Författare Ämne: EN UTOPI?  (läst 2844 gånger)

Stockholm

• Gäst
EN UTOPI?
« skrivet: 19 april 2008, 10:22:57 AM »
En utopi ???

Som marknadsförare funderar jag naturligtvis på hur budskap ska nå ut.

Reklam kostar pengar, gratistidningar når flest medborgare.

Jag tänker mig små annonser i pressen, med rubriken:

GLÖM INTE! ........ (personnamn), och sedan en länk till en webbsajt med korta berättelser om de olika fallen, kopplade till förnamnet.

Vilken person, organisation, myndighet eller företag skulle sponsra den kostnaden ???

:?:

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
EN UTOPI?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2008, 13:07:12 PM »
Förmodligen ingen.
Privatpersoner - vem/vilka har råd?
Organisationer - de enda som möjligtvis skulle vilja är ideella organisationer och då finns det inte ekonomiska resurser.
Annonserna skulle inte leda till vinst för företagen och då är de inte intresserade.

Tanken är god, men jag tvivlar starkt på att den går att genomföra.

Stockholm

• Gäst
EN UTOPI?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2008, 13:55:26 PM »
Vissa företag sponsrar olika ideella organisationer, t ex Stadsmissionen. SOS Barnbyar, etc., etc.

I marknadsföringsstrategier ingår idag ett samhällstänkande, moral och etik. Det höjer statusen för företaget, ungefär som ett miljötänkande.

Problemet med myndighets- och maktmissbruk är att det finns en politisk koppling till det, och att det oftast drabbar de allra mest resurssvaga i samhället, dvs inga stora konsumenter.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
EN UTOPI?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2008, 17:17:32 PM »
Exakt det ger ingen vinst! Goodwill kan ju också generera vinst, men när det handlar om myndighetsmissbruk, tvångsomhändertaganden osv så blundar de flesta och väljer att tro på den "goda" myndigheten.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: EN UTOPI?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2008, 17:41:14 PM »
Citat från: "Stockholm"
En utopi ???

Som marknadsförare funderar jag naturligtvis på hur budskap ska nå ut.

Reklam kostar pengar, gratistidningar når flest medborgare.

Jag tänker mig små annonser i pressen, med rubriken:

GLÖM INTE! ........ (personnamn), och sedan en länk till en webbsajt med korta berättelser om de olika fallen, kopplade till förnamnet.

Vilken person, organisation, myndighet eller företag skulle sponsra den kostnaden ???

:?:

Det beror vad saken handlar om. Som expressen skrev idag  att det är illa att barnen behövt bo hos sina biologiska föräldrar, men än värre att de sedan behandlats illa pÃ¥ socialförvaltningens anstalter..

Vad är budskapet ? Staten är barnens primära förälder.

Socialförvaltningen behandling av barn som BEHÖVER omhändertas, är ju deras främsta argument för att de bör få friare händer att omhänderta fler.. Så om en annonskampans visar att det omhändertas alltför lite barn
 sÃ¥ motverkar det ju vÃ¥ra syften. Problemet är förstÃ¥s att pÃ¥visa att det omhändertas för mycket barn, när sociala har problemformuleringsprivilegiet.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna