Författare Ämne: Om reformer av sociala  (läst 5795 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« skrivet: 18 april 2008, 10:38:45 AM »
Jag tror inte att sociala går att reformera. Exemplet med den 13 årige flickan är ju NORM.Man kan säga att det finns fem lager som man måste tränga igenom:
1) socialsekreterare/handläggare
2) externa utredare
3)chefer på sociala
4) domstolarna.
5) politiker

En reform av sociala berör bara första lagret, dvs deras praktik, men att reformera socialas regler, gör bara att de liksom virus gör, ändrar utseendet lite grand på sitt beteenden, sedan går de vidare i ny skepnad, än farligare !

Ingen av dem straffas: vad ska man reformera då ? Reformera brottslingar ?
Jag tror att detta är ett arbete på längre sikt än att reformera socialsekreterarnas handlingar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #1 skrivet: 18 april 2008, 10:47:28 AM »
Som jag ser det . .  .

- Utbildningen på Socialhögskolorna måste granskas av staten

- Eleverna måste genomgå psykoterapi före sitt examensbevis

- En legitimation för socionomer som kan dras vid fel och försummelser måste införas

- Delegationsrätten inom kommunala sociala myndigheter måste granskas av staten

- Lagen om tjänstefel i BrB måste skärpas

- Inga fritidspolitiker bör få finnas inom kommuner

- Ett granskningsställe mellan myndighetsutövande kommunala beslut och Länsrätter måste inrättas

- Ev. kan Länsrätter läggas ned och målen gå direkt till Tingsrätterna

- Offentliga biträden ska vara brottmålsadvokater vid myndighetsutövning

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #2 skrivet: 18 april 2008, 12:58:21 PM »
Citat från: "Stockholm"
Som jag ser det . .  .

- Utbildningen på Socialhögskolorna måste granskas av staten

- Eleverna måste genomgå psykoterapi före sitt examensbevis

- En legitimation för socionomer som kan dras vid fel och försummelser måste införas

- Delegationsrätten inom kommunala sociala myndigheter måste granskas av staten

- Lagen om tjänstefel i BrB måste skärpas

- Inga fritidspolitiker bör få finnas inom kommuner

- Ett granskningsställe mellan myndighetsutövande kommunala beslut och Länsrätter måste inrättas

- Ev. kan Länsrätter läggas ned och målen gå direkt till Tingsrätterna

- Offentliga biträden ska vara brottmålsadvokater vid myndighetsutövning

Problemet är att man ändrar på en struktur, men den är fylld med de människor man klagar på. Kärnfrågan är: ska de som begått brott DÖMAS före man ändrar strukturen, eller ska de sitta kvar och få sina rutiner ändrade ? Vilka är inte smutsiga då  bland dem ? Kommer det att ha betydelse om man nöjer sig med att ändra strukturerna? Hur kommer en ärlig socialsekreterare att ligga till inför sin brottslige chef sedan chefen sluppit få sina brott granskade, och satts att förvalta en annan administrativ ordning ? Kommer de att skvallra igen ?

Man kan inte ställa socialsekreterare, deras chefer, de externa utredarna, domstolarnas personal, politikerna i socialnämnderna, regeringarna inför rätta: Då måste hela sveriges system bytas ut !

Likväl är det den utgångspunkten man måste ha, enligt min mening.  Vilka ska bedöma om "Licenserna" har förverkats ? Har de haft samband med brottsligheten ? Vilka ska utöva kontroll över sociala ? Samma folk som idag gör det i Länstyrelsens tillsynsenhet ? Vilka politiker ska ändra på nuvarande ordning ? Det finns högst EN politiker i sveriges riksdag som tar öppet avstånd från denna ordning.

Man omorganiserar tillsynsmyndigheten, men varför ska man tro att det är för att lösa problemet ? Den behöver omorganiseras då och då, men vilka är det som ska gynnas av dessa förändringar ? De tar ca 6 år på sig, de verkar inte tycka att det är någon akut brådska precis.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #3 skrivet: 18 april 2008, 15:25:32 PM »
Flyttar det här inlägget även hit.

