Författare Ämne: BUP kontaktstörning  (läst 48448 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koder_i_DSM-IV
« Svar #15 skrivet: 29 februari 2008, 18:49:48 PM »
Citat från: "valens"
Citat från: "coffeebreak"

(...)
Kalla det vad du vill... Jag ville ge ett svar på ett inlägg med en något förenklad sanning. Du kan kalla det pseudovetenskap om du vill, det skiter jag i. Det jag beskrev är vad forskningen pekar på just nu. Om 10 år kanske man hittar fynd som visar på något annat, men i nuläget är det vad man använder sig av inom psykiatrin (det innebär inte att du måste tycka att det är bra).
(...)

Så du är DEN (utvalde kanske?) som kan leverera förenklade sanningar…

Jag vore tacksam om du skulle utveckla lite din förenklade sanning om psykiatrin och dess användning. Om jag förstår rätt din förenklade sanning, vänder psykiatrin kappan efter vinden. Av vilken anledning då?

Ann Johansson har tagit timeout ?
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

coffeebreak

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2008, 23:42:19 PM »
Citat från: valens

Så du är DEN (utvalde kanske?) som kan leverera förenklade sanningar…

Jag vore tacksam om du skulle utveckla lite din förenklade sanning om psykiatrin och dess användning. Om jag förstår rätt din förenklade sanning, vänder psykiatrin kappan efter vinden. Av vilken anledning då?

Nä, det är ju precis det jag inte kan. Det var ju det jag skrev... Du skrev för övrigt i ditt förra inlägg något om att att jag var omogen. Vad kallar du ditt svar? Sakligt och öppensinnigt?

Jag börjar bli trött på det här forumet. Jag anmälde mig hit för att ta del av sakliga och intressanta diskussioner. Istället har jag blivit påhoppad vid ett flertal tillfällen av människor jag aldrig haft något med att göra, dig t.ex., för att jag skriver något som inte tillhör normen här. Om du nu tycker att du har rätt och jag har fel, så skriv det. Men skriv det inte som en arg tonåring! Du behöver inte säga att jag har rätt eftersom mycket handlar om åsikter, men påhopp är onödigt. Det måste väl ligga i ditt och andras intresse att jag ska bli övertygad om att du har rätt, eller? Om så är fallet så kanske det inte är en speciellt fungerande strategi att kalla mig "omogen" eller andra dumheter.  

Så, nu är jag klar med det personliga gnället. Nu ska jag svara på ditt inlägg.

Visst, man kan anklaga psykiatrin för att "vända kappan efter vinden", eller så kan man beskriva det som att man använder sig av aktuella forskningsresultat. Psykiatrin fungerar inte annorlunda än andra områden. Det enda är att psykologiska fynd är svårare att påvisa. Inom teknologin, eller vilket annat område du vill, använder man sig också av aktuell forskning för att bedriva sin verksamhet men ingen gnäller när apple släpper en ny modell av ipod nano. Varför? Därför att det är lätt att se de nya resultaten genom en snygg display eller nya funktioner.  

Har du något alternativ till att använda sig av forskning i psykiatrin? Kanske lite "sunt förnuft" eller "god vilja"?

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2008, 07:09:57 AM »

(...)
...Du skrev för övrigt i ditt förra inlägg något om att att jag var omogen. Vad kallar du ditt svar? Sakligt och öppensinnigt?

Jag börjar bli trött på det här forumet. Jag anmälde mig hit för att ta del av sakliga och intressanta diskussioner. Istället har jag blivit påhoppad vid ett flertal tillfällen av människor jag aldrig haft något med att göra, dig t.ex., för att jag skriver något som inte tillhör normen här. Om du nu tycker att du har rätt och jag har fel, så skriv det. Men skriv det inte som en arg tonåring! Du behöver inte säga att jag har rätt eftersom mycket handlar om åsikter, men påhopp är onödigt. Det måste väl ligga i ditt och andras intresse att jag ska bli övertygad om att du har rätt, eller? Om så är fallet så kanske det inte är en speciellt fungerande strategi att kalla mig "omogen" eller andra dumheter.  

