela artikeln:

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 april 2008, 05:17:15 AM »
Citat från: "Pappa"
Där lämnades råd och upplysningar om sociala förhållanden. Någon egentlig personlig hjälpverksamhet bedrevs inte – hänvisning skedde till Föreningen för välgörenhetens ordnande , FVO, eller andra.

Fröet till social utbildning

Gerda Meyerson (1866-1929), den andra av initiativtagarna och CSA's första sekreterare, var mycket aktiv inom förbundet. År 1898 bidrog hon till bildandet av Föreningen Hem för arbetsänkor i Stockholm. Ett par hem skapades. Målet var bostäder med låga hyror åt fabriksänkor samt att där skapa trevnads- och fritidsarrangemang, exempelvis musik, föredrag. Ur detta arbete utvecklades den så kallade stugrörelsen för samarbete mellan studentskor och arbeterskor, i syfte att ordna semestermöjligheter för arbeterskor på landet.

Det börjar lukta illa :?

Läs hela artikeln:

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 april 2008, 05:42:37 AM »
Socialtjänsten är kvinnors frigörrelse från spisen! Inte undra på varför dom favoriserar mammor framför pappor, det är bara att läsa lite historia. Jag blir förbannad när jag läser hur dom hjälpte sig själva"hög klass kvinnor" dom övriga fick ingen hjälp! Låg klass kvinnor fanns det ingen respekt för, kan det vara där LVU började kanske, dåliga mammor ska inte ha barn, onda mammor skapar NPF barn. Dessa kvinnor såg bara sig och sin klass som accepterade i samhället, Det var åxå dom som bildade angivarsystemet! Så vi skulle göda detta kvinnovälde med med bränsle, Så kallade upplysningar! Det är det dom lever på och är deras luft. Vad har hänt med den vite mannens samhälle när han gav kvinnan makt! Hon vill inte föda hans barn längre, nej hon vill ut o göra karriär, det är ju det allt här i handlar om! Kvinnans frigörelse från mannen, Vi är nu tvugna importera arbetskraft, bara för kvinnorna inte vill göra sin plikt i hemmet!

Jag tycker det är på sin plats att montera ner den här myndigheten en gång för alla och skicka tillbaka barnen från fosterhemmen och hem till sina rätta föräldrar. Och ni så kallade kvinnor tillbaka till spisen med er och sluta intregera så mycket! Nu har ni gjort nog med skada!

Som sagt jag håller på att startar ett nytt politskt parti, vi skall tillbaka till 1902 då ni kärringar inte kommit på tanken att lämna spisen :twisted:
Det är vi män som skall jobba inte ni! Det är här roten till allt ont finns!
Det är här vi måste börja förändra!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #4 skrivet: 27 april 2008, 10:02:58 AM »
Socialtjänsten är kvinnors frigörrelse från spisen! Inte undra på varför dom favoriserar mammor framför pappor, det är bara att läsa lite historia. Jag blir förbannad när jag läser hur dom hjälpte sig själva"hög klass kvinnor" dom övriga fick ingen hjälp! Låg klass kvinnor fanns det ingen respekt för, kan det vara där LVU började kanske, dåliga mammor ska inte ha barn, onda mammor skapar NPF barn. Dessa kvinnor såg bara sig och sin klass som accepterade i samhället, Det var åxå dom som bildade angivarsystemet! Så vi skulle göda detta kvinnovälde med med bränsle, Så kallade upplysningar! Det är det dom lever på och är deras luft. Vad har hänt med den vite mannens samhälle när han gav kvinnan makt! Hon vill inte föda hans barn längre, nej hon vill ut o göra karriär, det är ju det allt här i handlar om! Kvinnans frigörelse från mannen, Vi är nu tvugna importera arbetskraft, bara för kvinnorna inte vill göra sin plikt i hemmet!

Jag tycker det är på sin plats att montera ner den här myndigheten en gång för alla och skicka tillbaka barnen från fosterhemmen och hem till sina rätta föräldrar. Och ni så kallade kvinnor tillbaka till spisen med er och sluta intregera så mycket! Nu har ni gjort nog med skada!

Som sagt jag håller på att startar ett nytt politskt parti, vi skall tillbaka till 1902 då ni kärringar inte kommit på tanken att lämna spisen :twisted:
Det är vi män som skall jobba inte ni! Det är här roten till allt ont finns!
Det är här vi måste börja förändra!

Jaha.. :-) Jag trodde igår att du var på väg mot en utbrytning ut FamiljePartiet till FamiljePartiet(r), idag verkar du mer svavelpredika ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 april 2008, 10:18:04 AM »
Citat från: "Avos"
Jaha.. :-) Jag trodde igår att du var på väg mot en utbrytning ut FamiljePartiet till FamiljePartiet(r), idag verkar du mer svavelpredika ?

Älskar att röra om i grytan :lol:

Om 2st kärringer kan förändra så här mycket på 100år.

så kan jag börja, för att sen bli 2, sen 3, 4 osv

Det är många därute som är drabbade :twisted:

Socialen är korrupt LÄS....inga förändringar på 100år, dom använder sig av samma metoder som då......att gynna sina egna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #6 skrivet: 27 april 2008, 10:55:28 AM »
Citat från: "Avos"

Älskar att röra om i grytan :lol:

Om 2st kärringer kan förändra så här mycket på 100år.

så kan jag börja, för att sen bli 2, sen 3, 4 osv

Det är många därute som är drabbade :twisted:

Socialen är korrupt LÄS....inga förändringar på 100år, dom använder sig av samma metoder som då......att gynna sina egna

Det var i alla fall väldigt intressant information du tog fram. Har inte sett den förrut. Dokumenterat.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 april 2008, 11:26:08 AM »
Nja, välgörenhetsorganisationer har väl alltid funnits . . .