Apropå kommunalpolitiker . . .

Det finns 2 sorter, kommunala heltidpolitiker och kommunala fritidspolitiker.

Politikerna behöver enbart representera en viss politisk ideologi, de behöver i övrigt inte alls likna en genomsnitts-svensk, åldersmässigt eller i något annat avseende.

Min erfarenhet är att tjänstemän skrattar bakom ryggen åt politiker p.g.a. politikernas ofta låga kompetens utbildningsmässigt.

Även om en eftergymnasial utbildning inte behöver betyda en massa kunskaper om allt, så skulle det ge politikerna ett tillräckligt självförtroende och råg i ryggen för att kunna stå emot t. ex. socialsekreterare med en socionomexamen.

Därför bör det utbildningskravet finnas med i bilden vid rekryteringen av alla sorters politiker på alla 3 nivåerna, kommun, landsting och riksdag.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #4 skrivet: 18 april 2008, 16:45:31 PM »
Flyttar det här inlägget även hit.

Apropå kommunalpolitiker . . .

Det finns 2 sorter, kommunala heltidpolitiker och kommunala fritidspolitiker.

Politikerna behöver enbart representera en viss politisk ideologi, de behöver i övrigt inte alls likna en genomsnitts-svensk, åldersmässigt eller i något annat avseende.

Min erfarenhet är att tjänstemän skrattar bakom ryggen åt politiker p.g.a. politikernas ofta låga kompetens utbildningsmässigt.

Även om en eftergymnasial utbildning inte behöver betyda en massa kunskaper om allt, så skulle det ge politikerna ett tillräckligt självförtroende och råg i ryggen för att kunna stå emot t. ex. socialsekreterare med en socionomexamen.

Därför bör det utbildningskravet finnas med i bilden vid rekryteringen av alla sorters politiker på alla 3 nivåerna, kommun, landsting och riksdag.

Byt då ut dessa politiker mot grovarbetare !  Man behöver inte vara intellektuell för att hålla sig informerad och ha ett öppet sinne.
Inte är det utbildningen som skiljer, när det gäller grymma LVU-placeringar. Vi strider ju mot de högutbildade redan nu.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Om reformer av sociala
« Svar #5 skrivet: 18 april 2008, 16:57:34 PM »
Det som är mest skrämmande är att dessa politiker ska bedöma om lvu är lagligt.....utan att veta om lagen ÄR tillämplig. Att sitta och besluta i såna frågor kräver kunskap i lagstiftningen, kunskap som många socialsekreterare saknar.....eller stuntar i......och då blir det än viktigare att politikerna har grundläggande kunskap.

Tänk vad mycket vi skulle kunna vinna där.......som det är nu är lika galet som att sätta en ortoped på att bedöma mentalsjukdomar.....eller en snickare på att sy kläder enlig principen läkare som läkare och hantverkare som hantverkare........

Sen kan man kanske inte kräva en juridisk kompetens hos dem men en grundkurs i socialtjänstlagen, Lvu och Lvm skulle kanske vara på sin plats.......socialstyrelsen har väldigt bra dokument som skulle kunna navändas för att utbilda dem....sen behöver socialsekreterarna genomgå en fortbildningskurs med......i vad lagen säger.......så att den inte används lika godtyckligt längre.....

Sen kan väl den fortbildningen biläggas en psykologutredning och en lämplighetstest.........för att de sedan ska kunna få legitimation.....
En del av den testen skulle kunna vara att få ett antal fiktiva ärenden där de ska beskriva vad de skulle göra, hur de inblandade känner det och vad lagen säger......

