Författare Ämne: SÃ¥ här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.  (läst 62010 gånger)

mamma1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
    • http://broderibruden.no-ip.com
Så här behandlade Socialtjänsten i Smedjebacken min familj.
« Svar #15 skrivet: 04 april 2008, 19:03:20 PM »
Hej Mikael, det viktigaste är att inte ge upp! Det gjorde inte vi och soc. har skrivit en massa skit om oss också! En hel gaffelpärm räcker inte!

Vi hotades med LVU om vi inte gick med på SoL, så det gjorde vi. Hela tiden blev vi förlöjligade av soc. Vi fick tjata oss blå för att få läsa hela utredningen där allt vi gjorde vändes till negativt och allt förstorades upp.

Jag anklagades för att inte veta när blöjan skulle bytas, då vår son slog huvudet i ett piano samtidigt som han hade bajsat, då jag först kollade om han var skadad! Vi anklagades för detta flera gånger. Ändå var lillen aldrig röd vilket han borde ha varit om han haft bajs i blöjan utan att få byta! De hade som vanligt INGA bevis!

Detta kallades för "omsorgsbrister" och soc. tog vår älskade, välmående och välutvecklade son!
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 04 april 2008, 19:08:57 PM »
Tillägg, jo dÃ¥ de var duktiga pÃ¥ att ljuga :!:  PÃ¥stod att jag hÃ¥llit fast vÃ¥r son i armarna medan min sambo pumpade hans ben (kolikmassage)! En ren LÖGN! Skulle aldrig falla mig in att skada gullungen!

Min sambo och jag hade gått kurs i kolikmassage, men soc. bevittnade aldrig detta, ändå kunde de påstå en massa utan att ens vara närvarande! Ärekränkning! De påstod att vi var oförstående för att vår son for illa av detta beteende! Ja, om det gått till på ovanstående sätt ja! MEN det gjorde ju inte det!
Sambo och vi har en liten son. Han familjehemsplacerades förra året. Efter en 6 månader lång kamp mot soc. avbröt Länsstyrelsen den sk. "frivilliga" placeringen!

Stockholm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 april 2008, 20:26:30 PM »
Till mamma1

Det är ofattbart hur den kommunal personalen kan bära sig åt.

Den bidragshandläggare jag hade betalade ut medel inför januari i mitten och slutet på januari. Banken hade då betalt ut de räkningar som insatt belopp täckte och hyran för den månaden blev inte betald. Vi låg efter med 1 hyra + att handläggaren försenade utbetalningar under flera månader, t ex 3 veckor för september.

När jag/vi blev vräkningshotade var jag så trött på dessa handläggare, så för att retas ansökte jag om pengar till ett tält och liggunderlag. Detta var ju inte på allvar utan ironi.
Då skickade hon en intern anmälan om barnet och vräkningshotet. Där på den enheten fanns det tack och lov kloka människor.

De brukar ju ofta ge sig på "svaga" medborgare typ arbetslösa, singelsföräldrar, invandrare, o.s.v.
Varför gav dom sig på er och ert barn?

Mikael

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 april 2008, 20:42:08 PM »
Jag och min flickvän tog jättebra hand om vår son och levde ett lugnt och ordnat liv men när de kom hem till oss skrämde de oss. De startade ett skenande händelseförlopp. Min flickvän och son flyttade hem till hennes mamma och sen vidare därifrån till utredningshemmet o.s.v. De skriver bl.a. att det var turbulent mellan oss trots att det var de som skrämde och skapade turbulens och hela händelseförloppet. Jag har alltid varit rädd för dem och det är jag inte ensam om. Jag har försökt att förklara det för dem men det förstår de inte. Jag hoppas verkligen PO-ombuden kan hjälpa oss. Jag vet inte varför de gav sig på oss, om det var för att vi var arbetslösa.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Lämna inga felaktiga besked!
« Svar #19 skrivet: 04 april 2008, 20:45:43 PM »
Citat från: "partybrud"

Ja det är dom som beslutar om man överklagar kommunernas vård

Ansök om vården av LVU ska upphöra så överklagar du kommunens beslut så går det till länssyrelsen eller gör en tillsynsanmälan till länsstyrelsen så beslutar dom

Påståendet är helt felaktigt.

LVU 4 § stadgar: "Beslut om vård med stöd av denna lag meddelas av länsrätten efter ansökan av socialnämnden."

Alltså, socialtjänsten lämnar "förslag till beslut" att tvångsomhänderta och fosterhemsplacera ett visst barn, varefter socialnämnden beslutar i frågan. Föräldern/föräldrarna har rätt att överklaga nämndens beslut till länsrätten - och endast till länsrätten.

