Författare Ämne: Rätten att byta familjehem?  (läst 3140 gånger)

Anonymous

• Gäst
Rätten att byta familjehem?
« skrivet: 28 april 2003, 13:37:29 PM »
Har man rätt att byta familjehem?
Som det är nu bor vi långt i från släktingar, kompisar, och trygghet.
Socialen har sagt att om jag vill byta familjehem kommer dom ta LVU på min son och sätta honom i fosterhem.
Nu har dom tagit LVU i alla fall.Men jag och min son får fortfarande bo tillsammans. För att dom "tror" på oss.
PGA det är jag naturlogtvis tacksam för de lilla, trots att jag inte förstÃ¥r varför dom tagit LVU  Ã¶verhuvudtaget.
Dom hade lika bra kunnat göra det från början.
Är det rätt av dom att göra så här.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Rätten att byta familjehem?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2003, 20:50:47 PM »
Kära Gäst,

Tyvärr måste jag göra dig mycket besviken. Socialtjänstens personal tillåter inte att ett barn får byta fosterhem. Detta oavsett hur barnet mår i fosterhemmet dvs blir misshandlad - fysiskt eller psykiskt - eller om barnets förälder inte kommer överens med fosterfamiljen. Det är endast i yttersta undantagsfall som barn får byta fosterhem.

Det förefaller vara en fråga om prestige. De surrogatföräldrar som socialen har valt för ett tvångsomhändertaget barn ÄR ofelbara. I ett fall valde ett socialkontor på Hisingen i Göteborg ett fosterhem som kunde "tackla kontakterna med modern".

I ett fall i "Linköping" beslutade socialnämnden på förslag av den handläggande socialsekreteraren att två bröder skulle få bo kvar i fosterhemmet, trots att barnen som var i skolåldern berättade på BUP att de hade blivit misshandlade på olika sätt. Till saken hör att fosterfamiljen hade informerat socialsekreteraren tre månader tidigare om att de ville säga upp fosterhemsavtalet.

I fallet "Olsson v. Sverige" underlät Sveriges advokat att upplysa Europadomstolen att fosterfadern stod under åtal för sexuella övergrepp på ett annat fosterbarn. I stället lovordades fosterhemmet som utmärkt och det påstods att barnen trivdes där.

Inte att undra pÃ¥ att sÃ¥ mÃ¥nga som 60 % av tvÃ¥ngsplaceringarna havererar – oftast pga att barnen flyr frÃ¥n fosterhemmet.

För mer information klicka på länkarna i mitt inlägg.

Med vänliga hälsningar

Ruby H-C