Författare Ämne: Damp, adhd och asberger  (läst 7284 gćnger)

susanna svensson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« skrivet: 31 mars 2006, 20:29:18 PM »
Min son har nyligen fÄtt en sÄn diagnos och jag tror det vore intressant att ha en trÄd för förÀldrar med barn med dessa funktionshinder dÀr vi kan dela med oss av vÄra kunskaper

Ruby Harrold-Claesson

• Global Moderator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 690
    • Visa profil
ADHD/DAMP/Asberger - Vetenskap eller kvacksalveri
« Svar #1 skrivet: 03 april 2006, 14:26:49 PM »
Hej Susanna,

Tack för förslaget. Vi har en sektion "Vetenskap eller kvacksalveri dÀr vi diskuterar psykologi, psykiatri, medicin, biologi, vetenskap och forskning. Rent spontant trycker jag att vi inte behöver en sÀrskild sektion för ADHD/DAMP/Asberger, men jag kanske har fel.

Ruby H-C

Helena

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2008, 21:47:52 PM »
Helena hÀr igen;)
Jag har sjÀlv en grabb m.Diagnosen Ad/Hd och anser vÀl att just ett forum för detta vore inte rÀtt plats hÀr,,dÄ det handlar om medicin/psykologi mm.
KÀnns inte som rÀtt place...
Jag sjÀlv Àr med i Attention Riks,,,de har "filialer" lite hÀr o var,man kan vÀlja sin nÀrmsta "filial"..dÀr finns fler förÀldrar som man kan trÀffas o lÀra kÀnna om man anser att man orkar och har tid,,men samtidigt kÀnns alla dessa förÀldrartrÀffar ungefÀr som pÄ BB,,det eltas liksom.som alla nyförlösta ungefÀr,det pratas baby frÄn morron till kvÀll,som om inget annat existerar,,jag menar att man kan ha barn med bÄde utan och med diagnoser,men inte alltid ha ork över att utöver det som man redan i vÄra situvationer har att lÀgga energi och ork pÄ,att Àven utöver prata ad/hd,,
men skillnaden kan vara att de som nyligen fÄtt sitt barns diagnos,har mer behov att prata ut med nÄgon,Àn den förÀldern som "haft den ett tag"
För hur mycket man Àn pratar om det,el,förklarar för folk,sÄ lÀr man sig slutligen,,att ingen kan ta till sig det fullt ut,mer Àn vi som "vet"vad det Àr,,att bara prata med de "sina"som vet o kan Àmnet,kan ocksÄ bli tjötigt,för hur fan man Àn gör,sÄ ÄterstÄr miljoner av mÀnniskor som inte ens vill förstÄ dessa mÀnniskors problem,,de resonerar,vem bryr sig,ungefÀr,,ju mer man dÄ lÀgger sin energi pÄ prata diagnoser o andra sjukdommar,ju snabbare bryts man sjÀlv ner,,,man kan ju bara vara förÀlder,,och vi kan ju "vÄra barn".....
som nÀr man fÄr sitt första barn,,man pratar barn sÄ kompisarna spyr pÄ en nÀstan:)men efter 10 Är gör vi det inte lÀngre.......
Sen Àr det problemet att prata med likaninnade,alltsÄ vi som har dessa barn ,,,vi hamnar förr el,senare utanför ÀndÄ,,vi tillhör inte den gruppen som accepteras,vÄra barn anses som ouppfostrade smÄ gangsters,,oftast enbart för att de Àr de enda som törs sÀga sanningen til folk och sÄnt skall man icka göra i sverige,,dÀr skall man hÄlla kÀften el,fÄr man socialen pÄ sig!!SÄ det Àr lite förbud över dessa diagnoser Ànnu,pga att vi bor i ett jÀvla U-land med stor okunskap hos medmÀnniskor om Àmnet,men som sagt,nÀr Àven kunnskapen nÄr dessa,sÄ stÄr de dÀr med lÄng nÀsa,,dÄ skall jag njuta...
Allt som Àr nytt oavsett om detta Àr medicinskt bevisat,sÄ fÄr man bli helgonförklarad om nÄgon utöver oss diagnosbarn föröldrar skall bry sig el,lyssna,att bara tala till de som redan vet,kÀnns som att Àlta,,
menkÀnner man behov,sÄ Àr Attention BRA.
För mig kÀnns det som att man önskar det fanns ett land dÀr alla hade ad/hd el,nÄt liknande,sÄ alla kÀnner sig accepterade pÄ samma villkor ,för hur det Àn talas och sÀgs,sÄ visst fan Àr vi ovÀlkommna pÄ de flesta kalas,enbart om man rÄkat sÀga att ens barn har ad/hd,man blir inte ens bjuden och barnet blir defenetivt inte bjuden pÄ alla barnkalas som klasskompisarna blir,varför,jo,,man tror att överaktiva barn Àr farliga....sÄnt anser jag d'Àremot vara farligt,skitprat!
KÀrnfriska,pigga,interligenta ungar..hujamej sÄ farligt....
Min son hade en vÀn som han lekte med en bit bort nÀr vi flyttade hit,,efter att jag berÀttade för dom att han har diagnosen ad/hd,sÄ trodde jag att detta var uppskattat av dem ,att det skulle hjÀlpa dom att veta,eftersom pojken lekte hos dom,efter detta har han aldig blivit ditbjuden mer.....sÄ hur man Àn gör sÄ blir det fel.....
jag har istÀllet lÀrt mig,att skita i dessa mÀnniskor,,de lever ju bara i en vÀrld dit kunskap inte nÄr tyvÀrr:)Men lycka till.Helena
KrÀv lagförÀndring nu-personligt ansvar för alla socialtjÀnstemÀn!Stoppa handeln med LVU Placerade barn!

