Författare Ämne: Bidragshandläggares strategier  (läst 17077 gånger)

Stockholm

• Gäst
Bidragshandläggares strategier
« Svar #15 skrivet: 21 mars 2008, 23:50:02 PM »
Fler exempel . . .

Jag kan även här nämna vad jag själv råkat ut för . . .

Arbetsförmedlingen har t ex registrerat mig som "står inte till arbetsmarknadens förfogande", kod 14, fast jag i allra högsta grad gör det.

Arbetsförmedlingen är även kända för, i andra fall, att handikappkoda arbetslösa i sina persondataregister, förutan ett faktiskt underlag, fast personerna är helt friska.
Det har även hänt att de då manipulerar fram ett underlag, via annan myndighet (t ex kommunen), eller via inköpta lojala konsulter.

Den kommunala förvaltningen/stadsdelen (försörjningsstödsenheten) har t ex i mitt eget fall bokfört mig i en handläggargrupp bland t ex långtidssjukskrivna, fast jag aldrig varit det. Detta framgår t ex i persondataregistret via bidraghandläggarnas namn, d.v.s vissa handläggare/signaturer som ingår i speciella arbetsgrupper.

Detta betyder att vissa myndighetsutövande förvaltningar gör som de vill godtyckligt med sina persondataregister, och om Datainspektionen saknar tillräckligt med resurser för inspektioner, och medborgarna antingen inte bryr sig, eller inte känner till det, kan maktmissbruket fortgå.

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2008, 09:00:08 AM »
Citat från: "Stockholm"
Jag tror inte vi pratar om samma sak, jag har kanske inte varit tillräcklig tydlig i mina inlägg.

Oavsett ärende, LVU, LVM, LSS, SoL 4 kap., eller någon annan lag, så gäller, att nästan allt som handläggarna inom Socialförvaltningarna tänker, gör, skriver, eller säger dokumenteras i datasystem byggda på personnummer och andra personliga identifikations-variabler som t ex personnamn.

Alla personuppgifter i persondatabaser måste vara korrekta, och stämma överens med verkligheten, inte enbart de rena faktumen, utan även omdömen som ska vara byggda på korrekta underlag och verkliga bevis.

Om det visar sig finnas uppenbar fel i dessa persondatabaser, har den som det gäller rätt enligt lag (PuL) att få uppgifterna rättade.

Får personen inte uppgifterna rättade vänder man sig till både Datainspektionen och till Länsrätten och klagar, och hävdar sedan i förekommande fall ett skadestånd från JK (staten), eller direkt centralt till kommunen.

Jag tror säkert att du , Morgan oc Eumedborgaren skulle kunna göra något bra tillsammans. Men vad jag invänder mot i resonemanget är att allt verkar för enkelt. Våra fiender tillhandahåller oss inte vapen som vi kan använda mot dem. Största problemet är inte eventuella rena lögner, utan våra fienders värderingar. Dem kan vi inte åtgärade genom att bara förklara dem felaktiga.

Exempelvis den vanligaste orsaken till olagligt omhändertagande, är att en förälder har beskyllts för att ha felat, men den andra föräldern har inte belastats. Då tar de barnet från båda , ÄVEN om de inte bor ihop !
Ett sådant förfarande bygger inte på några undansmugglade lögner, i princip, utan på att Länsrätten helt enkelt inte bryr sig om vad som är barnets bästa, utan ser till fosterbarnsindustrins bästa.Där kan man åberopa hur många paragrafer man vill, ingen lyssnar.

Exempelvis i mitt fall var det så att mamman vägrat skriva under alla papper efter skilsmässan. Hon medgav dock ändå umgänge, mycket umgänge, då sonen var 65% hos mig. Ändå beslöt Länsrätten att omhänderta barnet, med hänvisning till "umgänget", men verkställdes inte i väntan på kammarrättens dom.. Beslutet upphävdes i kammarrätten
Länsrätten försöker alltså stjäla barnet, och hänvisar till formella omständigheter, som inte existerat i verkligheten, och som de visste inte existerade i verkligheten.

