Frfattare mne: BUP kontaktstörning  (lst 56527 gnger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #30 skrivet: 12 mars 2008, 12:48:46 PM »
Citat frn: "coffeebreak"
Citat frn: "Avos"

Vet du vad begreppet "social kompetens" omfattar ? På ett annat ställe skrev du att man kunde läsa sig till allt vad man behövde.

Nej, det har jag aldrig skrivit... Var snäll och sluta hitta på en massa. Om du ska kritisera mig, så kritisera det jag har skrivit. Inte något du tror att jag har skrivit.  En del av social kompetens innebär att man intresserar sig för andra människor i annat syfte än att kritisera. Ett exempel på detta är när jag skrev att jag tyckte att "partybrud" var ett förträffligt nick, något som du tolkade som att jag var elak mot henne.

Suck...  

Att ha någon form av social kompetens innebär också att rent praktiskt göra något åt sin situation istället för att bara sitta på ett internetbaserat forum och gnälla om att alla inom socialtjänsten är dumma...

Du har skrivit att du kan läsa dig till praktisk kunskap. När man läser mellan raderna i dina texter så ser man en stor och totalt okunnig människoföraktare. Du är verkligen mycket olämplig till att arbeta inom psykiatrin, det ser man på din sista kommentar i synnerhet.En liten gnutta social kompetens kan utläsa vem som skriver sådant.  Men det förvånar nog ingen att folk som du idag dyker upp inom den havererade psykiatrin, som lämnat de uppgifter den utgett sig ha skapats för.

http://psykologi.egetforum.se/blog/
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #31 skrivet: 13 mars 2008, 08:54:37 AM »

Du har skrivit att du kan läsa dig till praktisk kunskap. När man läser mellan raderna i dina texter så ser man en stor och totalt okunnig människoföraktare. Du är verkligen mycket olämplig till att arbeta inom psykiatrin, det ser man på din sista kommentar i synnerhet.En liten gnutta social kompetens kan utläsa vem som skriver sådant.  Men det förvånar nog ingen att folk som du idag dyker upp inom den havererade psykiatrin, som lämnat de uppgifter den utgett sig ha skapats för.

http://psykologi.egetforum.se/blog/

Oj oj oj... du är verkligen en bitter människa på alla plan.

Du är verkligen en mästare på att som du kallar det "läsa mellan raderna" och dra egna slutsatser med det som grund. Vilka sista kommentarer menar du, och vad vet du om mitt arbete i psykiatrin? Jag har då och då jobbat extra inom psykiatrin, men jag har aldrig sagt att det fungerar felfritt. Jag tror du ser det som att jag försvarar psykiatrin i sverige, men det är långt ifrån sant. Det enda jag har sagt är att psykiatrin i grunden är till för att hjälpa, inte stjälpa som du verkar ha fått för dig. Återigen, du baserar din "fakta" på något du läst på ett rätt sunkigt internetforum.

Jag tycker inte att psykiatrin fungerar felfritt. Det finns saker som måste ändras och anpassas mer, men du verkar tycka att vi ska lägga ner hela vårdapparaten och basera all hjälp till behövande människor på "sunt förnuft". Sunt förnuft från vems synsätt? Statsministerns? Ditt? Mitt? Uppenbarligen har vi inte riktigt samma uppfattning i vad sunt förnuft innebär, så vad är din lösning på det problemet?

Jag är som sagt inte legitimerad än, och sannolikheten är rätt liten att jag sedan hamnar inom psykiatrin eftersom det inte intresserar mig nämnvärt.

Jag läser dock en utbildning som syftar till att förstå hur människor fungerar. Vi har en hel del praktiska moment just för att få den mänskliga kontakten, och INTE basera det vi praktiserar på det du anklagar mig för. Alltså, jag anser INTE att man kan lära sig att behandla eller bemöta människor genom att bara läsa en bok. Det är väl klart som fan att det måste tillämpas praktiskt. Jag trodde att du hade en förmåga till någon form av abstrakt tänkande, men uppenbarligen hade jag fel... Jag ber om ursäkt för min otydlighet, i fortsättningen ska jag skriva inlägg som ligger lite mer på din nivå så att du slipper sitta och bli arg för att du missförstår det jag skriver.

Det som fascinerar mig med dig är att du dömde mig redan efter mitt första inlägg. Jag frågade var gränsen gick för att ett barn skulle bli omhändertaget. Istället för att ge mig ett konkret svar började du förolämpa mig och blev ännu mer aggressiv när jag berättade vad jag studerar. Varför är det så? Anser du dig så sviken av samhället att du inte kan få bukt med din bitterhet? Gör du något åt din situation rent konkret, eller spenderar du hela din vakna tid på att diskutera här med likasinnade om att alla inom socialtjänsten är dumma, och att hela psykiatriapparaten bör skrotas? Vad tror du att det kommer att leda till? En bättre värld?

Du har aldrig berättat för mig hur du vill att det ska vara, bara vad som är dåligt med hur det är nu. Förklara! Hur ska vi göra för att hela systemet ska passa just DIG??

Tyvärr kommer du aldrig se någon förändring. Jag tror att om jag skiter i att logga in nu på, låt säga 10 år, och sedan loggar in igen så kommer du fortfarande att sitta här, 10 år äldre, lite gråare, och fortfarande gnälla om samma saker. Alla andra är dumma, ingen som förstår och det är bara du som har rätt.

Har du tänkt på att alla inte har samma uppfattning som du? Jag har t.ex. patienter som tycker att jag gör ett bra jobb. Hur förklarar du det? Att dom är förvirrade, eller kanske att dom ljuger?

