Till Göran Parment, PBU samt
till dem det angÄr dvs. ansvariga förÀldrar, medborgare, barnpsykologer
Eftersom du verkar sakna möjlighet att förstĂ„ nyanseringen via kommateringarna i mitt senaste mail (se första raden i mailet), âduâ, komma âdina lydiga kollegorâ, komma âöverhetenâ etc. vill jag förtydliga att jag betraktar att de olika socialarbetarna som har misskött sina Ă€mbeten, Ă€r samtliga anstĂ€llda under lĂ€nsstyrelsen och betraktas av mig sĂ„som dina kollegor. Dessa Ă€r en del av ett etablissemang vars förpliktelser Ă€r att skydda barnens rĂ€ttigheter och dess " bĂ€sta" . Förutom vissa av dina kolleger anklagar jag inte dig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt för de brott som en del av juristkĂ„ren tidigare utfört mot Ludwig , mig sjĂ€lv , svensk lag och internationell konvention. Men jag ifrĂ„gasĂ€tter din förmĂ„ga att hjĂ€lpa Ludwig och de lagar eller etisk regler som förbjuder dig att diskutera mitt barn hĂ€lsa eller hans mentala tillstĂ„nd, som modern verkar vara mĂ„n om, Ă„tminstone vid din nĂ€rvaro. Fakta Ă€r att Ludwig verkar mĂ„ sĂ€mre varje veckoslut vi ska trĂ€ffas. Sedan början av Ă„ret Ă€r han konsekvent sjuk i magen, ont i benet veckan efter, kan inte trĂ€ffa mig för han inte fĂ„r dricka mjölk en annan gĂ„ng etc...
Det hela resulterar i ett dolt besöksförbud som hans mor organiserar och styr genom hĂ€nsynslös manipulation. Som barnpsykolog Ă€r du bekant med vilka risker och konsekvenser denna form av alienation orsakar pĂ„ ett tioĂ„rigt och hur detta riskerar att yttra sig pĂ„ Ludwigs framtid i form av stress, psykosomatiska besvĂ€r, eller neuros i vĂ€rsta fall. Ăr det fel av mig att frukta denna troligt scenario? Ăr det fel av mig att aforisera att Ludwig redan Ă€r bortrövad eller "lobotomerad" av en del av sin spegelbild och sitt kulturarv? Ăr det fel av mig att sĂ€tta pricken pĂ„ ett totalt oansvarigt och ociviliserat system, som lydigt Ă€gnar sig Ă„t att plundra och straffa en individ, med hjĂ€lp av förtal och grova förfalskningar, enbart dĂ€rför att han rapporterade och anmĂ€lde brott mot sin familj och allmĂ€n rĂ€tt? Ăr det fel av mig att pĂ„minna om att dessa fördömda metoder stĂ€ndigt har praktiserats i norden mot : Samer, Zigenare, "mental störda" och andra minoriteter eller individer som har betraktats som opassliga i SörgĂ„rdens etablerade samhĂ€lle. En ordning smitt i Jantemoderlandets obskura grottor av kĂ€nda och grĂ„a samhĂ€llsingenjörer eller socionomer. Dessa tidigare mĂ€nniskobroiler har historiskt visat sig, gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng, driva idealdrömmar till grova misstag och brott.
Ăr det fel av mig att pĂ„minna dig och dina kollegor om att dessa brott som utförs i det "BĂ€stas namn" alltid Ă€r utförda av lydiga och suddiga tjĂ€nstemĂ€n pĂ„ bekostnad av deras kĂ€nslokonto. Till slut frĂ„gar jag er : Vem , förutom jag, tar ett verkligt ansvar för att skydda min son frĂ„n denna bisarra virvel av humaninkompetens och det den döljer.Vem och hur kommer Ludwig att döma de som har orsakat hans mentala sĂ„r? Hur mĂ„nga Ludwig finns? Hur mĂ„nga riktigt engagerade, krĂ€nkta och förtvivlade förĂ€ldrar finns i detta land som Ă€r offer för ett Ă„ter igen importerat, selektivt system som distribuerar "vertikala rĂ€ttigheter" och förvĂ€xlar dessa till förpliktelser.
Som âicke vĂ„rdnadshavareâ Ă€r jag frĂ„ntagen all form av ansvar eller kĂ€nnedom om min sons sociala, mentala eller fysiska tillstĂ„nd. Denna horribla situation Ă€r inte mindre Ă€n ett straff som utfördes illegalt mot mig och min son. Detta pĂ„stĂ„ende Ă€r en pĂ„minnelse för dig, inte en beskyllning.
Om nĂ„got havererar Ă€r det systemet som jag numera bestĂ€mt vĂ€grar stödja under dessa former. Ett system som bidrar ditt leverne med skattemedel. KĂ€nner du förstĂ„else och empati för Ludwig, bli dĂ„ inte en passiv âmedbrottslingâ Tro mig, mitt engagemang Ă€r över huvudtaget fri frĂ„n sjĂ€lviskhet.
Till slut, hyser jag ingen personlig agg eller âĂ©tat dâĂąmeâ mot dig, snarast tvĂ€rtom. Det Ă€r bara sorgligt att konstatera att, pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, Ă€r det fortfarande de kuvade som förtrycker.
Jean-Raoul de Marcenac