Så här ser det ut, du själv beskrev en liknade situation då sociala inte betalar ut bidrag till en förälder som därmed kommer att betala hyran för sent. Sedan omhändertar de barnet just på dessa grunder..

Fakta saknas inte i dessa fall: Respekten för fakta saknas däremot helt.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
På skoj, eller?
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2008, 09:05:14 AM »
Fortsättning . . .

En läkare kan t ex inte skriva i sin datajournal att du har cancer när du har en halsinfektion, eller mata in ett recept på Alvedon när du behöver penicillin.

Barnmorskan kan inte knappa in i datorn att du fått en son när du fått en dotter.

Om skatteverkets folkbokföring t ex noterar i sina datorer att du är död när du faktiskt fortfarande lever får du drygt 10. 000 kr direkt via JK.

Ett litet exempel:

Det kan inte stå i en datajournal att du:inte har   cancer ,   eller inte antecknas   ett    recept    på    Alvedon.

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: På skoj, eller?
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2008, 09:14:56 AM »
Citat från: "valens"
Fortsättning . . .

En läkare kan t ex inte skriva i sin datajournal att du har cancer när du har en halsinfektion, eller mata in ett recept på Alvedon när du behöver penicillin.

Barnmorskan kan inte knappa in i datorn att du fått en son när du fått en dotter.

Om skatteverkets folkbokföring t ex noterar i sina datorer att du är död när du faktiskt fortfarande lever får du drygt 10. 000 kr direkt via JK.

Ett litet exempel:

Det kan inte stå i en datajournal att du:inte har   cancer ,   eller inte antecknas   ett    recept    på    Alvedon.

…Som vid “eventuellt behov”:

eller:

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: På skoj, eller?
« Svar #19 skrivet: 22 mars 2008, 10:50:34 AM »
Fortsättning . . .

Ett litet exempel:

…Som vid “eventuellt behov”:

eller:

Ja, man får inte glömma bort att de är Sveriges värsta organiserade brottslingar, och inte folk som är överkänsliga för juridiska argument...
Den dag de ska lyssna på någon som talar om lagar och regler, är den dag när allt dragits fram i ljuset, och de var och en försöker rädda sitt eget skinn.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 22 mars 2008, 11:37:32 AM »
Helt rätt Avos!

"-Fakta saknas inte i dessa fall: Respekten för fakta saknas däremot helt."-

Ja, antingen är begångna fel och försummelser av dessa handläggare oavsiktliga eller slarv eller mänskliga faktorn, eller så är de högst uppsåtliga som du skrev tidigare Avos.
Antingen så erkänner handläggarna då eller inte begångna fel, och rättar upp felen eller inte.
Om ingetdera av detta sker så kommer vi fram till punkten kalla fakta och bevisning.

Handläggare blåljuger och fabulerar, och vad gör man mot sån't???
Länsrättens jurister tror mer på en simpel bidraghandläggares utbildningstitel än på en ärlig medborgare???
Ja, så är nog fallet många gånger.

Då får du inleda en egen brottsutredning, och lägga upp alla bevis på bordet, samt involvera fler och andra kloka personer.

Stockholm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 mars 2008, 11:55:00 AM »
Tillägg . . .

Vad jag sammanfattningsvis ville komma fram till med mina inlägg var att :

Handläggarnas många brott finns dokumenterade i persondataregister, faktiskt inskrivna där av dem själva, och då gäller lagen PuL.

Skadestånd utgår enligt PuL § 48.

Beroende på hur länge felet /-en funnits i persondataregistret utgår olika belopp, cirka 20 000 kr per år vid grava fel.

Vid gravt uppsåtliga fel kommer Brottsbalken in i bilden, och den renodlade skadeståndslagen.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #22 skrivet: 22 mars 2008, 12:39:34 PM »
Tillägg . . .

Vad jag sammanfattningsvis ville komma fram till med mina inlägg var att :

Handläggarnas många brott finns dokumenterade i persondataregister, faktiskt inskrivna där av dem själva, och då gäller lagen PuL.

Skadestånd utgår enligt PuL § 48.

