Författare Ämne: Efterlysning!  (läst 22062 gćnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #30 skrivet: 30 april 2008, 12:29:54 PM »
Citat frćn: "cicci"
Min dotter hade tvÄ mÄl i lÀnsrÀtten nyligen. BegÀran om upphörande av Lvu och överklagan avseende umgÀngesbegrÀnsning.
Trots att bÄde hennes ombud och barnens ombud tydligt framförde Äsikten att barnen skulle hem och att Lvu inte lÀngre var tillÀmplig. Att soc fortfarande hÀnvisade till en utredning frÄn 2005 och konsekvent vÀgrade att utreda aktuella förhÄllanden sÄ dömde lÀnsrÀtten till soc förmÄn avseende Lvu, MEN till mammans förmÄn avseende umgÀnget. Soc överklagade dÄ domen om umgÀnget och mamma överklagade beslutet om att Lvu skulle kvarstÄ.

I kammarrÀtten vittnade de kontaktpersoner som nÀrvarat vid umgÀnget till mammans fördel! Mamman och barnens ombud yrkade pÄ att Lvu skulle upphöra precis som de gjort i lÀnsrÀtten.

KammarrĂ€tten dömde dĂ„ till soc förmĂ„n i BÅDA mĂ„len! Eftersom Ă€rendet nu Ă€r överflyttat till mammans hemkommun sĂ„ pĂ„pekade ocksĂ„ kammarrĂ€tten att mĂ„let avseende umgĂ€ngesbegrĂ€nsning bara gĂ€llde till vecka 4!

SÄ idag Àr rÀttslÀget mycket oklart. Eftersom domen om umgÀngesbegrÀnsning endast gÀllde till vecka 4 sÄ borde det idag alltsÄ inte finnas nÄgon umgÀngesbegrÀnsning, MEN soc i nya kommunen gÄr pÄ föregÄende soc ord och behandlar Àrendet som om det finns beslut pÄ just umgÀngesbegrÀnsning!

DÀr stÄr vi idag i vÀntan pÄ möte med de nya handlÀggarna i hemkommunen. Hela den hÀr "cirkusen" Àr vansinnig och man blir nÀstan vansinnig sjÀlv nÀr man försöker komma nÄgon vart. Försök till dialog med soc brukar ju bara resultera i svar som "jag hör vad du sÀger" eller "enligt vÄr bedömning", nÄgra klara svar verkar vara omöjligt att fÄ.

Ett utmĂ€rkt exempel pĂ„ hur "reglerna" fungerar. Vad Ă€r det i princip för mening egentligen att lĂ€ra sig reglerna ? Regler tror vi ju Ă€r nĂ„got som upphĂ€ver skillnaden mellan myndighet och enskild person, sĂ„ att det bara Ă€r juridisk person mot enskild person.  "Överklaga bara" och liknande tal tjĂ€nar bara till att dölja detta. HĂ€r i detta mĂ„l har nĂ„got sĂ„ ovanligt hĂ€nt som att "barnens advokat" stĂ€llt sig pĂ„ barnens sida, vilket sker i fĂ€rre Ă€n 5% av fallen. DĂ€rtill stĂ„r alla emot soc i det hĂ€r exemplet. Men DET HJÄLPER INTE. För det Ă€r ett system fel som sĂ€ger att om inte soc ska vinna, sĂ„ mĂ„ste soc vinna, annars sĂ„ mĂ„ste soc vinna mĂ„let!
Soc= lÀnsrÀttens utredare och samtidigt er utredare och motpart !
Det Ă€r klart att ni sĂ€kert fortsĂ€tter drabbningen, men inte Ă€r det pĂ„ grund av detta system ni isf vinner en dag. Ni kanske vinner nĂ€r de har lessnat pĂ„ att plocka ut fosterhemspengar ur barnen, och de börjar retrĂ€tten för att undvika  att alltför svĂ„ra bevis mot dem kommer fram. Men dĂ„ har barnens liv redan skadats.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #31 skrivet: 30 april 2008, 12:35:16 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
- pappersdomstolarna ska lÀggas ned
- soc ska förstatligas eller i varje fall centraliseras
- Ärlig revision av soc av externa konsulter
- personalen ska ha leg som kan dras
- straffskalan för fel och försummelse öka
- lagarna ska fötydligas
- fritt val av ombud vid process

PÄgÄende cirkus verkar ha som effekt bara en ökad BNP.

Kommuners s k sjÀlvstyre mÄste ifrÄgasÀttas.

pappersdomstolarna dvs den adminstirativa kedjan med början i lÀnsrÀtten hade ju ursprungligt den omvÀnda rollen som medborgarinstanser för övervakning av myndigheteter !

