Författare Ämne: Ondskan  (läst 16912 gånger)

Avos

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1242
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: ...och fornnordiska mytologin
« Svar #15 skrivet: 29 december 2007, 21:58:19 PM »
Citat från: "valens"
Ledtråd?
I en ganska ny encyklopedi kan man läsa om Odens stora visdom som han har fått i utbyte mot sitt ena öga.
Där kan man läsa om att Oden använder sig bland annat av list för att bekämpa ondskan.

Nå, ondskan lär man inte överlista. Där gäller nog tålmodigt iaktagande, och att lära sig invänta sin tur när raseriet visar sin svaga sida.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Ondskan
« Svar #16 skrivet: 29 december 2007, 22:11:45 PM »
Ack människan är ej god.
Ge därför hennes bak en duktig spark, ty gör du det,
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.
Denna person har av myndigheterna berövats sina rättigheter, och skriver därför mot sin vilja anonymt.Att skriva anonymt skadar de mänskliga rättigheterna och skyddar de som angriper rättigheterna

valens

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 249
    • Visa profil
    • http://visa.respeqt.nu
Re: Ondskan
« Svar #17 skrivet: 30 december 2007, 06:29:33 AM »
Citat från: "Avos"
Ack människan är ej god.
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.

Människan skapades god.

Ett barn påverkas av miljö som är olika lämpliga för att mogna harmoniskt.
Barnet har ändå kvar sin förmåga att fatta fria beslut. Ingen är därför helt styrd av miljön. Alla kan bryta med den och gå emot det som är fel. Varje människa kan följa sitt samvete.

Jean-Jaques Rousseau hävdade också att människan föds god. Och han utvecklade det och skrev att om man bara lämnar de små barnen i fred så mycket som möjligt och låter dem utvecklas naturligt, så blir de goda och förståndiga vuxna.

Sedan kommer ondskan och påverkar barnet, påverkar oss.
Eller?
Fanns ondskan redan tidigare?
Vem har skapat ondskan då? I vilket syfte?
Hur kunde människan välja det onda om inte ondskan redan fanns?

”Ty för jordelivet är människan alltför dum,
För lögn och bedrägeri är hon döv och stum.”

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Ondskan
« Svar #18 skrivet: 30 december 2007, 08:23:55 AM »
"Antingen så vill Gud utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte.
Om Han vill, men inte kan, är Han maktlös. Om Han kan, men inte vill, är Han ondskefull.
Om, som de säger, Gud kan utplåna ondska, och Gud verkligen vill det, varför finns det ondska i världen?" (Epikuros paradox)

Med hoppet att ingen kommer att vända sig i graven, låt mig tolka Epikuros på ett avangardistiskt sätt:

Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #19 skrivet: 30 december 2007, 13:53:23 PM »
Ack människan är ej god.
du gagnar hennes sak.

Ty för jordelivet
måste mera god hon va'
Ge henne därför sparkar,
så blir hon bra.

Människan skapades god.

Ett barn påverkas av miljö som är olika lämpliga för att mogna harmoniskt.
Barnet har ändå kvar sin förmåga att fatta fria beslut. Ingen är därför helt styrd av miljön. Alla kan bryta med den och gå emot det som är fel. Varje människa kan följa sitt samvete.

Jean-Jaques Rousseau hävdade också att människan föds god. Och han utvecklade det och skrev att om man bara lämnar de små barnen i fred så mycket som möjligt och låter dem utvecklas naturligt, så blir de goda och förståndiga vuxna.

Sedan kommer ondskan och påverkar barnet, påverkar oss.
Eller?
Fanns ondskan redan tidigare?
Vem har skapat ondskan då? I vilket syfte?
Hur kunde människan välja det onda om inte ondskan redan fanns?

”Ty för jordelivet är människan alltför dum,
För lögn och bedrägeri är hon döv och stum.”

Rosseau skrev mycket fint om barn i sin idealistiska berättelse om idealbarnet Emil. Barn har inte utvecklat mottaglighet för ondskan. De har inte förstört sig, så pass att de ännu kan börja bygga strategier där den ingår. Alla som inleder den bekantskapen, har inlett en resa på det sluttande planet.

