Författare Ämne: Upprop!  (läst 20671 gćnger)

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Upprop!
« skrivet: 17 april 2008, 15:05:14 PM »
Jag vet att Ruby inte vill att vi ska tala om andra föreningar hÀr inne, men jag hoppas det hÀr kan vara ett undantag. Om inte sÄ ta dÄ bort de raderna men lÄt resten stÄ kvar, snÀlla! Föreningarna socialombud och STB har kommit överens om samarbete för att hjÀlpa den hÀr tjejen men jag tror att Àven NKMR med det stora kontaktnÀt och kunskap som ni besitter kan komma in hÀr.

Det kom ett brev frÄn en 13-Ärig flicka

hej det e xxxxx jag sitter hÀr pÄ xxxxxxxxx sen tre mÄnader senare jag
kan ju börja med att sÀga att jag mÄr vÀldigt dÄligt jag orkar inte mer
nu socialen har lurat mig sÄ mÄnga gÄnger och ingen lyssnade pÄ vad
jag har att sÀga jag sa till exempel att ifall det absolut inte fanns nÄn
möjlighet att fÄ bo hoss min mamma kunde jag bo hoss min mormor det
lÄtsades dom inte höra.igÄr försökte dom ta min mobil och dator och pÄ
tisdag gör dom det.pÄ onsdag tÀnker dom skicka mig till ett ungdoms hem
i skövde fast jag har sagt att jag vÀgrar och vill bo hoss min mormor
dom e sÄ elaka mot mig och det skÀr i hjÀrtat att se oliver och elliot
grÄta.jag har Àven blivigt straffad med att inte fÄ trÀffa vissa.men jag
vÀgrar att Äka till det hemmet och jag orkar inte mer det kÀnns som
att det Ànda sÀttet attt fÄ ett slut pÄ detta e att ta livet av mig
sjÀlv........

Mormor sÀger ja till att ta hand om flickan. FörÀldrarna sÀger jag till att flickan placeras hos mormor. SocialtjÀnsten vill inte ens utreda om mormor kan erbjuda ett bra hem för henne!

Vid förhandling i LÀnsrÀtten avseende Lvu (lagen om vÄrd av unga) nÀrvarar förÀldrarnas ombud, dÄ förklarar han ocksÄ att han av olika skÀl inte tagit kontakt med förÀldrarna!

Enligt socialtjĂ€nstens utredning ska  xxxxx ha varit frĂ„nvarande frĂ„n skolan hela höstterminen.
Enligt mamman och xxxxx har hon varit sjuk i 2 veckor och i början av november pladerades framiljen pÄ xxxxxxhemmet för utredning. DÀr fick inte xxxxxx gÄ i skolan pga pÄgÄende utredning!

Xxxxxx lider av svÄr tandlÀkarskrÀck, orsakad av att hon bl.a. blivit borrad i tungan vid besök hos folktandvÄrden. Mamman har hittat en privattandlÀkare som xxxxx fÄtt förtroende för. VÄrden dÀr hade inletts men stoppades av socialtjÀnsten.....

Bristande tandvÄrd Àr ocksÄ ett av skÀlen som socialtjÀnsten anfört som orsak till Lvu.

SocialtjÀnsten beslutade efter LÀnsrÀttens dom att placera xxxxx pÄ lÄst institution (SIS).
Xxxxx rymde frĂ„n personalen och ”gick under jorden”.

xxxxx morbror har ansökt om att fÄ bli familjehem Ät henne.
xxxxx sjÀlv har skickat en skrivelse till lÀnsrÀtten dÀr hon förklarat hur hon mÄr, och att hon inte tycker att hennes advokat lyssnar pÄ henne.

PĂ„ utredningshemmet Ă„t xxxxx dĂ„ligt eftersom personalen inte respekterade att hon sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka Ă€r vegetarian. DĂ„ hon vĂ€grade Ă€ta kött och fisk resulterade det i viktnedgĂ„ng – ytterligare ett skĂ€l till Lvu enligt utredningen. NĂ€r xxxxx nu lever gömd har hon gĂ„tt upp i vikt igen och mĂ„r bra psykiskt, trots den pressade situation det innebĂ€r att leva gömd.

