Jag anser att psykiatrin bör läggas ned, liksom socialförvaltningen. Med psykiatrin menar jag psykologin, då själva psykiatrin har vetenskaplig grund.Psykologin är inte en vetenskap med falsifierbara begrepp anser jag.
Men vänta nu... Inom psykiatrin arbetar det framför allt två grupper, läkare och psykologer. Din lösning på problemet är alltså att ge tabletter till alla som mår dåligt, men inte terapi? Forskare som representerar dessa olika professioner är inte ofta sams, men en av de saker de är rörande överens om är att en kombination av läkemedel och psykoterapi ger bäst resultat. Eller har du andra revolutionerande rön som visar nåt annat?
Psykiatrin är "hårdvaran" i detta, medicin, och symptom etc. Den har fast mark under fötterna, till skillnad från psykologin som bygger på spekulation. Jag anser att det som idag sköts av psykologin bör skötas av lekmän, som kan bjuda på sig själva. Bäst vore om exempelvis organisationer tog över detta, exvis kristna organisationer, med utbildat folk. Idag finns st lucas stiftelsen, och en del annat i den vägen. Skulle alltså vilja att psykiatrin frigjordes från Storebror, och att människor med humanistiskt engagemang tog över den.
Kan du beskriva vad du menar med psykiatri? Den psykiatri du pratar om som har en "vetenskaplig grund" handlar om neuropsykologi, något som även psykologer sysslar en hel del med. Vad är det mer för psykiatri som har en vetenskaplig grund? Vilka metoder syftar du på?
De metoder som liknar att spå i en gryta med kokta hönsfötter exempelvis kognitiv terapi.
Att den har den ställning den har är som myndigheterna hjälpmedel att få insyn i sovrum och barnkammare. Det är direkt farligt att tala med en psykolog för barn och familjer, då information lämnas ut av vilket slag den än vara må till socialförvaltningens myndighetsbrottslingar.
Ok, bra. Vi kör på din linje. Vi ignorerar t.ex. sexualbrottslingar som traumatiserar sina barn genom övergrepp. Bra lösning... Psykologer har anmälningsskyldighet när han eller hon får reda på något som gör att barnet far illa. Du får det att låta som att socialtjänsten har full tillgång till journaler och sekretessbelagt information. Det är helt fel.
Fint, när du berättar om "min linje".. Satkärringförvaltningen har rätt att beställa vilka utredningar som helst, som de använder till att göra påhittade utredningar om barn som far illa. Jag och alla andra som genomgått LVU och klarat oss, vågar därför aldrig låta våra barn, eller vår familj gå till psykiatrin hur små saker det än handlar om, eftersom allt material lämnas ut, även hur gammalt det än är.
Jag förstår inte riktigt var du drar gränsen för vilken psykologi som är ok och inte? All psykologi ska ju uppenbarligen inte bort som du skriver här nere.
Tunga psykopater är ju ändå föremål för psykiatrin, psykologin inriktar ju sig på de frivilliga samtalen.
Den nyttiga delen i psykologin är det socialt kompetenta samtalet.Hur ska sådana personer kunna föra ett sådant samtal med de som varit mångårigt arbetslösa, eller råkat ut för kriser ?
ok, det är ju det jag menar med psykologi. Vilken psykologi vill du har bort från psykiatrin? Det "socialt kompetenta samtalet"? Vad menar du med det? Återigen, sunt förnuft?
Jag vill att alla delar av psykologin avlägsnas från Storebrors händer, och möjligen kan en del av detta bli användbart igen om det tillämpas av socialt kompetenta personer. En högskola har naturligtvis inte inträdeskraven att man ska vara socialt kompetent för att få gå en sådan utbildning, men St Lucastiftelsen har det indirekt.
Jag väntar mig inte ens att de kan förstå den frågeställningen,då de alltför många gånger suttit halvsovande med en klient och lyssnat på sådant som för dem verkar vara misslyckade individers tillvaro.
Där ger du ett bra exempel på en riktigt usel psykolog som inte ska ha kontakt med patienter! Vad har du att säga om de andra som faktiskt gör ett bra arbete och hjälper folk att må bättre? Jag tar inte "alla psykologer är likadana" som ett godtagbart svar. Inte ens du tror att det är så...
Har aldrig mig veterligen sett något annat än den sorten. Inga andra jag känner heller. De som verkligen blivit söndervårdade, brukar varna folk för dem. Jag har inte av någon, hört något positivt om psykologin. Problemet är att psykiatrins kris inte nått dig verkar det som.
Vanligen säger de att de hjälper endast de som kan diagnosticeras som psykiskt sjuka, inte de som lider under problem i sin miljö. Det blir förstås att bryta mot läkareden då..
Psykologer går inte under någon läkared. Läkare är ju de du menar har "vetenskaplig grund" för det de håller på med. Kan de alltså också göra fel? För det är väl läkare du menar med "psykiatri"? Psykologer håller ju enligt dig på med en massa trams som inte har någon vetenskaplig grund.
Suck.. mattflyktare där.. Jag menar att läkaren är alltid ansvarig, och HAN kommer ju att bryta mot den eden. Men om du tycker det är okey att någon annan som INTE personligen svurit eden att aldrig ta beslut som skadar patientens hälsa, ändå gör så, så säg gärna om det är detta du menar ..
Å andra sidan kan den som inte har en del av sin medmänniska inom sig, förstå sin medmänniska. De kan bara vara en belastning i samtalet, då klienten måste vara brobyggare, och resultatet av detta blir inget alls: en ren börda.
