Frfattare mne: Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.  (lst 62039 gnger)

Mikael

• Gst
Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.
« Svar #30 skrivet: 03 maj 2008, 08:32:48 AM »
Jag upphör inte att förvånas hur Socialtjänsten arbetar. De skrev bl.a. i utredningen om oss att vi hade för litet nätverk. Trots att vi har globalt nätverk. Vi har ju Internet. Jag var registrerad i ett pappaforum och vi fick veckomail varje vecka från Nestle med barnmatsrecept. Det är typiskt gamlingar som inte förstår någonting med IT och varför tror de att man skaffar familj. För att inte behöva vara ensam.

Jag kan inte rå för att största delen av min släkt är i Finland. Ska inte jag få ha familj för att jag inte har tillräckligt stort nätverk. De skrev också att jag var lågmäld och jag förstår inte vad de menar skulle vara negativt med det. Jag undrar vad de tänker när jag skriver blogg på nätet nu. Kanske de skulle förstå varför jag är lågmäld. För jag försökt vara lugn, balanserad, harmonisk, lagom och vill helst inte skapa uppmärksamhet. Men nu ska de inte tro de kommer undan. Jag ger mig inte förrän de fått sitt straff. Smedjebacken ska bli rikskänt.

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 117
    • Visa profil
Att få ut journalen
« Svar #31 skrivet: 03 maj 2008, 09:31:10 AM »
Mikael - journalanteckningar skall ta det inte ta mer än en vecka för socialen att ge till dig. Så tycker iaf Länsstyrelsen i Västra Götaland. Att jag vet detta beror på att Länsstyrelsens svar till socialen blev dokumenterad i flickans journal som jag hade bett att få en kopia på.
En vecka betraktades som den maximala tiden fall journalen behövdes gå igenom för att göra sekretess på någon specifik uppgift.
Är det inte frågan om sekretess bedömningar så skall det gå fortare än en vecka.
Går det inte inom en vecka så skickar du ett klagomål till antingen Länsstyrelsen eller JO. Jag har själv föredragit Länsstyrelsen. Klagomåls processen tar sin tid men du kommer att få rätt och socialen kommer att få kritik om du kan bevisa när du lämnade in din begäran samt när du först fick ut underlaget.

Att få en kopia på en enkel polisanmälan skulle egentligen kunna gå på en eller två dagar - jag fick vänta 18 dagar = Länsstyrelsen kritiserar soc.

Mikael

• Gst
« Svar #32 skrivet: 03 maj 2008, 09:49:16 AM »
Socialtjänsten fattade agg mot oss och sade till mig att du ska få se och kallade oss för kålsupare när jag vägrade göra som de sade till mig och varför skulle jag göra det? De är en myndighet men det är jag också. Jag blev myndig när jag fyllde 18 år och de ska inte komma till vårt hem och dominera. De sade bl.a. att ”du gör som du tycker” och det har jag rätt till. De gör allt för att försvåra och de ger mig inte journalanteckningar innan de blivit dömda till det. Jag kunde aldrig föreställa mig ett sådant här scenario.

Stockholm

• Gst
« Svar #33 skrivet: 03 maj 2008, 10:35:23 AM »
Mikael

Allt som soc. har ligger på data, och du har rätt att få ut det helt gratis en gång per år och inom en månad. Hänvisa till Personuppgiftslagen (PuL).

På varje myndighet ska finnas ett personuppgiftsombud, som du kan vända dig till. Ring till nämndens sekreterare och fråga vem denna person är.

Får du inte ut dina/era journalanteckningar så vänd dig till Datainspektionen. Dit kan du maila eller ringa, de har "jour-jurister" som svarar direkt.

Papper/dokument som inte ligger på data ska du få gratis upp till 10 sidor, sedan får man betala en liten avgift per kopiesida.

Mikael

• Gst
« Svar #34 skrivet: 03 maj 2008, 10:55:43 AM »
Det är sjukt hur de skriver. Vi var så lyckliga. Jag och min flickvän. De har ordnat ett helvete för oss och tänker på det hela tiden. Innan jobbade vi med vårat hus, trädgård och BVC skrev att vår son var pigg och glad och det fanns inget att anmärka på. Det var så roligt.