Länsstyrelsen är ett kontrollorgan. Lst kan kritisera socialnämnden för ett felaktigt omhändertagande och kan ge rekommendationer och om det är ett uppenbart felaktigt beslut kan Lst ålägga nämnden att lämna tillbaka barnet - vilket ytterst sällan sker.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #20 skrivet: 04 april 2008, 21:05:45 PM »
varför säger då min kommun jag ska överklaga till min kommun o dom överlämnar det till länsrätten

mamma1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 04 april 2008, 21:28:53 PM »
Länsstyrelsen avbröt en frivillig placering som vi inte fick avbryta för soc. som då hotade med LVU! Familjehemmet hade bara gott att säga om oss som föräldrar! Ändå startades en ny barnskyddsutredning så fort gullungen fick komma hem! Denna baserades enbart på gammalt skvaller och lögner från Skogsdungen där vi fick träffa 16 olika utredare!

"Ju fler kockar desto sämre soppa!" Får man verkligen ha 16 olika utredare? De kollade oss ändå bara SPORADISKT! Men i journalen framkommer att det var 16 olika personer som kollade oss, på 7 veckor!

Vi var arbetslösa, men hade alltid betalat hyran. Enda felet var att jag haft en jobbig förlossning, då jag förlorade över 1 liter blod och sprack efter att sonen tagits ut med sugklocka som lossnade 6 ggr. Redan på BB var det tal om Skogsdungen! Fick inte vi veta något om. Läste det i journalen senare. Vi lurades av BVC att tro att soc. kunde ge mig stöd efter förlossningsskadan. Men soc. gjorde ännu mer skada, mycket värre än fysisk smärta!

Stockholm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 april 2008, 23:22:33 PM »
Det är alltså så att det är de ekonomiskt svaga som de ger sig på i första hand. De antas inte ha råd med advokater, och arbetslösa antas ha låg utbildning eller vara något annat fel på. Typiskt!
Sjukt samhälle vi lever i.

Mikael

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 april 2008, 00:15:57 AM »
Ja, så upplever jag också att det är. Det är sjukt.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Skillnad mellan länsrätt och länsstyrelse
« Svar #24 skrivet: 05 april 2008, 11:26:43 AM »
Det är tämligen uppenbart att "partybrud" i likhet med en stor del av Sveriges befolkning inte vet eller ser skillnaden mellan länsrätten, som är en förvaltningsdomstol, och länsstyrelsen, som är ett kontrollorgan.

Jag citerar därför "partybrud" båda inlägg i den här tråden eftersom jag tror att den uppmärksamme läsaren torde kunna se vad hon har skrivit.

Ja det är dom som beslutar om man överklagar kommunernas vård

Ansök om vården av LVU ska upphöra så överklagar du kommunens beslut så går det till länssyrelsen eller gör en tillsynsanmälan till länsstyrelsen så beslutar dom

varför säger då min kommun jag ska överklaga till min kommun o dom överlämnar det till länsrätten

Därtill hänvisar jag till mitt inlägg "NKMR:s Diskussionsforum ej reklampelare"
http://forum.nkmr.org/viewtopic.php?t=998&highlight=smulan466&sid=bc5a691e34a9a914fb307eb021bfc2f9.

Ruby Harrold-Claesson
Jur. kand
Ordf i NKMR

Stockholm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 april 2008, 15:52:38 PM »
Till "partybrud"

Hej!

Din kommun eller din stadsdel ska hjälpa dig med en överklagan till Länsrätten (hur absurt det än låter).

En överklagan består av handläggarens papper + det du själv skrivit.
Detta skickar handläggaren sedan själv till Länsrätten.
Alla papper som handläggaren framställt ska du få en kopia på.

En överklagan kan se ut så här:

Till:  LÄNSRÄTTEN / KAMMARRÄTTEN (välj själv)

Adress/Box......
Postadress.......

ÖVERKLAGAN

Datum: år mån dag

KLAGANDE (du själv):
Namn, adress, postadress,
telnr, personnr
Nuv. yrke:  .............
Tid. yrke: ...............

Juridiskt ombud: (advokat, jurist eller kompis)
Namn, adress, postadress, telnr

MOTPART:
Kommun/stadsdel:
............................

Överklagan enligt Lag ..... kap. .... §§ ...... i lagen om . . . . (lagrum)

Överklagat beslut, och beslutets datum:
.................................... ...........................
................................................................

