Ja myndigheterna ska agera där barnen värkligen far illa men som det är i dag blir barn omhändertagna utan grund...
Nu börjar det likna något! Tack "partybrud" för ditt svar (och för väl valt nick)! Kan du ge något exempel på när ett barn blivit omhändertaget utan grund? Jag är inte säker på att vi delar den här uppfattningen.
...men innan ett barn blir omhändertaget ska socialförvaltningarna hjälpa föräldrarna innan man bedömer ett omhänertagande...
Du menar alltså att barn har blivit omhändertagna utan att föräldrarna har träffat myndigheterna, och att bedömningen är gjord på lösa grunder? Återigen, kan du ge ett exempel?
Sen tar dom till LVU lagen så fort det är något det ska va frågan om SOL innan
därav ska LVU lagen tas bort
Där håller jag inte med dig. Vad är ditt alternativ till LVU? Jag tycker inte att LVU ska tas bort. Jag tycker däremot att man ska överväga om det är aktuellt med SOL innan, men är det ett rymningsbenäget barn som är i fara för sin eller andras hälsa är ett LVU ett bra alternativ enligt min mening. SOL är naturligtivis att föredra eftersom det ger större frihet åt barnet, men ibland måste man ta till kraftigare interventioner i form av omhändertagande enligt LVU.
Jag är inte emot systemet i sig. Jag tycker att vi har ett jämförelsevis bra sätt att ta hand om människor som hamnar snett. Jag har dock efter ett par dagars diskussioner här på nkmr:s forum, tyvärr, börjat vackla i min inställning till organisationen. Från början var bilden av nkmr överhängande positiv. Jag är däremot inte sen att ändra mig om jag blir tillräckligt överbevisad.
SÃ¥, give me your best shot...
Jag har väl fått ett "halvt" svar. Tack "partybrud" för det.
Vad har orsakat alla starka känslor för ämnet? Har ni varit med om något som gör att ni berörs så kraftigt?