SÄ kommer nÀsta brev frÄn xxxxx
Ganska jobbigt att vara 13 och gömma sig.
Jag har suttit pÄ ett behandlingshem i tre mÄnaders. Först med min mamma och mina tvÄ smÄsyskon sen fick inte mamma vara kvar mer, det var nog det mest förkrosande nÄgonsin.men det som skar mest var att se mina smÄsyskon misshandlas pÄ det sÀtt som dom gjorde (av personalen alltsÄ) 3Äringen hadde stora blÄmÀrken pÄ rygg och runt vrister och 4Äringen var dom bara allmÀnt elaka mot. Tillexempel hur dom skrÀmmt upp dom sÄ att dom inte vÄgat prata om mamma eller pappa.och jag jag Ät inte pÄ över tre mÄnader utan levde pÄ vatten och kex.jag vÀnde pÄ dygnet och sov hela dan.tillslut började jag fÄ panik attacker och blackouter jag försökte Àven ta livet av mig vid tvÄ tillfÀllen ska man behöva mÄ sÄ hÀr nÀr man har en normal familj frÄn början?
Och nu dĂ„? Jag rymmde jag klarade inte mer nu har  jag gĂ„tt upp nĂ€stan alla kg i undervikt(9kg) jag har fortfarande problem med mat ibland och ofta sömn men jag tycker fortarande inte att soc ska tas bort eller LVU det behövs men dom bör fokusera pĂ„ dom riktiga fallen, och LVU ska verkligen tas till vid ”rĂ€tta” tillfĂ€llen.

NÄgra dagar senare hör hon av sig igen och meddelar att hon hÀmtat sin hund vilket gjorde henne mycket gladare.

Morbror och moster skickade in en anmÀlan till lÀnsstyrelsen med mycket allvarliga anklagelser mot handlÀggande soialsekreterare.

xxxx tar kontakt med socialtjÀnsten efter att de lÀmnat meddelande till xxxx morbror och moster. Detta Àr i slutet av mars. SocialtjÀnsten vill trÀffa xxxx personligen för framtidsplanering.
xxxx vÄgar inte gÄ pÄ ett möte med socialtjÀnsten dÄ hon Àr rÀdd för att omgÄende bli placerad pÄ lÄst institution enligt tidigare planering. Hon vill till att börja med endast ha mailkontakt. Hon frÄgar ocksÄ efter vad socialtjÀnsten tÀnkt göra.

LÀnsstyrelsen meddelar att de har beslutat att granska Àrendet.

xxxx fÄr svar frÄn socialtjÀnsten om att de vill ha ett möte för att diskutera möjligheten att godkÀnna morbror och moster som familjehem. De undrar ocksÄ över vad xxxx Àr osÀker pÄ som kan komma att ske vid ett eventuellt möte.

Xxxx svarar pÄ nytt att hon Àr rÀdd för att gripas och placeras pÄ lÄst institution. Hon vill ocksÄ fÄ förslagen skriftligt sÄ hon kan tÀnka över dem innan hon svarar och hon förklarar att hon accepterar sin morbror och moster som familjehem, om hon nu inte fÄr bo med sin mamma vilket Àr vad hon helst av allt vill. Det Àr ocksÄ viktigt för xxxx att hon fÄr ha med sin hund som just nu Àr hennes enda trygghet.
Hon förklarar i mail hur dÄligt hon mÄtt under placeringen pÄ xxxxxhem och att hon nu mÄr mycket bÀttre och gÄtt upp 9 kg i vikt. Att hon har stöd och jobbar med skoluppgifter i det hem hon befinner sig i, har fÄtt uppgifter av en lÀrare privat. Hon ber om matpengar och pengar till en vÄrjacka och har Àven förslag pÄ hur hon ska kunna fÄ de pengarna utan att avslöja var hon finns.