Beroende på hur länge felet /-en funnits i persondataregistret utgår olika belopp, cirka 20 000 kr per år vid grava fel.

Vid gravt uppsåtliga fel kommer Brottsbalken in i bilden, och den renodlade skadeståndslagen.

Fint. Men ingen har hittills lyckats polisanmäla en socialsekreterare. Bra med tips, men respekten för lagen saknas hos åklagaren.

Stockholm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 mars 2008, 12:47:47 PM »
Eftersom detta forum handlar mycket om LVU av barn, är det intressant att göra jämförelser med annan liknande metodik hos andra myndigheter.

En presumtiv "LVU-familj" sätts i en del fall (av vad jag har förstått) under uppsyn och studium under en viss tid på något slags hem/institution för en bedömning av psykologer och socionomer.
Sådana psykologer och "institutionshem" kan sedan i sin tur utvärderas av Socialstyrelsen.

När det t ex gäller långtidsarbetslösa som är äldre eller bara obekväma kan arbetsförmedlingen "remittera" dem till rehab-team, vilka egentligen endast är till för långtidssjukskrivna, dvs för en bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga.
Dessa rehab-team kan vara interna eller uppköpta externa.

Själv kan man då "jobba" som en grävande journalist, och kolla upp t ex sådana externa team.
I ett fall visade det sig då t ex att ägaren till ett sådant team var tidigare anställd inom den myndigheten och kvitterade ut 2-siffriga miljonbelopp per år i uppdrag från myndigheten.

Varför gör då t ex arbetsförmedlingen och även kommunala så kallade "Jobbcentrum" så?
Jo, därför att de på så sätt kan frisera upp statistiken till bättre synbara resultat, och samtidigt rea ut arbetskraft på en B-arbetsmarknad.

Stockholm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 mars 2008, 13:30:19 PM »
svar till Avos . . . .

Brott mot PuL behöver du inte gå till polisen med utan det räcker oftast med JK.

Till polisen går du vid obehöriga intrång i persondataregister, t ex som när obehörig vårdpersonal kollade Anna Linds journaler.

Stockholm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 mars 2008, 13:57:01 PM »
Ett tillägg till . . . till Avos . . .

JK handlägger skadeståndskrav från staten, men ett uttalande från JK eller JO utifrån dina kalla fakta om uppenbara felaktigheter i persondataregister har en kommun och deras jurister inget att sätta emot.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #26 skrivet: 22 mars 2008, 16:43:07 PM »
Ett tillägg till . . . till Avos . . .

JK handlägger skadeståndskrav från staten, men ett uttalande från JK eller JO utifrån dina kalla fakta om uppenbara felaktigheter i persondataregister har en kommun och deras jurister inget att sätta emot.

Jag tycker att mycket av vad du skriver låter mycket vettigt. Men det gäller också att man gör realistiska bedömningar av vilka utvägar som finns. Myndigheterna har ingen respekt för lagen, man får stå där och skrika hur mycket man vill. Men det betyder ju inte att man ska avstå från att försöka använda lagen, och redan ge dem segern. Kanske om några stycken här på NKMR jobbade ut koncept hur man kan gå tillväga i olika situationer. Hur man är sin egen advokat, samt en del Wall-Raffande, vore det inte dumt. Jag har länge velat fippla lite med myndigheterna via anonymous remailer, som man kan skapa falska mailadresser med, samt skriva under total anonymitet. Utge sig för att vara någon på soc , ställa en del frågor etc.

Ett annat problem är att advokaterna sköter genomgångarna på tio minuter i regel. Klienterna har dokumentation som tar en vecka att läsa igenom. Jag skrev 700 sidor i hovrätten, samt i tingsrätt,länsrätt och kammarrätt ytterligare en massa. Jag har massor av dokumentation, och det vore intressant att få den utvärderad. Skulle behövas slutna areor, har haft upp ämnet förrut, men inget har hänt. Har för den delen ett eget forum, som jag mest använder som onlinearkiv, men där skulle man kunna sätta upp slutna areor. ( se signoff-rad)

Stockholm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 mars 2008, 17:18:38 PM »
Helt rätt Avos! . . .