Jag har huserat på humanisternas fora(ateisterna), i några dagar. Deras slagord är human-etik. Där huserar folk som kallar sig "djur". Resonemang om etik och moral funkar inte på dem, därför att de tror att allt som inte är vetenskapligt finns inte. Kultur, känslor, kärlek, bordskick, etik, moral och uppfostran.

Jag inledde denna diskussion om ondska med dem, men det är nog att kasta bort tiden, att tala om något annat med dem än mat, arbete, och sömn.

Jag anser att ondskan är en kraft som syftar till att bryta ned Guds skapelse. Be mig inte bevisa det. Jag menar bara att de som försökte tillverka lampskärmar av människor, kan inte ha gjort detta för att de ansåg sig ha behov av detta. Inte heller gjorde de detta för att de var sjuka. Miljoner människor kan inte ha evaluerat sig till att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden på grund av att de var sjuka.

En annan iaktagelse är att när sjuka brott har begåtts, så är det ganska vanligt att gärningsmannen friskförklaras, trots att brottet i sig inte kunnat förklaras som mänskligt. I sådna fall , när personen i frågan ansetts frisk, anser jag att det kan ha handlat om ondska.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Ondskan
« Svar #20 skrivet: 30 december 2007, 14:31:35 PM »
Under november-december tog mamman bort sonen från mig i två veckor. Jag bad henne "lova" att inte göra så mer, då allt skedde helt öppet inför fritids, skola och skoltaxi. Hon lämnade massor av spår, och bröt mot de scheman som hon själv enväldigt hade skrivitoch medgivit utdelning åt alla berörda.  Jag bearbetade henne därför extra mycket om hur hon skulle ha det under julhelgen. Hon kommer ju från ryssland, där man inte firar jul ( de firar nyår) Hon har alla år sedan skilsmässan därför arbetat extra under jul och nyår. Jag upprepade vad jag sagt alla julhelger; att jag erbjuder henne att ha barnen under julhelgen, vilket hon som vanligt tackade nej till. Jag erbjöd henne två varianter: antingen att barnen firade halva dagen hos henne, och andra halvan hos mig, eller att de var hela julafton hos henne. Hon var inte intresserad av något av alternativen.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 30 december 2007, 14:42:32 PM »

(...)
Miljoner människor kan inte ha evaluerat sig till att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden på grund av att de var sjuka.
(...)

Jag håller med dig: då var det ondskan då, miljoner plötsligt inbillade sig att tillfälligt vara en ledande historisk kraft under den tiden…

Men idag, med facit i hand, då visa ”intelligenta skapelser” (oavsett om de kallar sig för djur, gudar  eller annat) vad kan det handla om, då dessa ”intelligenta skapelser” genererar och underhåller en arbetsmarknad på våra barns bekostnad?

Låt mig citera en ”klassiker vid livet”  :wink:  :
Antingen så vill Lagstiftaren utplåna ondska, men kan inte; eller så kan den, men vill inte.
Om den vill, men inte kan, är den maktlös. Om den kan, men inte vill, är den ondskefull.
Om, som de säger, Lagstiftaren kan utplåna ondska, och Lagstiftaren verkligen vill det, varför finns det ondska i landet? (Dagens paradox)

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #22 skrivet: 30 december 2007, 15:02:11 PM »

Jag anser att ondskan står över de mänskliga strategierna. Det finns många exempel inom literaturen, där en intrig handlar om att någon försöker stjäla tändstickorna från fan, men att allt slutar med att de blivit utnyttjade själva.

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 30 december 2007, 15:31:13 PM »

Jag anser att ondskan står över de mänskliga strategierna. Det finns många exempel inom literaturen, där en intrig handlar om att någon försöker stjäla tändstickorna från fan, men att allt slutar med att de blivit utnyttjade själva.

Javisst, och på tal om tändstickor och exempel inom litteraturen, kan man då citera en intressant dialog ur Carlo Collodis mästerverk:
"- Du får inte leka med tändstickor!
- Varför inte?
- Du kan ju fatta eld!"

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 30 december 2007, 18:34:49 PM »
Citat från: "Jan-Olof Larsson"

Jaha, då har vi det där med ondskan.... Hur kan ondska existera om det inte finns något gott ? Hur kan ett batteri enbart ha en negativ pol utan att en pluspol existerar... Även om paradoxen är att pluspolen i ett batteri har underskott av negativa elektroner och söker efter en jämnvikt !