SocialtjÀnsten svarar bl.a.
”HandrĂ€ckningsbegĂ€ran Ă€r avblĂ„st. Dvs Ă€r det inte sĂ„ att polisen sökerdig lĂ€ngre och det Ă€r inte sĂ„ att vi dĂ„ kan bestĂ€mma att inte "slĂ€ppa dig" om du skulle gĂ„ med pĂ„ att trĂ€ffa oss. Vi har erbjudit dig vĂ„rd pĂ„ behandlingshem och denna plats har stĂ„tttill ditt förfogande sedan dess att det var planerat att du skulle dit.Denna plats kommer nu ocksĂ„ att sĂ€gas upp. Det finns ingen aktuell vĂ„rdplan, dĂ€remot en gammal som finns bifogadtill utredning gjord av förre handlĂ€ggaren. Denna harskickats till din morbror och genom honom kan du ta del av den. Han kanske kan lĂ€sa upp den eller skicka vidare via post. Ny vĂ„rdplan ska upprĂ€ttas men bör göras ihop med, och med samtycke frĂ„n dig och dina vĂ„rdnadshavare.
För att vi ska kunna bevilja ekonomisk bistÄnd mÄste vi ha möjlighet att bedöma dina behov
Jag kommer i början av nĂ€sta vecka att Ă„ter kontakta din morbror och sambo för att prata om hur vi ska gĂ„ vidare. ÖvervĂ€g om du kan trĂ€ffa socialtjĂ€nsten tillsammans med dem nu nĂ€r du vet att det inte lĂ€ngrefinns nĂ„gon handrĂ€cknignsbegĂ€ran.

Det hÀr mailet blir centralt nÀr man vet vad som hÀnde sedan!
En flitig mailvÀxling förekommer mellan xxxx och socialtjÀnsten efter att xxxx har meddelat att hon kan gÄ med pÄ en trÀff om hon fÄr bestÀmma tid och plats samt ha med sig en person som stöd.
SocialtjÀnsten godkÀnner hennes förslag och bekrÀftar att hon fÄr ta med sig en stödperson. Trots detta slutar det hela i att socialtjÀnsten inte kan godta xxxx förslag pÄ tid och plats utan kommer med eget förslag och erbjuder sig ocksÄ att ordna lokal.
Eftersom xxxx inte vÄgar lita pÄ att socialtjÀnsten har varit Àrliga nÀr de sÀger att de inte lÀngre har handrÀckningsbegÀran pÄ henne tackar hon nej till möte pÄ de villkoren.

Den 15 april 2008 13:03:17  skickas följande mail till xxxxx

Vi har mottagit ditt svar och kommer att Äterkomma inom nÄgra dagar.
xxxxxxxx
Socialsekreterare

Kom nu ihÄg att socialtjÀnsten försÀkrat att de inte hade nÄgon handrÀckningsbegÀran pÄ henne lÀngre för igÄr (16 april 2008) hÀnde följande. Den som berÀttar Àr den som xxxxxx för tillfÀllet bodde hos.

Vi var ute med hundarna.. xxxxx gick in och jag och mitt barn pÄ vÀg till affÀren för att köpa blöjor..
Ser polisbilen och reagerar först inte sÄ mycket eftersom dom brukar patrullera i omrÄdet ibland..
Men tyckte det var konstigt att dom stod still precis vid affĂ€ren och tĂ€nkte.. Äsch, gĂ„r in och sĂ€ger
till henne att lÄsa dörren och gÄr ner och handlar sedan..
I trappuppgÄngen blev jag mött av tvÄ poliser som frÄgar om jag kÀnner xxxxx..
Jag undrar: Vilken xxxxx?

polisen svarar inte och jag gÄr upp till mig.
xxxxx gömmer sig ordentligt och nÄgra minuter senare ringer det pÄ dörren.
Öppnar och dom begĂ€r att fĂ„ komma in..
Jag undrar varför och dom sÀger att dom har en husransakansorder.. Ber dom visa papper och
undrar vad dom letar efter och dÄ sÀger dom att: Det hÀr Àr inte som USA, och sliter upp dörren.
Ena polismannen sĂ€ger Ă„t mig att flytta pĂ„ barnet  och den andra letar igenom lĂ€genheten..
Sliter upp varenda skÄp och rör igenom sakerna.
Till slut hittar dom xxxxx. Hon faller ihop pÄ golvet och börjar skrika, grÄta och skaka.
Försöker lugna henne och vi sÀtter oss i köket. FrÄgar vart dom tÀnkt ta med henne och dom vet inte.
Ber dom kolla upp det och tre telefonsamtal senare fÄr vi veta att hon ska till brÀttegÄrden.

