Författare Ämne: Om psykiatrin  (läst 5824 gćnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om psykiatrin
« skrivet: 15 april 2008, 13:52:22 PM »
Fann detta pÄ usenet av signaturen MOBiL:

Jag har skrivit nedanstÄende kommentar till artikeln pÄ http://www.peterularsson.se/tvingades-till-125-el-chocker-pa-ett-ar/
"S:t Lars ger min hemstad Lund dÄligt rykte. Det Àr ett skrÀckinjagande stÀlle för alla som bor hÀr. Prova att promenera runt huset nÄgra gÄnger. Kriminella behandlas bÀttre en patienterna pÄ S:t Lars, ty dÀr finns t.ex. inga rastgÄrdar utan folk hÄlls inlÄsta inomhus i mÄnader med endast en fars till rÀttegÄng i LÀnsrÀtten pÄ S:t Lars. Vem kan försvara sig mot falska pÄstÄenden som inte ens tas upp under rÀttegÄngen nÀr man utsatts för minnesförlustsframkallande ECT strax innan rÀttegÄngen? Det klagas pÄ de mÀnskliga rÀttigheterna i Kina men jag tror nÀstan det Àr sÀmre hÀr. Jag har lÀst artikeln och Solveig hade polisanmÀlt lÀkaren för olaga hot, men lÀkaren (lÀkarna) inblandade i detta borde dömas för grov systematisk misshandel. Ett tips till journalister Àr att ta reda pÄ vem lÀkaren Àr och intervjua henne. LÀkaren Àr troligen nÄgon sorts verklig sadist."

Socialstyrelsen anser att 125 ECT behandlingar per Är mot en patients vilja (varje behandling ett minst lika stort övergrepp som en vÄldtÀkt) Àr i enlighet med erfarenhet och beprövad praxis.

Socialstyrelsen Ă€r satans svin som lĂ„ter detta fortsĂ€tta. Det Ă€r dĂ„ de som Ă€r allvarligt psykiskt störda och helt saknar empati. De borde tĂ€nka pĂ„ att brott mot mĂ€nskligheten ledde till dödsstraff i NĂŒrnbergrĂ€ttegĂ„ngen. Att verka politiskt för att de som Ă€r ansvariga skall dömas till dödsstraff för brott mot mĂ€nskligheten Ă€r helt lagligt.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Om psykiatrin
« Svar #1 skrivet: 15 april 2008, 16:02:08 PM »
Intressant fall

Detta handlar ocksÄ om en bedömning, nÀmligen valet av metod.
LÀkaren i fallet har ju förhoppningsvis en legitimation som lÀkare/psykiatriker, men hans val av behandlingsmetodik Àr personlig.

Bygger denna metod pÄ vetenskaplig belagd forskning?

Har en bedömning gjorts av flera legitimerade Àn 1 lÀkare i fallet?
Dvs finns flera utlÄtanden som en grund för valet av behandlingsmetodik? Minst 3 st utlÄtanden?

Kan icke legitimerade tjÀnstemÀn inom Socialstyrelsen bedöma ett sÄdant Àrende?

Kan icke legitimerade tjÀnstemÀn inom HÀlso- och sjukvÄrdens ansvarsnÀmnd bedöma ett sÄdant Àrende?

Svar: Nej, troligtvis inte.

Vad saknas.
Jo, en lagstiftning pÄ att vid allvarliga och djupt pÄverkande behandlingsmetoder (bÄde fysiskt och mentalt dito) fÄr endast ske efter en bedömning av 3 st helt oberoende legitimerade inom ett visst ÀmnesomrÄde, samt med ett godkÀnnande av metoden av drabbade och hans eller hennes anhöriga.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om psykiatrin
« Svar #2 skrivet: 16 april 2008, 06:38:37 AM »
Citat frćn: "Stockholm"
Intressant fall

Detta handlar ocksÄ om en bedömning, nÀmligen valet av metod.
LÀkaren i fallet har ju förhoppningsvis en legitimation som lÀkare/psykiatriker, men hans val av behandlingsmetodik Àr personlig.

Bygger denna metod pÄ vetenskaplig belagd forskning?

Har en bedömning gjorts av flera legitimerade Àn 1 lÀkare i fallet?
Dvs finns flera utlÄtanden som en grund för valet av behandlingsmetodik? Minst 3 st utlÄtanden?

