Frfattare mne: Även Gävle kommuner granskas ang. LVU  (lst 6441 gnger)

Stockholm

• Gst

Stockholm

• Gst
Även Gävle kommuner granskas ang. LVU
« Svar #1 skrivet: 11 april 2008, 00:12:59 AM »
Anmälningar om barn ökar efter TV-inslag

I Kävlinge i Skåne har man i år fått köpa utredningar från ett bemanningsföretag för att hinna med.

Nya inkomstbringande tjänster uppstår helt oväntat.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 april 2008, 09:33:40 AM »
Hur är det möjligt att de kan köpa utredningstjänster från ett bemanningsföretag? Socialutredningar är myndighetsutövning och ska endast få utföras av anställda tjänstemän vid myndigheten!
Det förfarandet borde verkligen granskas!!!!

Stockholm

• Gst
« Svar #3 skrivet: 11 april 2008, 11:25:09 AM »
Cicci

Besluten är "myndighetsutövan" inte själva utredningen.
Däremot måste de skriva under ett sekretessavtal.

En politiker som "lagt sig i"  . . .   :D

http://federley.blogspot.com/2008/04/har-pappan-ngon-rtt.html

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #4 skrivet: 11 april 2008, 12:59:44 PM »
Citat frn: "cicci"
Hur är det möjligt att de kan köpa utredningstjänster från ett bemanningsföretag? Socialutredningar är myndighetsutövning och ska endast få utföras av anställda tjänstemän vid myndigheten!
Det förfarandet borde verkligen granskas!!!!

Jag tror nog att utredningarnas kvalitet inte blir sämre, än om de utförs av utbildade brottslingar.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gst
« Svar #5 skrivet: 11 april 2008, 13:25:58 PM »
Avos

Nja, de "konsulterna" står säkert och sannolikt i ständig kontakt med uppdragsgivaren, och för att få nya uppdrag vet dom noga sin plats i hierarkin.

Sociala arvet

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 16
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 april 2008, 16:06:47 PM »
Jag har blivit utsatt för ett flertal av dessa inhyrda utredare. Om deras uppdrag är att resultatet av utredningen ska bli ett LVU så blir det så. De två första lyckades jag vinna över i länsrätten, men de hade ändå banat väg så de ordinarie handläggarna inte behövde anstränga sig. De hade bestämt sig, och lyckades till slut även om det tog sin lilla tid. Ett och ett halvt års häxjakt gav för dem önskat resultat.

Det är effektivt också. Ingen "vet" något, eftersom Någon Annan, som gjorde utredningen, naturligtvis gjorde ett bra jobb. Men ingen ordinarie kan förklara eller motivera. Det "bara är" rätt. Oerhört svårt att komma någon vart när det blir så här!

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 12 april 2008, 14:13:37 PM »
Kan hålla med dig där avos. Utredningar ska enligt lag bedrivas sakligt och objektivt och det är då inte många soc.utredningar som stämmer in där. Jag är i sig inte negativ till att andra än soc.sekr. gör utredningarna om det ger bättre kvalitet och att sekretessen är total för att skydda de som utreds.
Mina funderingar kom sig främst av det här med sekretess och hänsyn till den som ska utredas.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #8 skrivet: 12 april 2008, 17:40:35 PM »
Citat frn: "cicci"
Kan hålla med dig där avos. Utredningar ska enligt lag bedrivas sakligt och objektivt och det är då inte många soc.utredningar som stämmer in där. Jag är i sig inte negativ till att andra än soc.sekr. gör utredningarna om det ger bättre kvalitet och att sekretessen är total för att skydda de som utreds.
Mina funderingar kom sig främst av det här med sekretess och hänsyn till den som ska utredas.

Jo det låter logiskt vad de säger. Dvs inhyrda utredare är beroende. Där ser man att i grunden går inte det här systemet att reformera, samma förhållande är det med PBU, vuxenpsyk och andra externa utredare.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gst
« Svar #9 skrivet: 12 april 2008, 18:39:13 PM »
Jo, det går att reformera  :!:

Alla utredningar ska granskas av oberoende kompetenta, samt även granskas ordentligt av både ombuden och domstolarnas jurister (FVP § 8).

Svårigheten med att få resning i olika mål innebär att många justitiemord begås i Sverige.

emmani

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 5
    • Visa profil
Blir granskningen rättvis??
« Svar #10 skrivet: 12 april 2008, 23:25:48 PM »
Problemet med utredningarna är väl att ingen mer än de berörda parterna vet hur mycket som är vinklat, feltolkat och överdrivet för att få  "klienterna" att framstå i så dålig dager som möjligt..
Hur ska en granskning av utredningen kunna visa detta???
I så fall måste granskaren ha ingående samtal med alla inblandade och deras sociala nätverk
och det tror jag INTE kommer att ske.
Socialarna har lärt sig skriva på ett speciellt sätt....Vissa meningar som förekommer i utredningar ser exakt likadana ut, oavsett VEM de handlar om och VEM som skrivit dem.... De skrivs liksom efter en på förhand uppgjord mall....Jag tror faktiskt inte det hjälper mycket med den sortens granskning som avses här. (Hoppas dock att jag har fel)
Förresten - signatur Stockholm - var läste du om Kävlinge kommun????
Vet du ngt mer om detta????

