Författare Ämne: Flera myndigheter i samma lokal  (läst 2063 gånger)

Stockholm

• Gäst
Flera myndigheter i samma lokal
« skrivet: 04 april 2008, 11:44:31 AM »
Det började i Norge och fortsätter i Sverige . . .

Det införs nu en ny sorts sammanslagningar av myndigheter. Flera myndighetsrepresentanter placeras i samma lokal. Det kan vara personal från arbetsförmedlingen, försäkringskassan, kommunal personal och personal från skattekontor.

Jag har propagerat för PuL-lagen här i forumet, och den lagen blir mer och mer aktuell genom dessa nya idéér med sammanförda myndighetsrepresentanter i samma lokaler.

En felregistrering (uppsåtlig eller inte) hos en myndighet sprids officiellt eller kanske ännu vanligare inofficiellt till en annan myndighet, och felet fortplantas snabbt.
Fel som begåtts, oavsett myndighet, måste alltid försvaras, d.v.s. dessa fel erkänns aldrig av prestigeskäl, så en medborgare kan hamna i kläm både mellan och hos flera olika myndigheter, och rena Kafka-situationer kan uppstå.

Tillsynsmyndigheter ansvarar oftast för antingen den statliga sidan eller den kommunala sidan och inte både och.

Detta har dock de centrala nationella politikerna inte tänkt på i detta sammanhang.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #1 skrivet: 04 april 2008, 15:04:52 PM »
Du lyfter fram en allvarlig fara här, kan bara hålla med dig om en utökad risk för oss vanliga medborgare. Skrämmande att myndigheterna helt saknar konsekvensanalys och riskbedömning innan de tar beslut.

Stockholm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 april 2008, 17:02:06 PM »
Felaktiga uppgifter, vare sig de är sekretessbelagda eller inte, kan ju spridas även via telefon, men riskerna ökar betydligt när personal från olika myndigheter sitter i samma lokal, och även har ett gemensamt och samma fikarum.

De som beslutar om dessa typer av organisationer måste lära sig att skilja på renodlade service-enheter, för frågor och svar till medborgare, och enheter där myndighets-utövning pågår mot medborgare.

Jag undertecknade inte ett frivilligt samtycke till ett informationsutbyte mellan en stadsdel och en arbetsförmedling som jag inte tillhörde. Inte för att jag hade något att dölja, utan för att felaktiga registreringar inte skulle vidarebefordras, spridas och missuppfattas.

Som straff för detta avslogs 3.000 kr/månad under 2 månader till min överlevnad.
Nu visade det sig iaf att denna felaktiga information redan hade spridits runt eftersom tjänstemän från de olika myndigheterna satt i samma lokal.