Svar till "Avos"
LÀnsstyrelsen - dÀr sitter f.d. soc sekr (utfallet blir ett lotteri).
Socialstyrelsen har endast en nationell tillsyn.
Departementet gÄr inte in i enskilda Àrenden.
Tillsyn och revision Àr inte samma sak.
Kommunal revision idag Àr förtroendevalda politiker som granskar sina egna kollegor.
Vore det statligt skulle Riksrevisorerna gÄ in och kolla, och dessa Àr j**ligt tuffa (jag Àlskar dem!).
Jag tycker att det viktigaste arbetet Àr det arbete som NKMR Àgnar sig Ät: Att granska och kartlÀgga enskilda fall, för att att klarlÀgga hur praxis fungerar. Sedan drar man slutsatser av detta för att gÄ vidare till att stÀlla krav pÄ ÄtgÀrder mot de som begÄtt brott, eller pÄvisa hur praxis fungerat.Detta innebÀr oberoende och illojal kritik.
NKMR Àr mig veterligen DEN ENDA organisation som granskar myndigheterna inom detta omrÄde med illojal kritik. Exempelvis anser jag att " socialombudsmannen" arbetar frÄn helt andra förutsÀttningar. De baserar inte sin verksamhet pÄ praxis, kunnande om lagar, utan mer handlar det om hurtfriska tillrop "Det Àr bara att överklaga en gÄng till lycka till!" Detta innebÀr dÄ att synsÀttet baseras pÄ lojal kritik, som de facto leder till att systemet stÀrks. Den omvÀnda metoden "uppifrÄn och ned" innebÀr cirkelbevisning, dÀr "felet" Àr den drabbades handlingar i kamp mot systemet.
Granskandet av INTRESSENA som ligger bakom de tvÄ snöpta tillsynsmyndigheterna socialdepartemet och socialstyrelse Àr ju avslöjande. Det kan vara en retrÀttplats till politiker-slÀktingar elller liknande dÄ deras roller Àr försumbara. Den lÀgsta nivÄn, pÄ lÀnstyrelsen Àr dÄ befolkad av folk frÄn den myndighet de ska utöva tillsyn över...
"hoppsan dĂ„ ", " Ă€sch", "Va !? Jag visste ingenting!" osv, som har pĂ„gĂ„tt i minst 40 Ă„r. NĂR tror du att verksamheten blir korrumperad ? NĂ€r blir kompetensen förstörd hos de som arbetat i brottslig miljö i decennier ? Vilka intressen ligger bakom ? "Vet regeringen om det hĂ€r ?"