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #6 skrivet: 19 april 2008, 17:46:55 PM »
Citat från: "Tanten"
Det som är mest skrämmande är att dessa politiker ska bedöma om lvu är lagligt.....utan att veta om lagen ÄR tillämplig. Att sitta och besluta i såna frågor kräver kunskap i lagstiftningen, kunskap som många socialsekreterare saknar.....eller stuntar i......och då blir det än viktigare att politikerna har grundläggande kunskap.

Tänk vad mycket vi skulle kunna vinna där.......som det är nu är lika galet som att sätta en ortoped på att bedöma mentalsjukdomar.....eller en snickare på att sy kläder enlig principen läkare som läkare och hantverkare som hantverkare........

Sen kan man kanske inte kräva en juridisk kompetens hos dem men en grundkurs i socialtjänstlagen, Lvu och Lvm skulle kanske vara på sin plats.......socialstyrelsen har väldigt bra dokument som skulle kunna navändas för att utbilda dem....sen behöver socialsekreterarna genomgå en fortbildningskurs med......i vad lagen säger.......så att den inte används lika godtyckligt längre.....

Sen kan väl den fortbildningen biläggas en psykologutredning och en lämplighetstest.........för att de sedan ska kunna få legitimation.....
En del av den testen skulle kunna vara att få ett antal fiktiva ärenden där de ska beskriva vad de skulle göra, hur de inblandade känner det och vad lagen säger......

Tror du CoffeeBreak är bättre på att dra slutsatser inom psykologin än mig som har  två terminer gymnasiepsykologi bakom mig ?

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #7 skrivet: 19 april 2008, 17:58:09 PM »

Tessan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • http://www.socialportal.se/
Om reformer av sociala
« Svar #8 skrivet: 19 april 2008, 18:10:51 PM »
Motala igen.. Varför är jag inte förvånad??  :lol:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #9 skrivet: 20 april 2008, 14:57:16 PM »
Citat från: "Tessan"
Motala igen.. Varför är jag inte förvånad??  :lol:

socialsekreteraren jag hade ställde diagnosen "svårt psykiskt sjuk" på mig, därför att jag skrivit 700 sidor aktbilagor i hovrätten. Fler här  med symptomet ?

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #10 skrivet: 20 april 2008, 15:14:24 PM »
De fattar inte att antalet sidor och antalet bilagor står helt i relation och proportion till upprörda känslor och en stark känsla för rättvisa.

Jag brukar nöja mig med 10-15 sidor + lika många bilagor, men det spelar ingen roll, de läser iaf inte vad man skriver, såvida du inte har ett ombuds namnteckning också i dokumenten.

Värderingen av medborgare som av olika anledningar klivit innanför socialtjänstens dörrar är MYCKET låg generellt sett i samhället.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #11 skrivet: 20 april 2008, 15:38:02 PM »
De fattar inte att antalet sidor och antalet bilagor står helt i relation och proportion till upprörda känslor och en stark känsla för rättvisa.

Jag brukar nöja mig med 10-15 sidor + lika många bilagor, men det spelar ingen roll, de läser iaf inte vad man skriver, såvida du inte har ett ombuds namnteckning också i dokumenten.

Värderingen av medborgare som av olika anledningar klivit innanför socialtjänstens dörrar är MYCKET låg generellt sett i samhället.

Jag glömde tillägga att hennes diagnos stod i hennes utredning... som var på 27 sidor..och för den äldre sonen på 19 sidor. Tur att man inte var ensammen med symptomet...

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #12 skrivet: 20 april 2008, 15:45:17 PM »
Ja, tjänstemän är snabba med sina bedömningar och diagnoser, och det är väl endast ett tydligt tecken på att de är oprofessionella.

De vanligaste "diagnoserna" är: socialmedicinska problem, psyk.problem, eller rätt och slätt beteckningen rättshaverist.

Sådana bedömningar görs helt utan faktiskt underlag, och utan ens att de har träffat medborgaren.

Inget att bry sig om. De speglar och projicerar sina egna problem.

:D