Författare Ämne: Om Eskilstuna  (läst 5909 gćnger)

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« skrivet: 06 augusti 2008, 19:08:25 PM »
Citerar: - " Man mÄste kunna begÀra saker av en skattebetald myndighet. Speciellt av socialtjÀnsten som hanterar sÄ viktiga mÀnskliga frÄgor som till exempel barn som far illa. Man fÄr inte undvika att ingripa i tid (som i det sorgliga riksbekanta fallet i Vetlanda) men lika viktigt Àr att nÀr man ingriper ska det ske pÄ ett professionellt och medmÀnskligt sÀtt.
Den vanlige medborgaren Àr ju i ett fruktansvÀrt underlÀge gentemot olika myndigheter och makthavare.

Jag har vÀnner i Eskilstuna som behandlas sÄ illa av sociala myndigheter sÄ de fÄtt sina liv nÀstan förstörda. Det stÄr om detta i Folket den 28 juli.

En familj vars barn omhÀndertas. Man har blivit misskrediterade pÄ ett godtyckligt sÀtt. HÀr förekommer varken kriminalitet, vÄld eller droger sÄ det rör sig om vanligt hederligt folk helt enkelt.
ÄndĂ„ misstĂ€nkliggörs de och blir godtyckligt behandlade och dĂ€rmed brutalt förtryckta. Det övriga sociala nĂ€tverket omkring dem anses tydligen inte heller duga utan ses som en belastning, inte den tillgĂ„ng de faktiskt Ă€r, helt i strid med lagens intentioner. Men visst, jag glömde att myndigheter utan pĂ„följd kan kringgĂ„ lagen.

Det vore sÀkert bÀttre om nÀmnd och förvaltning Àgnat sig Ät att gripa in dÀr det behövs i samhÀllet istÀllet för att förstöra livet för flera familjer inklusive barnen.
Men de har kommit snett och utredarnas brist pÄ social kompetens har resulterat i en lÄst situation. IstÀllet för att riva ner och hitta pÄ osanna historier för att befÀsta sitt övertag (som Àr nog stort ÀndÄ) borde man kanske prestigelöst ha gett stöd till förÀldrarna pÄ ett sÀtt som de kunnat acceptera.

Man kanske som utredare borde ha sett det sociala nÀtverket omkring förÀldrarna som reaktioner istÀllet för att se dem som ett hot och en samling rÀttshaverister. Mor- och farförÀldrarna i nÀtverket Àr mycket kompetenta, jag vet att det Àr sÄ.
Utredarna ska ha den yrkesmÀssiga och sociala kompetensen att möta de reaktioner som man faktiskt kan vÀnta sig nÀr det gÀller sÄ hÀr kÀnsliga saker som barnen.

Det Àr faktiskt utredarnas ansvar om kommunikationen mellan parterna gÄr snett, det Àr dÀr kompetensen ska komma in. IstÀllet reagerar man med ryggraden sjÀlva och lÀgger morförÀldrarna till last att de kÀmpar för barn och barnbarn vilket Àr naturligt att göra. Skulle man rÄka höja rösten i affekt ses man sÀkert som hotfull och dÀrmed olÀmplig. Det skulle inte förvÄna mig.

SÄ oprofessionellt handhavt Àr detta sÄ man tappar all tilltro. HjÀlper man barnen sÄ hÀr? Knappast, men jag tror inte en sekund pÄ att det lÀngre Àr huvudfrÄgan för myndigheten. Att fÄ sin vilja igenom med alla medel handlar det om nu, det Àr i alla fall vad jag tycker mig se. Varför annars ljuga?
År det inte dags att utreda socialtjĂ€nsten? Är den tidsenlig? Har den rĂ€tt resurser? Ska den kunna kringgĂ„ lagar?