Så, nu är jag klar med det personliga gnället. Nu ska jag svara på ditt inlägg.

Visst, man kan anklaga psykiatrin för att "vända kappan efter vinden", eller så kan man beskriva det som att man använder sig av aktuella forskningsresultat. Psykiatrin fungerar inte annorlunda än andra områden. Det enda är att psykologiska fynd är svårare att påvisa. Inom teknologin, eller vilket annat område du vill, använder man sig också av aktuell forskning för att bedriva sin verksamhet men ingen gnäller när apple släpper en ny modell av ipod nano. Varför? Därför att det är lätt att se de nya resultaten genom en snygg display eller nya funktioner.  

Har du något alternativ till att använda sig av forskning i psykiatrin? Kanske lite "sunt förnuft" eller "god vilja"?

Jag kallade dig aldrig ”omogen” eller något annat.
Jag har aldrig svarat till dig.
Det kunde jag självklart aldrig kunnat göra då jag aldrig fått frågor av dig.

Varför anmälde du dig till det här forumet och varför börjar du bli trött på det här forumet är långt ifrån att vara frågor av något intresse för min del.

Att ljuga om mig att jag hade kallat dig på ett eller ett annat sätt, det kan man kalla som riktigt onödigt och farligt påhopp!
Så, verkligen hoppas jag att nu är du klar med det personliga gnället.

Att använda forskning (inom rimliga gränser!) är det inget fel i varken psykiatrin eller andra område – då du nämnde teknologin, t.ex.
Problem börjar uppstå då psykiatrin används som forsknings medel! Vi har gott om sådana exempel i världens historia och lite närmare kanske.

Du skriver att ingen gnäller när Apple i sin verksamhet släpper en ny modell av ipod nano.
Där pratar vi om apparater om tekniska experiment och lösningar.
Låt oss sätta en gräns då vi börjar prata om ”mänskliga experiment” med oberäkneliga lösningar och konsekvenser.

Mina åsikter om vem har rätt eller fel, är helt personliga och jag kommer aldrig att påstå att det är jag eller du som har rätt eller fel.
Jag var bara överraskad att upptäcka DEN som kan leverera förenklade sanningar och självklart att jag blev lite nyfiken på möjligheten att få levererad din förenklade sanning om psykiatrin och dess användning.

PS. Jag lägger skulden för dina förtvivlade påståenden på tiden då du skrev inlägget. Ändå bör man vara lite mer försiktigt när man kopplar sig till Internet, och särskilt när man börjar leverera inlägg till sociala forum.

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2008, 09:27:30 AM »
Det finns en skillnad mellan psykiatrin och den sociala vården och den rent medicinska som nog de flesta här vänder sig emot. Inom medicinen funkar det på följande vis. En forkare får en hypotes om en ny behandlingsmetod mot ett sjukdomstillstånd operationsmetod eller medicin. Omfattande undersökningar tar sedan vid innan den behandlingsmetoden godkänns i lab och med djurförsök plus en massa andra tester. När sen metoden kommer ut på marknaden informeras patienterna om att det är en ny relativt oprövad metod de utsätts för. Ingen patient kan tvingas på den nya oprövade metoden mot sin vilja. Läkare som expriminerar med sina patienter med ännu ej godkända metoder riskerar att bli av med sin legitimation.
Inom socialsvängen och psykiatrin funkar det på liknande sätt. Nån får en hypotes om en ny terapimetod, men skillnaden är att den börjar att testas på patienterna utan några som helst kliniska prövningar på om den verkligen fungerar innan den tas i bruk. Dessutom kan patienterna utsättas för denna terapimetod med hjälp av olika typer av tvångslagar. Psykoterapin exempelvis skulle förmodligen inte ha blivit godkänd som behandlingsmetod om den utvärderats efter samma kriterier som olika typer av operationsmetoder eller mediciner.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2008, 11:08:59 AM »
Som jag redan skrev, låt oss sätta en gräns då vi börjar prata om ”mänskliga experiment” med oberäkneliga lösningar och konsekvenser.
Då psykiatrin, vuxen eller barn som sådan, används i manipulativt syfte, då har man långt överskridit gränsen!

