Författare Ämne: Om reformer av sociala  (läst 6755 gćnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« skrivet: 18 april 2008, 10:38:45 AM »
Jag tror inte att sociala gÄr att reformera. Exemplet med den 13 Ärige flickan Àr ju NORM.Man kan sÀga att det finns fem lager som man mÄste trÀnga igenom:
1) socialsekreterare/handlÀggare
2) externa utredare
3)chefer pÄ sociala
4) domstolarna.
5) politiker

En reform av sociala berör bara första lagret, dvs deras praktik, men att reformera socialas regler, gör bara att de liksom virus gör, Àndrar utseendet lite grand pÄ sitt beteenden, sedan gÄr de vidare i ny skepnad, Àn farligare !

Ingen av dem straffas: vad ska man reformera dÄ ? Reformera brottslingar ?
Jag tror att detta Àr ett arbete pÄ lÀngre sikt Àn att reformera socialsekreterarnas handlingar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #1 skrivet: 18 april 2008, 10:47:28 AM »
Som jag ser det . .  .

- Utbildningen pÄ Socialhögskolorna mÄste granskas av staten

- Eleverna mÄste genomgÄ psykoterapi före sitt examensbevis

- En legitimation för socionomer som kan dras vid fel och försummelser mÄste införas

- DelegationsrÀtten inom kommunala sociala myndigheter mÄste granskas av staten

- Lagen om tjÀnstefel i BrB mÄste skÀrpas

- Inga fritidspolitiker bör fÄ finnas inom kommuner

- Ett granskningsstÀlle mellan myndighetsutövande kommunala beslut och LÀnsrÀtter mÄste inrÀttas

- Ev. kan LÀnsrÀtter lÀggas ned och mÄlen gÄ direkt till TingsrÀtterna

- Offentliga bitrÀden ska vara brottmÄlsadvokater vid myndighetsutövning

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #2 skrivet: 18 april 2008, 12:58:21 PM »
Citat frćn: "Stockholm"
Som jag ser det . .  .

- Utbildningen pÄ Socialhögskolorna mÄste granskas av staten

- Eleverna mÄste genomgÄ psykoterapi före sitt examensbevis

- En legitimation för socionomer som kan dras vid fel och försummelser mÄste införas

- DelegationsrÀtten inom kommunala sociala myndigheter mÄste granskas av staten

- Lagen om tjÀnstefel i BrB mÄste skÀrpas

- Inga fritidspolitiker bör fÄ finnas inom kommuner

- Ett granskningsstÀlle mellan myndighetsutövande kommunala beslut och LÀnsrÀtter mÄste inrÀttas

- Ev. kan LÀnsrÀtter lÀggas ned och mÄlen gÄ direkt till TingsrÀtterna

- Offentliga bitrÀden ska vara brottmÄlsadvokater vid myndighetsutövning

Problemet Ă€r att man Ă€ndrar pĂ„ en struktur, men den Ă€r fylld med de mĂ€nniskor man klagar pĂ„. KĂ€rnfrĂ„gan Ă€r: ska de som begĂ„tt brott DÖMAS före man Ă€ndrar strukturen, eller ska de sitta kvar och fĂ„ sina rutiner Ă€ndrade ? Vilka Ă€r inte smutsiga dĂ„  bland dem ? Kommer det att ha betydelse om man nöjer sig med att Ă€ndra strukturerna? Hur kommer en Ă€rlig socialsekreterare att ligga till inför sin brottslige chef sedan chefen sluppit fĂ„ sina brott granskade, och satts att förvalta en annan administrativ ordning ? Kommer de att skvallra igen ?

Man kan inte stÀlla socialsekreterare, deras chefer, de externa utredarna, domstolarnas personal, politikerna i socialnÀmnderna, regeringarna inför rÀtta: DÄ mÄste hela sveriges system bytas ut !

LikvĂ€l Ă€r det den utgĂ„ngspunkten man mĂ„ste ha, enligt min mening.  Vilka ska bedöma om "Licenserna" har förverkats ? Har de haft samband med brottsligheten ? Vilka ska utöva kontroll över sociala ? Samma folk som idag gör det i LĂ€nstyrelsens tillsynsenhet ? Vilka politiker ska Ă€ndra pĂ„ nuvarande ordning ? Det finns högst EN politiker i sveriges riksdag som tar öppet avstĂ„nd frĂ„n denna ordning.