Kan icke legitimerade tjÀnstemÀn inom Socialstyrelsen bedöma ett sÄdant Àrende?

Kan icke legitimerade tjÀnstemÀn inom HÀlso- och sjukvÄrdens ansvarsnÀmnd bedöma ett sÄdant Àrende?

Svar: Nej, troligtvis inte.

Vad saknas.
Jo, en lagstiftning pÄ att vid allvarliga och djupt pÄverkande behandlingsmetoder (bÄde fysiskt och mentalt dito) fÄr endast ske efter en bedömning av 3 st helt oberoende legitimerade inom ett visst ÀmnesomrÄde, samt med ett godkÀnnande av metoden av drabbade och hans eller hennes anhöriga.

Vad lÀkarna sysslat med i det hÀr fallet verkar vara att försöka lobotomera en patient, fast anvÀnda andra metoder, dÄ lobotomering Àr förbjuden.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Osakligt bemötande av kritiker
« Svar #3 skrivet: 18 april 2008, 16:13:31 PM »
Advokaten Gro Hillestad Thune, tidigare Norges delegat i Europakommissionen, har engagerat sig i psykiatrin och skrivit boken Overgrep. SÞkelys pÄ psykiatrien. Boken presenteras i sektionen Böcker pÄ NKMR:s hemsida.

NÀr jag i en artikel publicerad i SmÄlands Tidningen kritiserade systemet för tvÄngsomhÀndertagande och fosterhemsplacering av barn som Ett grundlÀggande systemfel replikerade en psykiater i SmÄland med att göra kopplingar mellan NKMR och Scientologerna.

Det ska bli intressant att se om nÄgon vill försöka att göra kopplingar mellan Gro Hillestad Thune och Scientologerna pga att hon kritiserar psykiatrin i sin bok.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Om psykiatrin
« Svar #4 skrivet: 18 april 2008, 20:10:29 PM »
Den kopplingen Àr det nog tyvÀrr rÀtt mÄnga som gör eftersom att scentiologerna har en organisation med ett vÀldigt snarlikt namn

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Om psykiatrin
« Svar #5 skrivet: 18 april 2008, 20:16:17 PM »
http://www.kmr.nu/  Som det framkommer lĂ€nst ner pĂ„ startsidan hör organisationen till scentiologerna

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Re: Om psykiatrin
« Svar #6 skrivet: 05 juni 2008, 12:16:04 PM »
Citat frćn: "Avos"
//...Socialstyrelsen Àr satans svin som lÄter detta fortsÀtta...//

Varje gÄng jag lÀser sÄnt hÀr sÄ blir jag ledsen. Det Àr sÄ tragiskt att personer som borde veta och framför allt förstÄ bÀttre, liksom stoppar huvudet i sander och bidrar till populistiska bortförklaringar.

SjÀlvklart skulle detta aldrig fortgÄ om det bara handlade om nÄgra fÄ galningar pÄ SoS. Nej, sanningen Àr att problemet har lÄngt djupare rötter i det Svenska samhÀllet. Om man nu mÄste sÀtta nÄgon kort etikett pÄ det, dÄ Àr uttrycket "utbredd smygfascism inom etablissemanget" betydligt mer sant.
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 Är.

__ LĂ€nkstation Fakta, vittnesmĂ„l:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

jean-raoul

• Gäst
SV: Om psykiatrin
« Svar #7 skrivet: 02 april 2010, 10:22:32 AM »
Till Göran Parment, PBU samt
till dem det angÄr dvs. ansvariga förÀldrar, medborgare, barnpsykologer

Eftersom du verkar sakna möjlighet att förstĂ„ nyanseringen via kommateringarna i mitt senaste mail (se första raden i mailet),  ”du”,  komma ”dina lydiga kollegor”,  komma â€Ă¶verheten” etc. vill jag förtydliga att jag betraktar att de olika socialarbetarna som har misskött sina Ă€mbeten, Ă€r samtliga anstĂ€llda under lĂ€nsstyrelsen och betraktas av mig sĂ„som dina kollegor. Dessa Ă€r en del av ett etablissemang vars förpliktelser Ă€r att skydda barnens rĂ€ttigheter och dess " bĂ€sta" . Förutom vissa av dina kolleger anklagar jag inte dig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt  för de brott som en del av juristkĂ„ren tidigare utfört mot Ludwig , mig sjĂ€lv , svensk lag  och internationell konvention. Men jag ifrĂ„gasĂ€tter din förmĂ„ga att hjĂ€lpa Ludwig och de lagar eller etisk regler som förbjuder dig att diskutera mitt barn hĂ€lsa eller hans mentala tillstĂ„nd, som modern verkar vara mĂ„n om, Ă„tminstone vid din nĂ€rvaro. Fakta Ă€r att Ludwig verkar mĂ„ sĂ€mre varje veckoslut vi ska trĂ€ffas. Sedan början av Ă„ret Ă€r han konsekvent sjuk i magen, ont i benet veckan efter, kan inte trĂ€ffa mig för han inte fĂ„r dricka mjölk en annan gĂ„ng etc...
Det hela resulterar i ett dolt besöksförbud som hans mor organiserar och styr genom hĂ€nsynslös manipulation. Som barnpsykolog Ă€r du bekant med vilka risker och konsekvenser denna form av alienation orsakar pĂ„ ett tioĂ„rigt och hur detta riskerar att yttra sig pĂ„ Ludwigs framtid i form av stress, psykosomatiska besvĂ€r, eller neuros i vĂ€rsta fall. Är det fel av mig att frukta denna troligt scenario? Är det fel av mig att aforisera att Ludwig redan Ă€r bortrövad eller "lobotomerad" av en del av sin spegelbild och sitt kulturarv? Är det fel av mig att sĂ€tta pricken pĂ„ ett totalt oansvarigt och ociviliserat system, som lydigt Ă€gnar sig Ă„t att plundra och straffa en individ, med hjĂ€lp av förtal och grova förfalskningar, enbart dĂ€rför att han rapporterade och anmĂ€lde brott mot sin familj och allmĂ€n rĂ€tt? Är det fel av mig att pĂ„minna om att dessa fördömda metoder stĂ€ndigt har praktiserats i norden mot : Samer, Zigenare, "mental störda" och andra minoriteter eller individer som har betraktats som opassliga i SörgĂ„rdens etablerade samhĂ€lle. En ordning smitt i Jantemoderlandets obskura grottor av kĂ€nda och grĂ„a samhĂ€llsingenjörer eller socionomer. Dessa tidigare mĂ€nniskobroiler har historiskt visat sig, gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, driva idealdrömmar till grova misstag och brott.
Är det fel av mig att pĂ„minna dig och dina kollegor om att dessa brott som utförs i det "BĂ€stas namn" alltid Ă€r utförda av lydiga och suddiga tjĂ€nstemĂ€n pĂ„ bekostnad av deras kĂ€nslokonto. Till slut frĂ„gar jag er : Vem , förutom jag, tar ett verkligt ansvar för att skydda min son frĂ„n denna bisarra virvel av humaninkompetens och det den döljer.Vem och hur kommer Ludwig att döma de som har orsakat hans mentala sĂ„r? Hur mĂ„nga Ludwig finns? Hur mĂ„nga riktigt engagerade, krĂ€nkta och förtvivlade förĂ€ldrar finns i detta land som Ă€r offer för ett Ă„ter igen importerat, selektivt system som distribuerar "vertikala rĂ€ttigheter" och förvĂ€xlar dessa till förpliktelser.
Som ”icke vĂ„rdnadshavare” Ă€r jag frĂ„ntagen all form av ansvar eller kĂ€nnedom om min sons sociala, mentala eller fysiska tillstĂ„nd. Denna horribla situation Ă€r inte mindre Ă€n ett straff som utfördes illegalt mot mig och min son. Detta pĂ„stĂ„ende Ă€r en pĂ„minnelse för dig, inte en beskyllning.
Om nĂ„got havererar Ă€r det  systemet som jag numera bestĂ€mt vĂ€grar stödja under dessa former. Ett system som bidrar ditt leverne med skattemedel. KĂ€nner du förstĂ„else och empati för Ludwig, bli dĂ„ inte en passiv ”medbrottsling” Tro mig, mitt engagemang Ă€r över huvudtaget fri frĂ„n sjĂ€lviskhet.
Till slut, hyser jag ingen personlig agg eller â€Ă©tat d’ñme” mot dig, snarast tvĂ€rtom. Det Ă€r bara sorgligt att konstatera att, pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, Ă€r det fortfarande de kuvade som förtrycker.

Jean-Raoul de Marcenac