Författare Ämne: Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.  (läst 46444 gånger)

Stockholm

• Gäst
Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.
« Svar #45 skrivet: 03 maj 2008, 14:43:08 PM »
Mikael

Ofta lämnar man ett samtycke till soc att de får kontakta andra myndigheter.
I vilket fall har de alltid rätt att kolla med t ex Bilregistret, Skattemyndigheterna, Arbetsförmedlingen.

F-kassan är jag osäker på om de får kontakta, MEN Landstingets ev. journaler får de inte tillgång till.

Då måste de isf göra en så kallad "men-prövning" enligt Sekretesslagen först, och det borde du isf veta om.

Det är ett allvarligt PuL- och sekretessbrott om de har dina journaler från sjukvården.

Mikael

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 03 maj 2008, 15:07:21 PM »
Någon "men-prövning" har de inte gjort. De har ju brutit nästan mot samtliga artiklar i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna, FN:s Barnkonvention, och även Socialtjänstlagen och tjänstefel, ärekränkning och osann utsaga enligt brottsbalken, och i personuppgiftslagen (PuL) står att det är förbjudet att behandla sådana personuppgifter som rör hälsa eller sexualliv.

Stockholm

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 03 maj 2008, 15:37:29 PM »
Mikael

Det räcker nog inte med bara ett PO-ombud i ert fall, utan en advokat måste nog till.

Adv. Tryggve Emstedt i Gävle kanske blir närmast Smedjebacken i Dalarna (men jag vet inte).

Du kan få rådgivningskostnaden till halva priset för upp till 2 tim om du har låg inkomst + att be advokaten ansöka om rättshjälp.

Mikael

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 03 maj 2008, 15:53:03 PM »
Ruby föreslog också Tryggve Emstedt. Han verkar bra. Jag ska kontakta honom och höra om han vill hjälpa mig. Jag hoppas det, skulle verkligen behöva en bra advokat. På måndag kommer PO-ombuden hem till mig. Jag ska se om jag tycker det ger något först. Jag har träffat dem kort en gång tidigare och berättade min historia för dem och att jag behöver hjälp med att formulera en ordentlig anmälan. De verkar förstående i alla fall. Jag har provat polisanmäla soc en gång tidigare men förundersökningen lades ner. Polisen var otrevlig och hjälpte motvilligt. Jag sade att jag upplever att soc felaktigt omhändertagit min son och att de kränkt våra mänskliga fri och rättigheter. Då skrev han tjänstefel i anmälan. De filtrerar och vill inte hjälpa med så allvarlig anmälan. Så nu ska ombuden hjälpa mig skriva och sa att då kan polisen inte filtrera när det är en egen skriftlig anmälan. Det skulle vara underbart att få stämma soc och få upprättelse.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #49 skrivet: 03 maj 2008, 16:28:32 PM »
Citat från: "Mikael"
Nej, PO-ombud har inte med psykiatrin med mitt fall att göra. Jag har dock  varit sjukskriven en tid för  utbrändhet. Jag jobbade för mycket och gick i väggen och de har grävt fram läkarjournaler som de också använder mot mig och jag förstår heller inte hur de så lättvindigt fått fram dem. De ska egentligen bara få ut journaler om det finns misstanke om barn far illa, men det gjorde inte vår son. I BVC journalerna finns bara positivt om den tiden vi hade hand om honom.

Det där försökte de mot mig också. Man hade rätt till x kopior gratis, sedan fick man betala ganska dyrt.Jag beställde ändå, och sade att jag betalade några hundra spänn, då gav de upp och krävde inte betalning.

Vuxen Psyk gjorde några rejält fula trick. Vågar aldrig mer begagna deras tjänster. De hade i samband med LVU utredningen åtagit sig att utföra en psykiatrisk test på oss. Mamman gjorde de en test på som var ett rent skämt: hon fick fylla i en blankett för självdiagnos,  med frågor om hon tyckte om att pyssla med hemet, var händig, mådde bra, tyckte att hon var en människa som var dipolmatisk  med ja/nje frågor, där ja frågorna var i en kolumn, så att man bara kryssade "ja" rakt ned på alla frågor. Sedan skrev psykologen ut ett intyg att mamman var händig, gillade att pyssla om sitt hem, var diplomatisk etc... utan att ha besökt hennes hem...

Sedan jag fått veta detta, så vägrade jag delta i den "psykologiska testen". Psykologen som skulle genomföra testen sade också att detta var besynnerligt.  Då skrev socialsekreteraren en egen diagnos där jag förklarades vara svårt sinnesjuk, därför att jag skrivit 700 sidor aktbilagor i hovrätten.