Eller Som den annars välmenande modern sa till sitt barn : " Du får inte gå ner till vattnet förrän Du lärt dig simma ! "

Jaha, då hade vi det där med ondskan...

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #25 skrivet: 31 december 2007, 15:19:21 PM »

Jaha, då har vi det där med ondskan.... Hur kan ondska existera om det inte finns något gott ? Hur kan ett batteri enbart ha en negativ pol utan att en pluspol existerar... Även om paradoxen är att pluspolen i ett batteri har underskott av negativa elektroner och söker efter en jämnvikt !

Det du skriver här är intressant filosofi ! Det handlar om entropin. Dvs termodynamikens tredje sats om att allting  i universum slutligen ska gå värme-döden tillmötes, eftersom allting förlorar energi.

Batteriet kan bara bli tomt. Strömmen kan inte vandra tillbaka igen från minuspolen.

Alla vet hur man gör när man häller ut en flaska vatten på marken. Ingen vet hur man gör för att få vattnen man hällde ut på marken tillbaka in i flaskan igen. Det är lätt att förstöra, men svårt att återställa entropi.

Beträffande din tanke med att det goda, som då är entropins motkraft, och det onda som är galopperande entropi, som  då I SIG skulle fungera entropiskt. Dvs utan begreppet ondska, så skulle det goda vara denna pluspol, som allt vandrar ifrån..

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Ondskan
« Svar #26 skrivet: 31 december 2007, 15:26:31 PM »
Jag har faktiskt glömt bort mitt ursprungssyfte med den här tråden !

Det var dels orginalinlägget, samt exemplen på ondskan:

1) Om den ordodoxt religöse som förskjuter sin son och skickar honom på uppfostringsanstalt.

2) Om nazisten som försökte mörda  av "politiska" orsaker.

3)Texten regeln och undantaget.

Det fanns en fjärde text också om pastorn som utsattes för en mycket grym prövning.

Jag skulle vilja att ni läste om de tre texterna och granskar ondskans karaktär, dess ursprung, hur den yttrar sig på olika sätt i de tre exemplen. vilka slutsatser drar ni ? Vore en verkligen intressant diskussion !

Betrakta noga personernas beteende !
Finn det underligt, om också långtifrån sällsynt,
oförklarligt, om också alldagligt,
obegripligt, om också närmast en regel !
Även den minsta handling, skenbart enkel,
förtjänar er misstro. Undersök särskilt
om det sedvanliga är nödvändigt !
Vi ber er uttryckligen: Finn inte
det allmänt förekommande naturligt !
Ty naturligt får ingenting kallas
i en tid av blodig förvirring,
underblåst oordning, planmässigt godtycke,
förråad mänsklighet, på det att intet
må gälla för alltid.

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
« Svar #27 skrivet: 01 januari 2008, 14:03:18 PM »
J
1) Om den ordodoxt religöse som förskjuter sin son och skickar honom på uppfostringsanstalt.

2) Om nazisten som försökte mörda  av "politiska" orsaker.

3)Texten regeln och undantaget.

Betrakta noga personernas beteende !
Finn det underligt, om också långtifrån sällsynt,
oförklarligt, om också alldagligt,
obegripligt, om också närmast en regel !
Även den minsta handling, skenbart enkel,
förtjänar er misstro. Undersök särskilt
om det sedvanliga är nödvändigt !
Vi ber er uttryckligen: Finn inte
det allmänt förekommande naturligt !
Ty naturligt får ingenting kallas
i en tid av blodig förvirring,
underblåst oordning, planmässigt godtycke,
förråad mänsklighet, på det att intet
må gälla för alltid.

Ondska som också har sina rötter i historien som hos filosoferna Platon och Aristoteles. Deras  filosofi var  att kontrollera och styra staten med  bl.a. förringa och förslava människorna … Platon menade att ” Alla fria män skulle verka som väktare för staten. De skulle leva avskilda i kollektiva läger och deras främsta uppgift var att försvar staten. Staten skulle bestämma när och med vem väktarna skulle avla barn. Barnet och föräldrarna fick sedan INTE lära känna varandra, utan skulle FOSTRAS av STATEN. Bland de väktare som uppnått femtio års ålder skulle statens styresmän väljas.”
Platons idealstat bygger alltså på en elitteori och han fördömde därmed folkstyret.