Förstatligande av soc innebÀr att soc parar sig med staten, och dessa monster fÄr fria access till makten. Jag föreslÄr att soc inlemmas under kriminalvÄrdstyrelsen och att personalen fÄr gÄ klÀdda i deras uniformer.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #32 skrivet: 30 april 2008, 12:40:24 PM »
Soc Àr redan parad med staten (Af, FK, SIS, Migrationsverket, förvaltningsdomstolarna, etc).

Men, det skulle innebÀra en annan genomlysning och insyn och revision av verksamheterna.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #33 skrivet: 30 april 2008, 12:46:07 PM »
Soc Àr redan parad med staten (Af, FK, SIS, Migrationsverket, förvaltningsdomstolarna, etc).

Men, det skulle innebÀra en annan genomlysning och insyn och revision av verksamheterna.

Genom att byta ut namnskyltar byter man inte ut innehÄllet. Soc har TRE olika tillsynsmyndigheter idag !! lÀnstyrelsen, socialstyrelsens, och socialdepartementet. Det "rÀcker" inte. DÄ mÄste soc lÀggas ned.

NÄR kan soc anses vara ett misslyckande ?

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #34 skrivet: 30 april 2008, 12:53:16 PM »
Svar till "Avos"

LÀnsstyrelsen - dÀr sitter f.d. soc sekr (utfallet blir ett lotteri).
Socialstyrelsen har endast en nationell tillsyn.
Departementet gÄr inte in i enskilda Àrenden.

Tillsyn och revision Àr inte samma sak.

Kommunal revision idag Àr förtroendevalda politiker som granskar sina egna kollegor.

Vore det statligt skulle Riksrevisorerna gÄ in och kolla, och dessa Àr j**ligt tuffa (jag Àlskar dem!).

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #35 skrivet: 30 april 2008, 13:10:12 PM »
Svar till "Avos"

LÀnsstyrelsen - dÀr sitter f.d. soc sekr (utfallet blir ett lotteri).
Socialstyrelsen har endast en nationell tillsyn.
Departementet gÄr inte in i enskilda Àrenden.

Tillsyn och revision Àr inte samma sak.

Kommunal revision idag Àr förtroendevalda politiker som granskar sina egna kollegor.

Vore det statligt skulle Riksrevisorerna gÄ in och kolla, och dessa Àr j**ligt tuffa (jag Àlskar dem!).

Jag tycker att det viktigaste arbetet Àr det arbete som NKMR Àgnar sig Ät: Att granska och kartlÀgga enskilda fall, för att att klarlÀgga hur praxis fungerar. Sedan drar man slutsatser av detta för att gÄ vidare till att stÀlla krav pÄ ÄtgÀrder mot de som begÄtt brott, eller pÄvisa hur praxis fungerat.Detta innebÀr oberoende och illojal kritik.

NKMR Ă€r mig veterligen DEN ENDA organisation som granskar myndigheterna inom detta omrĂ„de med illojal kritik. Exempelvis anser jag att " socialombudsmannen" arbetar frĂ„n helt andra förutsĂ€ttningar. De baserar inte sin verksamhet pĂ„ praxis, kunnande om lagar, utan mer handlar det om hurtfriska tillrop "Det Ă€r bara att överklaga en gĂ„ng till  lycka till!" Detta innebĂ€r dĂ„ att synsĂ€ttet baseras pĂ„ lojal kritik, som de facto leder till att systemet stĂ€rks. Den omvĂ€nda metoden "uppifrĂ„n och ned" innebĂ€r cirkelbevisning, dĂ€r "felet" Ă€r den drabbades handlingar i kamp mot systemet.

Granskandet av INTRESSENA som ligger bakom de tvÄ snöpta tillsynsmyndigheterna socialdepartemet och socialstyrelse Àr ju avslöjande. Det kan vara en retrÀttplats till politiker-slÀktingar elller liknande dÄ deras roller Àr försumbara. Den lÀgsta nivÄn, pÄ lÀnstyrelsen Àr dÄ befolkad av folk frÄn den myndighet de ska utöva tillsyn över...
 "hoppsan dĂ„ ", " Ă€sch",  "Va !? Jag visste ingenting!" osv, som har pĂ„gĂ„tt i minst 40 Ă„r. NÄR tror du att verksamheten blir korrumperad ? NĂ€r blir kompetensen förstörd  hos de som arbetat i brottslig miljö i decennier ? Vilka intressen ligger bakom ? "Vet regeringen om det hĂ€r ?"

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #36 skrivet: 30 april 2008, 13:18:48 PM »
OAVSETT vem som gör vad, och med vilket syfte, sÄ Àr MEDIA den enda maktfaktorn mÄnga verkligen kan lita pÄ och ha glÀdje av.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #37 skrivet: 30 april 2008, 13:20:43 PM »
OAVSETT vem som gör vad, och med vilket syfte, sÄ Àr MEDIA den enda maktfaktorn mÄnga verkligen kan lita pÄ och ha glÀdje av.