Tanten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2008, 16:26:07 PM »
Jag kan hÄlla med Susanna dÄ dessa barn/familjer Àr överrepresenterade bland de som utsÀtts för socialtjÀnstens godtycke. Vi placering Àr diagosen underordnad.....sedan anvÀnds den för att förhindra umgÀnge och Äterförening.....detta sÀger jag dÄ jag dels har egen erfarenhet en ocksÄ kontakt med ett flertal förÀldrar som har barn med npf och som hamnat i horribla situationer med socialtjÀnsten. Men som sagt var....detta Àr min Äsikt....men jag tÀnkte att det kunde vara skönt för en ny mamma att se att hon fÄr medhÄll..... :wink:

Helena

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2008, 18:06:02 PM »
Hej igen.Jo,jag kan förstĂ„ detta..men jag har sjĂ€lv en pojke som har Ad/Hd som nu varit tvĂ„ngsomhĂ€ndertagen pga,sitt beteende i 1,5 Ă„r,detta trots att jag hade med mig ÖverlĂ€karen samt barnpsykologen i KammarrĂ€tten som sade:DET ÄR JU JUST PGA DETTA BETEENDE HAN FÅTT SIN DIAGNOS!Beteendet som dĂ„ Soc beskriver,samt skolan som har AnmĂ€lt detta till Soc sen han var 6 Ă„r,alltsĂ„ 4 Ă„r i rad!!AlltsĂ„ borde min son kommit hem omgĂ„ende efter kammarrĂ€ttsförhandlingen ,om de hade lyssnat pĂ„ vad lökaren sa förstĂ„ss,men icke sa nicke,,inget fattade ett jota,ingen hörde el,lyssnade.Enligt Soc,Ă€r tydligen pojken sĂ„dah dĂ€rflr att jag,mamman inte stĂ€ller nĂ„gra kvar!hahaha..tĂ€nk att fĂ„ ad/hd av en för snĂ€ll mamma,eller ,Ă€r det sĂ„ det skall tolkas,,hur jag stĂ€ller krav har de inte en sucks aning om,jag hade aldig trĂ€ffat damerna i frĂ„ga innan de hĂ€mtade pojken,,sĂ„ sĂ„hĂ€r efter 1,5 Ă€r man ganska utled,samt totalt utbrĂ€nd pĂ„ att försöka förklara nĂ„got överhuvudtaget,för jag har numera ist'Ă€ller fattat att,det dĂ€r Ă€r ju just det soc,inte vill höra el,veta,utan de hjĂ€lpte bara skolan att bli av med honom!
SĂ„ nu har Mölndals kommun fĂ„tt samma problem ,han Ă€r nĂ€mnligen flyttad dit!!och hur gĂ„r det nu dĂ„ nĂ€r mamman inte fĂ„r ha sin son,nĂ€r proffsiga fosterförĂ€ldrar uppfostrat bort hans Ad/hd..ja,jag kan sĂ€ga,att jag har papper pĂ„ att det gĂ„r fan sĂ„ dĂ„ligt i skolan fĂ€r honom dĂ€r borta,,Ă€ndĂ„ Ă€r han i grupp speciellt för dessa barn,,jag har ocksĂ„ papper pĂ„ att det gick mycket