Frfattare mne: Rätten att byta familjehem?  (lst 3071 gnger)

Anonymous

• Gst
Rätten att byta familjehem?
« skrivet: 28 april 2003, 13:37:29 PM »
Har man rätt att byta familjehem?
Som det är nu bor vi långt i från släktingar, kompisar, och trygghet.
Socialen har sagt att om jag vill byta familjehem kommer dom ta LVU på min son och sätta honom i fosterhem.
Nu har dom tagit LVU i alla fall.Men jag och min son får fortfarande bo tillsammans. För att dom "tror" på oss.
PGA det är jag naturlogtvis tacksam för de lilla, trots att jag inte förstår varför dom tagit LVU  överhuvudtaget.
Dom hade lika bra kunnat göra det från början.
Är det rätt av dom att göra så här.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Rätten att byta familjehem?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2003, 20:50:47 PM »
Kära Gäst,

Tyvärr måste jag göra dig mycket besviken. Socialtjänstens personal tillåter inte att ett barn får byta fosterhem. Detta oavsett hur barnet mår i fosterhemmet dvs blir misshandlad - fysiskt eller psykiskt - eller om barnets förälder inte kommer överens med fosterfamiljen. Det är endast i yttersta undantagsfall som barn får byta fosterhem.

Det förefaller vara en fråga om prestige. De surrogatföräldrar som socialen har valt för ett tvångsomhändertaget barn ÄR ofelbara. I ett fall valde ett socialkontor på Hisingen i Göteborg ett fosterhem som kunde "tackla kontakterna med modern".

I ett fall i "Linköping" beslutade socialnämnden på förslag av den handläggande socialsekreteraren att två bröder skulle få bo kvar i fosterhemmet, trots att barnen som var i skolåldern berättade på BUP att de hade blivit misshandlade på olika sätt. Till saken hör att fosterfamiljen hade informerat socialsekreteraren tre månader tidigare om att de ville säga upp fosterhemsavtalet.

I fallet "Olsson v. Sverige" underlät Sveriges advokat att upplysa Europadomstolen att fosterfadern stod under åtal för sexuella övergrepp på ett annat fosterbarn. I stället lovordades fosterhemmet som utmärkt och det påstods att barnen trivdes där.

Inte att undra på att så många som 60 % av tvångsplaceringarna havererar – oftast pga att barnen flyr från fosterhemmet.

För mer information klicka på länkarna i mitt inlägg.

Med vänliga hälsningar

Ruby H-C