Slopa nu det där barnsliga dravlet om att jag skulle vara en dålig människokännare och annat trams. Argumentera som en vuxen människa eller börja jobba på en konkret förändring! Jag förstår att människor i din omgivning inte bemöter dig speciellt trevligt om du beter dig som du gör mot mig!

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #32 skrivet: 13 mars 2008, 10:56:39 AM »
Det är sällan, faktiskt aldrig, jag avstått från att citera en person när jag besvarar inlägg. Men mig veterligen har det bara hänt två gånger,sedan jag började på internet 1992. Båda inläggen kommer från dig.

Det låter ju uppmuntrande att du säger att du inte tänkt arbeta med psykiatrin. Börsmäklare kanske passar ?

Varför jag tycker som jag gör ?

Det har du ju redan svarat på. Du har ett skal runt omkring dig som dina svar studsar tillbaka mot.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #33 skrivet: 13 mars 2008, 11:43:35 AM »
Jag anser att psykiatrin bör läggas ned, liksom  socialförvaltningen. Med psykiatrin menar jag psykologin, då själva psykiatrin har  vetenskaplig grund.Psykologin är inte en vetenskap med falsifierbara begrepp anser jag.

Att den har den ställning den har är som myndigheterna hjälpmedel att få insyn i sovrum och barnkammare. Det är direkt farligt att tala med en psykolog för barn och familjer, då information lämnas ut av vilket slag den än vara må till socialförvaltningens myndighetsbrottslingar.

Den nyttiga delen i psykologin är det socialt kompetenta samtalet.Hur ska sådana personer kunna föra ett sådant samtal med de som varit mångårigt arbetslösa, eller råkat ut för kriser ?

Jag väntar mig inte ens att de kan förstå den frågeställningen,då de alltför många gånger suttit halvsovande med en klient och lyssnat på sådant som för dem verkar vara misslyckade individers tillvaro.

Vanligen säger de att de hjälper endast de som kan diagnosticeras som psykiskt sjuka, inte de som lider under problem i sin miljö. Det blir förstås att bryta mot läkareden då.. Å andra sidan kan den som inte har en del av sin medmänniska inom sig, förstå sin medmänniska. De kan bara vara en belastning i samtalet, då klienten måste vara brobyggare, och resultatet av detta blir inget alls: en ren börda.

Du är väl en av de som har minst föreställningsförmåga, då du å ena sidan vet att jag har sjukpension, å andra sidan tror att jag skaffat mig insikt om ämnet genom diskussioner på internet.

Det finns ett glapp mellan dina ord och tankar, teorier från böcker verkar vara de enda sammanhangen du ser. Verkligheten finns runt omkring dig, men du hittar den inte.

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #34 skrivet: 13 mars 2008, 12:57:05 PM »
Jag anser att psykiatrin bör läggas ned, liksom  socialförvaltningen. Med psykiatrin menar jag psykologin, då själva psykiatrin har  vetenskaplig grund.Psykologin är inte en vetenskap med falsifierbara begrepp anser jag.

Men vänta nu... Inom psykiatrin arbetar det framför allt två grupper, läkare och psykologer. Din lösning på problemet är alltså att ge tabletter till alla som mår dåligt, men inte terapi? Forskare som representerar dessa olika professioner är inte ofta sams, men en av de saker de är rörande överens om är att en kombination av läkemedel och psykoterapi ger bäst resultat. Eller har du andra revolutionerande rön som visar nåt annat?

Kan du beskriva vad du menar med psykiatri? Den psykiatri du pratar om som har en "vetenskaplig grund" handlar om neuropsykologi, något som även psykologer sysslar en hel del med. Vad är det mer för psykiatri som har en vetenskaplig grund? Vilka metoder syftar du på?

Att den har den ställning den har är som myndigheterna hjälpmedel att få insyn i sovrum och barnkammare. Det är direkt farligt att tala med en psykolog för barn och familjer, då information lämnas ut av vilket slag den än vara må till socialförvaltningens myndighetsbrottslingar.

Ok, bra. Vi kör på din linje. Vi ignorerar t.ex. sexualbrottslingar som traumatiserar sina barn genom övergrepp. Bra lösning... Psykologer har anmälningsskyldighet när han eller hon får reda på något som gör att barnet far illa. Du får det att låta som att socialtjänsten har full tillgång till journaler och sekretessbelagt information. Det är helt fel.

Jag förstår inte riktigt var du drar gränsen för vilken psykologi som är ok och inte? All psykologi ska ju uppenbarligen inte bort som du skriver här nere.

Den nyttiga delen i psykologin är det socialt kompetenta samtalet.Hur ska sådana personer kunna föra ett sådant samtal med de som varit mångårigt arbetslösa, eller råkat ut för kriser ?

ok, det är ju det jag menar med psykologi. Vilken psykologi vill du har bort från psykiatrin? Det "socialt kompetenta samtalet"? Vad menar du med det? Återigen, sunt förnuft?

Jag väntar mig inte ens att de kan förstå den frågeställningen,då de alltför många gånger suttit halvsovande med en klient och lyssnat på sådant som för dem verkar vara misslyckade individers tillvaro.

Där ger du ett bra exempel på en riktigt usel psykolog som inte ska ha kontakt med patienter! Vad har du att säga om de andra som faktiskt gör ett bra arbete och hjälper folk att må bättre? Jag tar inte "alla psykologer är likadana" som ett godtagbart svar. Inte ens du tror att det är så...