Polisen sÀger Ät xxxxx att packa vÀskan men hon Àr i upplösningstillstÄnd och grÄter förtvivlat..
En av mÀnnen hjÀlper henne ta fram en vÀska och slÀnger ner 4 tröjor och 2 par byxor..
Hon fick inte ens underklÀder med sig! Han GÄr igenom allt han packar ner och allt hon har pÄ sig.
Hon sÀger att jag ska ta hand om hunden Ät henne.. Ger mig korten pÄ smÄbröderna..
Sen slÀpar ut henne till polisbilen utan ett ord och dom försvinner..
Efter det hÀr ringde jag xxxxx's morbror och Monica.. Jag Àr helt förstörd..
xxxxx mamma vet fortfarande ingenting.

En röst frÄn en medmÀnniska som följt hela historien:

IkvÀll blev en flicka bortförd... av polisen!
Hon togs ifrÄn sitt trygga gömstÀlle och körd pÄ ett HVB hem.
Àr det ett bÀttre sÀtt?
Är inte det att bli antastad, kanske inte fysiskt, men psykiskt?
VÄldtagen och förnedrad av samhÀllet...

Vi pratar om hur hemskt det Àr nÀr barn far illa, men barn far dagligen illa hÀr i sverige pÄ godtyckliga grunder formade av socialtjÀnsten.
Dom förstör barnen pÄ ett sÀtt som vi aldrig kan förstÄ, dom splittar familjer och pÄstÄr att dom handlar för barnens bÀsta!

Ser till att familjen aldrig blir hel, varken pÄ utsidan eller insidan... Àrren kommer alltid finnas av samhÀllets misshandel, en misshandel som godkÀnnts av makthavarna, för vi tÀnker ju bara pÄ barnets bÀsta Àr deras ord.
Ord som skÀr som knivar genom kroppen...
vem ska hela dom?

Det finns mycket i den hĂ€r sanna historien som kan kommenteras och funderas över. Det Ă€r inte bra att en sĂ„ ung flicka Ă€r pĂ„ rymmen, men hon bodde i ett tryggt hem. Hon rymde pĂ„ grund av att socialtjĂ€nsten beslutat att placera henne pĂ„ en institution för Ă€ldre flickor med psykosociala problem, med erfarenhet av kriminalitet och droger – detta skrĂ€mde givetvis en oerfaren, oskyldig 13-Ă„ring.
Hon försökte komma i kontakt med socialtjÀnsten för en diskussion om framtiden som inte innebar inlÄsning!
SocialtjÀnsten valde att ljuga för henne angÄende polishÀmtning samt ocksÄ pÄ andra sÀtt försöka lura henne att avslöja var hon fanns. Hur ska ett förtroendefullt samarbete kunna gÄ till om ena parten inte tvekar om att ljuga för att fÄ som de vill? Vad tror ni xxxx har för tilltro till socialtjÀnsten efter den hÀr behandlingen?
Polisens beteende nÀr de hÀmtade henne Àr egentligen vÀrt ett kapitel för sig, men lÀsaren kan ju bilda sig en egen uppfattning. Knuffa undan lÀgenhetsinnehavaren, kasta ut klÀder pÄ golvet osv.... de letade efter ett barn som logiskt sett inte kunnat gömma sig inuti klÀderna.
Sedan förs hon ivÀg som en brottsling till ett stÀlle som nÀrmast Àr att likna vid ett fÀngelse utan att ha begÄtt nÄgot brott! Hon placeras bland flickor som har begÄtt brott, missbrukat droger etc, kort sagt bland de unga tjejer som samhÀllet anser vara svÄrbehandlade! Xxxx Àr Ànnu bara ett litet barn som inte har nÄgon erfarenhet av de hÀr tjejernas vÀrld!