Jag låter säkert otrevlig men de upprör mig. Jag är en jättelugn och snäll kille annars. Jag trodde inte sådant här var möjligt i Sverige och har alltid trott att det varit bättre här än i andra länder men det är inte bättre här.

Mikael

• Gst
« Svar #35 skrivet: 03 maj 2008, 10:59:56 AM »
Citat frn: "Jan-Olof Larsson"
Mikael

En spektakulär fråga kanske... Allt har sin början och sitt slut, men vad tror du slutresultatet blir när kvarnarna malt färdigt? Du behöver inte svara på frågan,men det kan vara bra för dej å din familj att ha ett ett Framtids-scenario i preventivt syfte.

Jag vet redan hur slutresultatet blir. Min son omhändertogs när han var ett och ett halvt. Nu är han fem. De motarbetar och kommer inte att få tillbaks honom innan han är gissar 15 när han får välja själv. Därför bryr jag mig inte att foga mig efter soc eller vad jag skriver på nätet. Jag hatar dem och vill att allmänheten också ska få veta hur det fungerar.

Stockholm

• Gst
« Svar #36 skrivet: 03 maj 2008, 11:01:52 AM »
Förstår vad Jan-Olof menar . . .

Så Mikael, om ni kan och har råd FLYTTA!

Gör som "mamma1", de flyttade, och det nya soc hade inget att anmärka.

Ditt nuvarande soc kommer antagligen att göra allt de kan för att krossa er.
När prestige-cirkusen har börjat så tar den aldrig slut . . . .

Stockholm

• Gst
« Svar #37 skrivet: 03 maj 2008, 11:11:22 AM »

Mikael

Har LVU-vården omprövats var 6-te månad?

Även de besluten ska kunna överklagas till Länsrätten.

Kolla här : http://www.sos.se/sosfs/1997_15/10sosf15.htm

Mikael

• Gst
« Svar #38 skrivet: 03 maj 2008, 11:37:57 AM »
Citat frn: "Stockholm"
Förstår vad Jan-Olof menar . . .

Så Mikael, om ni kan och har råd FLYTTA!

Gör som "mamma1", de flyttade, och det nya soc hade inget att anmärka.

Ditt nuvarande soc kommer antagligen att göra allt de kan för att krossa er.
När prestige-cirkusen har börjat så tar den aldrig slut . . . .

Jag ska flytta härifrån så fort jag kan. Soc skadade oss även ekonomiskt. Vi bodde i villa tidigare men bor i  lägenhet nu. När jag reparerat ekonomin så ska jag leta efter hus söderut och försöka få soc i den nya kommunen att ta hand om ärendet

Mikael

Har LVU-vården omprövats var 6-te månad?

Även de besluten ska kunna överklagas till Länsrätten.

Kolla här : http://www.sos.se/sosfs/1997_15/10sosf15.htm

De ger oss ingen information. Jag vet inte när det omprövades senast. Jag har provat att ringa både soc chefen och politiker. De ignorerar totalt mig. Jag ringde t.ex. om journalerna i onsdags förmiddag och socialsekreteraren sade hon skulle höra av sig på eftermiddagen samma dag. Jag har inte hört av henne än.

Stockholm

• Gst
« Svar #39 skrivet: 03 maj 2008, 11:54:32 AM »
Mikael

Det här med "nätverk" är en grej som de alltid tar till i både första och sista hand.

Ett barn har vanligtvis:

Mamma + Pappa
Farmor, farfar, mormor, morfar
Mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, + övrig nära släkt
Föräldrarnas arbetskompisar
Föräldrarnas fritidskompisar
Föräldrarnas grannar
Dagispersonal
Dagisbarnens föräldrar
Etc

Räkna upp hela ert nätverk som argument vid omprövningar/överklaganden.

Om du inte får ut dokument om t ex omprövningar eller annat, är det en sak som JO brukar se väldigt, väldigt allvarligt på.

Mikael

• Gst
« Svar #40 skrivet: 03 maj 2008, 12:36:42 PM »
Mikael

Det här med "nätverk" är en grej som de alltid tar till i både första och sista hand.