Vanligen säger de att de hjälper endast de som kan diagnosticeras som psykiskt sjuka, inte de som lider under problem i sin miljö. Det blir förstås att bryta mot läkareden då..

Psykologer går inte under någon läkared. Läkare är ju de du menar har "vetenskaplig grund" för det de håller på med. Kan de alltså också göra fel? För det är väl läkare du menar med "psykiatri"? Psykologer håller ju enligt dig på med en massa trams som inte har någon vetenskaplig grund.

Å andra sidan kan den som inte har en del av sin medmänniska inom sig, förstå sin medmänniska. De kan bara vara en belastning i samtalet, då klienten måste vara brobyggare, och resultatet av detta blir inget alls: en ren börda.

Ok, jag vet inte riktigt hur det ser ut i din värld, men i min värld så handlar ett behandlande samtal om att underlätta för en människa som har det svårt. Det är precis vad psykologer får utbildning i, och vad en klient uppsöker en psykolog för att få hjälp med. Och vet du? Det funkar! Vet du något om psykoterapi? Har du satt dig in i ämnet alls?

Du är väl en av de som har minst föreställningsförmåga, då du å ena sidan vet att jag har sjukpension, å andra sidan tror att jag skaffat mig insikt om ämnet genom diskussioner på internet.

Det finns ett glapp mellan dina ord och tankar, teorier från böcker verkar vara de enda sammanhangen du ser. Verkligheten finns runt omkring dig, men du hittar den inte.

Ja, det var en ren provokation från min sida. Ber om ursäkt för detta. Du verkar ha snöat in lite på det där med min teoretiska grund. Det finns forskning som indikerar en massa olika saker inom psykologin. Det är en förenklad verklighet, det är jag mycket väl medveten om. Dock tycker jag att det är bättre att använda sig av dessa indikationer än inga indikationer alls.

Det du ovan kallar för psykologi kallar jag för angivande, och det är inget jag sysslar med. Jag fyller funktionen att hjälpa de som vill ha hjälp. En viktig funktion inom psykiatrin är uppdragsgivaren, alltså patienten. Det är en policy inom psykiatrin att man inte ger sig in i ett fall utan att ett uppdrag ligger till grund. Detta uppdrag måste ges av vårdtagaren. Det innebär i sin tur att de fall du pratar om är ovanliga, inte icke-existerande, men ovanliga inom psykiatrin. Psykologer har en skyldighet att anmäla information om att ett barn far illa till socialtjänsten. Vad som sedan händer där har psykiatrin inget med att göra. Fel? Det tycker jag med, men du kan inte beskylla psykiatrin för att dina hatobjekt på socialen gör fel eftersom det är två instanser som till större delen är oberoende av varandra.

Det viktigaste är naturligtvis att se till en patients behov och utgå från det i en behandling. Har man inte den grunden så kan man, som du säger, lika gärna bli börsmäklare. :) Du har inte inhämtat din kunskap från det här forumet (tack och lov för det), men du verkar vara mer inne på att störta ett, enligt många välfungerande, system. Det vore trevligt med lite alternativ.

Hur ser drömsystemet a´la Avos ut? Har du några alternativ? Det här är mitt försök att få ut något konstruktivt av det hela. Tänker du möta mig någonstans, eller komma med något i stil med "du grabben, vi är så satans olika så det kommer aldrig att gå..."

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #35 skrivet: 13 mars 2008, 13:05:42 PM »
Det är sällan, faktiskt aldrig, jag avstått från att citera en person när jag besvarar inlägg. Men mig veterligen har det bara hänt två gånger,sedan jag började på internet 1992. Båda inläggen kommer från dig.

Jaha? Ska jag köpa en tårta?

Det låter ju uppmuntrande att du säger att du inte tänkt arbeta med psykiatrin. Börsmäklare kanske passar ?

Suck... alltid dessa påhopp när du inte kommer på vad du ska skriva.

Det har du ju redan svarat på. Du har ett skal runt omkring dig som dina svar studsar tillbaka mot.

Du har svarat med din subjektiva upplevelse av sociala myndigheter. Du har generaliserat allt till ditt fall och slängt hela psykiatrin i papperskorgen eftersom du av någon anledning tror att psykiatrin och sociala myndigheter är samma sak...

En mer samhällsanalytisk förklaring kanske skulle vara nåt. Varför tror du att det har blivit som det har blivit? Uppenbarligen tycker du ju att det inte fungerar, men om vi bortser från ditt fall, vad tror du?

Finns det människor som, gud förbjude, är nöjda med psykiatrin i Sverige? Varför är dom det om inte du är det?

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Vem är nöjd med psykiatrin i Sverige?
« Svar #36 skrivet: 13 mars 2008, 14:09:17 PM »
Psykologiprofessor Lennart Sjöberg har skrivit två viktiga artiklar om psykologernas inträde i domstolsprocessen. Dessa är "Bedömningars ofullkomligheter en fara för rättssäkerheten" och "Mot bättre vetande"

I ett debattinlägg om LVU i Arbetet Nyheterna i början av 1990-talet, Envis förälder riskerar sitt barn, riktade han stark kritik mot psykologer och psykiater och anförde att psykiatrin inte kan ställa diagnoser eller göra säkra prognoser.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #37 skrivet: 13 mars 2008, 14:33:07 PM »

Citera
Jaha? Ska jag köpa en tårta?

'
Onödigt med tårtor.Men du kan ju alltid gå den långa vägen. Öva dig inledningsvis på psykiatriska bedömningar av skrivmaskiner.

