Frfattare mne: Avslöjande och Civilkurage  (lst 6823 gnger)

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Avslöjande och Civilkurage
« skrivet: 05 april 2007, 20:36:41 PM »
"Nu kommer intern kritik efter avslöjandet att polisen misstänks ha förfalskat bevismaterial i ett fall, som slutade med att en man dömdes till fängelse för grov våldtäkt på sin dotter."

http://tv4.se/540294.html

Där kan man läsa vidare:

Justitiekanslern, JK, Göran Lambertz, är försiktig i sin bedömning om det var fel att ta bort delar av förhöret.
- Om det nu skulle vara så att man har försökt att plocka bort vissa delar för att försöka dölja någonting, är det naturligtvis inte tillåtet, säger han till TV4 Nyheterna.

Ja, och vi pratar om samma Justitiekansler, JK, Göran Lambertz  som på NKMR beskrivs som ”justitiekanslern har uppvisat stort mod och starkt civilkurage i sina strävanden att komma till rätta med de missförhållanden och oegentligheter som råder inom de rättsvårdande myndigheterna”

NKMR som påstår att ”Mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 var mycket givande”

Men vad egentligen var ”mycket givande” i den påstådda möte med justitiekansler fick vi aldrig veta.

Har jag inte nämnt häromdagen i ett av mina inlägg om Hans Hederbergs bok ”Lögnen i Sverige”?
Jo, det har jag gjort!
Där , i den boken hade fått en bra plats följande dialog:

(Ur SVTs Argument,)

”Göran Lambertz:
Brottsutredningarna inte är tillräckligt goda alltid, ofta mycket goda men det är just de fallen när det fallerar som det är problem… Så beror det också på att jag tror att man dömer i svåra, väldigt svåra mål, så dömer man lite för slarvigt… Man tar inte beviskravet riktigt på tillräckligt stort allvar… Man är övertygad om personens skuld och man nöjer sig ofta med det…

Sven-Erik Alhem:
Vi måste ha ett system där man kan låta de som anses att ha varit felaktigt dömda få en chans till upprättelse… Man ska göra allt för att få det bättre ställt när det gäller deras möjligheter att få anlita advokat hjälp…   Man ska inte vara beroende av att man har en journalist eller en advokat som jobbar grattis eller JK själv som jobbar grattis för en, för att man ska ha en chans att få upprättelse…

Programledare:
Vad är det stora problemet som du ser med att Göran Lambertz säger det han säger?...

Sven-Erik Alhem:
Det är egentligen detta… Vi är inga gudomliga varelser som vet exakt hur saker och ting förhåller sig… Vi ska vara ödmjuka och säga, ”jag gör fel, jag ska försöka begränsa mina fel att bli så få som möjligt under min goda vandel”

Göran Lambertz:
Vi är verkligt inne på det alvarliga för att här handlar om människor som ibland anklagas felaktigt och ibland döms felaktigt för brott som de inte har begått och det är livs tragedier, det är förstörda liv, därför måste vi vara på tå… Vi får inte ursäkta oss, det är så som Erik säger, man gör fel men man måste ha den ambitionen att det aldrig någonsin händer sådana fel…
[/i]

Låt mig avrunda här med ännu en citat: "Fortsättning följer"

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 86
    • Visa profil
Detta och andra myndighetsövergrepp
« Svar #1 skrivet: 06 april 2007, 09:13:56 AM »
Är något vi verkligen måste kämpa för att få ut i ljuset. Om våra politiker och om allmänheten förstod hur vanligt det är så skulle det gå att komma åt. Tyvärr kommer bara enstaka fall ut i ljuset och då ses de som enstaka misstag. Vi får kämpa tillsammans och tillsammans med de föreningar som kämpar för att komma till rätta med problemen. Stå på dig och försök hitta kraft och mod i motgången.
En drabbad mamma

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Det händer något...
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2007, 21:42:07 PM »
"Högsta domstolens ordförande Johan Munck tror att det sitter ett antal oskyldigt dömda i svenska fängelser."