bĂ€ttre i hemskolan,detta har jag kunnat konstatera efter att jag lĂ€st vad "vĂ„r"skola skrivot till skolverket,,,om 5:öringen ramlade ner pĂ„ soc,nĂ€r de sĂ„g att det inte blev bĂ€ttre att fšÄ nya förĂ€ldrar,nej,,de Ă€r ju blinda och döva,,sĂ„ placeringen pĂ„gĂ„r,till vilket nytta kan man undra,,.pojken har alltsĂ„ tagits frĂ„n ett hem utan nĂ„gra som helst  hemproblem,detta pga sitt beteende,för att skolan anmĂ€lt detta i Ă„ratal,vilket numera av soc,har beskullts pĂ„ mig,givetvis,för jag Ă€r ju boförĂ€ldern,,pappan sĂ€ger man inget om,det Ă€r ju aktuellt av dom att smutskasta pappan,för det Ă€r meningslöst vet de,rĂ€tten skiter vĂ€l i opappan som inte 'r boförĂ€lder,det Ă€r ju hit pojken skall sen,det vet soc,,jodĂ„,,jag har ocksĂ„ erfarenhet hur man försÀöker sabba umgĂ€nget,,,,mĂ„nga sĂ„dana..men det Ă€r en annan historia..Viktigaste nu Ă€r att:LÄR KÄNNA DIN FIENDE FÄÖR ATT ÖVERVINNA DEM!!
Allt annat Àr bortkastad tid..Helena m.stulet barn!"
KrÀv lagförÀndring nu-personligt ansvar för alla socialtjÀnstemÀn!Stoppa handeln med LVU Placerade barn!

Helena

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Damp, adhd och asberger
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2008, 18:20:13 PM »
Det vart lite felstavningar ser jag nu..jag satt o skrev utan att ha tÀnt lampan..men nu ser jag bÀttre:))
Det dÀr med umgÀngessabotage o annan..jag kan sÀga att jag i samband med placeringen fick 3 mÄnaders besöksförbud,,givetvis gick jag i taket och överklagade omgÄende till lÀnsrÀtten,,det visade sig att soc,och fosterförÀldrarna inte ens visste om varandras orsak till detta...otroligt,,ett övertramp i maktmissbruk utandess like,,det var ju ocksÄ mest pojken som led och for illa innan det hann att upphÀvas,,hur han reagerade kan man bara förestÀlla sig om det i alla papper stÄr hur noga det Àr att han fÄt veta nÀr han fÄr trÀffa mamman,,,det finns en övervÀldigande dokumentation ang.detta,hur viktigt detta Àr för pojken att han fÄr trÀffa mig,,sÄ hÀnder detta,,om jag sov den tiden?gissa,,
En mycket förstÄende kvinna i lÀnsrÀtten i vÀrnersborg fattade galoppen direkt och de fick sig en liten nÀsbrÀnna dÀr...Tack i all evighet till denna kvinna!
Till soc,slÀng er i vÀggen,det Àr slutdiskuterat!