Författare Ämne: Planerade mord för Muhammed-teckning  (läst 1643 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Planerade mord för Muhammed-teckning
« skrivet: 12 februari 2008, 12:43:39 PM »
ur DN:
Den danska polisen grep på tisdagsmorgonen flera personer misstänkta för att ha planerat att döda en av de tecknare som karikerade profeten Muhammed åt tidningen Jyllands-Posten 2005.

Polisinspektör Jan Andersen bekräftar för den danska nyhetsbyrån Ritzau att en större polisaktion ägt rum, men han vill inte gå in på några ytterligare detaljer.

Enligt Jyllands-Posten rör det sig om den tecknare som gjorde den så kallade Muhammedteckning som illustrerade profeten Muhammed med en bomb i sin turban.

Den danska säkerhetspolisen PET ska senare under tisdagen lämna mer information, enligt Andersen.

"Vi valde att gå in i en mycket tidig fas för att avbryta planläggningen och genomförandet av mordet", förklarade säkerhetspolisens chef Jakob Scharf i ett pressmeddelande.

Enligt Danmarks radio greps fem personer.

Den aktuelle tecknaren var en av de tolv tecknare som fick uppdraget att rita karikatyrer av Muhammed av tidningen Jyllands-Posten. De publicerades i tidningen den 30 september 2005.

Tidningens chefredaktör Carsten Juste vill inte säga mera om aktionen än att tidningsledningen känt till övervakningen av de misstänkta i flera månader.

- Vi är glada över att polisen slagit till och uppenbarligen genomfört en lyckad operation, säger Juste och tillägger att tecknaren efter omständigheterna mår väl.

- Det är skamligt att en person som på bästa vis arbetar i enlighet med dansk lag ska belönas med demonisering och konkreta mordhot, säger Juste.

I ett uttalande till Jyllands-Posten säger tecknaren att han "fruktat för sitt liv".

"Men jag har vänt fruktan till vrede och förbittring. Jag är vred över att en ganska vardaglig handling som jag gjort tusentals gånger förr ska missbrukas till att utlösa ett sådant vanvett. Hur länge jag ska leva under polisskydd vet jag inte, men jag tror att efterdyningarna av denna galna reaktion kommer att fortsätta så länge jag lever. Det är sorgligt men det har nu blivit till min livssituation", skriver tecknaren.

jag skrev på swnet.politik:
Den muslimska trosuppfattningen bygger på att männskan föds syndfri,och att männskan kan med egna gärningar fortsätta vara syndfri och ofelbar. Denna uppfattning, den gammelstestamentliga uppfattningen, rådde på Jusu tid, och fördes fram av de teologiskt kunniga: farisserna. Farisserna är samma som de som idag kallar sig Imamer, eftersom islam är en restaurering av den mosaiska tron som den var före år -70.Muhammed hade från början böneriktningen Jerusalem, men efter brytningen med den mosaiska tron ändrade han den till Mecca.

De praktiska konsevenserna av GT:s uppfattning är att allt fler då kommer att uppfatta sig som syndfria och ofelbara. Till slut kommer det att bli så att de flesta uppfattar sig i regel som ofelbara, och att människor med brister och fel uppfattas som undantag. Därav ursprunget till den nytestamentliga uppfattningen, där det fastslås att människan är född med synder, brister och fel. Då kan ingen slingra sig undan.

Denna bakgrund måste man ha för att kunna förstå en del i den gammeltestamentliga uppfattningen. När en farisse/imam förkunnar en fatwa, så "borde" han inte inse att all har sina brister och fel, och att ingen därför har rätt att döma över en annans liv.. Ett annat exempel är då jag diskuterade med muslimer på en muslimsk site. De blev väldigt glada över att någon utomstående var intresserade av dem, och började med någon typ av böner deklamationer, som jag uppfattade som religiös svulstighet. Jag påpekade lite försiktigt att om människan uppfattar sig själv som syndfri och utan brister och fel, kan man därmed uppfatta sig som Guds representant. Dagen efter hade de tagit bort mitt inlägg. Det förolämpade dem, då det ifrågasatte att de inte var synd och felfria.

Exempelvis om någon tycker, inte bara en Imam att det är Guds vilja att någon måste dö, och att den personen ifråga tycker sig ha uppfattat Guds vilja på detta sätt, så är det inte säkert att det finns en spärr inbyggd hos muslimer, att tal om syndfrihet eller anspråk på att vara uttolkare av Guds vilja är något olämpligt. GT säger inget om detta.Men GT och NT är oskiljaktiga, då NT bygger på erfarenheter från GT. Kristendomen och Islam hör alltså ihop, då de båda är monoteistiska läror med samma ursprung.

Den handling som konstnärerna använt sig av kallar de för "provokation som konstart". Detta kan fördömas starkt, då nedtrampande av de demokratiska och religiösa fri och rättigheterna, inte ALLS bör bli en konstart ! Men när man nu ser faktum, så har dessa galningar nått sitt mål: att gräva ned respekten för islam tillsammans med demokratin.

Respect is not earned: Respect is given
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna