Författare Ämne: Tvångsomhändertagen bebis i Värnamo  (läst 3386 gånger)

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Tvångsomhändertagen bebis i Värnamo
« skrivet: 13 mars 2008, 09:40:34 AM »
.
.

När inkompetenta utredare utreder, vad händer då? Jo, ofta upprättar de en lista på negativa iaktagelser. Dvs att desto längre en utredning pågår desto längre blir listan på egenskaper och exempel på dåligt agerande av föräldrar.

Den bra utredaren gör en total kompetensbedömning, ser till både bra och dåliga omständigheter och sätter dem i ett realistiskt sammanhang.

OBS! När det gäller invandrare /flyktingar så har de egentligen mer skydd än infödda Svenskar eftersom de skyddas både mot etnisk och religiös diskriminering. Att de har detta skydd är BRA!!! ...men infödda Svenskar har alltså ännu lägre rättstrygghet eftersom de har ett par "skydds-ombudsmän" färre att vända sig till och skyddas av färre lagar. Detta måste förättras.

Berätta vad du tycker om tvångsomhändertagandet av bebisen i Värnamo och gärna vad du tycker är det viktiga i fallet.

__Läs om ärendet
TV4:  http://tv4nyheterna.se/1.337504/2008/03/12/nyfodd_omhandertogs_redan_pa_bb
Sveriges Radio:  http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1946795

Vad tror du det kommer sig att vissa ärenden blir stora och uppblåsta och andra ärenden begravs i glömskan?

--------------
Sök nya länkar förslag: "(bebis OR spädbarn) (tvångsomhändertagande OR LVU) värnamo".
--------------

Morgan Ohlson

.
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmål:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

makovska

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Utländska barn omhändertas oftare
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2008, 01:46:11 AM »
Du skriver-
<< När det gäller invandrare /flyktingar så har de egentligen mer skydd än infödda Svenskar eftersom de skyddas både mot etnisk och religiös diskriminering.<<

Stämmer inte.
Jag är invandrare men hade ingen skydd alls, när soc kidnappade mitt barn. Tvärtom var det oerhört svårt att försvara sig pga av språkbrist och följande missförstånd mellan mig och soc.
Dessutom har utlänningar varken släkt eller socialt nätverk, som skulle ge stöd i den svåra livssituation.

Procentuellt sett har antalet omhändertaganden av utländska barn är betydligt högre än antalet tvångsomhändertaganden av svenskfödda.
Fråga Ruby.

makovska

• Newbie
  • *
    • Visa profil
En länk till
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2008, 02:22:28 AM »

Morgan Ohlson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Re: Utländska barn omhändertas oftare
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2008, 09:01:59 AM »
Citat från: "makovska"
Du skriver-
<< När det gäller invandrare /flyktingar så har de egentligen mer skydd än infödda Svenskar eftersom de skyddas både mot etnisk och religiös diskriminering.<<

Stämmer inte.
Jag är invandrare men hade ingen skydd alls, när soc kidnappade mitt barn.

En svala gör ingen sommar

Att invandrare har mer lagligt skydd är naturligtvis ingen vaccination mot övergrepp i Adolf Hitlers favoritland.

Det vore intressent att höra från er som följt detta längre tid än jag, hur stora är MÖRKERTALEN?
.
Morgan Ohlson, terroriserats systematiskt i över 20 år.

__ Länkstation Fakta, vittnesmål:   http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
Mörkertalet?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2008, 13:09:45 PM »
Det är svårt med statistiken, men en afrikansk politiker berättade för mig för några år sedan att 70 procent av de zairiska barnen i Stockholm var tvångsomhändertagna.

Prof Massoud Kamali föreläste på NKMR:s Symposium i Stockholm i augusti 2002 om invandrarfamiljers utsatthet inför de sociala myndigheterna och förvaltningsdomstolarna.

Jag kan också meddela att jag, när jag arbetade med Ednerfallet, åberopade Europakonventionen, FN:s Barnkonvention, och folkrätten, hade nära kontakter med den brittiska konsuln i Göteborg - som även närvarade under en muntlig förhandling i länsrätten i Göteborg, där den mycket kunniga domaren försökte ålägga honom tystnadsplikt - och skickade fem klagomål till Europadomstolen, utan att något hjälpte.

För övrigt se NKMR:s Artikelarkiv, Sektion 7 "Utländska barn och föräldrar, invandrarfamiljer, etniska minoriteter"

PS: makovska varför har inte du skrivit om den socialförvaltning som du blev utsatt för i sektionen socialförvaltningar?

makovska

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2008, 14:14:02 PM »
Morgan
''Att invandrare har mer lagligt skydd är naturligtvis ingen vaccination mot övergrepp i Adolf Hitlers favoritland. ''

Det stämmer inte alls. 'Invandrare' och halv-invandrare har INTE mer lagligt skydd än svenskar, snarare tvärtom.

Att muslimerna håller på med offer-status är helt annan femma.
Inte alla invandrare är muslimer. Jag är inte muslim.