Författare Ämne: Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.  (läst 55356 gånger)

Stockholm

• Gäst
Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.
« Svar #90 skrivet: 10 maj 2008, 09:19:54 AM »
Nu  :!: "Aragorn" . . .

kom jag på en bra idé  :!:
(läste ett av dina tidigare inlägg i en annan tråd) . . .

Fritidspolitiker tillhörande en lokal nämnd ska inte sitta i möten, och ska inte heller delta i beslut,
MEN man kan använda fritidspolitiker till att granska  tjänstemännens förslag till beslut INNAN dessa når nämnden lokalt.

Revisorerna är ju förtroendevalda, dessa kan tas bort centralt, och då ersättas med de statliga Riksrevisorerna istället.

Mikael

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 13 maj 2008, 11:06:00 AM »
Jag har försökt flera gånger att ringa till Soc för att försöka få ut handlingar men får inte tag i handläggaren. Hon vill inte prata med mig. Så PO-ombuden har ringt och frågat varför de inte ger mig kopior och de svarar att varje kopia kommer att kosta 5 kr/st och att jag inte kommer att ha råd att betala för alla papper. Jag hade tänkt säga till handläggaren att jag vill ha ett skriftligt beslut på varför jag inte får ut handlingarna men hon svarar ju inte. Så jag skrev ett mejl igår och bad om det.  Få se om de svarar på mejl.

Stockholm

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 13 maj 2008, 11:09:37 AM »
"Mikael"

Be att få gå dit och sitta där och läsa, hos förvaltningens registrator t ex. Då kan du göra anteckningar.
Detta kan de ej neka dig.

Mikael

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 13 maj 2008, 11:24:39 AM »
Jag ska prova med det.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #94 skrivet: 13 maj 2008, 14:39:15 PM »
Citat från: "Mikael"
Jag har försökt flera gånger att ringa till Soc för att försöka få ut handlingar men får inte tag i handläggaren. Hon vill inte prata med mig. Så PO-ombuden har ringt och frågat varför de inte ger mig kopior och de svarar att varje kopia kommer att kosta 5 kr/st och att jag inte kommer att ha råd att betala för alla papper. Jag hade tänkt säga till handläggaren att jag vill ha ett skriftligt beslut på varför jag inte får ut handlingarna men hon svarar ju inte. Så jag skrev ett mejl igår och bad om det.  Få se om de svarar på mejl.

En sådan omsorg om din ekonomi de har.. De vill inte att du ska läsa en massa dumma papper som kostar dig pengar. De har inte rätt att ta ut 5 kr styck för kopior, max 2 kr tror jag.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Mikael

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 13 maj 2008, 15:53:02 PM »
Det är så där de arbetar här. De gör allt för att försvåra.

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: 13 maj 2008, 17:14:03 PM »
Den information jag fått är att de första 10 kopiorna ska vara gratis och att kommunen därefter har rätt att ta ut "skälig" ersättning för resten av kopiorna. I de fall jag stött på så har kommunerna tagit 2 kr per kopia för de som överstiger de 10 första.
Beslut är de skyldiga att skicka ut så det är inget man ska behöva betala för.

Mikael

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 13 maj 2008, 17:51:32 PM »
De är helt omöjliga. Jag har ringt flera gånger och ringde idag också och pratade med samma person som tidigare svarat i receptionen och som lämnat meddelanden till handläggaren varje gång att jag vill hon ska ringa till mig. Då svarar hon i receptionen att hon ringt mig. Hon har säkert ljugit för receptionisten för hon har inte ringt mig och jag kan heller inte ha missat något samtal eftersom det syns på telefonen isåfall. Handläggaren verkar inte vilja svara på mejl heller. Jag skickade ett igår och har inte fått svar än och några skriftliga beslut har de inte heller skickat till mig. De vill ta så mycket betalt för att försvåra. Med utredningen gjorde de likadant. De anmärkte på allt trots att det egentligen inte fanns något av betydelse. De fattade agg mot oss redan från början när vi ifrågasatte dem.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: 13 maj 2008, 18:14:54 PM »
JO anmäl omedelbart det är den där typen av ärenden JO brukar kritisera om däremot utredarna ljuger sig blåa i utredningen tar oftast inte JO ställning till

Mikael

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 13 maj 2008, 18:25:10 PM »
Jag har försökt tidigare att anmäla till JO men de tror ju på allt vad Soc skriver. Det är så svår situation eftersom jag är arbetslös och inte har arbetskompisar, stor släkt som kan hjälpa att försvara mot deras skriverier.

Stockholm

• Gäst
« Svar #100 skrivet: 13 maj 2008, 18:48:16 PM »
"Mikael"

Fråga i växeln vem som är handläggarens chef, och denna chefs chef i sin tur.

Sedan mailar du högsta chefen, och näst högsta chefen samtidigt med en kopia av mailet, om din begäran.

Hänvisa alltid till lagparagrafen, och fråga vad kopior kostar.

Mikael

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 13 maj 2008, 19:20:12 PM »
Då provar jag med det imorgon. Jag har inte så stora förhoppningar eftersom jag skickade länken till min blogg till Soc chefen så han fick läsa hur de behandlat oss. Men han har inte svarat. De kanske inte är så glada när jag kallar dem för neandertalare, galningar och fascistiska terrorister i bloggen. De skriver ju kränkande om mig och min familj då tycker jag att jag har all rätt att göra så mot dem med. Jag har svårt att tala vänligt med dem efter vad de gjort. Jag hoppas de inte kan anmäla mig för bloggen. Men jag har ju inte skrivit några namn så det borde de inte kunna.

Stockholm

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 13 maj 2008, 19:24:48 PM »
"Mikael"

I varje kommun finns en kommunjurist. Du skulle kunna vända dig dit direkt. Maila eller ring.

Om du skickar in en skriftlig beställning till registratorn på förvaltningen så måste de diarieföra brevet, och därmed svara på det.

Mikael

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 13 maj 2008, 19:29:57 PM »
Då gör jag så istället. Det kanske fungerar bättre.

Stockholm

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 13 maj 2008, 20:26:54 PM »
"Jan-Olof"

Även min erfarenhet, särskilt om du haft anledning att skriva flera gånger.
Men, det beror också litet på handläggaren inom JO . . .
De manliga är bättre än de kvinnliga.

Soc skickar ju de papper de själva författat, och JO ifrågasätter inte vad där står, hur fel det än må vara . . .