Författare Ämne: Efterlysning!  (läst 22061 gćnger)

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« skrivet: 25 april 2008, 13:10:49 PM »
Vilka standardargument och andra argument brukar soc anvÀnda i sina utredningar för frivillig och tvÄngsvÄrd av barn :?:

Jag tÀnkte skriva en insÀndare, och enligt vad jag har förstÄtt sÄ kan dessa argumenten appliceras pÄ vilka förÀldrar som helst i dagens samhÀlle, jag tÀnkte dÄ pÄ t ex:

- svÄrt att sÀtta grÀnser
- kompisrelation till barnet
- barnet har livlig fantasi
- brist pÄ uthÄllighet
- osv.

Vilka fler fraser brukar soc anvÀnda :?:

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Efterlysning!
« Svar #1 skrivet: 25 april 2008, 13:54:18 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
Vilka standardargument och andra argument brukar soc anvÀnda i sina utredningar för frivillig och tvÄngsvÄrd av barn :?:

Jag tÀnkte skriva en insÀndare, och enligt vad jag har förstÄtt sÄ kan dessa argumenten appliceras pÄ vilka förÀldrar som helst i dagens samhÀlle, jag tÀnkte dÄ pÄ t ex:

- brist pÄ uthÄllighet
- osv.

SvĂ„rt att focusera pĂ„ barnens behov, inser inte att barnen har rĂ€tt till umgĂ€nge med förĂ€ldrarna, men umgĂ€nget Ă€r inte till för förĂ€ldrarnas skull,  förtalar sin motpart, hĂ€vdar pĂ„stridigt sina egna rĂ€ttigheter, snarare Ă€n barnens.. Hittade inte min utredning nu. Den innehĂ„ller det mesta av ospecifierande beskyllningar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Efterlysning!
« Svar #2 skrivet: 25 april 2008, 16:42:37 PM »
"Brister i omsorgen" aldrig med specifikation
"Saknar förmÄga att sÀtta barnets behov för sina egna"

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Efterlysning!
« Svar #3 skrivet: 25 april 2008, 18:21:53 PM »

- brist pÄ uthÄllighet
- osv.

Jag blÀddrade bakÄt till första sidan i det hÀr forumet till Är 2003. Det hÀr inlÀgget innehÄller de flesta av de fria fantasier och obestyrkta beskyllningar som sociala utsÀtter förÀldrar för, som har barn med högt marknadsvÀrde.

"PÅ vĂ€gen till lĂ€nsrĂ€tten pĂ„ Mariatorget hĂ€r i sthlm
trodde jag att jag skulle spy.
Jag var sÄ nervös och rÀdd att jag var helt sÀker pÄ att mina ben inte skulle klara av att bÀra mig.
Det kÀndes sÄ tomt ,sÄ fruktansvÀrt ensamt att behöva vara aldelles sjÀlv.
Har aldrig lÀmnat min son knappt över natten och han Àr fyra Är.
Men nu Àr det ju inte jag som bestÀmmer lÀngre...
Efter att soc tagit beslutet om ett omedbart omhÀndetagande har jag ingen makt.
Jag och min son bor fortfarande pÄ familjehemmet tillsammans.
LVU eller inte ( domen har inte kommit Àn) sÄ ska vi bo tillsammans.
Skillnaden blir att jag inte fÄr ta honom dÀrifrÄn.
Pratade med min syster i gÄr.
Hon ringde mig och sa att hon saknade oss sÄ mycket och att hon
inte kan förstÄ hur socialen kan fÄtt till de sÄ hÀr.
Det ska sÀgas att min syrra var den som gjorde den första anmÀlningen mot mig nÀr vi var osams...hon lÀr nog Ängra sig bittert idag.
Hon tyckte aldrig att jag var en mamma utan var bara orolig för min hÀlsa.Jag mÄdde dÄligt, men i dag tycker hon att efter ett Är med socialens köttkniv runt halsen har saker och ting bara blivit vÀrre, mycket vÀrre.
Min son och jag har alltid hittat pÄ saker.De har varit Han och Jag jÀmt.
Nu har socialen vÀnt det till nÄgot negativt och skrev i min utredning att jag har en kompisrelation med honom mer Àn en mamma-barn relation.
Min son Àr vÀldigt social och extremt duktig pÄ att prata , detta har socialen skrivit Àr för att han tvingats bli vuxen för for.
Han fyller fyra Är!!!
Jag har alltid lÀst böcker och pratat med honom detta Àr alltsÄ nÄgot negativt.
Min son har Àven livlig fantasi vilket ochsÄ stÄr som underlag för LVU
de stÄr" han kan inte skilja pÄ fantasi och verklighet" men han e ju som sagt bara 3 och ska fylla 4.
De hÀr uttalandet har dagmamman gjort.
Jag blir sÄ arg.
"
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #4 skrivet: 25 april 2008, 19:00:31 PM »
Ja, det var just dÀr jag oxÄ lÀste.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #5 skrivet: 25 april 2008, 19:55:04 PM »
Ja, det var just dÀr jag oxÄ lÀste.