Dagligen hör vi om Makteliten och hur det har blivet med statens väktare bestående av ett enormt tjänstemannavälde. Ett i många fall tjänstemannavälde som berör och angår oss drabbade av  maktmissbruk.  Är det inte en Makt utan ansvar som blivet förblindad och förledd in i ett tillstånd av dumhet ? Influerad av historiens filosofer och tänkare…

Maktmissbruk skapar ju ondska och är dumt men det leder också till totalitära stater med metoder där människorna inte kan ändra på något. Motsatsen till Demokrati.

DEMOKRATUREN vi fått erfara genom de totalitära metodiker som används under LVU ” för barns bästa ” men mörkar att denna DUMHET LVU skadar barn och föräldrar psykiskt och fysiskt samt ekonomisk mm för all framtid, således är LVU tillämpningen ONDSKA.   Eftersom det bevisligen är så att man inte kan ändra på ett LVU om det inte är sju torsdagar i veckan så visar det också att  denna DUMHET skapar totalitärt system  

Ondskan är kopplad till dumhet men primärt är frågan huruvida det är dumhet som skapar ondska eller tvärtom , ondska som skapar dumhet. Det verkar som  det finns korrelationer här.

Sist men inte minst viktigt Ondskan skapar inte sig själv per automatik . Tvärtom det är människor som deltar i den och underblåser den så givetvis har lagstiftarna med detta att göra så slutfrågan är om denna dumhet är oändlig precis som universum.

Du tar upp Platons "Staten" som ett ytterligare exempel på ondskan. När jag läste den fastnade jag för en rad ungefär: "Läkarens roll är att hålla de friska och dugliga vid liv. Läkarens roll är också att sätta gränser när svagheten går för långt med slaktkniven"

"Staten" skildrar ett samhälle som är naivt återgivet. Platon levde nog långt borta från verkligheten, enligt min mening.Men man kan lika gärna tolka den som medveten ondska. Det blir ju i alla fall resultatet, när andra tänkare använder Platons idealistiska skrift för att motivera nazism exempelvis.

Jag har länge försökt få tag på en ironisk visa av Blå Tåget, som handlade om den naiva vänsterns försök att frälsa arbetarklassen i början på -70-talet. Detta liknar Platons synsätt på staten. Jag kan inte visan utantill men ungefär så här går den:

Jag ska hjälpa dig,
och sedan stjälpa dig
Jag ska förföra dig,
och förgöra dig
Jag ska lära dig, och
förtära dig
Jag ska föröka dig,
ja, jag ska döda dig

Det handlar om en slags ytlig nitälskan, men under finns den egna egennyttan. De egna intressena som söker makt över andra, utklädd i idealitetens förklädnad.

Beträffande exemplet med den ortodoxe kristne, så är min slutsats att hans lagiskhet, där han säkert ofta påpekar att lagen bygger på kärleken ( kärlek är ett ord som aldrig går att motsäga, liksom barnens bästa, om du ska slå ihjäl någon någon gång: gör det av kärlek !). Han försköt sin son av kärlek, avstod från uppfostran, placerade honom bland mördare, av ren rättfärdighet, och för barnens bästa.Han kunde sedan inför andra visa att ingen längre kunde skämta om honom Han var en lagens människa, en som var förtjänt att äras. En människa som kunde betros makt, och förtjäna andras aktning. Påminner om den bibliska berättelsen om ( moses?), där Gud ville att han skulle visa om han älskade Gud så mycket att han var beredd att mörda sin egen son. Han försökte !!Men Gud bad honom att avstå.. Maktdemonstrationen räckte.. Mer och mer kärlek, slå ihjäl varandra...Så visar ni att ni är starka och kärleksfulla.

Nazisten däremot anser jag var ett klart exempel på ondska. Vanligen så försöker ondskan, maskera sina handlingar, men här försöker nazisten företräda dess intressen helt öppet. Han försöker få onskan att bli en naturlig del av livet, och försöker vända på ordningen, så att det som är naturligt ska bli undantag.