Läs hela artikeln:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=823428&lid=senasteNytt_275214&lpos=rubrik_823428

Om man har lyckats bura in på felaktiga grunder ”några” oskyldiga, tänk på hur många oskyldiga har felaktigt anklagats! Tänk på konsekvenserna till en oskyldig som är falsk anklagad och som inte får chansen till upprättelse: vilken psykisk misshandel, vilket förstörd liv!

cicci

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 174
    • Visa profil
Avslöjande och Civilkurage
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2007, 14:07:16 PM »
Det är verkligen skrämmande att domstolar överlag inte ställer större krav på att den anklagade ska dömas enbart i de fall då bevisningen är så stark att det är ställt utan allt tvivel att han/hon är skyldig.
Samma sak gäller ju i länsrätt och kammarrätt avseende Lvu. Där handlar det inte om att soc behöver bevisa att barnen far illa på något sätt utan det omvända gäller, att föräldrarna ska bevisa sin oskuld - utan att ha tillgång till egna expertvittnen osv. Helt sjukt, och det kan bara kallas total rättsröta!
Att kalla Sverige för en rättsstat känns som ren parodi.

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Gemensam skrivelse från 23 advokater och jurister till JK
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2007, 18:02:28 PM »
Det har efterlysts info. om mina formuleringar om mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 då jag skrev: "Mötet (...) var mycket givande. Fortsättning följer."

I gruppmail till NKMR:s medlemmar och sympatisörer - inkl. valens - 2007-05-07 skrev jag följande:

"I gruppmail 2007-03-09 där jag berättade om mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 skrev jag: "Mötet (...) var mycket givande. Fortsättning följer."

Här följer fortsättningen.

Den 2 maj 2007 skickade jag en skrivelse till JK med rubrik "Barn tvångsomhändertas utan saklig grund". Skrivelsen är undertecknad av 23 advokater och jurister, ett hyresråd och fd kammarrättsråd och en fd åklagare. Skrivelsen har återgivits i dess helhet i Smålands-Tidningen och Samfunnsmagasinet, sfm.no, och som kulturartikel i Världen idag, varldenidag.se, den 7 maj 2007. Ett sammandrag av skrivelsen kommer att publiceras i SvD, Brännpunkt den 9 maj 2007 och i Aftonbladet inom kort. Skrivelsen är publicerad i sektionen "Artiklar" på NKMR:s hemsida."

Läs gärna skrivelsen i Artiklar.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Gemensam skrivelse från 23 advokater och jurister till J
« Svar #5 skrivet: 10 maj 2007, 20:53:21 PM »
Citat frn: "Ruby Harrold-Claesson"
Det har efterlysts info. om mina formuleringar om mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 då jag skrev: "Mötet (...) var mycket givande. Fortsättning följer."

I gruppmail till NKMR:s medlemmar och sympatisörer - inkl. valens - skrev jag följande:

"I gruppmail där jag berättade om mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 skrev jag: "Mötet (...) var mycket givande. Fortsättning följer."

Här följer fortsättningen.

Den 2 maj 2007 skickade jag en skrivelse till JK med rubrik "Barn tvångsomhändertas utan saklig grund". Skrivelsen är undertecknad av 23 advokater och jurister, ett hyresråd och fd kammarrättsråd och en fd åklagare. Skrivelsen har återgivits i dess helhet i Smålands-Tidningen och Samfunnsmagasinet, sfm.no, och som kulturartikel i Världen idag, varldenidag.se, den 7 maj 2007. Ett sammandrag av skrivelsen kommer att publiceras i SvD, Brännpunkt den 9 maj 2007 och i Aftonbladet inom kort. Skrivelsen är publicerad i sektionen "Artiklar" på NKMR:s hemsida."

Läs gärna skrivelsen i Artiklar.

Jag vill bara påminna om vad jag i upprepade gånger har undrat över:

påstår att ’Mötet med justitiekansler Göran Lambertz fredagen den 2 mars 2007 var mycket givande.
 Men vad egentligen var ”mycket givande” i den påstådda möte med justitiekansler fick vi aldrig veta.
"

Nu, kanske?...

PS. Skrivelsen har jag läst samma dag då den har släppts ut!
Låt mig återkomma till innehållet.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
"Oskyldiga döms till livstid"
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2008, 21:02:18 PM »
Det blir mer och mer ”rättshaverister” som går i Justitiekanslerns spår:
Riksdagsledamöter från samtliga riksdagspartier - utom folkpartiet - tror att det finns oskyldiga bland de som avtjänar livstidsstraff i Sverige.
http://linkoping.expressen.se/nyheter/1.1071115/oskyldiga-doms-till-livstid