Citera
Suck... alltid dessa påhopp när du inte kommer på vad du ska skriva.

Jag tycker att jag börjar lyckas riktigt  bra nu. Din arrogans studsar tillbaka . Du är ingalunda den du trodde att du var när du landade här, och med en teaterviskning förklarade att du läst psykiatri...

Citera

Citera
Du har svarat med din subjektiva upplevelse av sociala myndigheter. Du har generaliserat allt till ditt fall och slängt hela psykiatrin i papperskorgen eftersom du av någon anledning tror att psykiatrin och sociala myndigheter är samma sak...

En mer samhällsanalytisk förklaring kanske skulle vara nåt. Varför tror du att det har blivit som det har blivit? Uppenbarligen tycker du ju att det inte fungerar, men om vi bortser från ditt fall, vad tror du?

Finns det människor som, gud förbjude, är nöjda med psykiatrin i Sverige? Varför är dom det om inte du är det?

Du berättar inte om dem själv, så de är väl inte så många. Förutom din talan i egen sak, vilken inte har så stor genomslagskraft.

Jag har ju mitt internetarkiv i signoffraden,  hela nkmrs forum är full av mina texter förövrigt där jag berättar vad jag har varit med om. Men har du verkligen "inget sett". ?Nkmrs forum är ju arkiv, och du säger att du verkligen inte funnit något av intresse där, som motsäger socialförvaltningarna och psykiatrins version ?

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #38 skrivet: 13 mars 2008, 15:23:46 PM »

Citera
Men vänta nu... Inom psykiatrin arbetar det framför allt två grupper, läkare och psykologer. Din lösning på problemet är alltså att ge tabletter till alla som mår dåligt, men inte terapi? Forskare som representerar dessa olika professioner är inte ofta sams, men en av de saker de är rörande överens om är att en kombination av läkemedel och psykoterapi ger bäst resultat. Eller har du andra revolutionerande rön som visar nåt annat?

Psykiatrin är "hårdvaran" i detta, medicin, och symptom etc. Den har fast mark under fötterna, till skillnad från psykologin som bygger på spekulation. Jag anser att det som idag sköts av psykologin bör skötas av lekmän, som kan bjuda på sig själva. Bäst vore om  exempelvis organisationer tog över detta, exvis kristna organisationer, med utbildat folk. Idag finns st lucas stiftelsen, och en del annat i den vägen. Skulle alltså vilja att psykiatrin frigjordes från Storebror, och att människor med humanistiskt engagemang tog över den.

Citera
Kan du beskriva vad du menar med psykiatri? Den psykiatri du pratar om som har en "vetenskaplig grund" handlar om neuropsykologi, något som även psykologer sysslar en hel del med. Vad är det mer för psykiatri som har en vetenskaplig grund? Vilka metoder syftar du på?

De metoder som liknar att spå i en gryta med kokta hönsfötter exempelvis kognitiv terapi.

Citera
Ok, bra. Vi kör på din linje. Vi ignorerar t.ex. sexualbrottslingar som traumatiserar sina barn genom övergrepp. Bra lösning... Psykologer har anmälningsskyldighet när han eller hon får reda på något som gör att barnet far illa. Du får det att låta som att socialtjänsten har full tillgång till journaler och sekretessbelagt information. Det är helt fel.

Fint, när du berättar om "min linje".. Satkärringförvaltningen har rätt att beställa vilka utredningar som helst, som de använder till att göra påhittade utredningar om barn som far illa. Jag och alla andra som genomgått LVU och klarat oss, vågar därför aldrig låta våra barn, eller vår familj gå till psykiatrin hur små saker det än handlar om, eftersom allt material lämnas ut, även hur gammalt det än är.

Citera
Jag förstår inte riktigt var du drar gränsen för vilken psykologi som är ok och inte? All psykologi ska ju uppenbarligen inte bort som du skriver här nere.

Tunga psykopater är ju ändå föremål för psykiatrin, psykologin inriktar ju sig på de frivilliga samtalen.

Citera
ok, det är ju det jag menar med psykologi. Vilken psykologi vill du har bort från psykiatrin? Det "socialt kompetenta samtalet"? Vad menar du med det? Återigen, sunt förnuft?

Jag vill att alla delar av psykologin avlägsnas från Storebrors händer, och möjligen kan en del av detta bli användbart igen om det tillämpas av socialt kompetenta personer. En högskola har naturligtvis inte inträdeskraven att man ska vara socialt kompetent för att få gå en sådan utbildning, men St Lucastiftelsen har det indirekt.

Citera
Där ger du ett bra exempel på en riktigt usel psykolog som inte ska ha kontakt med patienter! Vad har du att säga om de andra som faktiskt gör ett bra arbete och hjälper folk att må bättre? Jag tar inte "alla psykologer är likadana" som ett godtagbart svar. Inte ens du tror att det är så...

Har aldrig mig veterligen sett något annat än den sorten. Inga andra jag känner heller. De som verkligen blivit söndervårdade, brukar varna folk för dem. Jag har inte av någon, hört något positivt om psykologin.  Problemet är att psykiatrins kris inte nått dig verkar det som.

Vanligen säger de att de hjälper endast de som kan diagnosticeras som psykiskt sjuka, inte de som lider under problem i sin miljö. Det blir förstås att bryta mot läkareden då..

Citera
Psykologer går inte under någon läkared. Läkare är ju de du menar har "vetenskaplig grund" för det de håller på med. Kan de alltså också göra fel? För det är väl läkare du menar med "psykiatri"? Psykologer håller ju enligt dig på med en massa trams som inte har någon vetenskaplig grund.

Suck.. mattflyktare där.. Jag menar att läkaren är alltid ansvarig, och HAN kommer ju att bryta mot den eden. Men om du tycker det är okey att någon annan som INTE personligen svurit eden att aldrig ta beslut som skadar patientens hälsa, ändå gör så, så säg gärna om det är detta du menar ..

Å andra sidan kan den som inte har en del av sin medmänniska inom sig, förstå sin medmänniska. De kan bara vara en belastning i samtalet, då klienten måste vara brobyggare, och resultatet av detta blir inget alls: en ren börda.

Citera
Ok, jag vet inte riktigt hur det ser ut i din värld, men i min värld så handlar ett behandlande samtal om att underlätta för en människa som har det svårt. Det är precis vad psykologer får utbildning i, och vad en klient uppsöker en psykolog för att få hjälp med. Och vet du? Det funkar! Vet du något om psykoterapi? Har du satt dig in i ämnet alls?

Nu börjar du om med arrogant bullshit igen. Känner ingen människa som  menat att de haft någon nytta av psykologin. Förövrigt så ges inte terapier till vanliga dödliga, då de kostar 1500kr timmen. Därför vore det bättre att skiten lämpades ut, och togs över av socialt kompetenta människor. Jag tror inte att en räknehjärna från en högskola utrustad med valfri behandlingsfilosofi kommer att uträtta någonting. Jag var förresten på lågbudgethypnos, fem gånger a 600 kr. En flaska Kangaroo australiskt rödvin a 45 kr fungerar bättre om den inte intas så ofta att man stannar kvar i Nirvana

Citera
Ja, det var en ren provokation från min sida. Ber om ursäkt för detta. Du verkar ha snöat in lite på det där med min teoretiska grund. Det finns forskning som indikerar en massa olika saker inom psykologin. Det är en förenklad verklighet, det är jag mycket väl medveten om. Dock tycker jag att det är bättre att använda sig av dessa indikationer än inga indikationer alls.

Jag anser alla dessa "modeller" är mumbo-jumbo. Jag har kronisk spänningsvärk i axlar och hals sedan 35 år. När jag åker till mina kompisar i Uppsala, så försvinner den, inom loppet av en halvtimme, av att jag bara sitter hos dem.

Om jag gick på dyra terapier, så skulle de inte åstadkomma ett skit, men de kommer ändå inte att ödsla en krona på mig. Jag har högskoleutbildning, och lever på pension. Lever i ett hus utan vatten , ström och avlopp och fixar allt själv. Jag är den som håller uppe andra.
 När jag fick sjukpension första gången 1994, med diagnosen "primärt inte sjuk, orsaken är politisk svartlistning" ( troligen ensammen i sverige om en sådan diagnos), så har inte en spänn ödslats på att jag ska bli frisk, då StoreBror inte behöver ha mig frisk.

Problemet löses så att Storebror ska ta bort tassarna från såväl våra sovrum som barnkammare, som insynen i de privata andliga samtalen.

Citera
Det du ovan kallar för psykologi kallar jag för angivande, och det är inget jag sysslar med. Jag fyller funktionen att hjälpa de som vill ha hjälp. En viktig funktion inom psykiatrin är uppdragsgivaren, alltså patienten. Det är en policy inom psykiatrin att man inte ger sig in i ett fall utan att ett uppdrag ligger till grund. Detta uppdrag måste ges av vårdtagaren. Det innebär i sin tur att de fall du pratar om är ovanliga, inte icke-existerande, men ovanliga inom psykiatrin. Psykologer har en skyldighet att anmäla information om att ett barn far illa till socialtjänsten. Vad som sedan händer där har psykiatrin inget med att göra. Fel? Det tycker jag med, men du kan inte beskylla psykiatrin för att dina hatobjekt på socialen gör fel eftersom det är två instanser som till större delen är oberoende av varandra.

Psykiatrin är redan såld. Sociala beställer vilka journaler de vill därifrån. Det handlar alltså inte om aktivt angivande främst från psykiatrin, men jag har hört mycket även om sådant,problemet är mer att sociala har raka rör in i psykiatrin.De ringer även till terapiledare och psykologer och beställer de intyg de behöver. Integriteten saknas fullständigt.Anmäla är meningslöst.

Citera
Det viktigaste är naturligtvis att se till en patients behov och utgå från det i en behandling. Har man inte den grunden så kan man, som du säger, lika gärna bli börsmäklare. :) Du har inte inhämtat din kunskap från det här forumet (tack och lov för det), men du verkar vara mer inne på att störta ett, enligt många välfungerande, system. Det vore trevligt med lite alternativ.

Jo det vore trevligt med alternativ. Ett trevligt alternativ jag länge har velat skjuta fram, är hängning av grova myndighetsbrottslingar. Tills vidare så fortsätter den för de anställda osynliga krisen inom socialförvaltningarna och psykiatrin. Skulle vilja överläkaren som var ansvarig för de falska intygsskrivningarna  här provhängdes av myndigheterna. Naturligtvis inte en allvarlig hängning. Jag skulle nog skratta om jag fick se  den.

Citera
Hur ser drömsystemet a´la Avos ut? Har du några alternativ? Det här är mitt försök att få ut något konstruktivt av det hela. Tänker du möta mig någonstans, eller komma med något i stil med "du grabben, vi är så satans olika så det kommer aldrig att gå..."

