Författare Ämne: Arbeta för rättvisan  (läst 20043 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Ta striden mot smygfascisterna!
« Svar #15 skrivet: 17 april 2008, 09:32:36 AM »
Citera
Men hur gör man? Att starta parti?
Hur brukar det gå för nya partier?
Finns det bra föreningar man bör bli medlem i?
Debattartiklar... okej, men vilka medier tar in dem?

Vad är en ideologi ? Jag tycker att konservatismen är något som borde kunna skapa ordning i samhället. Men frågan är vad jag menar med detta och vad andra menar med detta. Jag menar att man ska bevara folkets traditionella sätt att leva, men talar du med en konservativ politiker, så kommer du troligen att upptäcka att han vill förstöra folkets traditionella sätt att leva.

Ideologierna är döda, men traditionerna ska leva om vi håller liv i dem. Traditionerna lever i de grundläggande sociala enheterna, som familjerna exempelvis. Det är dessa sociala strukturer som hindrar folk från att flippa ur. Om man ansluter sig till de befintliga ideologierna så kommer man att arbeta för makten, snarare än för värdegrunder. Politiken har inte förmågan att påverka som då folkrörelserna var levande. Idag så väljer många att vara politiskt aktiva i nätverk och intresseorganisationer, därför att politiken anses vara omöjlig att påverka och outvecklingsbar.

Något konkret recept har jag inte, ändra där det går att ändra, släpp fram krafterna. Men framför allt länka informationen mellan alla framstegsvänliga krafter.

Citera
Hur mutar man in mer mark i rättvisan och demokratins namn!?

Det är kärnfrÃ¥gan enligt min mening. För man kan inte fÃ¥ det man inte kan nÃ¥. Varje dag kommer det in ca 65-100 inlägg pÃ¥ swnet.politik, idag 100, pÃ¥ morgonen. Vad som finns där att läsa vet du. Av dessa inlägg bestÃ¥r ca 5 av tankar tänkta av folk som funderar över världen. Vad tror du att man kan göra av sÃ¥dan människor  som resten? Resten ägnar sig Ã¥t vad du säkerligen definierar som fascism, jag för min del definierar deras mordhot, hot om misshandel och förtal som tomskallighet. Spelar ingen roll vad kan kallar det egentligen, för det handlar om outvecklingsbara människor , och 80% filtrerar jag numera bort. "Demokrati"...
Jag tycker iaf att det är talande att det på internet inte finns ett politikforum värt namnet. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med folk i sverige för att få samman ett gäng intresserade !

Så här är människan idag. Totalt förvirrad och förvildad, vi skäller mycket på sociala, för att staten tänker ta över föräldrarollen, men när man läser vad dessa människor skriver, exempelvis fysikern och forskaren Ulf Sundin, eller den kristne juristen Anneli Halme, så baxnar man.

Jag var på lillgrabbens skola igår. Där satt en lärarinna och talade barnen till rätta ute i korridoren,att man inte ska viska bakom ryggen på varandra, att man ska vara vänner etc. Jag hade nyligen läst swnet.politik, och gissa vad jag tänkte ! Dessa barn går att förändra, men dessa vuxna, som är än värre, går inte längre att förändra.Under tiden gör sociala i dagens sverige raider, bland familjerna, där de vuxna är som barn, och barnen är som vuxna..
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Stockholm

• Gäst
Arbeta för rättvisan
« Svar #16 skrivet: 17 april 2008, 12:14:15 PM »
"Avos"

Så här tror jag att det är.

Man brukar tala om Befolkningspyraminder.
Jag skulle vilja tala om "Välfärdspyramider" eller "Konsumtionspyramider" i Sverige.

Ca 1,5 milj. lever på eller under fattigdomsstrecket av 9 milj invånare, alltså mellan 10-15 % av befolkningen (1/4 milj. barn, deras föräldrar, fattigpensionärer, en del invandrargrupper).

Om du då ser denna upp och nervända pyramid framför dig, är det just de grupperna i botten på pyramiden som soc redan har, eller förr eller senare kommer att få kontakt med, av samma eller olika anledningar.
En grupp som lätt kan "krossas" av de 7,5 -8 milj. övriga i befolkningen ovanpå. En undergrupp som övriga kan se ned på.
I ett sådant samhälle försvinner etikfrågorna lätt, även sunt förnuft och empati.
Detta är den breda välfärdens mörka baksida.

Stockholm

• Gäst
Arbeta för rättvisan
« Svar #17 skrivet: 17 april 2008, 13:06:33 PM »
Tillägg . . .

När en sjuksköterska tjänar ca 18.000 kr/mån, och en grundskollärare ca 20.000 kr/mån, då jämfört med en "sopgubbe" som tjänar 34.000 kr/mån, då har något gått väldigt snett i ett land.

Utbildning premieras inte i Sverige, trots att antalet platser vid högskolor och universitet har ökat med 30.000 varje år under 90-talet, och därmed skapat ett överskott och hög arbetslöshet.