Jag blev själv oskyldigt utsatt för ett eventuellt LVU-ärende för några år sedan.
En prestigefylld bidragshandläggare tyckte sannolikt att jag var alltför obekväm och jobbig på många sätt, och hon betalade uppsåtligen ut medlen antingen för sent kontinuerligt, eller inte alls, varvid jag/vi blev vräkningshotade.

Jag var dock stark, och lyckades "behålla min sinnesnärvaro", och kontakta först en journalist per brev, och sedan via grannens telefon (vår egen telefon var avstängd).
Som vräkningshotad gjorde bidragshandläggaren då en intern anmälan till utredningsenheten ang. barnet.
Hade jag inte då varit både mentalt stark och påläst så hade jag kanske varit hemlös i dag, och barnet LVU-ad.

Hur som helst, kontaktade jag då också en känd advokat, som dock var alltför "kvalificerad" för att handlägga sådana typ "låg-status-ärenden". Jag erhöll då en nyanställd och nyexaminerad jur kand, och efteråt insåg jag att det han hade skrivit hade jag själv faktiskt kunnat göra mycket bättre.
Dock är det inte bra att skriva själv p.g.a. alla upprörda känslor.

Mitt syfte med mina inlägg här är bl a att ju fler som reagerar och agerar via mer typ lättåtkomliga lagar, ju mer uppmärksammas de olika problemen via andra vägar än de vanliga ordinarie vägarna.

Om t ex alla LVU-familjer begär registerutdrag från socialförvaltningarna, och sedan fingranskar innehållet med förstoringsglas, och slår ned på alla uppenbara och bevisbara felaktigheter i persondataregistren, och sedan kontaktar: Datainspektionen, Länsrätten (en särskild rotel för PuL-ärenden), ev. polisen, JK, JO och ev. Länsstyrelsen, så kan det ha full effekt, även i media, både på kort och lång sikt.

Stockholm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 mars 2008, 19:55:26 PM »
Preventivt syfte . . .

Handläggarnas dokumentation är grunden för alla beslut på alla olika nivåer hos alla olika instanser.
I preventivt syfte ska dessa handläggare veta att PuL-lagen existerar i allra högsta grad, och är på dem och runt dem, och närvarande vid varje liten bokstav som de knappar in i sina persondatasystem.

Jag föreslår vidare ett en grupp startas av någon på Facebook.
För närvarande finns bara ca 4 grupper inom ämnesområdet där.
http://www.facebook.com/s.php?q=Socialtj%C3%A4nsten&k=200000010

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #29 skrivet: 23 mars 2008, 08:46:15 AM »
Preventivt syfte . . .

Handläggarnas dokumentation är grunden för alla beslut på alla olika nivåer hos alla olika instanser.
I preventivt syfte ska dessa handläggare veta att PuL-lagen existerar i allra högsta grad, och är på dem och runt dem, och närvarande vid varje liten bokstav som de knappar in i sina persondatasystem.

Jag föreslår vidare ett en grupp startas av någon på Facebook.
För närvarande finns bara ca 4 grupper inom ämnesområdet där.
http://www.facebook.com/s.php?q=Socialtj%C3%A4nsten&k=200000010

Problemet är att om jag som lekman vore lika duktig som Silbersky i rätten, så struntar de i vad jag säger helt enkelt, eftersom jag är sjukpensionerad.Det som står i utredarnas material har de skrivit ihop med armbågen, omvänd bevisbörda gäller sedan.

Beträffande plats att bygga upp en slags juridikjour, vore det nog bättre med ett säkrare ställe än facebook, som är känt för sina läckor och intrång. Facebook har dessutom upphovsrätten till allt lagrat material.

Säkrast är cc:listor, dvs email som korspostas på grupplistor, detta kan krypteras. Näst säkrast är mailinglistor på yahoo och andra ställen, eller en eller några dolda areor här på nkmr eller annorstädes..Det går ju för den delen att sätta upp ett helt nytt forum för detta syfte på www.egetforum.se Det går på några minuter. PHPBB forum har bevakning centralt mot intrång, iaf de på egetforum.