Jag tror att en snabb förbättring av hälsoläget hos psykopaterna inom socialförvaltning och psykiatrin skulle ske om  verkligt kännbara straff utverkades, och denna plåga lyftes från våra axlar. Just nu måste jag hämta frugan, så mer skriver jag inte nu. Jag har ju svarat det där om st lucas iofs, så det kanske räcker.

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2008, 10:09:33 AM »

Psykiatrin är "hårdvaran" i detta, medicin, och symptom etc. Den har fast mark under fötterna, till skillnad från psykologin som bygger på spekulation.

Det stämmer inte riktigt. All medicin, alla symptom etc. ligger på en neuropsykologisk grund. Alltså, det som kopplar samma psykologin och psykiatrin är strävan efter psykiskt välmående. Det måste ju liksom hända något när du ger någon ett piller, och vad man då är ute efter är en psykologisk effekt, något som grundar sig i patientens tankar och känslor. Det är just det som ger bättre resultat om det kombineras med psykoterapi. Det du menar är socialens arbete, och har inget med psykologi att göra.

Jag anser att det som idag sköts av psykologin bör skötas av lekmän, som kan bjuda på sig själva. Bäst vore om  exempelvis organisationer tog över detta, exvis kristna organisationer, med utbildat folk.

Idag finns st lucas stiftelsen, och en del annat i den vägen. Skulle alltså vilja att psykiatrin frigjordes från Storebror, och att människor med humanistiskt engagemang tog över den.

Jaså, du är en sån (om du får generalisera, så får jag det också…)... Lukasstiftelsen är som vilket psykoterapinstitut som helst förutom att dom har något som till och med jag tycker är flummigt. Om du tycker att psykologin inte har någon evidens, vad tycker du då om själavård? Det är alltså inte alla psykologer som du sågar ner i skiten? De anställda legitimerade psykologer på lukasstiftelsen är alltså ok? Det är ju folk med exakt samma utbildning som jag har i grunden.

Du säger att jag inte har någon känsla för människokännande, alltså måste jag ju enligt din subjektiva uppfattning vara en av de psykologer som inte kan behandla människor. Men om jag skiter i psykiatrin och får ett jobb på Lukasstiftelsen då? Förvandlas jag då till en människa med ”humanistiskt engagemang”?

De metoder som liknar att spå i en gryta med kokta hönsfötter exempelvis kognitiv terapi.

DÄR kan du börja snacka om symptombehandling om det nu är det du vill ha! Jag har jobbat med KBT vid ett flertal tillfällen, och det borde passa dig i smaken om du vill ha något mer konkret än teorier om anknytning och drifter… Är det något som går att likna vid att "spå i en gryta med kokta hönsfötter" så måste det väl vara "själavård"...

Tror du på det där själv? Tror du på riktigt att psykologer inom psykiatrin lämnar ut information, av vilket slag den än må vara, till socialförvaltningen? Förstå hur mycket jobb det skulle bli för socialen att sortera all värdelös information från BUP. Du kan inte mena allvar...

Jag anser alla dessa "modeller" är mumbo-jumbo. Jag har kronisk spänningsvärk i axlar och hals sedan 35 år. När jag åker till mina kompisar i Uppsala, så försvinner den, inom loppet av en halvtimme, av att jag bara sitter hos dem.

Om jag gick på dyra terapier, så skulle de inte åstadkomma ett skit, men de kommer ändå inte att ödsla en krona på mig. Jag har högskoleutbildning, och lever på pension. Lever i ett hus utan vatten , ström och avlopp och fixar allt själv. Jag är den som håller uppe andra.
 När jag fick sjukpension första gången 1994, med diagnosen "primärt inte sjuk, orsaken är politisk svartlistning" ( troligen ensammen i sverige om en sådan diagnos), så har inte en spänn ödslats på att jag ska bli frisk, då StoreBror inte behöver ha mig frisk.

Nu blir det lite frågor igen.

Ok, så hur vill du förklara att din smärta försvinner när du är hos dina kompisar i Uppsala? Själavård? Kan det kanske handla om gammal hederlig psykologi?

Eller just det, mumbo jumbo var det ja... :)

Har du prövat dessa dyra terapier du pratar om eller är det ännu ett antagande du har gjort utifrån att du helt enkelt bestämmer dig för att det är så… Det verkar vara en strategi som fungerar för dig.

Vad är det för högskoleutbildning du har, och vad har du gjort av kunskaperna du har fått från den?

Problemet löses så att Storebror ska ta bort tassarna från såväl våra sovrum som barnkammare, som insynen i de privata andliga samtalen.

Och med andliga samtal menar du? Existentiell psykologi a´la Van Deursen? Du borde läsa hennes böcker! Det ligger nära det du tycker är vettigt!

Glömde, du gillar ju inte böcker… du är ju mer av en människokännare… :)

Psykiatrin är redan såld. Sociala beställer vilka journaler de vill därifrån. Det handlar alltså inte om aktivt angivande främst från psykiatrin, men jag har hört mycket även om sådant,problemet är mer att sociala har raka rör in i psykiatrin.De ringer även till terapiledare och psykologer och beställer de intyg de behöver. Integriteten saknas fullständigt.Anmäla är meningslöst.