Sedan när jag fick magkatarr och åkte in akut mitt i natten, så skrev läkarna att jag kommit in i smutsiga kläder, varit otvättad ( hände under renoveringen av huset,  hade arbetskläder på mig, for direkt på grund av svåra smärtor) Läkaren skrev, in i journalen, fick jag veta efteråt, att jag såg ovårdad och inte skötte min hälsa. Han lyssnade på min historia om hur sociala hade trakasserat mig, och gav mig en remiss till Peter Sskeppare, överläkare på psykiatrin.

Skeppare sade att han skulle ordna en kontakt åt mig för att avlasta mig. När jag fick en remiss till psykosenheten blev jag förvånad. De ville inte ta emot mig där, då de sade att jag inte tillhörde deras målgruppspatienter. De sade att de inte kunde förstå hur jag hamnat där.

Jag fick samtal med en vanlig skjuksköterska där,hon var mycket bra, och intervjuvade min sambo via tolk också om vad som hade hänt med barnen. Hon ringde sociala och frågade ut dem, och var ganska besvärlig mot dem.

Sedan soc beslutat om LVU ville jag ha något slags läkarutlåtande från psykiatrin att jag ingalunda kunde anses svårt psykiskt sjuk, vilket socialsekreteraren i sin diagnos hade skrivit.

Återigen Peter Skeppare: Jag berättade att jag skulle upp och tala för min sak i socialnämndens arbetsutskott, och att jag ville ha ett utlåtande. Psykologen som skulle ha testat mig, ansåg ju själv att testen var bara bluff, och hon ansåg mig normal, men jag behövde överläkarens underskrift.

Peter Skeppare svarade att han ville att jag skulle gå på socialnämndens möte tillsammans med en vårdare från landstinget...... Jag blev chockad !
En vårdare ? Skulle jag skjutas i rullstol ?

Sedan lutade han sig fram mot mig och sade " jag tror att du har autism".
Sedan ville han genomföra en "test". På en papperslapp dubbelt så stor som en tändsticksask, skrev han ned svar på frågor, ca 10 frågor.

Sedan sade han "jag tror inte att du har autism, men en del av frågorna kan tyda på att du har det, låt testa dig på sjukhuset så får du veta".

Jag frågade då här på NKMR om sådana tester, och det visade sig att mina värsta farhågor besannades ! Sedan dess har jag inte vågat besöka sjukvården mer. Ska åka till ryssland i sommar och göra bort alla läkarbesök där.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Mikael

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 03 maj 2008, 16:44:41 PM »
Ja man blir mållös hur det fungerar.

Jag önskar jag vore duktig och skriva då skulle jag också skriva 700 sidor aktbilagor.

Stockholm

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 03 maj 2008, 16:51:12 PM »
Mikael

Nja, polisen är nog inget att räkna med, det skulle isf bli ett allmänt åtal via åklagare, men det är knappast troligt att de bryr sig.
Nej, gå direkt på en stämningsansökan i Tingsrätten, med vittnesförhör och allt, BVC-personal t ex.

Mikael

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 03 maj 2008, 17:03:34 PM »
Om jag skriver en stämningsansökan direkt till Tingsrätten. Hur fungerar det då. Kommer det att kosta när det inte är allmänt åtal?

Stockholm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 03 maj 2008, 17:06:15 PM »
Apropå IT och antal sidor, osv . . .

Jag pluggade IT redan år 1970, och har jobbat inom IT större delen av mitt liv, både direkt och indirekt. IT är är alltså en stor del av mig.

Som nu varande extremt fattig (långt under existensminimum) så är den fasta telefonen avstängd, och kontantmobilen kostar för mycket pengar dagtid med alla väntetider i telefonen. Även frimärken blir för dyrt i längden. Barnet betalar en internetuppkoppling, och e-mail blir därför "gratis" för mig.

En av de myndigheter som jag har kontakt med samlar på alla mina mail i en akt (förmodligen gör den andra myndigheten det också), speciellt då mina arga och befogat upprörda mail.

När jag läste i ett PuL-utdrag om "en akt" på mig, så beställde jag kopior av innehållet i akten. Det visade sig då vara kopior av mina e-mail, inkl. dubbletter, vilket jag fick betala ca 150 kr för.

Inte nog med det, sedan sitter en särskild tjänsteman och bokför datum + klockslag när mina e-mail kommer in  :!:

Jag tror att de hänvisar till dessa mail, och påstår mellan raderna, både internt och externt, att detta betyder att jag är typ mentalt sjuk eller liknande.
Det är ju helt otroligt, man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Men, en sak är ju säker, något sådant skulle ju definitivt inte hålla i rätten för dem.  :)

Stockholm

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 03 maj 2008, 17:10:33 PM »
Din fråga om Tingsrätten Mikael . . .

En stämningsansökan kostar 450 kr vid inlämnandet. Skulle du förlora målet får du betala motpartens rättegångskostnader, men har du inga pengar, så spelar det ju ingen roll. Då kan du ju inte betala.