YRKANDE:
Att beslutet upphävs / Att ........ undanröjer beslutet . . . . .

GRUNDER för överklagan/ din talan / dina skäl:
Grunden för överklagandet är att .......... / bryter mot lagen / .......... / och att detta medför .......................................................
Andra/ytterligare skäl: ..........................................

BAKGRUND :
(redogör kortfattat för bakgrunden, din egen berättelse, m m) . . . . . . . .
..................................................................
..................................................................

Begäran om inhibition av beslutet . . . . .
Skäl till inhibition:
Att .......... inte får tillämpa beslutet innan laga dom fallit.

Motpartens yttrande:
Ifall motparten bemöter detta överklagande önskar jag ta del av deras
yttrande för att åter kunna lämna synpunkter.

Övrigt:
Förutom skriftlig förhandling önskar jag muntlig förhandling i detta ärende.

Tidigare beslut eller domar eller praxis i liknande ärende:
........................................................................

Ort, datum

Underskrift/namnteckning ................

Ombuds namnteckning...............

Bevisuppgifter:
........
........
.......

Bilagor:
.........
.........
.........

partybrud

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se
« Svar #26 skrivet: 05 april 2008, 15:57:52 PM »
Jo men om jag gör en anmälan om en tillsynsanmälan mot min kommun så gör man det till båda ställena

o ja kommunen skickar min överklagan till länsrätten det vet jag med

Stockholm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 april 2008, 17:38:17 PM »
Tillägg till mallen för en överklagan

Skriv gärna också under rubriken LAGRUM:
- Att målet utreds grundligt av Länsrätten enligt FVP § 8.
- Att bevisbara felaktigheter i kommunens dokument, både dataregistrerad strukturerade och ostrukturerade dito uppgifter upprättas enligt PuL.

Stockholm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 april 2008, 21:22:11 PM »
Som "mamma1" skrev så börjar "samhällskontrollerna" redan på BB.

Jag minns att i min BB-journal sÃ¥ stod det att jag var sammanboende. Vad hade de fÃ¥tt det ifrÃ¥n  :D   :?:

Mitt barn var så sött, och jag förstärkte detta med små olika söta mössor av spets.
Vid det ordinarie hembesöket (jag vet inte om den BVC-rutinen finns kvar fortfarande) frÃ¥gade barnmorskan varför barnet hade mössa  :!:

Det svenska kontrollsamhället har länge gått alldeles för långt.
Vi äger inte våra liv och våra barn, det gör staten och kommunerna.

Mikael

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 03 maj 2008, 06:15:44 AM »
Jag har haft besök av PO-ombud och att jag vill ha med hjälp med att formulera en anmälan. Jag hoppas att det leder någon vart. Jag har tidigare försökt anmäla Soc till polisen här i Smedjebacken men de ville knappt ta emot min anmälan eftersom Socialtjänsten och polisen i Smedjebacken känner varandra och håller varandra om ryggen. När jag mådde som sämst gick jag till psykiatrin i Smedjebacken och berättade att Soc felaktigt omhändertagigt min son och då skrev psykologen att jag hade vanföreställningar för att rättfärdiga Soc agerande. Jag anmälde honom till Socialstyrelsen och han blev av med jobbet och nu är de arga på mig för det och är inte välkommen dit.

Polisen, psykiatrin och socialtjänsten samarbetar här. Det är sjukt hur det fungerar. Det är ju livsfarligt. Jag har mått dåligt efter hur Socialtjänsten behandlat oss. Det är som en mardröm. Jag trodde inte inte sånt här händer i verkligheten. De kan behandla oss som de vill eftersom det inte finns någon insyn i hur de arbetar. Jag kan bara försvara mig genom att försöka vara lugn hela tiden, tappar jag humöret och hotar eller skäller på dem så kanske de placerar mig på sinnessjukhus. Jag törs knappt bli upprörd trots att de rövat bort vårt barn och borde ha all rätt att bli upprörd.

De gör allt för att motarbeta. Jag bad att få kopior på journalanteckningar, vårdnadshavarutredning och de vägrar att ge mig det och säger att det kostar. Jag ringde till Länsstyrelsen och berättade att jag inte får kopior. Hon jag pratade med sade att det lät underligt och var förvånad och var tvungen att gå från telefonen och fråga en kollega om de har rätt att ta betalt och tydligen får de ta betalt för papperet och sade att om det blir högre kostnad än så. Så skulle jag höra av mig till länsstyrelsen igen. Jag har ännu inte fått kopior på utredningen så jag måste nog ordna det med advokat