I Regeln och Undantaget så tar Brecht fasta på just detta. Han menar att ondskan ÄR redan regeln !Han verkar mena att ondskan ligger inbyggd i själva herre och drängförhållandet. Det är naturligt att så länge det finns två sorters människor att handla därefter. Det är naturligt att förutsätta hatet och fiendskapen.

"Vår Tobak ?" Frågar kulin. Langman går efer kulin och sjunger för sig själv:

Den sjuke han dör, och den starke går på,
och det är rätt så.
Den starke ska ha hjälp och den svage ingen få,
och det är rätt så.
När slaget är över proppar segraren sig full,
och det är rätt så.
men kocken räknar om för de stupades skull,
och det är rätt så, Gud skapade själv både herre och dräng,
och det var rätt så.
Ta hand om de som duger , och de andra undanträng,
för det är rätt så.

Notera då kulin förvånat frågar "Vår tobak?". Han blir förvånad över köpmannens list, då medmänsklighet är undantaget. Senare sjunger köpmannen sången om att"Gud skapade själv både herre och dräng,
och det var rätt så.Ta hand om de som duger , och de andra undanträng,
för det är rätt så. "

valens

• Newbie
  • *
    • Visa profil
Re: Passagerarna på ONDA tåget måste gå till aktion och hand
« Svar #28 skrivet: 03 januari 2008, 10:55:21 AM »

Så många exempel det går att få fram på ondska
(...)
Blå-Röda tåg med samma destination helt paralyserade av desinformation för barns bästa. Lokföraren har tappat kontrollen och blåröda tåget skenar och går fortare och fortare in på ett sidospår som slutar tvärt vid en bergvägg Några av passagerarna har försökt dra i nödbromsen och larmat konduktören som bara sett till att tåget blivet fullsatt… Så booom ! Smällen hörs vida omkring skadorna blev förödande och många avled.
(...)

That train is dead on time; many souls are on the line…

Here comes the story of the Spanish train:

There's a Spanish train that runs between Guadalquivir and old Seville,
And at dead of night the whistle blows, and people hear - she’s running still.
And then they hush their children back to sleep lock the doors, upstairs they creep.
For it is said that the souls of the dead, fill that train - ten thousand deep!

Well a railway man lay dying with his people by his side.
His family was crying, knelt praying before he died.
But above his bed just a-waiting for the dead was the Devil with a twinkle in his eye.
“Well God’s not around and look what I've found - This one's mine!"

Just then the Lord Himself appeared in a blinding flash of light.
And shouted at the devil:”Get the hence to the endless night!"
But the devil just grinned and said:
”I may be sinned, but there’s no need to push me around.
I got him first so you can do your worst - He’s going underground!”
“But, I think I'll give you one more chance", said the devil with a smile.
“So throw away that stupid lance it’s really not your style."

“Joker is the name - Poker is the game, and we’ll play right here on this bed!
And then we'll bet for the biggest stakes yet; the souls of the dead!”

And I said:
"Look out, Lord, He’s going to win; the sun is down and the night is riding in.
That train is dead on time; many souls are on the line,
Oh, Lord he's going to win!"

Well the railway man cut the cards and he dealt them each a hand of five.
And for the Lord was praying hard for that train he'd had to drive…
Well, the devil had three aces and king, and the Lord; He was running for a straight.
He had a queen and the knave and a nine and ten of spades, all He need was the eight…
And the Lord called for more cards, but He drew the diamond eight,
And the devil said the Son of God: “I believe you’ve got it straight".
So deal me one, for the time has come to see, who will be the king of this place.
But as he spoke, form beneath his cloak; he slipped an other ace…

Ten thousand souls was the opening bid, and soon went to on fifty-nine.
But the Lord didn't see what the devil did, and He said, " that suits me fine."
“I’ll raise you high, to hundred and five, and forever put an end to your sins!"
But the devil let out a mighty shout:” My hand wins!"

And I said:
"Lord, oh Lord, you let him win, the sun is down and the night is riding in.
That train is dead on time; many souls are on the line;
Oh Lord don't let him win…”

Well that Spanish train still runs between, Guadalquivir and old Seville,
And at the dead of night the whistle blows, and people fear - she’s running still…
And far away in some recess, the Lord and devil are now playing chess.
The devil still cheats and wins more souls, and as for the Lord, well, He’s just doing his best….