Det skulle behövas en debatt om hur det fungerar i praktiken, och vi medborgare mÄste trÀda fram och sÀga vad vi tycker, bÄde om det som oftast fungerar bra - för det finns - och det som inte fungerar bra. Vad ska vi ha för socialtjÀnst och hur hjÀlper man till exempel barn som behöver hjÀlp? " -

http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=206670&avdelning_1=101&avdelning_2=101&t=1123632922

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Om Eskilstuna
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2008, 19:33:46 PM »
Citat frćn: "Stockholm"

SÄ oprofessionellt handhavt Àr detta sÄ man tappar all tilltro. HjÀlper man barnen sÄ hÀr? Knappast, men jag tror inte en sekund pÄ att det lÀngre Àr huvudfrÄgan för myndigheten. Att fÄ sin vilja igenom med alla medel handlar det om nu, det Àr i alla fall vad jag tycker mig se. Varför annars ljuga?
År det inte dags att utreda socialtjĂ€nsten? Är den tidsenlig? Har den rĂ€tt resurser? Ska den kunna kringgĂ„ lagar?

Men socialförvaltningen sĂ€ger ju att de inte Ă€r till för att hjĂ€lpa familjer med problem. "oprofessionellt", du menar att  uppsĂ„t saknas ? Menar du att myndigheternas huvudfrĂ„ga Ă€r att hjĂ€lpa barn vanligen ?  Ser man detta i deras utredningar ? Sedan menar du att detta Ă€r frĂ„ga om psykologi. Socialsekreterarna missuppfattar verkligheten pĂ„ grund av psykiska hĂ€mningar.  Eller var problemet att de hade dĂ„lig utbildning?

Inte sÄ mycket nytt frÄn dig.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2008, 22:06:26 PM »
"Avos"

Innan du trycker in nĂ„gra synpunkter i trĂ„den, sĂ„ försök LÄSA.

Är det mig eller Sven Jonsson du diskuterar med  :?:

MÀrker du inte sjÀlv, att du "Avos" enbart skÀmmer ut dig genom att fortsÀtta att upprepa dina nojiga "stalkers"-inlÀgg efter mina inlÀgg, eller efter min information.

Du "Avos" verkar vara maniskt fokuserad pÄ mina inlÀgg.

Relax, och ta en skogspromenad  :!:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2008, 22:15:59 PM »
"Avos"

Innan du trycker in nĂ„gra synpunkter i trĂ„den, sĂ„ försök LÄSA.

Är det mig eller Sven Jonsson du diskuterar med  :?:

MÀrker du inte sjÀlv, att du "Avos" enbart skÀmmer ut dig genom att fortsÀtta att upprepa dina nojiga "stalkers"-inlÀgg efter mina inlÀgg, eller efter min information.

Du "Avos" verkar vara maniskt fokuserad pÄ mina inlÀgg.

Relax, och ta en skogspromenad  :!:

Det Ă€r ju bra att du kan lĂ€sa. Men det kan jag ocksĂ„.  Vad ska du dĂ„ lĂ€ra ut ? Ingenting nytt i inlĂ€gget. "missförstĂ„nd" ,"fördomar", "okunskap". Att man saknar rĂ€tt till skadestĂ„nd  efter att ha blivit utsatt för myndighetsbrott torde ju vara sjĂ€lvklart med din problemdefinition.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2008, 00:26:41 AM »
"Avos"

Ok, vi tar upp ditt personliga problem igen dÄ.

En elevvÄrdskonferens (EVK) kallar skolan till utifrÄn samma begrepp som LVU § 2 eller § 3, dvs om barnets beteende i skolan beror pÄ hemmiljön eller pÄ barnet sjÀlvt.

Om ett lÄgstadiebarn ritar döda soc tanter pÄ lektioner i skolan, sÄ kan det knappast bero pÄ barnet sjÀlvt.

DÄ Àr barnet en utvald budbÀrare, och deltar i ett vuxenkrig utfrÄn nÄgon vuxens (?) önskan.

Jag tycker fortfarande att barn ska kicka fotboll istÀllet.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2008, 07:30:36 AM »
"Avos"

Ok, vi tar upp ditt personliga problem igen dÄ.