Att det råder förvirring bland barnpsykiatriker kan man läsa i ”Svensk Psykiatri” där BUPs ordförande Lena Eidevall redogör att:
 ”Vid ett möte helt nyligen med verksamhetscheferna inom BUP i Sverige var den mest aktuella frågan för många att få tydliggjort exakt vad som är vårt uppdrag. Vilka av de tjugo procenten som inte mår bra ska BUP ta hand om?

Är verkligen var femte barn vi ser på gatan, psykiskt sjuk?

Socialstyrelsen har sedan länge jobbat på ett förslag att testa alla barn.
Barnombudsmannen (BO, Lena Nyberg) har refererat också till "de långa köerna till BUP" som grund till att barn mår dåligt - och har krävt mer "resurser".

Varför föredrar psykiatrikerna låta sig mutade av psykiatriska läkemedelsbolag?
Vad kommer att hända med våra barn om psykiatriker  medverkar till neddrogning av stakars barn med farmaka?
Vad kommer att hända med våra barn om psykiatriker medverkar till manipulerade diagnoser och påhittade historier?

Låt oss citera på nytt BUPs ordförande Lena Eidevall som fortsätter lika förvirrad:
Att befinna sig inom den svenska psykiatrin just nu är en märklig, nästan surrealistisk upplevelse. Det haglar goda råd, anklagelser, välvilja och kritik om vartannat över oss alla i en strid ström. Från dagspress, kollegor, barnombudsman, Socialstyrelsen, politiker, författare och mer eller mindre insatta förståsigpåare.

Vad är lösningen då?
Att fortsätta med hypoteser om nya terapimetoder som psykiatrikerna testar på våra barn?
Låt psykiatrikerna använda som försökskaniner politikernas och deras egna barn!
Då kanske lär de sig att sätta gränser i frågan om ”mänskliga experiment” med oberäkneliga lösningar och konsekvenser!

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2008, 17:17:57 PM »
Litiumbehandling är oftast nödvändig för att manodeppresiva människor ska kunna leva ett någorlunda normalt liv tro mig jag har bekanta med denna sjukdom och de skulle aldrig klara sig utan den medicinen. Däremot är samtalsterapi och ältande av barndomen helt verklingslös.

Jag är djurvän men samtidigt realist utan djurförsöken skulle vi inte ha den vårdkvalitet vi har i dag. Trotts att mycket är snett i dagens samhälle har dock medellivslängden ökat till över 80 år och den ökar fortfarande. En av de största orsakerna till att cancer ökar så kraftigt är just att vi människor lever längre och därför hinner utveckla cancersjukdomar, medan vi tidigare dukade under i tidiga år pga infektionssjukdomar som i dag stoppas med antibiotika och vaccinationer.

coffeebreak

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 mars 2008, 20:28:14 PM »
Citat från: "valens"

Jag kallade dig aldrig ”omogen” eller något annat.
Jag har aldrig svarat till dig.
Det kunde jag självklart aldrig kunnat göra då jag aldrig fått frågor av dig.

Varför anmälde du dig till det här forumet och varför börjar du bli trött på det här forumet är långt ifrån att vara frågor av något intresse för min del.

Att ljuga om mig att jag hade kallat dig på ett eller ett annat sätt, det kan man kalla som riktigt onödigt och farligt påhopp!
Så, verkligen hoppas jag att nu är du klar med det personliga gnället.