Det gĂ€ller att akta sig och vara noga med allt som man inte gör. Han hade extremt bra fantasi, vilket sociala inte tycker  att fyraĂ„ringar ska ha, SAMTIDIGT var han bra pĂ„ att prata, vilket tyder pĂ„ att han blir vuxen för fort.. Bra fantasi<>vuxen för fort...Enkelt va ? :-/

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Efterlysning!
« Svar #6 skrivet: 25 april 2008, 22:42:38 PM »
JodÄ, en fyraÄring ska ha bra fantasi sÄ att socialtjÀnsten kan skylla pÄ den nÀr han/hon berÀttar om de övergrepp fosterfamiljen utsÀtter honom/henne för.......och avfÀrda dem som icke existerande.

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #7 skrivet: 25 april 2008, 23:55:59 PM »
UngefÀr som nÀr mitt barn var 2 Är och 7 mÄnader, och vaknade pÄ natten och grÀt och sa "inte gÄ dagis, inte gÄ dagis."
DÄ tyckte kommunen att jag var en "överbeskyddande kycklingmamma".
Senare framkom vad som hÀnt, en inkompetent barnskötare och hennes metoder.

Sociala arvet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Efterlysning!
« Svar #8 skrivet: 28 april 2008, 15:07:22 PM »
SjÀlv pÄstÄs jag lÀgga vuxenansvar pÄ barnet, som en av mina brister. Samtidigt anser man att barnet ska utföra diverse göromÄl som jag inte tycker hör hemma hos barn.....

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #9 skrivet: 28 april 2008, 18:02:54 PM »
"Sociala arvet"

Jag tror inte att nÄgon vuxen medvetet lÀgger ett vuxenansvar pÄ barn, dÀremot tror jag att barn sjÀlva omedvetet kan ta pÄ sig ett ansvar i just singelfamiljer. Detta Àr isf enbart positivt för de mognar och lÀr sig att ta ansvar.

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #10 skrivet: 28 april 2008, 19:18:15 PM »
"OmsorgsförmÄga"

För att kunna göra en rÀttvis bedömning av förÀldrars omsorgsförmÄga, krÀvs det oerhört kunniga personer. (Se Socialstyrelsens rapport 1999:11).

Jag kollade litet pÄ nÀtet, och jag tror sÄ hÀr, att nÀr soc framför olika argument i sina utredningar, sÄ hÀmtar de olika schablonfraser frÄn forskningen inom omrÄdena: barn till antingen psyk.sjuka förÀldrar (frÄn depression till allvarliga tillstÄnd), eller missbrukande förÀldrar (droger och alkohol).
Soc förvandlar alltsÄ friska förÀldrar till problemförÀldrar, och anvÀnder sig dÄ av vissa speciella fraser och argument t ex :

FrÄn andra rapporter:

Anknytningsbeteenden.

· Sociala ekologiska förhÄllanden - ekonomi, arbete, boende, etcetera.
. Kvalitet och omfattning av det sociala nÀtverket Àr av betydelse för anknytningen - det primÀra och sekundÀra nÀtverket
· Personliga förhÄllanden - mental hÀlsa, tillgÄng till emotionellt stöd och civilstÄnd.
. Stöd frÄn en partner samt relationen dem emellan Àr av stor betydelse för anknytningen mellan mor och barn.
· Personliga övertygelser - attityder till barnuppfostran samt uppfattningar om normal utveckling.
. PÄverkan av olika livshÀndelser kan medföra en genomgripande omorganisering av familjeförhÄllandena.
· Barnets medfödda temperamentsdrag - Àven barnets temperament i sampel med modern spelar roll för anknytningens utveckling.

Pappa

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Efterlysning!
« Svar #11 skrivet: 29 april 2008, 06:49:50 AM »
Citat frćn: "cicci"
"Brister i omsorgen" aldrig med specifikation
"Saknar förmÄga att sÀtta barnets behov för sina egna"

Det varianten rÄkade jag ocksÄ ut för!

*Brister i hemmiljön - aldrig med specifikation

Stockholm

• Gäst
Efterlysning!
« Svar #12 skrivet: 29 april 2008, 11:14:33 AM »
Den förvaltningsrÀttsliga principen, officialprincipen, anger att myndigheter har ett ansvar för att en utredning Àr sÄ fullstÀndig som möjligt.

