Författare Ämne: Efterlysning!  (läst 22063 gćnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #45 skrivet: 01 maj 2008, 12:43:11 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
"Avos"

Problemet Àr, att har du skrivit fler Àn 1-2 gÄnger till nÄgon tillsynsmyndighet eller domstol, blir du stÀmplad som rÀttshaverist, och dÄ spelar det ingen som helst roll vad du sedan skriver.

Jag har skrivit till LÀnsstyrelsen dÀr 80 % har handlat om handlÀggningen och kanske 20 % om sakfrÄgan (svÄrt att undvika i sÄdana sammanhang). DÄ blir svaret detsamma : LÀnsrÀttens sak att avgöra.

DÀrför sÄ skickar jag numera alltid med en kopia av skrivelser till LÀnsstyrelsen ocksÄ till LÀnsrÀtten. DÄ framgÄr det ju samtidigt i mÄlen vilken trovÀrdighet den kommunala personalen har.

Kikade i ett annat forum och dĂ€r  Ă¶var man sig ocksĂ„ i att skicka ut kopior pĂ„ skrivelser.. samt överklaganden. Man förtvivlar över möjligheterna till dialog med myndigheterna. Jag tror nog att myndigheterna Ă€r mer oroliga över att det vĂ€xer upp forum som detta, dĂ€r folk diskuterar OM myndigheterna och  att personer som besökt myndigheterna frĂ„gar varandra om rĂ„d,snarare Ă€n att folk försöker med förtvivlade metoder fortsĂ€tta dialogen med myndigheterna.

Men detta med justitiekanslern, har jag inte provat som sagt.  Om jag skickar en anmĂ€lan kommer jag nog att göra sĂ„ att jag skickar en anmĂ€lan som Jo fĂ„r avslĂ„ pĂ„ bara nĂ„gra rader, och en mer vĂ€lformulerad anmĂ€lan till justitiekanslern efterrĂ„t.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #46 skrivet: 01 maj 2008, 13:01:38 PM »
Nej, JO funkar inte, iaf inte i mitt fall.

Mina mÄl Àr s.k. tre-parts-mÄl (tvÄ myndigheter som motpart), och det funkar varken hos JO eller hos LÀnsrÀtten, eftersom JO personal Àr indelade efter departement, och LR efter lagrum.

Ja, jag tror JK i mÄnga fall Àr nÄgot bÀttre Àn JO.

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #47 skrivet: 01 maj 2008, 13:39:16 PM »
Min förhoppning Àr att LÀnsrÀttsutredningen tar hÀnsyn till just trepartsmÄl (stat, kommun, medborgare ---> domstol).
http://www.dom.se/Publikationer/Rapporter/LÀnsrÀttsutredningen%202008-2.pdf

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #48 skrivet: 01 maj 2008, 20:39:30 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
Nej, JO funkar inte, iaf inte i mitt fall.

Mina mÄl Àr s.k. tre-parts-mÄl (tvÄ myndigheter som motpart), och det funkar varken hos JO eller hos LÀnsrÀtten, eftersom JO personal Àr indelade efter departement, och LR efter lagrum.

Ja, jag tror JK i mÄnga fall Àr nÄgot bÀttre Àn JO.

Det dĂ€r tycker inte myndigheterna om. Om du driver mĂ„l mot  tvĂ„ myndigheter samtidigt kan de inte hĂ„lla dig för idiot, vilket de anser att medborgarna egentligen Ă€r. Formulera dig inte kort, be inte om nĂ„d, det Ă€r meningslöst.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #49 skrivet: 01 maj 2008, 21:14:27 PM »
Ja, det Àr nog ett vÀldigt unikt fall.
Dessutom har de fÄtt mig pÄ halsen, envis, uthÄllig, kan hyfsat mycket, o.s.v.

BÄda myndigheterna (AMS + kommun) har fel och försummelser i bagaget i Àrendet, och var och en kör sitt race.
Men, de kan inte var och en erkÀnna den felaktiga handlÀggningen, alltsÄ överförs felet pÄ mig.

Af beslut kan enbart överklagas internt (förutom a-kasse-Àrenden). Kommunens SoL-beslut överklagas till LÀnsrÀtten, som enbart handlÀgger SoL 4:1 inom roteln, d.v.s. inga arbetsmarknadslagar.

AMS svarar inte pÄ skrivelser, överklaganden, mail, o.s.v. i Àrendet.
Och kommunen lÄtsas som det regnar och kör sitt SoL-race.

Myndigheterna Àr dock skyldiga enligt flera lagar att ha kontakt. NÄgon kontakt finns dock inte dokumenterad officiellt hos nÄgon av dem.

BÄde kommun och LÀnsrÀtt har utredningsskyldighet, men ingen av dem bryr sig.

DÀr stÄr jag sedan med plÄnboken helt tom.

Men, skam den som ger sig.  :D

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #50 skrivet: 04 maj 2008, 11:54:42 AM »
Hittade den hÀr artikeln pÄ NKMR webbsida. HÀr stÄr det om de olika argument som soc anvÀnder vid LVU

En artikel av Peter Klevius

http://www.nkmr.org/utgor_lvu_en_pataglig_risk_av_peter_klevius.htm