Författare Ämne: Barns anknytning  (läst 4880 gćnger)

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Barns anknytning
« skrivet: 11 mars 2008, 15:57:46 PM »
Eva Sternberg har skickat det hÀr inlÀgget ang. Barns anknytning till NKMR och till Aftonbladet.

Jag postar det hÀr för kÀnnedom och kommentar.

Ruby H-C

Barns anknytning

Till redaktionen pÄ Aftonbladet!

Tack för en intressant artikel om barns anknytning, som jag fick mig tillsÀnd av en kollega och vÀn! Allt det, som stÄr i artikeln Àr sant. Verkligheten i Sverige Àr emellertid lÄngt vÀrre Àn artikelförfattaren förstÄr - eller vÄga uttrycka!

Att ta ett barn frĂ„n hemmet och frĂ„n sina förĂ€ldrar och syskon och far- och morförĂ€ldrar före tre Ă„rs Ă„lder Ă€r ett brott  mot vĂ„r mĂ€nskliga hjĂ€rna och mot vĂ„r civilisation.

Inget annat land i vĂ€rlden har lagar, som uppmanar förĂ€ldrar - och betalar dem med skattepengar -  för att underminera sina barns spĂ€da hjĂ€rnor.

Att lÀmna sitt barn i en frÀmmande miljö vid ett Ärs Älder att omhÀndertas av frÀmmande mÀnniskor tillsammans med barn i samma spÀda Älder frÄn andra familjer, görs ingen annanstans.

Inget annat land har heller barn och ungdomar som mÄr sÄ dÄligt - i varje fall inte pÄ det sÀtt, som vÄra barn och ungdomar mÄr dÄligt pÄ!

Att vi gör detta i Sverige - trots de mest uppenbara bevis pÄ att vÄra barn och ungdomar mÄr mycket sÀmre Àn ungdomar i motsvarande lÀnder i vÀrlden - beror pÄ att vi helt och hÄllet saknar barnperspektiv, saknar religiös förankring och saknar förankring i vÄr hembygd.

Vi ser bara till den vuxna generationen - inte till barn och gamla. Vi har bara en "religion" - pengar - som mÄtt pÄ framgÄng och kraft.

Ett sÄ dumt folk kan bara gÄ under!

Ni som skriver i tidningar har en stor möjlighet att vÀnda detta dumma folks blick till sina egna barn och gamla. SÄ som Ni gör i denna artikel.
Om Ni vill komma Ă„t mera fakta - som Ă€r uppenbara för andra lĂ€nders  lĂ€kare, psykologer, prĂ€ster och lĂ€rare - och som Ni kan gĂ„ in pĂ„ webben och skriva av - kan Ni gĂ„ till mina hemsidor. SĂ€rskilt till den som heter www.famtube.com /audiovideo och lyssna pĂ„ och titta pĂ„ min förelĂ€sning om "Familjen och hjĂ€rnan".

Med vÀnlig hÀlsning
Eva Sternberg
HjÀrnforskare och familjerÄdgivare

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: Barns anknytning
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 06:16:57 AM »
Citat frćn: "Ruby Harrold-Claesson"
Eva Sternberg har skickat det hÀr inlÀgget ang. Barns anknytning till NKMR och till Aftonbladet.

Jag postar det hÀr för kÀnnedom och kommentar.

Ruby H-C

Barns anknytning

Till redaktionen pÄ Aftonbladet!

Tack för en intressant artikel om barns anknytning, som jag fick mig tillsÀnd av en kollega och vÀn! Allt det, som stÄr i artikeln Àr sant. Verkligheten i Sverige Àr emellertid lÄngt vÀrre Àn artikelförfattaren förstÄr - eller vÄga uttrycka!

Att ta ett barn frĂ„n hemmet och frĂ„n sina förĂ€ldrar och syskon och far- och morförĂ€ldrar före tre Ă„rs Ă„lder Ă€r ett brott  mot vĂ„r mĂ€nskliga hjĂ€rna och mot vĂ„r civilisation.

Inget annat land i vĂ€rlden har lagar, som uppmanar förĂ€ldrar - och betalar dem med skattepengar -  för att underminera sina barns spĂ€da hjĂ€rnor.

Att lÀmna sitt barn i en frÀmmande miljö vid ett Ärs Älder att omhÀndertas av frÀmmande mÀnniskor tillsammans med barn i samma spÀda Älder frÄn andra familjer, görs ingen annanstans.

Inget annat land har heller barn och ungdomar som mÄr sÄ dÄligt - i varje fall inte pÄ det sÀtt, som vÄra barn och ungdomar mÄr dÄligt pÄ!

Att vi gör detta i Sverige - trots de mest uppenbara bevis pÄ att vÄra barn och ungdomar mÄr mycket sÀmre Àn ungdomar i motsvarande lÀnder i vÀrlden - beror pÄ att vi helt och hÄllet saknar barnperspektiv, saknar religiös förankring och saknar förankring i vÄr hembygd.

Vi ser bara till den vuxna generationen - inte till barn och gamla. Vi har bara en "religion" - pengar - som mÄtt pÄ framgÄng och kraft.

Ett sÄ dumt folk kan bara gÄ under!

