Min bestämda övertygelse det är att man ska kämpa för sin rätt med dignitet och utan någon form av våld.
Därmed anser jag att ämnet ”Ta lagen i egna händer” strider mot en normal dialog om mänskliga rättigheter och/eller en fridfull bekämpning av alla slag rättsövergrepp m.m.
Min bestämda uppfattning det är att NKMR har ingenting att vinna (tvärtom!) om inte på något sätt tar ställning emot ämnet ”Ta lagen i egna händer”, särskilt mot inledande inlägg.
Dessutom är jag tveksamt över det verkliga budskapet av ovannämnda inledande inlägg.
Respektive inlägg har snarare en provokativ roll och det vore mycket intressant att avslöja den som ligger bakom inlägget!
Divide ett impera! eller Söndra och härska!
Det demokratiska samtalet är ju till för att man ska lösa problem med fredliga metoder. Det demokratiska samtalet är alltså ett MEDEL. Men om man tror att demokratin är den BÄSTA och ENDA lösningen, så är det ingalunda så. Demokrati är det BÄSTA medlet, det ÖNSKVÄRDA medlet. Men det innebär inte att man kan använda demokrati till allt möjligt. Till att föra krig är demokratin urusel exempelvis. Jag menar nu i allmänhet. Demokratin infördes i Sverige genom 1808 års militärkupp: Kan du ens föreställa dig att demokrati införs på ANNAT sätt än med en millitärkupp ?
Den verkliga kampens metoder begagnar sig av demokratiska som odemokratiska metoder. När demokratin satte ned foten i marken 1808 i Sverige så gjorde de alltså inte detta med diskussionerna.
När Sarajevo var belägrat och Stadens FIENDER ständigt var intresserade till att inbjuda dem till förhandlingar, vad tror du att sådana förhandlingar kunde tänkas handla om ?
Samtalet för den som har makten i sin hand. Jag säger det rent ut: ingen ska se barns och föräldrars lidande som något annat än en akademisk diskussion, av skuldbelastade psykiska missfoster intill den dagen då...
Nu tror jag säkert att många vill undervisa mig om hur bra demokrati ÄR. Inget fel på den: men demokrati har ALDRIG använts enbart utan att någon satt ned foten i marken.Hoppas någon sätter ned foten i marken !
PS1.Hoppsan ! Där var det fel. Det FINNS situationer där man enbart kan förlita sig på demokratin, utan att sätta ned foten i marken. Naturligtvis har du rätt att föra framgångsrika diskussioner om färgen på gardinerna i matsalen på jobbet med företagsledningen. Där får du sätta ned foten i marken utan att de bryr sig
PS2. Jag stöder ingen ideologi som bygger på att demokrati ska kombineras med andra metoder. Jag står bara under inflytande från dåliga föredömen i den här världen jag lever i där Bush skickat sina soldater alltför långt från sitt hemland, och polis, väktare och massor av människor ägnar sig åt att upprätthålla en ordning som bygger på en legal våldsmakt.
PS3 Våld löser ingenting som Saddam sade. Det är bara att foga sig.