Man omorganiserar tillsynsmyndigheten, men varför ska man tro att det Àr för att lösa problemet ? Den behöver omorganiseras dÄ och dÄ, men vilka Àr det som ska gynnas av dessa förÀndringar ? De tar ca 6 Är pÄ sig, de verkar inte tycka att det Àr nÄgon akut brÄdska precis.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #3 skrivet: 18 april 2008, 15:25:32 PM »
Flyttar det hÀr inlÀgget Àven hit.

ApropÄ kommunalpolitiker . . .

Det finns 2 sorter, kommunala heltidpolitiker och kommunala fritidspolitiker.

Politikerna behöver enbart representera en viss politisk ideologi, de behöver i övrigt inte alls likna en genomsnitts-svensk, ÄldersmÀssigt eller i nÄgot annat avseende.

Min erfarenhet Àr att tjÀnstemÀn skrattar bakom ryggen Ät politiker p.g.a. politikernas ofta lÄga kompetens utbildningsmÀssigt.

Även om en eftergymnasial utbildning inte behöver betyda en massa kunskaper om allt, sĂ„ skulle det ge politikerna ett tillrĂ€ckligt sjĂ€lvförtroende och rĂ„g i ryggen för att kunna stĂ„ emot t. ex. socialsekreterare med en socionomexamen.

DÀrför bör det utbildningskravet finnas med i bilden vid rekryteringen av alla sorters politiker pÄ alla 3 nivÄerna, kommun, landsting och riksdag.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #4 skrivet: 18 april 2008, 16:45:31 PM »
Flyttar det hÀr inlÀgget Àven hit.

ApropÄ kommunalpolitiker . . .

Det finns 2 sorter, kommunala heltidpolitiker och kommunala fritidspolitiker.

Politikerna behöver enbart representera en viss politisk ideologi, de behöver i övrigt inte alls likna en genomsnitts-svensk, ÄldersmÀssigt eller i nÄgot annat avseende.

Min erfarenhet Àr att tjÀnstemÀn skrattar bakom ryggen Ät politiker p.g.a. politikernas ofta lÄga kompetens utbildningsmÀssigt.

Även om en eftergymnasial utbildning inte behöver betyda en massa kunskaper om allt, sĂ„ skulle det ge politikerna ett tillrĂ€ckligt sjĂ€lvförtroende och rĂ„g i ryggen för att kunna stĂ„ emot t. ex. socialsekreterare med en socionomexamen.

DÀrför bör det utbildningskravet finnas med i bilden vid rekryteringen av alla sorters politiker pÄ alla 3 nivÄerna, kommun, landsting och riksdag.

Byt dĂ„ ut dessa politiker mot grovarbetare !  Man behöver inte vara intellektuell för att hĂ„lla sig informerad och ha ett öppet sinne.
Inte Àr det utbildningen som skiljer, nÀr det gÀller grymma LVU-placeringar. Vi strider ju mot de högutbildade redan nu.

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Om reformer av sociala
« Svar #5 skrivet: 18 april 2008, 16:57:34 PM »
Det som Ă€r mest skrĂ€mmande Ă€r att dessa politiker ska bedöma om lvu Ă€r lagligt.....utan att veta om lagen ÄR tillĂ€mplig. Att sitta och besluta i sĂ„na frĂ„gor krĂ€ver kunskap i lagstiftningen, kunskap som mĂ„nga socialsekreterare saknar.....eller stuntar i......och dĂ„ blir det Ă€n viktigare att politikerna har grundlĂ€ggande kunskap.

TÀnk vad mycket vi skulle kunna vinna dÀr.......som det Àr nu Àr lika galet som att sÀtta en ortoped pÄ att bedöma mentalsjukdomar.....eller en snickare pÄ att sy klÀder enlig principen lÀkare som lÀkare och hantverkare som hantverkare........

Sen kan man kanske inte krÀva en juridisk kompetens hos dem men en grundkurs i socialtjÀnstlagen, Lvu och Lvm skulle kanske vara pÄ sin plats.......socialstyrelsen har vÀldigt bra dokument som skulle kunna navÀndas för att utbilda dem....sen behöver socialsekreterarna genomgÄ en fortbildningskurs med......i vad lagen sÀger.......sÄ att den inte anvÀnds lika godtyckligt lÀngre.....

Sen kan vÀl den fortbildningen bilÀggas en psykologutredning och en lÀmplighetstest.........för att de sedan ska kunna fÄ legitimation.....
En del av den testen skulle kunna vara att fÄ ett antal fiktiva Àrenden dÀr de ska beskriva vad de skulle göra, hur de inblandade kÀnner det och vad lagen sÀger......

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #6 skrivet: 19 april 2008, 17:46:55 PM »
Citat frćn: "Tanten"
Det som Ă€r mest skrĂ€mmande Ă€r att dessa politiker ska bedöma om lvu Ă€r lagligt.....utan att veta om lagen ÄR tillĂ€mplig. Att sitta och besluta i sĂ„na frĂ„gor krĂ€ver kunskap i lagstiftningen, kunskap som mĂ„nga socialsekreterare saknar.....eller stuntar i......och dĂ„ blir det Ă€n viktigare att politikerna har grundlĂ€ggande kunskap.

TÀnk vad mycket vi skulle kunna vinna dÀr.......som det Àr nu Àr lika galet som att sÀtta en ortoped pÄ att bedöma mentalsjukdomar.....eller en snickare pÄ att sy klÀder enlig principen lÀkare som lÀkare och hantverkare som hantverkare........

Sen kan man kanske inte krÀva en juridisk kompetens hos dem men en grundkurs i socialtjÀnstlagen, Lvu och Lvm skulle kanske vara pÄ sin plats.......socialstyrelsen har vÀldigt bra dokument som skulle kunna navÀndas för att utbilda dem....sen behöver socialsekreterarna genomgÄ en fortbildningskurs med......i vad lagen sÀger.......sÄ att den inte anvÀnds lika godtyckligt lÀngre.....

Sen kan vÀl den fortbildningen bilÀggas en psykologutredning och en lÀmplighetstest.........för att de sedan ska kunna fÄ legitimation.....
En del av den testen skulle kunna vara att fÄ ett antal fiktiva Àrenden dÀr de ska beskriva vad de skulle göra, hur de inblandade kÀnner det och vad lagen sÀger......

Tror du CoffeeBreak Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att dra slutsatser inom psykologin Ă€n mig som har  tvĂ„ terminer gymnasiepsykologi bakom mig ?

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #7 skrivet: 19 april 2008, 17:58:09 PM »

Tessan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • http://www.socialportal.se/
Om reformer av sociala
« Svar #8 skrivet: 19 april 2008, 18:10:51 PM »
Motala igen.. Varför Ă€r jag inte förvĂ„nad??  :lol:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #9 skrivet: 20 april 2008, 14:57:16 PM »
Citat frćn: "Tessan"
Motala igen.. Varför Ă€r jag inte förvĂ„nad??  :lol:

socialsekreteraren jag hade stĂ€llde diagnosen "svĂ„rt psykiskt sjuk" pĂ„ mig, dĂ€rför att jag skrivit 700 sidor aktbilagor i hovrĂ€tten. Fler hĂ€r  med symptomet ?

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #10 skrivet: 20 april 2008, 15:14:24 PM »
De fattar inte att antalet sidor och antalet bilagor stÄr helt i relation och proportion till upprörda kÀnslor och en stark kÀnsla för rÀttvisa.

Jag brukar nöja mig med 10-15 sidor + lika mÄnga bilagor, men det spelar ingen roll, de lÀser iaf inte vad man skriver, sÄvida du inte har ett ombuds namnteckning ocksÄ i dokumenten.

VÀrderingen av medborgare som av olika anledningar klivit innanför socialtjÀnstens dörrar Àr MYCKET lÄg generellt sett i samhÀllet.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om reformer av sociala
« Svar #11 skrivet: 20 april 2008, 15:38:02 PM »
De fattar inte att antalet sidor och antalet bilagor stÄr helt i relation och proportion till upprörda kÀnslor och en stark kÀnsla för rÀttvisa.

Jag brukar nöja mig med 10-15 sidor + lika mÄnga bilagor, men det spelar ingen roll, de lÀser iaf inte vad man skriver, sÄvida du inte har ett ombuds namnteckning ocksÄ i dokumenten.

VÀrderingen av medborgare som av olika anledningar klivit innanför socialtjÀnstens dörrar Àr MYCKET lÄg generellt sett i samhÀllet.

Jag glömde tillÀgga att hennes diagnos stod i hennes utredning... som var pÄ 27 sidor..och för den Àldre sonen pÄ 19 sidor. Tur att man inte var ensammen med symptomet...

Stockholm

• Gäst
Om reformer av sociala
« Svar #12 skrivet: 20 april 2008, 15:45:17 PM »
Ja, tjÀnstemÀn Àr snabba med sina bedömningar och diagnoser, och det Àr vÀl endast ett tydligt tecken pÄ att de Àr oprofessionella.

De vanligaste "diagnoserna" Àr: socialmedicinska problem, psyk.problem, eller rÀtt och slÀtt beteckningen rÀttshaverist.

SÄdana bedömningar görs helt utan faktiskt underlag, och utan ens att de har trÀffat medborgaren.

Inget att bry sig om. De speglar och projicerar sina egna problem.

:D