Att använda forskning (inom rimliga gränser!) är det inget fel i varken psykiatrin eller andra område – då du nämnde teknologin, t.ex.
Problem börjar uppstå då psykiatrin används som forsknings medel! Vi har gott om sådana exempel i världens historia och lite närmare kanske.

Du skriver att ingen gnäller när Apple i sin verksamhet släpper en ny modell av ipod nano.
Där pratar vi om apparater om tekniska experiment och lösningar.
Låt oss sätta en gräns då vi börjar prata om ”mänskliga experiment” med oberäkneliga lösningar och konsekvenser.

Mina åsikter om vem har rätt eller fel, är helt personliga och jag kommer aldrig att påstå att det är jag eller du som har rätt eller fel.
Jag var bara överraskad att upptäcka DEN som kan leverera förenklade sanningar och självklart att jag blev lite nyfiken på möjligheten att få levererad din förenklade sanning om psykiatrin och dess användning.

PS. Jag lägger skulden för dina förtvivlade påståenden på tiden då du skrev inlägget. Ändå bör man vara lite mer försiktigt när man kopplar sig till Internet, och särskilt när man börjar leverera inlägg till sociala forum.

Ah, jag verkar ha svarat på Jan-Olofs inlägg en gång till, fast till dig! Inte meningen, mitt misstag... Kanske något dramatiskt att kalla mig för lögnare, men jag får väl ställa upp på "klantskalle" eller nåt liknande... :)

Anledningen till mitt utspel var att jag blev lite sur när jag svarade på ett inlägg med hur läget ser ut idag, och fick tillbaka att det var omoget trams eller nåt liknande... Jag har ännu inte fått  någon förklaring till påhoppet, men väntar med spänning...

Däremot förstod jag inte din fråga. Vad menar du med att jag skulle kunna leverera en sanning, och varför skulle jag vara utvald?

Sen blir jag lite nyfiken på vad du menar med ditt "ps". Vad bör jag vara försiktig med (alltså, ingen ironi eller nåt sånt, jag är nyfiken på riktigt...).

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 03 mars 2008, 06:33:35 AM »

Ah, jag verkar ha svarat på Jan-Olofs inlägg en gång till, fast till dig! Inte meningen, mitt misstag... Kanske något dramatiskt att kalla mig för lögnare, men jag får väl ställa upp på "klantskalle" eller nåt liknande... :)

Anledningen till mitt utspel var att jag blev lite sur när jag svarade på ett inlägg med hur läget ser ut idag, och fick tillbaka att det var omoget trams eller nåt liknande... Jag har ännu inte fått  någon förklaring till påhoppet, men väntar med spänning...

Däremot förstod jag inte din fråga. Vad menar du med att jag skulle kunna leverera en sanning, och varför skulle jag vara utvald?

Sen blir jag lite nyfiken på vad du menar med ditt "ps". Vad bör jag vara försiktig med (alltså, ingen ironi eller nåt sånt, jag är nyfiken på riktigt...).

Helt enkelt och ingenting annat än att när man kopplar sig till Internet, och särskilt när man börjar leverera inlägg till sociala forum, alltså då chanserna är stora att många läser det man skriver, då bör man undvika… ”ställa upp som "klantskalle" eller nåt liknande”.
Punkt. Slut!

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2008, 14:02:20 PM »
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2358&a=748310  denna artikel tar upp tvinsten mellan olika forksare när det gäller synen på hur man ska behandla depressioner

