Frfattare mne: Bilda parti - Är det ända sättet att påverka  (lst 27792 gnger)

Stockholm

• Gst
Bilda parti - Är det ända sättet att påverka
« Svar #15 skrivet: 12 april 2008, 18:34:06 PM »
Litet kuriosa . . .

Anton Strand som omnämns i artikeln här ovan jobbar på Peter Althin's advokatbyrå i Stockholm (Peter Althin lämnade sin riksdagsplats för Kd i oktober 2007, dock inte partiet).

emmani

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 5
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 12 april 2008, 23:40:58 PM »
Ja tänk om det hade funkat med ett familjeparti.... Så otroligt skönt det hade varit att ha något att "säga till om".....

Stockholm

• Gst
« Svar #17 skrivet: 13 april 2008, 01:22:16 AM »
"emmani"

Du behöver varken registrera ett parti eller registrera namnet på partiet (varumärket) eller beställa tryckta valsedlar.

Vem som helst kan ta en blank valsedel och skriva FAMILJEPARTIET på den.

http://www.val.se/for_partier/bilda_parti/index.html

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Aftonbladets artikel
« Svar #18 skrivet: 13 april 2008, 08:26:29 AM »
Jag anser att ett Familjeparti är en mycket god ide. Ett samhälle bör styras från familjerna primärt, inte av experterna, eller vilka det nu må vara. En brist som "pappa" s förslag har, enligt min mening, är att du talar om detta som ett nischparti. Jag tror inte att den modellen fungerar bra, för människor har ingen moral, och mesta kraften kommer då att gå ut till att bemöta folk som skriker "rättshaverist" åt de som arbetar för en sådan sak. Bättre vore då att använda HELA spektrum som ett sådant begrepp innehåller ! Dvs  ett riktigt parti. Då träder man fram i rollen av ledande förälder, istället för rollen av misslyckad förälder. Om man vill göra sin vilja hörd, bör man göra det i organiserad form, naturligtvis, och inte i form av löst prat, eller skriva partiets namn på blanka papperslappar som man lägger i valurnan. Jag har bara röstat tre gånger i mitt 52 åriga liv, men detta skulle jag nog stödja. Rekommenderar dig att gå till http://www.egetforum.se/ och starta upp ett forum där, eller någon annan liknande site.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Sociala arvet

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 16
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 april 2008, 11:27:25 AM »
Detta är en tanke som jag själv haft länge, så jag är absolut med på tanken. Min röst kan jag redan nu lova bidra med, men kan även tänka mig att jobba aktivt för detta syfte. Kontakta mig gärna via pm.

Stockholm

• Gst
« Svar #20 skrivet: 13 april 2008, 13:25:52 PM »
Avos har helt rätt här, det får isf inte bli ett "en-fråge-parti" för av samhället hårt drabbade, utan måste gälla ALLA familjer i landet.
Men de flesta i Stockholm t ex är dock singlar eller skilda.

Att trycka upp valsedlar för SAMTLIGA vallokaler i Sverige för samtliga 3 val (riksdag, kommun, landsting) kan dock bli väldigt, väldigt dyrt.

Jämför Linda Rosings parti, hur många röster fick det? 50 st?
Ändå var hon en "kändis" som gick i spetsen, med mycket reklam i både TV och tidningar.

Starta nya partier i Sverige är mycket, mycket svårt.

Pappa

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 38
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 13 april 2008, 14:13:11 PM »
Citat frn: "Stockholm"
Avos har helt rätt här, det får isf inte bli ett "en-fråge-parti" för av samhället hårt drabbade, utan måste gälla ALLA familjer i landet.
Men de flesta i Stockholm t ex är dock singlar eller skilda.

Att trycka upp valsedlar för SAMTLIGA vallokaler i Sverige för samtliga 3 val (riksdag, kommun, landsting) kan dock bli väldigt, väldigt dyrt.

Jämför Linda Rosings parti, hur många röster fick det? 50 st?
Ändå var hon en "kändis" som gick i spetsen, med mycket reklam i både TV och tidningar.

Starta nya partier i Sverige är mycket, mycket svårt.

PartistödPartistöd för partier invalda i riksdagen betalas ut av riksdagen. Läs mer på riksdagens webbplats. Partistödet regleras i ”lag om statligt stöd till politiska partier (SFS 1972:625)”.

Partistöd till partier invalda i kommun- eller landstingsfullmäktige betalas ut av respektive kommun och landsting. Partistödet är dock frivilligt, läs mer i Kommunallagens andra kapitel.

Vad kostar det?
Valmyndigheten beslutar inför varje val vad valsedlar ska kosta för partierna. Dock är principen att det ska vara självkostnadspris, dvs att Valmyndigheten inte ska ta ut något extra utöver vad papper, tryck och frakt verkligen kostar.

För partier som fick mer än 1% i något av de senaste två riksdagsvalen är valsedlarna gratis. Maximala mängden gratis valsedlar är tre gånger antalet röstberättigade i valområdet. Även de partier som har mandat i kommun- och landstingsfullmäktige får valsedlar gratis upptryckta. Vid val till Europaparlamentet är valsedlarna gratis för de partier som vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet fick minst 1% av rösterna.

Man får leta sponsorer, medlemsavgifter så dom kostnaderna täcks.

Stockholm

• Gst
« Svar #22 skrivet: 13 april 2008, 15:30:35 PM »
Ditt signum "pappa": - "Om man vill förändra samhället så måste man engagera sig politiskt. " -

Ja, man får engagera det redan etablerade parti som man brukar rösta på vanligtvis.