Mikael

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 03 maj 2008, 17:37:42 PM »
Citat från: "Stockholm"
Apropå IT och antal sidor, osv . . .

En av de myndigheter som jag har kontakt med samlar på alla mina mail i en akt (förmodligen gör den andra myndigheten det också), speciellt då mina arga och befogat upprörda mail.

När jag läste i ett PuL-utdrag om "en akt" på mig, så beställde jag kopior av innehållet i akten. Det visade sig då vara kopior av mina e-mail, inkl. dubbletter, vilket jag fick betala ca 150 kr för.

Inte nog med det, sedan sitter en särskild tjänsteman och bokför datum + klockslag när mina e-mail kommer in  :!:

Jag tror att de hänvisar till dessa mail, och påstår mellan raderna, både internt och externt, att detta betyder att jag är typ mentalt sjuk eller liknande.
Det är ju helt otroligt, man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Men, en sak är ju säker, något sådant skulle ju definitivt inte hålla i rätten för dem.  :)

Jag har också skrivit upprörda mejl till Soc. De försökte få min flickvän att arbetspröva för 3000 kr i månaden. Det kändes som ett hån. Då skrev jag till dem att de skulle installera forum på kommunens hemsida där man kunde debattera etik med dem, och att de kunde ha sina möten där och spara på miljön när de inte behöver köra bil och som var av vikt när vi ju har växthuseffekten och jordens undergång inpå knuten. Jag skrev mejlet på skoj och med ironi och de tål inte mig. De förstår inte skoj.

Soc försöker få mig att låta handikappad i utredningen. Jag berättade en gång att min far hjälpt mig snickra på huset. Då skriver de i utredningen att "Mikaels pappa hjälper Mikael med praktiska saker". De får det att låta i utredningen att han skulle hjälpa mig med allt. Trots att jag är en självständig person. Jag kanske ska skriva en stämningsansökan direkt till tingsrätten istället.

Stockholm

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 03 maj 2008, 17:53:11 PM »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Det där känner jag igen  :!:

Jag väljer inte mina ord när jag skriver till dem, jag har ingen som helst respekt för dem, för det förtjänar dessa damer inte.

Jag har haft betydligt mer kvalificerade uppgifter i arbetslivet än vad dom har, och jag skulle i morgon dag kunna ta över deras uppgifter och utföra dem dubbelt så bra.

Det inser dom också, och känner sig hotade. Men, så länge jag är arbetslös har de makten.  Tur att jag snart kan ta ut tidig ålderpension  :!:  Men, först ska jag stämma dem  :!:

Ang. stämningsansökan så finns det en mall på min sida som Domstplsverket har gett ut.
Fast man behöver en advokat oxå.

Mikael

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 03 maj 2008, 18:13:11 PM »
Jag har inte heller respekt för dem. Jag kanske inte är så välutbildad men är ansvarsfull och har bra omdöme. Jag såg mallen i ditt forum och du har fått bra ordning där och jag hittade mycket intressant att läsa. Det märks att du är duktig.

Tack för all hjälp. Nu ska jag ut och röra på mig lite.  :)

Stockholm

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 03 maj 2008, 18:37:47 PM »
Tack själv Mikael :!:

Jag måste också ut och röra på mig.  :D

Tror inte heller att jag är rätt person att handikappkodas och skickas på jobb typ Samhall för växelpengar i lön.

Hela denna bunt med damer på dessa myndigheter ska ha sparken, och kastas ut i kylan :!:

Stockholm

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 maj 2008, 11:00:42 AM »
Mikael

Litet info om journaler och den personliga integriteten.

Citerar :

- " Den 7 november 2008 arrangerar Datainspektionen en konferens om de integritets- och dataskyddsfrågor som blir aktuella när den nya patientdatalagen träder i kraft i Sverige.

Den 1 juli 2008 förväntas den nya patientdatalagen träda i kraft i Sverige. Lagen gör det bland annat möjligt för olika vårdgivare att få direktåtkomst till varandras elektroniska patientjournaler och för patienter att komma åt sin journal via Internet.

- Patientdatalagen öppnar upp helt nya möjligheter till informationsutbyte. Det finns ett uppdämt behov av information hos hälso- och sjukvårdens aktörer om hur bland annat känsliga personuppgifter ska hanteras och skyddas, säger Katja Isberg Amnäs som är chef för det team som arbetar med hälso- och sjukvårdsfrågor på Datainspektionen.

Datainspektionen arrangerar i höst en konferens om de integritets- och dataskyddsfrågor som blir aktuella när den nya lagen träder i kraft. Den här heldagskonferensen riktas till bland annat personuppgiftsombud, sjukhus- och landstingsjurister, IT-chefer, IT-strateger, IT-samordnare, verksamhetschefer, och informationsansvariga.
Konferensen går av stapeln 7 november 2008 i stora hörsalen i Bonnier Conference Center i Stockholm. " -