And I said:
"Lord, oh Lord, you’ve got to win, the sun is down and the night to riding in.
That train is still on time, oh my soul is on the line...
Oh Lord, you’ve got to win…”

Avos

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • Ett Annat Sverige
Re: Passagerarna på ONDA tåget måste gå till aktion och hand
« Svar #29 skrivet: 03 januari 2008, 11:13:07 AM »
Så många exempel det går att få fram på ondska . Bergmans film Fanny och Alexander är också exempel på där den elake prästen som styvfar misshandlade barnen och de fick lida liksom mamman när hon hade gift om sig efter faders död….

Bibelns berättelse speglar ondskan så ondskan verkar vara lika oändlig som universum. Är det inte märkligt att de goda handlingarna å gärningarna får så litet genomslag eller är det så att mörkret äter upp ljuset… Många frågor som vi aldrig kan få svar på finns här och många svar finns som inte tål ljuset eftersom verkligheten ej alltid tål sanningen .

Det har berörts att mellan vänster-högerdiktaturer kan man finna gemensamma nämnare så varför inte tro att det finns något överordnat de olika politiska konstellationerna. Pengarna styr och talar brukar ordas om, samtidigt kan säkert finnas många intressanta svar på det här genom att ta del av frimureriets olika förgreningar …

Visan om” Blå tåget” tog du upp och den visar ju på avskräckande teorier och strategier som ändå skett och alltjämt sker i nutid både från vänster o högerkrafter. Men av någon outgrundlig anledning sitter vi alla här på LVUs´ Blå-Röda tåg med samma destination helt paralyserade av desinformation för barns bästa. Lokföraren har tappat kontrollen och blåröda tåget skenar och går fortare och fortare in på ett sidospår som slutar tvärt vid en bergvägg Några av passagerarna har försökt dra i nödbromsen och larmat konduktören som bara sett till att tåget blivet fullsatt… Så booom ! Smällen hörs vida omkring skadorna blev förödande och många avled.

Jag menar att eftersom kommuner och länsstyrelser samt lagstiftarna mm ha gjort sig så otillgängliga i frågor som detta och andra liknande forum berör, så måste vi samla energier till att ändra och planera för effektivare strategier för att få ett slut på detta.

Jag menar att de totalitära syndrom som så solklart visat sig skall vi inte behöva bli handlingsförlamade utav. Tvärtom om barnfamiljer i vårt land överhuvudtaget skall överleva så måste till en större aktion och agerande på flera fronter.

Det finns ingen logik i att makthavarna skall vara ansvarsbefriade med så mycket på sina samveten när det gäller LVU .

När man diskuterar ondskan så kommer man lätt in på att den ligger inbyggd i strukturerna. Då blir den en del av livet, och därmed en meningslöshet att diskutera, eftersom den blir synonym med "olyckor".

Jag syftar mer till dess demoniska natur. Nazisten exempelvis. Det saknas helt motiv, han uppträder som en målsökande robot. Hela miljön är förhäxad, alla går bara omkring och skrattar: åt vad kan man fråga sig ?

Just argumentet att ondskan skulle vara inbyggd i miljön känns främmande i detta fall. Ondskan har framsprungit ur miljön, men allt känns som förvandlat, och ingenting verkar vara naturligt. Samma upplevelse som vid LVU-utredningarna. De är anställda för att PRATA om barnens bästa, men förklarar sedan helt fräckt att deras uppgift inte är att hjälpa familjer som har problem.

Jag tänker även på regeln och undantaget, så visserligen förklarar ondskans ursprung som att den är framsprungen ur herre och dräng-förhållandet, medans "sången" säger så mycket mer. Är det verkligen helt spontant  ur detta förhållande som köpmannen sjunger denna fruktansvärda sång, eller är det mycket mer ?Jag tycker det låtar demoniskt.

Jag tänker på en novell som Edgar Allan Poe skrev "Vrånghetens Demon".
Han hade begått det perfekta mordet, förgiftat en person med ett preparerat stearinljus. I sin stolthet över sin intelligens, så ökade hans självförtroende så pass, att han började känna en obetvinglig drift att tala om detta åt någon, så att han fick äran av detta.Allt slutade med att han skrek ut sanningen om sitt brott utanför polis-tationen, Vrånghetens demon hade tagit över kontrollen mot hans vilja..