Kan det hÀr verkligen vara avsikten med samhÀllsvÄrd?
Hur kan Statens Institurions Styrelse (SIS) gĂ„ med pĂ„ att upplĂ„ta en plats Ă„t detta barn pĂ„ en lĂ„st institution tillsammans med flickor som begĂ„tt brott eller drogat? Enligt SIS egna uppgifter ska BrĂ€ttegĂ„rden ta emot flickor 14 – 18 Ă„r, vad gör dĂ„ xxxx 13 Ă„r gammal dĂ€r?

Det ska enligt radion bli bĂ€ttre översyn vad gĂ€ller dessa institutioner, hoppas de dĂ„ ocksĂ„ ser till att förhindra att barn placeras dĂ€r. Att det ocksĂ„ behövs en större översyn av socialtjĂ€nstens sĂ€tt att handlĂ€gga Ă€renden Ă€r efter detta uppenbart – för det tragiska Ă€r att liknande hĂ€ndelser alls inte Ă€r ovanliga i Sverige av i dag!

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #1 skrivet: 17 april 2008, 15:37:36 PM »
Skicka lÀnken till detta ditt inlÀgg till:
antingen
Uppdrag granskning och/eller Kalla fakta och/eller Insider.

Även till lĂ€mpliga journalister pĂ„ nĂ„gon morgon- och eller kvĂ€llstidning.

I de flesta fall Àr media det enda botemedlet mot soc.

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #2 skrivet: 17 april 2008, 16:12:31 PM »
Cicci

BerÀtta i vilken kommun dessa socialtjÀnstemÀn sitter, sÄ kan vi mailbomba socialchefen!

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #3 skrivet: 17 april 2008, 17:36:45 PM »

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Upprop!
« Svar #4 skrivet: 17 april 2008, 17:41:40 PM »
Jag kan gÄ in och besvara en del av dessa frÄgor.
Det Àr BrÀttegÄrden i vÀstra götaland detta handlar om.
Kommunen Àr Lysekil.
Det finns en mamma, en 20 Ärig storasyster, en morbror med sambo samt en mormor.
Ytterligare information finns att fÄ via Peter Lindberg och föreningen Socialombuds representanter......GÀrna direkt som ett samarbete mellan organisationerna. Denna historia fÄr ni sprida hur mycket ni vill dÄ det Àr viktigt att hennes röst inte tystnar......Jag har personligen haft kontakt med denna 13 Äring sedan i Januari.

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #5 skrivet: 17 april 2008, 18:01:35 PM »
En annan viktig sak i ovan sammanhang Àr!

Offentlig personal (stat och kommun) fÄr inte skicka kÀnslig/sekretessbelagd information över öppet nÀt, dÄ mÄste den isf krypteras (PuL och Datainspektionen).

Medborgaren ska dÄ först ha lÀmnat ett skriftligt samtycke till att mail fÄr skickas i Àrendet.

Att lÄta soc skicka mail Àr att underlÀtta deras arbete. LÄt dem istÀllet skriva formella brev, och underteckna dessa brev personligen.

OCH, om de nu har skrivit mail, glöm inte att printa ut mailen som bevis.

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Upprop!
« Svar #6 skrivet: 17 april 2008, 18:48:30 PM »
Vi har för avsikt att Àven skicka texten (efter redigering dÄ jag skrev detta i viss affekt) till bÄde tidningar och TV. TyvÀrr Àr min erfarenhet att det Àr mycket svÄrt att fÄ dem att vilja skriva och just nu Àr det ju bara det tragiska Engla rÄkade ut för och granskning av hennes mördare som det skrivs om....
Som jag ser det behövs alla goda krafter för att sprida det hÀr för att om möjligt skapa opinion och samarbete mellan de olika föreningar som kÀmpar för barnens rÀtt.
Just det hÀr fallet visar ju socialtjÀnstens falskhet, de har vinklat utredningen och ljuger friskt för flickan.
Det visar pÄ hur polisen agerar mot barn!
Det visar pÄ hur staten (SIS) gladeligen bryter mot sina egna regler genom att placera en 13-Äring pÄ en av Sveriges "hÄrdaste" ungdomsanstalter.
Det gör att bÄde kommunen och staten borde tvingas ta sitt ansvar.

