Det Àr EXAKT sÄ hÀr det gÄr till i ALLA Àrenden som spÄrar ur.
Citerar frÄn en kommentar i en blogg:
- " Denna felbedömning kunde vedebörande inte backa ifrÄn - utan man kör pÄ.
Den ena handlingen leder till nÀsta. Barnet det handlar om blir ointressant som sÄdant - nu Àr det prestige det handlar om.
Ingen fÄr stÄ med skammen - dÄ har man misslyckats. Flickan Àr ÀndÄ sÄ utsatt sÄ man anser det riskfritt (ansett Àr kanske fel ord, det mesta av det hÀr Àr ganska omedvetet och panikartat) att förlÀgga problematiken i hennes beteende.
Och sen rullar det pÄ, dÀrför att ingen i ansvarig stÀllning vÄgar sÀtta ner foten och sÀga stopp o belÀgg.
Alla vill rÀdda sitt anseende och sina positioner och sina kontakter... " -
Det gÄr inte ALLS att veta vad du syftar pÄ hÀr. Ditt eget öde, soc i allmÀnhet eller vad för nÄgot.
Vad jag tycker Àr ett konkret problem i detta samhÀlle Àr att samhÀllet Àr styrt av rÀknenissar av olika kategorier. SÄ fort det blir nÄgot fel sÄ ropar folk "mer utbildning": Men SAF har sagt att de inte lÀngre kan fÄ tag i kompetenta ledare, bara folk som Àr lika smarta som en minirÀknare. Folk som kan förstÄ ansvar, har förnuft gÄr inte att fÄ tag pÄ. SÄn't lÀr man sig inte pÄ skolan. SAF har tydligen genomskÄdat folk med utbildning som icke kompetenta, och utbildning som icke kompetenshöjande. Förr internrekryterade man, idag ser man följderna av att man slutade med detta.
T om barns uppfostran försöker de ersÀtta med "utbildning". Men förnuftet har de tydligen inte lyckats ersÀtta, eftersom SAF klagar..
Min far hade 6 Ärig folkskola, jobbade som inköpare pÄ SSAB. NÀr papper försvann, och det blev hot om polisanmÀlan, sÄ sprang de unga ekonomerna och gömde sig, och de med 6 Ärig folkskola fick ta över. Farsan som nu Àr 80 Är, brukar sÀga att han ska prova söka jobb och skriva i annonsen att han Àr helt outbildad: det Àr sÀkert sug pÄ sÄdant folk sÄ dÄligt rykte som ordet "utbildning" har idag..
Det hÀr samhÀllet lider av sjukdomen "mer, och mer och mer och mer, och om, och om, och om igen, och mer och mer och mer.." Det handlar om en fixering pÄ kvantitet kort och gott.
En dag var förstÄs det som vi idag kallar "kvantitet" en kvalitet. SÄ Àven utbildning, vilket kan Àven kallas instrumentalisering, om avstÄndet mellan autodidakta kunskaper och tillÀgnade kunskaper Àr för stort. Vilket det Àr idag.
MÄnga lever i förestÀllningen att hederlighet Àr nÄgot som har med utbildning att göra. Att det bara Àr outbildade mÀnniskor som Àr ohederliga. MÄnga kan inte definiera ordet "moral" med en vettig innebörd. MÄnga av dem Àr ledare. De bör inte skickas pÄ utbildning dÄ: de bör fÄ sparken !
Det Àr inte konstigt dÄ att helt outbildade mÀnniskor kan uppvisa bÀttre resultat Àn de utbildade. Det mÄste alltsÄ finnas en moral bakom. Utbildning Àr sekundÀrt.