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 13 april 2008, 15:38:41 PM »
Ditt signum "pappa": - "Om man vill förändra samhället så måste man engagera sig politiskt. " -

Ja, man får engagera det redan etablerade parti som man brukar rösta på vanligtvis.

Har bara startat ett forum än sålänge, jag hoppas att vi kan enas om vad vi skall kämpa för! Men jag ska på måndag fixa med papper och gå ut och samla in 10st namnunderskrifter, sen är det igång.

Stockholm

• Gst
« Svar #24 skrivet: 13 april 2008, 16:45:08 PM »
Jag gillar entusiastiska entreprenörer som brinner eller åtminstone glöder för någon idé (är en sådan själv).
Man lär sig mycket på resan även om alla projekt kanske inte lyckas.
Det är viktigt att blicka bakåt i historien och jämföra, och att göra marknadsundersökningar och liknande.
Ett nytt parti tror jag inte på, däremot olika aktioner som drar till sig journalister och fotografer, dvs media.

Detta är möjligt i Sverige idag:

Någon slår mig "på käften", ett slag som tar ca 1 sekund, och som läker inom en vecka. Straffet för gärningsmannen blir kanske villkorligt med böter, eller fängelse 1-3 månader.

Kommunal personal utsätter en barnfamilj för både ekonomiska och mentala manipuleringar under lååång tid.
Straffet för dessa gärningskvinnor: ingenting.

Sociala arvet

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 13 april 2008, 17:13:54 PM »
Det ena utesluter ju inte det andra?

Om något etablerat parti tar våra frågor på allvar och tydligt går ut med det så är det ju inget som hindrar att man ger sin röst till dem, även om man samtidigt börjar jobba för ett nytt parti.
Jag är gammal nog att minnas Ny Demokratis intåg, även om mitt politiska intresse är tämligen svalt (eftersom inget nu existerande parti förtjänar min röst). Jag såg då att här kom det något med potential att röra om i grytan genom sin blotta närvaro, vilket de också gjorde.
Jag tror att detta skulle kunna upprepas.

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 13 april 2008, 17:26:03 PM »
Citat frn: "Sociala arvet"
Det ena utesluter ju inte det andra?

Om något etablerat parti tar våra frågor på allvar och tydligt går ut med det så är det ju inget som hindrar att man ger sin röst till dem, även om man samtidigt börjar jobba för ett nytt parti.
Jag är gammal nog att minnas Ny Demokratis intåg, även om mitt politiska intresse är tämligen svalt (eftersom inget nu existerande parti förtjänar min röst). Jag såg då att här kom det något med potential att röra om i grytan genom sin blotta närvaro, vilket de också gjorde.
Jag tror att detta skulle kunna upprepas.

Om man kunde få med NKMR i partiet vilket jag hoppas på så blir vi mera slagkraftiga. Ruby's organisation med erfareheter är ovärdeliga i det här, jag tror  också att Ruby själv någonstas vet att detta är möjligt, det är bara det att ingen har gjort något än, utan bara suttit hemma, deppat och inte vetat hur man reser sig upp och kämpar. Som sagt högst upp på partiets vallöfte måste LVU och HBV insatser ändras för att locka alla dom med barn som just blivit tvångsplacerade i onödan, det är dom vi ska kämpa för. Bara dom ger oss sin röst, hur många kan det röra sig om tro?

Oj oj det blir många det, vi är inne i rikstan på första valet :D

Stockholm

• Gst
« Svar #27 skrivet: 13 april 2008, 17:35:30 PM »
För att få röster krävs olika slag av resurser . . .

Bl a pengar till:

Tryckta valsedlar
Affischer
Övrig marknadsföring
Plats och tid i både tidningar och TV
Ett budskap och ledare som folk tror på
Fler frågor än 1 fråga på agendan
Kontinuerlig och ständig reklam 1 år före val
4 % gränsen i riksdagen

Jag har själv seriöst provat på 2 st liknande projekt, varav jag saknade pengar för marknadsföring till det ena (vilket ändå sannolikt inte hade funkat), och det andra projeket trodde nog folk att det var ren bluff och svindleri.

Pappa

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 13 april 2008, 18:26:15 PM »
För att få röster krävs olika slag av resurser . . .

Bl a pengar till:

Tryckta valsedlar
Affischer
Övrig marknadsföring
Plats och tid i både tidningar och TV
Ett budskap och ledare som folk tror på
Fler frågor än 1 fråga på agendan
Kontinuerlig och ständig reklam 1 år före val
4 % gränsen i riksdagen

Jag har själv seriöst provat på 2 st liknande projekt, varav jag saknade pengar för marknadsföring till det ena (vilket ändå sannolikt inte hade funkat), och det andra projeket trodde nog folk att det var ren bluff och svindleri.

Jag tycker du verkar väldigt bra insatt, det är precis vad vi behöver. Du kan ju det här, det är ju kanon. Sen om du delar samma åsikter är ju ännu bättre, viket jag tror för annars skulle du inte vara här hos NKMR, har jag rätt eller!  Det är dags att gå samman för att förändra, dom passiva dagarna är slut, ett stort ideelt arbete väntar för att förändra. Jag tror på det här, det känns rätt i hjärtat på något sätt!

Sociala arvet

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 13 april 2008, 18:32:54 PM »
Dina erfarenheter är värdefulla, Stockholm! Var med och använd dem. Man får sätta målet på en realistisk nivå, och börja med att försöka synas. Runt varje ärende finns många berörda personer som har rösträtt! Beroende på vad för folk man kan få med sig ser jag heller inte varför det nödvändigtvis skulle röra sig om bara en fråga?