En elevvÄrdskonferens (EVK) kallar skolan till utifrÄn samma begrepp som LVU § 2 eller § 3, dvs om barnets beteende i skolan beror pÄ hemmiljön eller pÄ barnet sjÀlvt.

Om ett lÄgstadiebarn ritar döda soc tanter pÄ lektioner i skolan, sÄ kan det knappast bero pÄ barnet sjÀlvt.

DÄ Àr barnet en utvald budbÀrare, och deltar i ett vuxenkrig utfrÄn nÄgon vuxens (?) önskan.

Jag tycker fortfarande att barn ska kicka fotboll istÀllet.

Det saknas ett problem, och behövs dÀrför ingen problemlösare/idiotförklarare. Om barn ritar teckningar av krig, mardrömmar eller otrevligheter, vilket de alltid gjort, Àr inte ett Àrende för staten. Inte ett Àrende för dig heller med andra ord, dÄ du visar en slags cyborg-aktig sammanvÀxning med statens intressen.

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2008, 11:12:35 AM »
Men, "Avos"

Du har i flera trÄdar hÀr i forumet berÀttat om ditt problem, och din 8-Äriga son har ocksÄ skrivit trÄdar hÀr.

Du har ocksÄ berÀttat att dina 2 barn aldrig har varit omhÀndertagna.

DÄ mÄste det alltsÄ vara nÄgon vuxen som berÀttar nÄgot för det mindre barnet, och skrÀmmer barnet till mardrömmar.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2008, 22:36:40 PM »
Men, "Avos"

Du har i flera trÄdar hÀr i forumet berÀttat om ditt problem, och din 8-Äriga son har ocksÄ skrivit trÄdar hÀr.

Du har ocksÄ berÀttat att dina 2 barn aldrig har varit omhÀndertagna.

DÄ mÄste det alltsÄ vara nÄgon vuxen som berÀttar nÄgot för det mindre barnet, och skrÀmmer barnet till mardrömmar.

Du missuppfattar talesÀttet "det Àr vi som Àr staten". Du Àr inte staten.

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2008, 22:58:12 PM »
"Avos"

Dina tidigare inlÀgg vittnar om att du tror att din 8-Äriga son:s skola har kontakt med soc. bakom din familjs rygg.

Sannolikheten för detta Àr sÀg 50/50, det kan vara sÄ, men det behöver inte vara sÄ.

Vidare vittnar dina tidigare inlÀgg om att du tror att jag Àr signaturen "Anna", och att jag skriver i Aftonbladet.
Det signalerar att du Àr mer Àn lovligt och vanligt misstÀnksam.

Utsatta mÀnniskor kan bli misstÀnksamma i VARIERANDE grad.
Du verkar dock ha passerat den grÀnsen.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2008, 08:00:31 AM »
"Avos"

Dina tidigare inlÀgg vittnar om att du tror att din 8-Äriga son:s skola har kontakt med soc. bakom din familjs rygg.

Sannolikheten för detta Àr sÀg 50/50, det kan vara sÄ, men det behöver inte vara sÄ.

Vidare vittnar dina tidigare inlÀgg om att du tror att jag Àr signaturen "Anna", och att jag skriver i Aftonbladet.
Det signalerar att du Àr mer Àn lovligt och vanligt misstÀnksam.

Utsatta mÀnniskor kan bli misstÀnksamma i VARIERANDE grad.
Du verkar dock ha passerat den grÀnsen.

Vilka ytterligare misstankar har du ?

Stockholm

• Gäst
Om Eskilstuna
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2008, 11:06:12 AM »
"Avos"

Prova att lÀsa dina inlÀgg i forumet "Avos", och fundera sedan pÄ vad du tillför.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Om Eskilstuna
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2008, 11:57:48 AM »
"Avos"

Prova att lÀsa dina inlÀgg i forumet "Avos", och fundera sedan pÄ vad du tillför.

Jag gör precis tvÀrt om: Jag tillför mina tankar nÄgot, sedan skriver jag inlÀgg, som du sedan lÀser.