Myndighetens har en skyldighet att komplettera

Det finns starka motiv till att myndigheten resp. rÀtten ser till att en utredning Àr sÄ fullgod som möjligt eftersom det finns ett allmÀnt intresse (ekonomiska intressen, kostnaden för familjehem och institutionsvÄrd, inkl. alla rÀttsprocesser).

Bristen pÄ utredning dvs nÀmndernas agerande, kan dÀrmed förorsaka helt onödiga lÀnsrÀtts- och kammarrÀttsprocesser.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #13 skrivet: 29 april 2008, 14:48:04 PM »
"OmsorgsförmÄga"

För att kunna göra en rÀttvis bedömning av förÀldrars omsorgsförmÄga, krÀvs det oerhört kunniga personer. (Se Socialstyrelsens rapport 1999:11).

Jag kollade litet pÄ nÀtet, och jag tror sÄ hÀr, att nÀr soc framför olika argument i sina utredningar, sÄ hÀmtar de olika schablonfraser frÄn forskningen inom omrÄdena: barn till antingen psyk.sjuka förÀldrar (frÄn depression till allvarliga tillstÄnd), eller missbrukande förÀldrar (droger och alkohol).
Soc förvandlar alltsÄ friska förÀldrar till problemförÀldrar, och anvÀnder sig dÄ av vissa speciella fraser och argument t ex :

FrÄn andra rapporter:

Anknytningsbeteenden.

· Sociala ekologiska förhÄllanden - ekonomi, arbete, boende, etcetera.
. Kvalitet och omfattning av det sociala nÀtverket Àr av betydelse för anknytningen - det primÀra och sekundÀra nÀtverket
· Personliga förhÄllanden - mental hÀlsa, tillgÄng till emotionellt stöd och civilstÄnd.
. Stöd frÄn en partner samt relationen dem emellan Àr av stor betydelse för anknytningen mellan mor och barn.
· Personliga övertygelser - attityder till barnuppfostran samt uppfattningar om normal utveckling.
. PÄverkan av olika livshÀndelser kan medföra en genomgripande omorganisering av familjeförhÄllandena.
· Barnets medfödda temperamentsdrag - Àven barnets temperament i sampel med modern spelar roll för anknytningens utveckling.

De vill inte ha störda barn. Drobmissbrukarna fÄr hur mycket terapeuter och analytiker de vill, bara deras drogskadade barn stannar kvar i sina hem. De advokater jag har trÀffat sÀger att soc bryr sig inte om förÀldrarna ligger medvetslösa med en spruta i armvecket med ungen bredvid. " Tja, det ser ju ganska .. bra ut". Men sÄ fort det handlar om vÀlvÀxta intelligenta friska nyfÄngade barn sÄ sÀtter de in alla resurser pÄ att ta dem.

De har principen att frĂ„n vanliga familjer tar de sitt material till slavhandeln med stulna barn, dĂ„ familjen kommer i en tillfĂ€llig problemsvacka, som de vĂ€gras hjĂ€lp med,  och alla resurser för barn ska fosterförĂ€ldrarna ha, psykoanalytiker, psykologer etc. etc sĂ„ att barnen kan stanna kvar dĂ€r.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Efterlysning!
« Svar #14 skrivet: 29 april 2008, 14:53:07 PM »
Den förvaltningsrÀttsliga principen, officialprincipen, anger att myndigheter har ett ansvar för att en utredning Àr sÄ fullstÀndig som möjligt.

Myndighetens har en skyldighet att komplettera

Det finns starka motiv till att myndigheten resp. rÀtten ser till att en utredning Àr sÄ fullgod som möjligt eftersom det finns ett allmÀnt intresse (ekonomiska intressen, kostnaden för familjehem och institutionsvÄrd, inkl. alla rÀttsprocesser).

Bristen pÄ utredning dvs nÀmndernas agerande, kan dÀrmed förorsaka helt onödiga lÀnsrÀtts- och kammarrÀttsprocesser.

Tycker du inte att detta hör hemma mer i ett politiskt forum ? Att utredningarna för folkets bĂ€sta bör vara sĂ„ komplett lögnaktiga som möjligt Ă€r ju redan sjĂ€lvklart, vad alla har uppfattat. Om man sedan vill diskutera vad som Ă€r lögnaktigt eller ej, sĂ„ Ă€r det DÄR skiljelinjen gĂ„r. Inte att de ska vara "kompletta".

De argument dÀr socialsekreterarnas "försumlighet", okunskap" etc som anvÀnds kommer ju att bli deras rÀddningsplanka nÀr det hettar till. Behöver de hjÀlp ?