Alva Myrdal (s) tyckte att staten skulle ta hand om alla barn på daghem så att alla medborgare kunde ägna sig åt arbete i "välfärdsstaten".

Att utnyttja situationer är väl lika gammalt som gatan.
I Stockholm får de hemlösa 20 kr för varje tidning dom säljer, medan de som gör tidningen har både arbete och lön.

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 april 2008, 13:44:31 PM »
Citat från: "Stockholm"
Nja, välgörenhetsorganisationer har väl alltid funnits . . .

Alva Myrdal (s) tyckte att staten skulle ta hand om alla barn på daghem så att alla medborgare kunde ägna sig åt arbete i "välfärdsstaten".

Att utnyttja situationer är väl lika gammalt som gatan.
I Stockholm får de hemlösa 20 kr för varje tidning dom säljer, medan de som gör tidningen har både arbete och lön.

Det här är inte någon välgörenhetsorganisation, det är en terror organisaton. Och historien, synen och karaktären sitter i socialtjänsten än idag.
Man kan lätt tro att det är välgörenhet men baksidan då?

Socialsekriterare utan ansvar!!!

Stockholm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 april 2008, 14:11:56 PM »
Inget nytt under solen :!:

ALLA som kliver innanför en kommunal förvaltnings dörrar som "klient" omvandlas snabbt till ett "socialfall" av de anställda där, OCH även då av omgivningen, d.v.s. Svensson på gatan, jurister, annan statlig personal, o.s.v.
Se boken om Janusansikten i mitt forum.

Stockholm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 april 2008, 16:47:30 PM »
Du Jan-Olof och Avos skriver långt, och jag skriver kort.
(S)verige har blivit en ankdamm och ett mini-Cuba.

Hur ska man kunna uppfostra barn till ärlighet, ödmjukhet, respekt och artighet, när ALLT handlar om pengar och bidrag, överkonsumtion för att bräcka grannen, lögner över andras lik, o.s.v. Fy för den lede.

Jag längtar till den dag jag kan lämna landet, åtminstone ½ år per år (p.g.a. reglerna).

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #11 skrivet: 30 april 2008, 16:53:26 PM »
Citat från: "Stockholm"
Du Jan-Olof och Avos skriver långt, och jag skriver kort.
(S)verige har blivit en ankdamm och ett mini-Cuba.

Hur ska man kunna uppfostra barn till ärlighet, ödmjukhet, respekt och artighet, när ALLT handlar om pengar och bidrag, överkonsumtion för att bräcka grannen, lögner över andras lik, o.s.v. Fy för den lede.

Jag längtar till den dag jag kan lämna landet, åtminstone ½ år per år (p.g.a. reglerna).

Kan tänka mig den varianten också.. att folk lämnar landet i svärmar av helikoptrar..

Stockholm

• Gäst

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #13 skrivet: 01 maj 2008, 08:03:05 AM »
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Angående Länken som Stockholm klistrade in här http://www.nyheterna.net/opinion/lokalpolitikerna_saknar_inte_medkaensla så har Öststats modellen funnits länge oavsett vilket Block som haft makten. Frimureri och ett tjänstemanna-välde som kliar varandra på ryggen i en kamraderi-anda skapar korruption och kuvar och sparkar på de som redan ligger ner.

Frågan är vilken hållning man ska inta till detta. Ofta får man höra från myndigheter eller massmedia att man ska yttra sig kortfattat. Varför egentligen ? Vilka är det som upptar spaltutrymmet i massmedia, och vilka är det som skriver långt bland myndighetspersonerna ? För det är tydligen råd de ger åt andra, som de inte följer själva.

Inte kan det vara så att man på tre-radare erövrar problemformuleringsprivilegiet. Myndigheterna anser att vi bör ta vad vi får, det är så lagen fungerar idag. Man har inget stöd för sin rätt i "lagen", utan det heter "bedömningen". Det är då viktigt att man inte har fel uppsyn eller att de ogillar ens tonfall. Att man inte använder starka ord, eller formuleringar, som är mer slagkraftiga än deras eget smygande språk. Den som talar sanningen, bör inse att detta har sitt pris.Vördsamt bör man yttra sig med ett "bu" eller "bä", men inte utge sig för att erinra dem om principer gällande utanför deras egen maktsfär. Kasta sig raklång på marken framför dem och överlämna sitt liv i deras händer, är nog egentligen vad de vill. För en intelligent motståndare som själv formulerar en motstående ståndpunkt kommer "rättskiparna" att ställa sig i ett antagonistiskt förhållande till. Ät ur handen och var glad, slicka den fot som sparkar, leder till "bedömningen" dvs "nåden" om de anser att man redan gjort sig själv ofarlig. Det är de samhällsdebattörer de erkänner. Varför man nu ska behöva ett erkännande av dem...

Men när det gäller LVU så hjälper inte något fjäsk eller rövslickeri. De tar barnen om de kan helt enkelt.

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 01 maj 2008, 08:48:33 AM »
Huvudsyftet för CSA var att sprida kunskap om sociala problem, att få igång en debatt och intresse för att förbereda lösningar på problemen.

Nog sprids kunskapen om dom sociala problemen, men kommer man någon vart? Eller står vi och stampar på samma ställe som år 1903, kan det tom blivit värre då vi försöker lösa problemen med förebyggande åtgärder! Baserad på såkallad forskning! Men hur mycket forskas det i hur det går för tvångsvården!

Vi forskar lite i historien, angåeende statens misslyckanden med fosterbarnen och vad kommer vi fram till???

Det är dags att vakna upp, eller ska det vara våra barn som får ta tag i våra misslyckanden!