Författare Ämne: Rättssäkerheten inom JO  (läst 3247 gånger)

Stockholm

• Gäst
Rättssäkerheten inom JO
« skrivet: 26 mars 2008, 12:07:23 PM »
Handläggare inom JO delas upp i olika arbetsgruper beroende på vad ärendena gäller.
AM(S) och AF-ärenden i en grupp, och kommun-ärenden i en annan grupp, och aldrig mötas de två i samma ärende.

Alla JO-utredningar är offentliga, så när ärendet är avslutat gallrar JO omedelbart de dokument som bedöms vara "känsliga".

Jag bad i ett ärende få ta del av vad kommunen tillfört. Detta kunde dock inte ske därför att JO gallrat dokumenten direkt.

Dokument kan således försvinna lagenligt inom JO + att telefonsamtal med motpart dokumenteras mycket summariskt.
Rättssäkerheten???

Stockholm

• Gäst
Rättssäkerheten inom JO
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 12:41:20 PM »
Ett tillägg . . .

Vad jag lärt mig under min arbetslöshet är att ALLT ÄR POLITIK (även rättssäkerheten).

Tjänstetillsättningar och utnämningar av "potenta" handläggare inom systemet är ofta politiskt grundade.

Den så kallade "välfärdens" luckor måste tystas ned och täppas till.

Jag brukar roa mig med att vara grävande journalist, och på World Wide Webb finns ALLT att hämta.

Jag har t ex funnit att en hel del handläggare inom mina ärenden t ex är mycket politiskt aktiva. Så för att nå framgång bör man i vissa fall "ha de rätta åsikterna".

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Re: Rättssäkerheten inom JO?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2008, 15:09:45 PM »
Så läge JO i brev till enskild person inte redovisar om JO är en statlig svensk myndighet med organisationsnummer och säte lokalt i en medlemsstat på den inre gemensamma marknaden och undertecknar brevet korrekt, uppstår ingen RISK för det allmännas skadeståndsansvar.
MARKNADEN värderar, värdesäkrar och väljer producerat RESULTAT från RESURSER, som inte kan avtala bort, NYTTA med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot enskild fysisk person, lokalt någonstans i EØS eller EU.

Stockholm

• Gäst
Rättssäkerheten inom JO
« Svar #3 skrivet: 10 april 2008, 15:25:21 PM »
JO = Riksdagens ombudsmän

JO = Medborgarnas ombudsmän ???

Ett lotteri, dvs det beror på vem som handlägger, och hans eller hennes politiska sympatier.

"Statliga jurister" pendlar runt mellan olika jobb på olika departement, inom förvaltningsdomstolarna, och på tjänster inom JO och JK.

Unions Medborgare

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Rubrik: Re: Rättssäkerheten inom JO?
« Svar #4 skrivet: 10 april 2008, 15:50:55 PM »
Om JO är en statlig svensk tillsynsmyndighet spelar det ingen roll vilka RESURSER som producerat säkerhetsbrist som är fördragsbrott till EN drabbad enskild medveten person som i tid och rum värdesäkrat det allmännas skadeståndsansvar mot EN drabbad enskild medborgare, som lagligt bor eller arbetar lokalt på den inre gemensamma marknaden.
MARKNADEN värderar, värdesäkrar och väljer producerat RESULTAT från RESURSER, som inte kan avtala bort, NYTTA med retroaktivt STRIKT produktansvar för säkerhetsbrist mot enskild fysisk person, lokalt någonstans i EØS eller EU.