Men det där stämmer ju inte. Du har helt fel. Jag har ju jobbat i organisationen. Jag hade verkligen gett dig rätt om det hade varit överensstämmande med verkligheten, men det är det inte. Om det kommer en begäran om en journal så måste en överordnad på BUP godkänna det. Jag vet inte hur du har fått för dig att socialen har öppen tillgång till journalsystemet inom psykiatrin. Det stämmer inte…

Jo det vore trevligt med alternativ. Ett trevligt alternativ jag länge har velat skjuta fram, är hängning av grova myndighetsbrottslingar. Tills vidare så fortsätter den för de anställda osynliga krisen inom socialförvaltningarna och psykiatrin. Skulle vilja överläkaren som var ansvarig för de falska intygsskrivningarna  här provhängdes av myndigheterna. Naturligtvis inte en allvarlig hängning. Jag skulle nog skratta om jag fick se  den.

Jaja, nu blir du aggressiv igen…”Ner med systemet”…. Bla bla bla…

Jag frågade inte vad du vill förstöra. Jag frågade hur du vill att det ska se ut ”i den bästa av världar”. Kom igen nu!

Jag tror att en snabb förbättring av hälsoläget hos psykopaterna inom socialförvaltning och psykiatrin skulle ske om  verkligt kännbara straff utverkades, och denna plåga lyftes från våra axlar. Just nu måste jag hämta frugan, så mer skriver jag inte nu. Jag har ju svarat det där om st lucas iofs, så det kanske räcker.

Jag fattar verkligen inte hur du ger ris eller ros ibland. Det här är ingen provokation, utan en rak och ärlig fråga: Vad är det som gör en legitimerad psykolog i Lukasstiftelsen mer ”human” än en psykolog inom psykiatrin? Är det inte så att du har starka aggressioner gentemot psykiatrin som organisation? Kan det inte, även i din värld, vara så att det finns vettigt folk inom psykiatrin också (även om du inte verkar komma överens med de du har träffat)?

Samma sak med psykologin… vad gör psykologin inom Lukasstiftelsen ”bra” och psykologin inom psykiatrin ”dålig”? Det är ju samma grund, samma metoder och samma utbildning i grunden. Vad är det som gör psykologerna inom psykiatrin till inkompetenta maskiner, och de inom Lukasstiftelsen till fina människokännare? Vore intressant med en förklaring…

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2008, 19:05:36 PM »
Du har fel coffiebreak när soc inleder en utredning kan de begära ut allt från ex bup, barnavårdcentral etc etc och tolka det godtyckligt. När jag hade soc på mig för 15 år sen väntade jag tvillingar. Det ena barnet dog i magen strax innan beräknad förlossning. Troligtvis pga att jag fick för hög adrenalinhalt i blodet pga den okännsliga behandling soctanterna utsatte mig för. Personalen på bb var mycket upprörda över hur jag behandlades, kuratorn på BB ville inte lämna ut mina journaler först men blev tvingad. När ragatorna senare till och med krävde ut obduktionsprotokollet på mitt döda barn fick dock kuratorn på BB nog och avfärda dem med ordet ska ni omhänderta ett lik.

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #41 skrivet: 16 mars 2008, 12:39:02 PM »
Citat frn: "susanna svensson"
Du har fel coffiebreak när soc inleder en utredning kan de begära ut allt från ex bup, barnavårdcentral etc etc och tolka det godtyckligt. När jag hade soc på mig för 15 år sen väntade jag tvillingar. Det ena barnet dog i magen strax innan beräknad förlossning. Troligtvis pga att jag fick för hög adrenalinhalt i blodet pga den okännsliga behandling soctanterna utsatte mig för. Personalen på bb var mycket upprörda över hur jag behandlades, kuratorn på BB ville inte lämna ut mina journaler först men blev tvingad. När ragatorna senare till och med krävde ut obduktionsprotokollet på mitt döda barn fick dock kuratorn på BB nog och avfärda dem med ordet ska ni omhänderta ett lik.

Tolkningar är alltid godtyckliga i min mening, där håller jag med dig. Däremot kan inte soc begära ut journaler "random". Om de har ett fall med ett barn som misstänks fara illa så kan man skicka en begäran med motivering, och antingen få den godkänd eller avslagen. Man kan alltså inte bara plocka vem man vill ur vilket register man tycker passar för dagen utan misstanke. Det måste finnas en rätt bred grund för att ett barn far illa för att BUP ska lämna ut materialet. Jag håller dock med dig om att det ibland kan ske på rätt lösa grunder.