Ett barn har vanligtvis:

Mamma + Pappa
Farmor, farfar, mormor, morfar
Mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, + övrig nära släkt
Föräldrarnas arbetskompisar
Föräldrarnas fritidskompisar
Föräldrarnas grannar
Dagispersonal
Dagisbarnens föräldrar
Etc

Räkna upp hela ert nätverk som argument vid omprövningar/överklaganden.

Om du inte får ut dokument om t ex omprövningar eller annat, är det en sak som JO brukar se väldigt, väldigt allvarligt på.

Har man familj så vill man ju inte ha Farmor, farfar, mormor, morfar, Mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, + övrig nära släkt, Föräldrarnas arbetskompisar, Föräldrarnas fritidskompisar, Föräldrarnas grannar springande hemma. Man vill ju vara med sin familj. Det är ju därför vi har TV, mobitelefoner, Internet. Men det går ju inte att intala dem. De arbetar efter gamla normer när det knappt fanns radio. Vi lever i IT ålder och behöver inte ha så stort verkligt nätverk längre som de tror.

Jag kommer äntligen att kunna ta tag i det här nu. Har varit ganska vilsen tidigare med alla lagar och regler som gäller men nu har jag iallafall stöd av PO-ombud som kommer att hjälpa mig. Det är en lättnad.

Citat frn: "Jan-Olof Larsson"
Mikael

Angående flytt så kan det tyvärr resultera i att dom sänder akterna till den nya kommunen med krav på åtgärder. Därför innan ni flyttar så begär slutakten från kommunen.

Resultatet kan ändå bli att när ni står i den nya bostaden i nya kommunen med flytt-kartonger första eller andra dagen så kommer socialen där att göra  "brandkårsutryckning". Nämner detta för att dom jobbar även så.
Ren förföljelse av en familj kan ske. Det hänger på den nya kommunen.

Jag befarar att det kommer att bli så så jag tar inte ut lyckan i förskott för jag har förstått hur svårt det är att ha med soc att göra, men man hoppas ju att det blir bättre i en annan kommun.

Stockholm

• Gst
« Svar #41 skrivet: 03 maj 2008, 12:43:56 PM »
Men Mikael . . .

Skriv aldrig har ni har ett IT-nätverk, det är ett mänskligt och nära fysikskt nätverk de åberopar.

Då kommer du enbart att betraktas som en IT-nörd och en asocial ensamvarg. framför datorn, och olämplig som far.

För soc.folk, och även ibland vissa jurister, är IT rena abrakadabra.

De vet inte vad WORLD WIDE WEBB innebär  :lol:

Mikael

• Gst
« Svar #42 skrivet: 03 maj 2008, 12:48:22 PM »
Min familj har egentligen större nytta av Internet än av det mänskliga nätverk vi har. Det finns större kompetens på nätet och man får bättre råd om allt. Man har inte längre så stort behov av stort mänskligt nätverk som förr. Det är det som de inte förstår. Tiderna förändras men inte soc.

Stockholm

• Gst
« Svar #43 skrivet: 03 maj 2008, 13:00:24 PM »
Mikael

Har PO-ombud något med psykiatrin att göra???

Hävdar de psykiska problem hos dig, eller hos barnets både far och mor?

I så fall finns det uppsatser som du kan läsa här, och hitta motargument.

http://www.uppsatser.se/om/psykiskt+sjuka+f%C3%B6r%C3%A4ldrar/

Mikael

• Gst
« Svar #44 skrivet: 03 maj 2008, 13:12:46 PM »
Nej, PO-ombud har inte med psykiatrin med mitt fall att göra. Jag har dock  varit sjukskriven en tid för  utbrändhet. Jag jobbade för mycket och gick i väggen och de har grävt fram läkarjournaler som de också använder mot mig och jag förstår heller inte hur de så lättvindigt fått fram dem. De ska egentligen bara få ut journaler om det finns misstanke om barn far illa, men det gjorde inte vår son. I BVC journalerna finns bara positivt om den tiden vi hade hand om honom.