Ni som skriver i tidningar har en stor möjlighet att vÀnda detta dumma folks blick till sina egna barn och gamla. SÄ som Ni gör i denna artikel.
Om Ni vill komma Ă„t mera fakta - som Ă€r uppenbara för andra lĂ€nders  lĂ€kare, psykologer, prĂ€ster och lĂ€rare - och som Ni kan gĂ„ in pĂ„ webben och skriva av - kan Ni gĂ„ till mina hemsidor. SĂ€rskilt till den som heter www.famtube.com /audiovideo och lyssna pĂ„ och titta pĂ„ min förelĂ€sning om "Familjen och hjĂ€rnan".

Med vÀnlig hÀlsning
Eva Sternberg
HjÀrnforskare och familjerÄdgivare

Nuförtiden omhÀndertas barnet redan pÄ BB:

"Redan pÄ BB fick det vietnamesiska paret sin nyfödda bebis omhÀndertagen. Orsaken Àr att mamman lider av epilepsi och myndigheterna anser att pappan inte kan ta tillrÀckligt ansvar. SjukvÄrdspersonal beskriver fallet som en rÀttskandal."
Ekot - Nyheter -- 2008-03-12, 5:00

Kanske i en snar framtid kommer vÄra barn omhÀndertas redan innan de födds?

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Re: Barns anknytning
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2008, 08:45:18 AM »
"Vi mÄste hela tiden vÀrna barnet och barnets sÀkerhet" Àr mantrat som Arnold Carlzon, ordföranden i medborgarnÀmnden i VÀrnamo viftar med. Men om han och socialsekreterarna verkligen hade barnets bÀsta i Ätanke hade de inte omhÀndertagit honom. Enligt sÄvÀl förarbetena till LVU som Socialstyrelsens rekommendationer ska ett omhÀndertagande vara den sista ÄtgÀrden i en rad av olika ÄtgÀrder.

MedborgarnĂ€mnden i VĂ€rnamo uppvisar sina bristande kunskaper och sin inkompetens. Det Ă€r tĂ€mligen uppenbart att de Ă€r helt okunniga om domarna i RegeringsrĂ€tten som fastslĂ„r att förĂ€ldrarnas sjukdom inte Ă€r grund för ett omhĂ€ndertagande enligt LVU.  Det Ă€r ocksĂ„ tĂ€mligen uppenbart att de Ă€r helt okunniga om Europadomstolens dom i mĂ„let K & T mot Finland. (Finns pĂ„ NKMR:s hemsida).

Men ingenting som socialmyndigheterna i vÄra nordiska lÀnder gör förvÄnar mig lÀngre. För nÄgra Är sedan omhÀndertog en finsk socialmyndighet en gravid kvinna, tog hennes barn med kejsarsnitt, och dÀrefter omhÀndertog det nyfödda barnet.

Visst vet de sociala myndighetspersonerna bÀttre Àn förÀldrarna och alla andra yrkesgrupper vad som Àr barns bÀsta! Det Àr just dÀrför det finns sÄ mÄnga fÀllande domar och dyrbara förlikningar - om omhÀndertagandefall - mot vÄra lÀnder i Europadomstolen i Strasbourg.

Tack att du har uppmÀrksammat det hÀr rÀttsövergreppet, Valens!

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Barns anknytning
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2008, 13:47:47 PM »
Enligt Lvu ska barnet ha farit mycket illa för att det ska finnas fog för omhÀndertagande. Det hÀr fallet dÀr barnet togs redan pÄ BB Àr inte bara en rÀttsskandal utan ett klart lagbrott dÀr myndigheterna borde Ätalas! De har utgÄtt ifrÄn att fadern inte kan ta hand om sitt barn (fördomar eller rent av rasism?) De har inget konkret att ta pÄ och som sagt att en förÀlder Àr sjuk innebÀr inte grund för omhÀndertagande. Vad jag vet har inte socialtjÀnstemÀnnen förmÄga att se in i framtiden sÄ de kan alltsÄ inte tala om hur det hÀr barnet fÄr det hemma med förÀldrarna! Att omhÀnderta ett barn pga egna spekulationer.... minst sagt sanslöst!

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Barns anknytning
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2008, 21:52:35 PM »
Citat frćn: "cicci"
Enligt Lvu ska barnet ha farit mycket illa för att det ska finnas fog för omhÀndertagande. Det hÀr fallet dÀr barnet togs redan pÄ BB Àr inte bara en rÀttsskandal utan ett klart lagbrott dÀr myndigheterna borde Ätalas! De har utgÄtt ifrÄn att fadern inte kan ta hand om sitt barn (fördomar eller rent av rasism?) De har inget konkret att ta pÄ och som sagt att en förÀlder Àr sjuk innebÀr inte grund för omhÀndertagande. Vad jag vet har inte socialtjÀnstemÀnnen förmÄga att se in i framtiden sÄ de kan alltsÄ inte tala om hur det hÀr barnet fÄr det hemma med förÀldrarna! Att omhÀnderta ett barn pga egna spekulationer.... minst sagt sanslöst!

DĂ€r ett annat brott. Sociala Ă„lades ju av eudomstolen att de  skulle sluta omhĂ€nderta barn dĂ€rför att "de kunde befaras fara illla i FRAMTIDEN". De struntar i alla lagar, domstolar, blanketter och förmaningar. Är det barnens bĂ€sta sĂ„ Ă€r det. Det Ă€r bara de som vet barnens bĂ€sta. De Ă€r ju psykopater.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rÀttigheter, och skriver dÀrför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mÀnskliga rÀttigheterna och skyddar de som angriper rÀttigheterna