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
Upprop!
« Svar #7 skrivet: 17 april 2008, 19:26:42 PM »
brevet ligger i forumet hos oss

jag kan hjÀlpa till med tidningarna nÀr det Àr redigerat

Tanten

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Upprop!
« Svar #8 skrivet: 17 april 2008, 20:13:28 PM »
Bra! Vi har snart editerat fÀrdigt.......det bÀsta vore om dessa 3 föreningar kunde stÀlla sig bakom detta tillsammans, denna flicka har begÄtt ett brott.....hon har försökt göra sin röst hörd......Nu Àr det vÄrt ansvar att se till att den inte tystnar!

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #9 skrivet: 18 april 2008, 00:46:15 AM »
"HandrÀckning med polis" av ett barn?

Detta övergÄr mitt förstÄnd.

Är barnet en fara för sig sjĂ€lv eller för sin omgivning?

Finns nÄgon lÀkare inblandad? Eller följer med i bilen?

Ett sÄdant trauma kommer att stanna kvar hos barnet hela livet!

Barnet kan bli sjukt! Ett chocktillstÄnd!

Sverige? År 2008? Av en kommun?

Helt ofattbart  :!:

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Upprop!
« Svar #10 skrivet: 18 april 2008, 07:41:19 AM »
Citat frćn: "Stockholm"
Skicka lÀnken till detta ditt inlÀgg till:
antingen
Uppdrag granskning och/eller Kalla fakta och/eller Insider.

Även till lĂ€mpliga journalister pĂ„ nĂ„gon morgon- och eller kvĂ€llstidning.

I de flesta fall Àr media det enda botemedlet mot soc.

Massmedia kan nog "tyvÀrr" inte ta emot berÀttelser om barn som INTE borde omhÀndertas. DÀremot Àr det vÀlkommet att skicka berÀttelser som leder till att uppfattningen sprids att sociala omhÀndertar för lite barn...
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

cicci

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Upprop!
« Svar #11 skrivet: 18 april 2008, 08:57:22 AM »
Flickan har nu i alla flyttats till ett skolhem i Göteborg som tar emot flickor frÄn 12 Ärs Älder, men fortfarande Àr det ett SIS-hem med lÄsta avdelningar.

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #12 skrivet: 18 april 2008, 09:05:07 AM »
Man kan bli sömnlös för mindre.

Nu mÄste det bli ett slut pÄ soc olika terror mot olika medborgare i Sverige. Och det en gÄng för alla gÄnger.

MÀnniskor pÄ soc som tar sÄdana beslut mÄste vara sjuka i huvudet. Det finns ingen annan förklaring.

Formulera ett öppet brev till Drottning Silvia, att Àven publiceras i t ex Expressen, och med en kopia till ansvarig minister.

Kungl. Hovstaterna
Kungl. Slottet
111 30  STOCKHOLM

Tanten

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Upprop!
« Svar #13 skrivet: 18 april 2008, 09:07:09 AM »
Flickan skall flyttas under helgen. Dock Ă€r Björkbacken ett hem med en avdelning med 2 lĂ„sta platser, 4 lĂ„sbara och 1 öppen plats. DĂ€r skall hon placeras. Kan vi skicka in skrivelsen  som en debattartikel? Kan vi göra gemensam sak? Vore bra om Ruby kunde komma in med synpunkter.
Finns det nÄgon med erfarenhet av att anmÀla advokater till advokatsamfundet? Vi skulle behöva hjÀlp med det.

Stockholm

• Gäst
Upprop!
« Svar #14 skrivet: 18 april 2008, 09:26:04 AM »
Flicka ska hem till sin mor, till sin momor, eller till sin morbror. Även storasyster Ă€r vuxen nog.

NÄgra andra alternativ existerar helt enkelt inte

Familjer och kyrkor hÄller flyktingar gömda, det Àr dags nu att öppna sitt hem för ofrivilligt gömda barn i Sverige. Sannolikt det enda landet i vÀrlden.