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2008, 20:14:52 PM »
Det kan även vara så att den unga mannen inte tagit sina mediciner och att det utlöst hans aggressiva beteende. Jag känner allt för många som klarar hatt leva relativt normala liv med sina mediciner men som blir en fara både för sig själva och andra utan.
En bekant hade på eget bevåg slutat med sin medicin eftersom hon gått upp så mycket i vikt. tyvärr en vanlig biverkning av psykofarmaka. En tid senare får hon för sig att en yxmördare jagar henne. I skräck flyr hon in på en buss utan att kolla upp vart bussen går. Väl framme i en stad ca 10 mil från hemmet är ho så förvirrad att hon inte kommer ihåg vad hon heter eller vart hon bor. Hon uppfattas som berusad och lobas trots att hon var spik nykter. När hon inte nyktrat till på föreskriven tid fattar polisen att hon är sjuk och kör henne till psykakuten.
Med sina mediciner klarar hon ett normalt liv med egen lägenhet och behöver endast stöd av en kontaktperson ett par timmar i veckan. Utan sin medicin skulle hon förmodligen behöva vara inläst på en sluten avdelning för at titne skada sig själv eller andra.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2008, 08:31:56 AM »
Ja många personer med allvarliga psykiska sjukdomar blir förvirrade och eller agressiva om medicineringen avbryts eller feldoseras, men varför har medicineringen en gång satts in jo för att häva dessa tillstånd eller hur. Långt i från alla som drabbas av olika typer av allvarliga psykossjukdomar har fått sina psykoser pga drogmissbruk, men däremot är det många personer som inte får hjälp av läkare att sätta in medicinering på rätt doser som på egen hand börjar att exprimentera med droger och däremt tappar kontrollen över doseringen och fastnar i ett missbruk.

susanna svensson

• Newbie
  • *
    • Visa profil
BUP kontaktstörning
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2008, 12:39:36 PM »
Varför ifrågasätts så ofta medicinering på patienter som har problem med att deras hjärnor arbetar i obalans medan ingen ifrågasätter medicinsk behandling för patienter med rytmrubbningar i hjärtat.
Jag tror nog båda patientgrupperna skulle vara hjälpta av en annan typ av samhälle med minskad stress och press på individerna, men i väntan på det och tyvärr verkar vi ju ha ett samhälle som går åt helt motsatt håll så får vi nog leva med medicinerna i båda fall.

coffeebreak

• Gäst
BUP kontaktstörning
« Svar #27 skrivet: 08 mars 2008, 22:48:40 PM »
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Här ytterligare en länk som speglar psykiatrins pillierlangare och ett förvirrat samhälle

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.1074687/sara-jag-vill-veta-hur-min-pappa-dog

Jag är nyfiken på vad du jobbar med. Du verkar rätt insatt i ämnet, men är du verksam inom det, eller bara intresserad?

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
BUP kontaktstörning
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2008, 13:06:58 PM »
Citat från: "Jan-Olof Larsson"
Här ytterligare en länk som speglar psykiatrins pillierlangare och ett förvirrat samhälle

http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.1074687/sara-jag-vill-veta-hur-min-pappa-dog

Jag är nyfiken på vad du jobbar med. Du verkar rätt insatt i ämnet, men är du verksam inom det, eller bara intresserad?

Vet du vad begreppet "social kompetens" omfattar ? På ett annat ställe skrev du att man kunde läsa sig till allt vad man behövde.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

coffeebreak

• Gäst
BUP kontaktstörning
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2008, 11:12:17 AM »
Citat från: "Avos"

Vet du vad begreppet "social kompetens" omfattar ? På ett annat ställe skrev du att man kunde läsa sig till allt vad man behövde.

Nej, det har jag aldrig skrivit... Var snäll och sluta hitta på en massa. Om du ska kritisera mig, så kritisera det jag har skrivit. Inte något du tror att jag har skrivit.  En del av social kompetens innebär att man intresserar sig för andra människor i annat syfte än att kritisera. Ett exempel på detta är när jag skrev att jag tyckte att "partybrud" var ett förträffligt nick, något som du tolkade som att jag var elak mot henne.

Suck...  

Att ha någon form av social kompetens innebär också att rent praktiskt göra något åt sin situation istället för att bara sitta på ett internetbaserat forum och gnälla om att alla inom socialtjänsten är dumma...