HA-HA-HA-HA !!!

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #38 skrivet: 01 maj 2008, 11:43:41 AM »
Detta inlÀgg hamnade mitt i en politisk diskussion, sÄ jag flyttar det hit.

LĂ€ste om att KammarrĂ€tten skjutit upp förhandlingen p.g.a. NYA uppgifter hade tillkommit i mĂ„let  med den bebis Kim som togs vid födseln i Jönköping.
Förr steriliserades kvinnor med epilepsi, idag tar man deras barn istÀllet.

Nya uppgifter i mĂ„let  nĂ€r de inte tar stĂ€llning till redan befintliga uppgifter  

De klipper in lagtexter i domsluten + citerar soc., och skulle de ta med nÄgot frÄn medborgarens talan sÄ handlar det inte sÀllan enbart om ett förlöjligande av nÄgot slag, eller nÄgon uppgift som omvandlats till nÄgot annat.

JO har tillsyn över domstolsvÀsendet:

3 § OmbudsmÀnnen skall sÀrskilt tillse att domstolar och förvaltningsmyndigheter i sin verksamhet iakttager regeringsformens bud om saklighet och opartiskhet och att medborgarnas grundlÀggande fri- och rÀttigheter ej trÀds för nÀr i den offentliga verksamheten.

Om en förvaltningsdomstol inte tar stÀllning till befintliga uppgifter i mÄl, eller ens försöker fÄ dessa bekrÀftade eller utredda, sÄ ÄterstÄr vÀl ingenting annat Àn att gÄ till TingsrÀtten.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #39 skrivet: 01 maj 2008, 11:49:44 AM »
Detta inlÀgg hamnade mitt i en politisk diskussion, sÄ jag flyttar det hit.

LĂ€ste om att KammarrĂ€tten skjutit upp förhandlingen p.g.a. NYA uppgifter hade tillkommit i mĂ„let  med den bebis Kim som togs vid födseln i Jönköping.
Förr steriliserades kvinnor med epilepsi, idag tar man deras barn istÀllet.

Nya uppgifter i mĂ„let  nĂ€r de inte tar stĂ€llning till redan befintliga uppgifter  

De klipper in lagtexter i domsluten + citerar soc., och skulle de ta med nÄgot frÄn medborgarens talan sÄ handlar det inte sÀllan enbart om ett förlöjligande av nÄgot slag, eller nÄgon uppgift som omvandlats till nÄgot annat.

JO har tillsyn över domstolsvÀsendet:

3 § OmbudsmÀnnen skall sÀrskilt tillse att domstolar och förvaltningsmyndigheter i sin verksamhet iakttager regeringsformens bud om saklighet och opartiskhet och att medborgarnas grundlÀggande fri- och rÀttigheter ej trÀds för nÀr i den offentliga verksamheten.

Om en förvaltningsdomstol inte tar stÀllning till befintliga uppgifter i mÄl, eller ens försöker fÄ dessa bekrÀftade eller utredda, sÄ ÄterstÄr vÀl ingenting annat Àn att gÄ till TingsrÀtten.

flyttar svaret hit:

JO gÄr sÀllan att anvÀnda. Jag JO-anmÀlde domaren Ulf G Andersson för att han ringt till familjerÀtten och bett dem att ignorera mig. Dvs övergrepp i rÀttsak. Telefonsamtalet och dess innehÄll finns registrerat i journalerna.

Jag bad dĂ€rför att fĂ„ slippa honom som domare, men han tvingade sig pĂ„ mig i alla fall, trots att domarna ska lottas ut, och att man inte ska ha samma domare tvĂ„ gĂ„nger i rad. Han sade pĂ„ de förberedande muntliga samtalen att jag inte skulle ha nĂ„got umgĂ€ngesavtal, och svarade inte pĂ„ varför det skulle vara sĂ„, han bara sade "Nej,det ska du inte". FamiljerĂ€tten hade ju sagt "Lagen Ă€r bara en rekommendation: nu gör vi sĂ„ HÄR !" DĂ„ JO-anmĂ€lde jag honom. JO gav det vanliga förtryckta idiotsvaret de brukar ge "JO tar inte stĂ€llning till mĂ„lens innehĂ„ll, vi tar bara stĂ€llning till hur de handlĂ€ggs".

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #40 skrivet: 01 maj 2008, 11:59:21 AM »
"Avos"

Fanns det nÄgot som styrkte att du var olÀmplig som förÀlder, t ex ett lÀkarintyg om sjukdom eller nÄgot liknande, eller var det bara ett "generellt tyckande".

