Författare Ämne: Inget juridiskt ombud för godman till ett ensamkommande barn  (läst 1674 gånger)

Aragorn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
Inget juridiskt ombud för godman till ett ensamkommande barn
« skrivet: 21 mars 2008, 19:29:45 PM »
Jag fick besked från kammarrätten i Göteborg att jag får icke ett juridiskt ombud i LVU målet.

Rätt eller fel?

Här är bestämmelserna.

Genom lagen (2005:429) om god man för ensamkommande barn skedde det förändringar i omfattningen av en god mans uppdrag beträffande ett ensamkommande barn. Förändringarna innebar att den gode mannen numera träder i både barnets förmyndares och vårdnadshavares ställe.

Enligt lagen (1990:52) med bestämmelser om vård av unga (LVU) §39 skall offentligt biträde förordnas för den som åtgärden avser samt för dennes vårdnadshavare, om inte det måste antas att behov av biträde saknas.

Jag har talat med justitiedepartement. Vi kom fram till att domstolarna har följt texten av §39 då det uttryckligen står "vårdnadshavare" och inget annat.

Jag har också talat med socialdepartment som snabbt kunde konstatera att det fanns inte den nya sortens god man när LVU kom till och att LVU lagstiftningen inte justerades när den nya sortens god man skapades.
Alltså får jag finna mig i att ha trillat mellan regelverken. Förhoppningsvis skall lagen kunna justeras i samband med den pågående översyn av LVU så att nästa gång kan även en god man till ett ensamkommande barn få ha ett offentligt biträde.