Ok, jag vet inte riktigt hur det ser ut i din värld, men i min värld så handlar ett behandlande samtal om att underlätta för en människa som har det svårt. Det är precis vad psykologer får utbildning i, och vad en klient uppsöker en psykolog för att få hjälp med. Och vet du? Det funkar! Vet du något om psykoterapi? Har du satt dig in i ämnet alls?
Nu börjar du om med arrogant bullshit igen. Känner ingen människa som menat att de haft någon nytta av psykologin. Förövrigt så ges inte terapier till vanliga dödliga, då de kostar 1500kr timmen. Därför vore det bättre att skiten lämpades ut, och togs över av socialt kompetenta människor. Jag tror inte att en räknehjärna från en högskola utrustad med valfri behandlingsfilosofi kommer att uträtta någonting. Jag var förresten på lågbudgethypnos, fem gånger a 600 kr. En flaska Kangaroo australiskt rödvin a 45 kr fungerar bättre om den inte intas så ofta att man stannar kvar i Nirvana
Du är väl en av de som har minst föreställningsförmåga, då du å ena sidan vet att jag har sjukpension, å andra sidan tror att jag skaffat mig insikt om ämnet genom diskussioner på internet.
Det finns ett glapp mellan dina ord och tankar, teorier från böcker verkar vara de enda sammanhangen du ser. Verkligheten finns runt omkring dig, men du hittar den inte.
Ja, det var en ren provokation från min sida. Ber om ursäkt för detta. Du verkar ha snöat in lite på det där med min teoretiska grund. Det finns forskning som indikerar en massa olika saker inom psykologin. Det är en förenklad verklighet, det är jag mycket väl medveten om. Dock tycker jag att det är bättre att använda sig av dessa indikationer än inga indikationer alls.
Jag anser alla dessa "modeller" är mumbo-jumbo. Jag har kronisk spänningsvärk i axlar och hals sedan 35 år. När jag åker till mina kompisar i Uppsala, så försvinner den, inom loppet av en halvtimme, av att jag bara sitter hos dem.
Om jag gick på dyra terapier, så skulle de inte åstadkomma ett skit, men de kommer ändå inte att ödsla en krona på mig. Jag har högskoleutbildning, och lever på pension. Lever i ett hus utan vatten , ström och avlopp och fixar allt själv. Jag är den som håller uppe andra.
När jag fick sjukpension första gången 1994, med diagnosen "primärt inte sjuk, orsaken är politisk svartlistning" ( troligen ensammen i sverige om en sådan diagnos), så har inte en spänn ödslats på att jag ska bli frisk, då StoreBror inte behöver ha mig frisk.
Problemet löses så att Storebror ska ta bort tassarna från såväl våra sovrum som barnkammare, som insynen i de privata andliga samtalen.
Det du ovan kallar för psykologi kallar jag för angivande, och det är inget jag sysslar med. Jag fyller funktionen att hjälpa de som vill ha hjälp. En viktig funktion inom psykiatrin är uppdragsgivaren, alltså patienten. Det är en policy inom psykiatrin att man inte ger sig in i ett fall utan att ett uppdrag ligger till grund. Detta uppdrag måste ges av vårdtagaren. Det innebär i sin tur att de fall du pratar om är ovanliga, inte icke-existerande, men ovanliga inom psykiatrin. Psykologer har en skyldighet att anmäla information om att ett barn far illa till socialtjänsten. Vad som sedan händer där har psykiatrin inget med att göra. Fel? Det tycker jag med, men du kan inte beskylla psykiatrin för att dina hatobjekt på socialen gör fel eftersom det är två instanser som till större delen är oberoende av varandra.
Psykiatrin är redan såld. Sociala beställer vilka journaler de vill därifrån. Det handlar alltså inte om aktivt angivande främst från psykiatrin, men jag har hört mycket även om sådant,problemet är mer att sociala har raka rör in i psykiatrin.De ringer även till terapiledare och psykologer och beställer de intyg de behöver. Integriteten saknas fullständigt.Anmäla är meningslöst.
Det viktigaste är naturligtvis att se till en patients behov och utgå från det i en behandling. Har man inte den grunden så kan man, som du säger, lika gärna bli börsmäklare.
Du har inte inhämtat din kunskap från det här forumet (tack och lov för det), men du verkar vara mer inne på att störta ett, enligt många välfungerande, system. Det vore trevligt med lite alternativ.
Jo det vore trevligt med alternativ. Ett trevligt alternativ jag länge har velat skjuta fram, är hängning av grova myndighetsbrottslingar. Tills vidare så fortsätter den för de anställda osynliga krisen inom socialförvaltningarna och psykiatrin. Skulle vilja överläkaren som var ansvarig för de falska intygsskrivningarna här provhängdes av myndigheterna. Naturligtvis inte en allvarlig hängning. Jag skulle nog skratta om jag fick se den.
Hur ser drömsystemet a´la Avos ut? Har du några alternativ? Det här är mitt försök att få ut något konstruktivt av det hela. Tänker du möta mig någonstans, eller komma med något i stil med "du grabben, vi är så satans olika så det kommer aldrig att gå..."
Jag tror att en snabb förbättring av hälsoläget hos psykopaterna inom socialförvaltning och psykiatrin skulle ske om verkligt kännbara straff utverkades, och denna plåga lyftes från våra axlar. Just nu måste jag hämta frugan, så mer skriver jag inte nu. Jag har ju svarat det där om st lucas iofs, så det kanske räcker.