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #41 skrivet: 01 maj 2008, 12:05:05 PM »
"Avos"

Fanns det nÄgot som styrkte att du var olÀmplig som förÀlder, t ex ett lÀkarintyg om sjukdom eller nÄgot liknande, eller var det bara ett "generellt tyckande".

Nej absolut inget. Isf skulle saken ha handlat om enskild vĂ„rdnad. Den fördes inte pĂ„ tal.De menade bara pĂ„ familjerĂ€tten att nĂ„gon rĂ€tt till lika umgĂ€nge inte fanns, och att nĂ„gon juridisk rĂ€tt att trĂ€ffa mina barn inte behövdes eftersom min fd fru var sĂ„ bra pĂ„ att samarbeta. Saken gĂ€llde att hon vĂ€grade underteckna all  papper, och att hennes fĂ€stman plockade bort barnet frĂ„n dagis pĂ„ de tider jag bokat. Allt detta gjordes under hot om LVU mot mamman, som sociala avkrĂ€vde lojalitet för att inte ta upp den anmĂ€lan som grannarna lĂ€mnat in mot henne för att barnet hostat pĂ„ nĂ€tterna under tre mĂ„nader. Naturligtvis sĂ„ lĂ€mnade sociala in LVU i alla fall, sedan mamman genomskĂ„dat deras hotelser och utpressing. Men dĂ„ var det redan försent, och vi klarade oss med ett nödrop frĂ„n att förlora yngsta sonen.

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #42 skrivet: 01 maj 2008, 12:14:21 PM »
"Avos"

... som i alla andra dito fall tydligen, slumpmÀssig tur och lotteri . . .

Trista grannar ni har eller har haft . . .  minns nĂ€r mitt barn hade kikhosta och hostade och krĂ€ktes i minst 3 mĂ„nader . . .  eller den gĂ„ngen med vĂ€rmeslag och barnet skrek ett helt dygn i strĂ€ck . . .

Tack för upplysningen om JO instÀllning, dÄ vet jag vad jag ska trycka pÄ. Kanske vÀrt att prova iaf, innan vi skriver en stÀmningsansökan till TR.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #43 skrivet: 01 maj 2008, 12:26:35 PM »
"Avos"

... som i alla andra dito fall tydligen, slumpmÀssig tur och lotteri . . .

Trista grannar ni har eller har haft . . .  minns nĂ€r mitt barn hade kikhosta och hostade och krĂ€ktes i minst 3 mĂ„nader . . .  eller den gĂ„ngen med vĂ€rmeslag och barnet skrek ett helt dygn i strĂ€ck . . .

Tack för upplysningen om JO instÀllning, dÄ vet jag vad jag ska trycka pÄ. Kanske vÀrt att prova iaf, innan vi skriver en stÀmningsansökan till TR.

Grannarnas anmÀlan skedde efter skilsmÀssan dÄ jag inte bodde kvar dÀr. Mamman hade redan skaffat penicillin, sociala anvÀnde denna anmÀlan för att utpressa henne till samarbete mot mig.

Jag Ă„ngrade faktiskt att jag aldrig provat justitiekanslern.Det sĂ€gs att det gĂ„r bĂ€ttre dĂ€r. Men statistiken hos JO Ă€r ju förskrĂ€ckande  ca 99% avslag eller sĂ„.. Japp ! Var mycket tydlig att Ă€rendet INTE handlar om annat Ă€n handlĂ€ggningen. Det var jag. Men han sket  i vad jag skrivit. Jag JO-anmĂ€lde dĂ€rinnan lĂ€nstyrelsens tillsynsenhet dĂ„ de skriftligen svarade mig att de inte hade tillsynsansvar över socialförvaltningen, och bad mig vĂ€nda mig till tingsrĂ€tten istĂ€llet.. :roll:  . Fick samma idiotsvar Ă€ven dĂ€r, sĂ„ jag lĂ€rde mig att man ska vara "tydlig" pĂ„ den punkten.

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #44 skrivet: 01 maj 2008, 12:35:44 PM »
"Avos"

Problemet Àr, att har du skrivit fler Àn 1-2 gÄnger till nÄgon tillsynsmyndighet eller domstol, blir du stÀmplad som rÀttshaverist, och dÄ spelar det ingen som helst roll vad du sedan skriver.

Jag har skrivit till LÀnsstyrelsen dÀr 80 % har handlat om handlÀggningen och kanske 20 % om sakfrÄgan (svÄrt att undvika i sÄdana sammanhang). DÄ blir svaret detsamma : LÀnsrÀttens sak att avgöra.

DÀrför sÄ skickar jag numera alltid med en kopia av skrivelser till LÀnsstyrelsen ocksÄ till LÀnsrÀtten. DÄ framgÄr det ju samtidigt i mÄlen vilken trovÀrdighet den kommunala personalen har.