Eva Sternberg har skickat det hÀr inlÀgget ang. Barns anknytning till NKMR och till Aftonbladet.
Jag postar det hÀr för kÀnnedom och kommentar.
Ruby H-C
Barns anknytningTill redaktionen pÄ Aftonbladet!
Tack för en intressant artikel om barns anknytning, som jag fick mig tillsÀnd av en kollega och vÀn! Allt det, som stÄr i artikeln Àr sant. Verkligheten i Sverige Àr emellertid lÄngt vÀrre Àn artikelförfattaren förstÄr - eller vÄga uttrycka!
Att ta ett barn frÄn hemmet och frÄn sina förÀldrar och syskon och far- och morförÀldrar före tre Ärs Älder Àr ett brott mot vÄr mÀnskliga hjÀrna och mot vÄr civilisation.
Inget annat land i vÀrlden har lagar, som uppmanar förÀldrar - och betalar dem med skattepengar - för att underminera sina barns spÀda hjÀrnor.
Att lÀmna sitt barn i en frÀmmande miljö vid ett Ärs Älder att omhÀndertas av frÀmmande mÀnniskor tillsammans med barn i samma spÀda Älder frÄn andra familjer, görs ingen annanstans.
Inget annat land har heller barn och ungdomar som mÄr sÄ dÄligt - i varje fall inte pÄ det sÀtt, som vÄra barn och ungdomar mÄr dÄligt pÄ!
Att vi gör detta i Sverige - trots de mest uppenbara bevis pÄ att vÄra barn och ungdomar mÄr mycket sÀmre Àn ungdomar i motsvarande lÀnder i vÀrlden - beror pÄ att vi helt och hÄllet saknar barnperspektiv, saknar religiös förankring och saknar förankring i vÄr hembygd.
Vi ser bara till den vuxna generationen - inte till barn och gamla. Vi har bara en "religion" - pengar - som mÄtt pÄ framgÄng och kraft.
Ett sÄ dumt folk kan bara gÄ under!
Ni som skriver i tidningar har en stor möjlighet att vÀnda detta dumma folks blick till sina egna barn och gamla. SÄ som Ni gör i denna artikel.
Om Ni vill komma Ät mera fakta - som Àr uppenbara för andra lÀnders lÀkare, psykologer, prÀster och lÀrare - och som Ni kan gÄ in pÄ webben och skriva av - kan Ni gÄ till mina hemsidor. SÀrskilt till den som heter
www.famtube.com /audiovideo och lyssna pÄ och titta pÄ min förelÀsning om "Familjen och hjÀrnan".
Med vÀnlig hÀlsning
Eva Sternberg
HjÀrnforskare och familjerÄdgivare