Frfattare mne: vad göra  (lst 3062 gnger)

lillan04

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 14
    • Visa profil
vad göra
« skrivet: 14 januari 2008, 14:23:13 PM »
en undran,,
som de flesta vet är mina flickor placerade i familjehem,min undran nu är,, den äldsta tösen har haft cystor och sådana saker,jag fick reda på det en månad efter de hade upptäckt det,,sen fick jag inte veta något om operationen eller något,,nu fick jag via en kontakt här i mölndal veta att hon ska till läkaren på onsdag igen,,men kommunen som placerat barnen meddelar inte mig överhuvudtaget,detta är ju ganska allvarliga saker också,och även om de är placerade enligt LVU så har väl jag som mamma rätt att få veta när detta och kommunen ska väl meddela mig när det händer sådana här saker. det är precis som de sagt upp mig som mamma,jag får inte veta något..
får det verkligen gå till på det här sättet,,

snälla någon hjälp mig..

kram Laila  :cry:
vid frågor maila

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Föräldern har rätt till information
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2008, 14:58:03 PM »
Hej Laila,

Du är fortfarande den legala vårdnadshavaren för dina barn, trots att socialen har tvångsomhändertagit dem och placerat dem i fosterhem. Fosterföräldrarna ska informera socialen om det som pågår runt omkring dina barn, och socialen ska föra journal och hålla dig underrättad.

Du har rätt att begära ut barnens fosterhemsjournaler, dvs socialens journalanteckningar om dem, och socialen är skyldig att ge dig journalkopiorna.

Ruby H-C

lillan04

• Newbie
  • *
  • Antal inlgg: 14
    • Visa profil
vad göra
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2008, 15:38:31 PM »
men så här gör de gång på gång,,jag får inte veta någonting,sociala hade vetat om cystan i nästan en månad och inte sagt något till mig,,så det börjar kännas mer och mer som de sagt upp mig som mamma på något sätt,jag får inte veta hur det går i skolan,,jag får inte veta någonting som rör flickorna....
jag ska överklaga LVU nu igen,,men hur ska man få fram att de gör såhär,,de skyller på att de inte får tag i mig,,ändå har de telefonnr hem och till mobil,,jag har telefonsbvarare på båda,,jag har mail och allt,,så det känns som lama ursäkter bara,,

så bitvis känns det hopplöst...
vid frågor maila

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlgg: 690
    • Visa profil
Gör en skriftlig begäran
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2008, 15:51:33 PM »
Skicka en skriftlig begäran att få ut journalanteckningarna - omgående. Din begäran ska enligt lag behandlas skyndsamt. Ge dem 10 dagar. Om du inte får ut handlingarna ska du göra en anmälan till JO. Du kan också anmäla dem till Länsstyrelsen.