Inkomstpyramiden i Sverige (beroende på ett mycket starkt LO kopplat till socialdemokratin) är ingen pyramid, utan en kvadrat som vilar på ett hörn, och en sådan tippar förr eller senare omkull.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Arbeta för rättvisan
« Svar #18 skrivet: 17 april 2008, 13:14:23 PM »
Citat från: "Stockholm"
Tillägg . . .

När en sjuksköterska tjänar ca 18.000 kr/mån, och en grundskollärare ca 20.000 kr/mån, då jämfört med en "sopgubbe" som tjänar 34.000 kr/mån, då har något gått väldigt snett i ett land.

Utbildning premieras inte i Sverige, trots att antalet platser vid högskolor och universitet har ökat med 30.000 varje år under 90-talet, och därmed skapat ett överskott och hög arbetslöshet.

Inkomstpyramiden i Sverige (beroende på ett mycket starkt LO kopplat till socialdemokratin) är ingen pyramid, utan en kvadrat som vilar på ett hörn, och en sådan tippar förr eller senare omkull.

Det är mycket ovanligt att outbildad arbetskraft har högre lön än utbildad arbetskraft. Var får du dessa uppgifter från ? När outbildad arbetskraft har högre lön brukar det handla om skift och risktillägg, eller special arbeten som licenssvetsare, där det ändå handlar om utbildning, ( och riskfyllt arbete)
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Arbeta för rättvisan
« Svar #19 skrivet: 17 april 2008, 13:18:37 PM »
Citat från: "Stockholm"
"Avos"

Så här tror jag att det är.

Man brukar tala om Befolkningspyraminder.
Jag skulle vilja tala om "Välfärdspyramider" eller "Konsumtionspyramider" i Sverige.

Ca 1,5 milj. lever på eller under fattigdomsstrecket av 9 milj invånare, alltså mellan 10-15 % av befolkningen (1/4 milj. barn, deras föräldrar, fattigpensionärer, en del invandrargrupper).

Om du då ser denna upp och nervända pyramid framför dig, är det just de grupperna i botten på pyramiden som soc redan har, eller förr eller senare kommer att få kontakt med, av samma eller olika anledningar.
En grupp som lätt kan "krossas" av de 7,5 -8 milj. övriga i befolkningen ovanpå. En undergrupp som övriga kan se ned på.
I ett sådant samhälle försvinner etikfrågorna lätt, även sunt förnuft och empati.
Detta är den breda välfärdens mörka baksida.

I byn jag växte upp så var byalkisen välkommen hos alla. Han lullade runt i alla gårdar, och förde en del skvaller med sig, såvida man förstod hans sluddriga bondska..
Jag anser att om inte människan återupprättar traditioner och levnadssätt, så kommer mänskligheten att gå under.

Stockholm

• Gäst
Arbeta för rättvisan
« Svar #20 skrivet: 17 april 2008, 13:34:14 PM »
Lönekvadraten i Sverige.

LO-löner: http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=12436

Här kan du söka på andra gruppers löner: http://www.scb.se/templates/Standard____36110.asp

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Är "vi" ett problem?
« Svar #21 skrivet: 21 april 2008, 11:29:56 AM »
.

Är "vi" ett problem?

På en kurs i organisationspsykologi tog en mkt framsynt föreläsare upp ämnet:

" - Hur blir man en del av lösningen, inte en del av problemet?"

Hans mycket skarpa poäng (han är inte ensam) är att vi alla, i de fall vi "rullar på i gamla hjulspår" nästan alltid, hur gärna vi vill lösa problemen i stället automatiskt pinkar in gamla, destruktiva revir. Förstår ni?

Dvs att varje gÃ¥ng man besvarar en frÃ¥ga eller ett ämne genom ryggmärgs-reflex sÃ¥ rÃ¥kar man själv, utan att man inser det Ã¥terupprepa gamla misstag.   ...misstag som man kanske själv TROR löser problemen, men som tyvärr ofta lÃ¥ser fast gamla lösningar och HINDRAR KONSTRUKTIVT NYTÄNKANE.

För att demokratin och rättvisan ska kunna vidgas måste Alla vi som vill ha, och tror på bättre demokrati och rättvisa stegvis tänka lite klokare, lite mer kraftfullt och lite mer konstruktivt för att vi i vår tur ska skaka loss andras inlåsta tänkande i termer av "ny-och-bättre-rättvisa".

Vad gör du för att bli starkare och klokare rättvisekämpe?

FÃ¥r jag föreslÃ¥ en lättläst bok som väcker nya och troligen olika tankar hos alla som läser den. Den kan ocksÃ¥ läsas i valda delar. Om Konsten Att Samtala, Anders Engquist. Det är en bok som tar upp det tyngsta omrÃ¥det i vÃ¥ra liv, nämligen hur vi samtalar och hur vi själva tänker när vi möter andra. En klassisk tungviktare alltsÃ¥.    /Morgan
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmÃ¥l:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.