Stockholm

• Gst
« Svar #11 skrivet: 13 april 2008, 00:47:32 AM »
Allt som finns i olika utredningar som inte är bevisbart i likhet med brottmålsutredningar framstår som ord mot ord.

Allt som är bevisbart måste självfallet rättas upp.

http://www.nkmr.org/boktips_kritisk_utredningsmetodik.htm

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Blir granskningen rättvis??
« Svar #12 skrivet: 13 april 2008, 07:42:09 AM »
Citat frn: "emmani"
Problemet med utredningarna är väl att ingen mer än de berörda parterna vet hur mycket som är vinklat, feltolkat och överdrivet för att få  "klienterna" att framstå i så dålig dager som möjligt..
Hur ska en granskning av utredningen kunna visa detta???
I så fall måste granskaren ha ingående samtal med alla inblandade och deras sociala nätverk
och det tror jag INTE kommer att ske.
Socialarna har lärt sig skriva på ett speciellt sätt....Vissa meningar som förekommer i utredningar ser exakt likadana ut, oavsett VEM de handlar om och VEM som skrivit dem.... De skrivs liksom efter en på förhand uppgjord mall....Jag tror faktiskt inte det hjälper mycket med den sortens granskning som avses här. (Hoppas dock att jag har fel)
Förresten - signatur Stockholm - var läste du om Kävlinge kommun????
Vet du ngt mer om detta????

Jo de har ett eget språk på sociala, skulle vilja lära mig det för att kunna trakassera dem. De använder ordet "fokusera", väldigt ofta, "fokusera på sina barns behov", eller "synlig-göra", synliggöra innebär förstås att man har trollat bort sina barn, och att socialsekreteraren trollar fram dem igen och sätter dem på fosterhem. Fler tips ?

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #13 skrivet: 13 april 2008, 07:50:31 AM »
Citat frn: "Stockholm"
Jo, det går att reformera  :!:

Alla utredningar ska granskas av oberoende kompetenta, samt även granskas ordentligt av både ombuden och domstolarnas jurister (FVP § 8).

Svårigheten med att få resning i olika mål innebär att många justitiemord begås i Sverige.

"Reformera" innebär att man avstår från att kriminalpolis letar igenom deras skrivbordslådor, och att de inte ska åka i busslaster upp till åklagaren. Alla reformer och blodtranfusioner förlänger livet på detta monster.

När de anlitade en extern psykoterapeut,  som sociala hade betalat så var hon visserligen den mest kunniga i trakten. Men redan i början så visade sociala åt henne vad hon skulle säga och vad hon skulle skriva. Hon sade inför mig och socialsekreteraren att  visserligen hade hon menat att lillgrabben inte hade det bra hos mamman då, men att "varannan helg" är alltid bra för barnen när det gäller att träffa pappa ! Hon hade skrivit mycket bra om hur min äldre son hade det hos mig, men hon hade inte vågat  nämna med ett enda ord om hur min yngre son hade det hos mig !
Socialsekreteraren hade ju bestämt sig för att stjäla min yngre son som nu ligger två år före de andra i skolan. Det var hennes gruppledare som skulle ha honom. När psykoterapeuten sade detta stod hon och svettades, medan socialsekreteraren spände blicken i henne. Hon fick 32 000 för det jobbet.

Beträffande psykoterapeuten som var MYCKET kunnig, tror jag att hon idag är mindre kunnig, efter ytterligare tiotals vändor av samma slag som konsult åt brottslingarna som hon ätit ur handen på. Snabbt förstörs hennes kompetens, för kompetens i humanistiska yrken blåser bort som en blå rök för vinden, när det handlar om att använda kunskapen till att bekämpa mänskligheten. Men hon har gjort ett val. Trappstädning hade varit bättre om det inte hade gått att leva på de alltför få klienter som hon hade kunnat få utanför systemet. Långsiktigt sett så förstörde Norrbottens bästa psykoanalytiker sin kompetens genom detta perversa samarbete.

Stockholm

• Gst
« Svar #14 skrivet: 13 april 2008, 13:13:40 PM »
Så kallade "grindvakter" som personalen anlitar själva från en egen budget, och det gäller alla typer av ärenden inom "myndighetsutövande" kommunal eller statlig verksamhet, är inte vad jag menar med oberoende experter/granskare, eller oberoende inspektörer.

Men, jag kan till viss del hålla med dig om att det kan vara svårt.
Ta t ex Länsstyrelsernas så kallade statliga inspektörer, de är ofta före detta soc anställda, och de fortsätter därmed att "hålla på" sina kommunala f.d. kollegor.

OCH som alltid, de lyssnar på varandra, tjänstemännen, oavsett deras egen eller kollegornas kompetens, och inte på de drabbade, p.g.a. de generella fördomarna och sneda värderingarna som finns i samhället.