Något jag vill förtydliga (med reservation för att jag kommer att bli påhoppad av Avos) är att jag på intet sätt står på socialtjänstens sida i det här. Om din historia stämmer så är det för djävligt! Jag har själv fått ett rätt dåligt intryck av soc då jag har jobbat inom psykiatrin och jag förstår att folk känner sig utsatta. I den bästa av världar skulle vi å andra sidan inte behöva socialtjänsten, men idag ser jag tyvärr ingen annan utväg. Idén med ett skyddsnät för barn som inte har något att falla tillbaka på är bra. Tyvärr blir det emellanåt en något för kontrollerande enhet.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 280
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #42 skrivet: 16 mars 2008, 14:34:24 PM »
Socialtjänsten som den fungerar i dag är alldeles för godtycklig. Det är redan krimilnellt at tmisshandla sina barn gör det även kriminellt att vanvårda dem precis som det i dag är kriminellt att vanvårda djur. Lägg sedan över den hanteringen på polisen som trots att även de har brister i sina utredningar ändå ligger skyhögt i utredningskvalitet jämfört med soc. Skapa sedan en ny myndighet som har ansvar för vården för de barn som inte kan ta hand om sina barn medan de vårdas inom kriminalvården eller blivit dömda till ex vård för sitt missbruk. Låt sedan försäkringskassan ta hand om utbetalningarna av försörjningsstöd och den vanliga vården vård för missbrukare. Kvaliteten på den vård som ges inom soc är allt för bristfällig. Fick reda på så sent som i går att en kompis till min son som varit intagen på ett av soc behandligshem lyckats rymma därifrån. Han hittas sedan död efter självmord. Grabben var 15 år.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #43 skrivet: 16 mars 2008, 15:27:44 PM »
Citat frn: "susanna svensson"
Socialtjänsten som den fungerar i dag är alldeles för godtycklig. Det är redan krimilnellt at tmisshandla sina barn gör det även kriminellt att vanvårda dem precis som det i dag är kriminellt att vanvårda djur. Lägg sedan över den hanteringen på polisen som trots att även de har brister i sina utredningar ändå ligger skyhögt i utredningskvalitet jämfört med soc. Skapa sedan en ny myndighet som har ansvar för vården för de barn som inte kan ta hand om sina barn medan de vårdas inom kriminalvården eller blivit dömda till ex vård för sitt missbruk. Låt sedan försäkringskassan ta hand om utbetalningarna av försörjningsstöd och den vanliga vården vård för missbrukare. Kvaliteten på den vård som ges inom soc är allt för bristfällig. Fick reda på så sent som i går att en kompis till min son som varit intagen på ett av soc behandligshem lyckats rymma därifrån. Han hittas sedan död efter självmord. Grabben var 15 år.

Det var intressant att få veta om din bakgrund. Var inte du advokat , eller missminner jag mig ? Jag tycker det verkar meningslöst att diskutera med coffebreak. Han försökte bluffa mig rakt upp i ansiktet. Han har lärt sig "Know how", men han vet inte "Know why". Olika behandligsstrategier kan inte hjälpa människor, när de som ska ge hjälpen ofta är psykopater, eller i alla fall människoföraktare.

coffeebreak

• Gst
BUP kontaktstörning
« Svar #44 skrivet: 16 mars 2008, 16:34:38 PM »

Det var intressant att få veta om din bakgrund. Var inte du advokat , eller missminner jag mig ? Jag tycker det verkar meningslöst att diskutera med coffebreak. Han försökte bluffa mig rakt upp i ansiktet. Han har lärt sig "Know how", men han vet inte "Know why". Olika behandligsstrategier kan inte hjälpa människor, när de som ska ge hjälpen ofta är psykopater, eller i alla fall människoföraktare.

Ah! Äntligen är han tillbaks! :) Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg.

Lite simpelt att prata om mig i 3:e person kan jag tycka, men å andra sidan har jag förstått att rent spel inte riktigt är din melodi.

Anledningen till att du vill få andra på det här forumet att tycka att det är meningslöst att diskutera med mig är att du ser mig som någon form av hot. Hittills har det här forumet varit en lite fin "hemlig klubb" för invärtes beundran som vältrar sig i sin och andras olycka och kommer hit för att få mer vatten på sin kvarn (nej, du är inget undantag). Jag måste vara en av de första som faktiskt har ifrågasatt era motiv och er världsbild, och det gör dig djävligt obekväm, jag har märkt det ju längre vi har diskuterat. Hade du känt dig säker på dina argument så hade du inte gått in med en så aggressiv approach och mött mig med förolämpningar oavsett vad jag än säger. Din senaste attack har jag skrivit ut och lagt in i samlingen så att jag har något att muntra upp mig med en regnig dag. Du tror kanske att jag sitter och blir lite ledsen, men det är faktiskt tvärtom. Fortsätt gärna, jag lägger dina agressioner i min snabbt växande samling!

Något som däremot inte är speciellt kul är att du aldrig kommer att bli av med din bitterhet, och det beklagar jag verkligen! Du har blivit sviken, visst, men du har också valt att ställa dig utanför systemet som bestämmer över dig, och som dessutom är ditt levebröd. Ditt mål är att ta kål på hela organisationen runt socialstyrelsen, lycka till med det! Det är ett väletablerat system, och om du skulle ge dig in med din icke alltför charmiga personlighet så skulle det antagligen ses som något i stil med sabotage vilket skulle knuffa dig ännu ett steg utanför samhället.

Hur mycket du än vill så kommer NKMR aldrig att lyckas ändra på någonting. Ni kommer som jag skrev i ett tidigare inlägg sitta och tjata om att samhället är ruttet i all evighet, och runt om er kommer människor se möjligheter att förändra och göra något åt det som är fel med en positiv approach och rakt motsatt sätt att arbeta på. NKMR kommer inte att vara med på det tåget. Varför? För att 1) Ni har helt fel metoder, och 2) för att media och resten av samhället skrattar åt er! Det är sant! När någon nämner NKMR i olika sammanhang dras det på läpparna och folk skakar lite lätt på huvet och byter ämne till något som är intressant istället. När jag läser om er i media så får jag uppfattningen att ni är "en lite rolig grupp rättshaverister". Lite samma grej som när scientologerna säger att dom ska "ta över världen". "Jaja, låt dom försöka...".

Det sorgligaste är nog ändå att du inte vill vara där du är. Varför skulle du sitta här och gnälla dagarna i ända om du var nöjd? Min gissning är att din bitterhet grundar sig i att du egentligen vill ha det det jobbet du drömde om när du läste på universitetet, den där fina bilen, villan, den årliga resan, men vad har du istället? En massa ångest och ett hus utan el och vatten i skogen där ingen kan höra dig skrika om hur orättvist livet har varit mot dig.

Låter ju som en kanontillvaro! Grattis!