Vilka standardargument och andra argument brukar soc anvÀnda i sina utredningar för frivillig och tvÄngsvÄrd av barn :?:
Jag tÀnkte skriva en insÀndare, och enligt vad jag har förstÄtt sÄ kan dessa argumenten appliceras pÄ vilka förÀldrar som helst i dagens samhÀlle, jag tÀnkte dÄ pÄ t ex:
- svÄrt att sÀtta grÀnser
- kompisrelation till barnet
- barnet har livlig fantasi
- brist pÄ uthÄllighet
- osv.
Vilka fler fraser brukar soc anvÀnda :?:
Jag blÀddrade bakÄt till första sidan i det hÀr forumet till Är 2003. Det hÀr inlÀgget innehÄller de flesta av de fria fantasier och obestyrkta beskyllningar som sociala utsÀtter förÀldrar för, som har barn med högt marknadsvÀrde.
"PĂ
vÀgen till lÀnsrÀtten pÄ Mariatorget hÀr i sthlm
trodde jag att jag skulle spy.
Jag var sÄ nervös och rÀdd att jag var helt sÀker pÄ att mina ben inte skulle klara av att bÀra mig.
Det kÀndes sÄ tomt ,sÄ fruktansvÀrt ensamt att behöva vara aldelles sjÀlv.
Har aldrig lÀmnat min son knappt över natten och han Àr fyra Är.
Men nu Àr det ju inte jag som bestÀmmer lÀngre...
Efter att soc tagit beslutet om ett omedbart omhÀndetagande har jag ingen makt.
Jag och min son bor fortfarande pÄ familjehemmet tillsammans.
LVU eller inte ( domen har inte kommit Àn) sÄ ska vi bo tillsammans.
Skillnaden blir att jag inte fÄr ta honom dÀrifrÄn.
Pratade med min syster i gÄr.
Hon ringde mig och sa att hon saknade oss sÄ mycket och att hon
inte kan förstÄ hur socialen kan fÄtt till de sÄ hÀr.
Det ska sÀgas att min syrra var den som gjorde den första anmÀlningen mot mig nÀr vi var osams...hon lÀr nog Ängra sig bittert idag.
Hon tyckte aldrig att jag var en mamma utan var bara orolig för min hÀlsa.Jag mÄdde dÄligt, men i dag tycker hon att efter ett Är med socialens köttkniv runt halsen har saker och ting bara blivit vÀrre, mycket vÀrre.
Min son och jag har alltid hittat pÄ saker.De har varit Han och Jag jÀmt.
Nu har socialen vÀnt det till nÄgot negativt och skrev i min utredning att jag har en kompisrelation med honom mer Àn en mamma-barn relation.
Min son Àr vÀldigt social och extremt duktig pÄ att prata , detta har socialen skrivit Àr för att han tvingats bli vuxen för for.
Han fyller fyra Är!!!
Jag har alltid lÀst böcker och pratat med honom detta Àr alltsÄ nÄgot negativt.
Min son har Àven livlig fantasi vilket ochsÄ stÄr som underlag för LVU
de stÄr" han kan inte skilja pÄ fantasi och verklighet" men han e ju som sagt bara 3 och ska fylla 4.
De hÀr uttalandet har dagmamman gjort.
Jag blir sÄ arg.
"